Hi Heren, Dames ook,
Ik weet niet goed waar ik dit nu moet plaatsen, daar het nog over de processor koelers gaat en hoe te gebruiken, plaats ik het hier in dit topic.
Ik heb toch weer naar jullie verzoeken geluisterd, je ziet vanzelf wat ik bedoel.
Wel heb ik voor een andere heatpipe koeler gekozen, zo zag het er uit na het verwijderen van de ventilator.
De eerste gaten zijn geboord, deze keer niet de Isabellenhutte weerstanden van 0,1-Ohm maar Caddoc.
Nee, de linker BD139-16 zit niet verkeerd om, dit is met opzet.
Hierdoor komt de pinning beter uit, onder het schroefje zit een kunststof isolatie ring.
Gaatje voor de 100K NTC die het toerental van de ventilator gaat regelen.
Let ook op de rand van het gat, zorgvuldig de bramen weggehaald.
Nogmaals de NTC met Teflon kousjes tot strak aan het lichaam van de NTC, zodat na montage hij geen sluiting kan maken met het koeler.
De bekende blauwe lijm van Fischer type WLK.
De vertikale gele draden zijn de Gate aansluitingen, de Gateweerstand zit in het gele krimpkousje.
De lila draden komen vanaf de Source en gaan naar de weerstand die loopt van de Source naar de -ingang van de opamp.
Verder kan je het netwerkje zien dat aan de basis van de BD139-16 zit zien.
Het eerste stukje draad voor Mekka is aangebracht, maar nog niet gesoldeerd.
De Mekka doorverbindingen zijn nu klaar en de bedrading kan er aan.
Beide zwarte draden zitten aan Mekka gemonteerd, de gene die naar rechts loopt,
komt bij de rode draad uit die aan het koelblok vast zit, dat zijn de Drains.
De zwarte draad die naar links loopt komt aan de massa van het stuurprintje.
Close-Up van de soldering van de dikke draad aan Mekka.
Overzicht van het geheel.
Aan de linkerzijde het voedinkje en rechts de NE5534a stuurprint.
Op het stuurprintje zitten weer de BNC connectoren gesoldeer en de mute schakelaar bovenaan.
Aan de rechterzijde van het printje zie je vier lusjes, onderop de zwarte van massa,
de twee er boven komen ieder een Source aansluiting en de bovenste is de opamp uitgang die beide Gate's gaat sturen.
Dit is niet mijn definitieve opbouw, maar ik laat hier zien hoe je met gebruik van een oude processor
koeler de schakeling rond de MOSFET kan opbouwen zodat de bedrading kort blijft, als inspiratie bedoeld voor de nabouwer
Met het stuurprintje ga ik experimenteren om uit te vinden hoe lang de bedrading kan zijn voor het de performance teveel aantast.
Morgen heb ik misschien nog wat tijd om metingen te gaan doen aan deze opset.
Ik ga mijn best doen deze schakeling met twee MOSFET's net zo goed te laten presteren als een enkele.
Ik hoop hiermee een beetje aan jullie wensen te kunen voldoen wat betreft een "modulaire" opset.
Het is nu niet modulair geworden maar 10 a 12-Ampere continu moet kunnen.
Ik zal dus gaan meten of de NE5534a het trekt, misschien ten koste van een klein beetje bandbreedte.
Het kan ook geheel floppen omdat ik dingen over het hoofd heb gezien...
Ik heb de aanname gedaan dat de 0,1-ohm Sourceweerstand voldoende is om de stroom redelijk te verdelen.
De MOSFETS's zijn door mij niet uitgezocht op gate spanning.
De onzekerheden zullen duidelijk worden tijdens de metingen...
Als het geheel werkt met deze dual opstelling, maak ik daar een appart schema van, dan kunnen jullie kiezen welke je wilt bouwen.
Zoals altijd: Shoot @ IT!
Gegroet,
Blackdog