UPS opgeblazen

was iets kleins aan het testen toen ineens bliksems en een pak rook uit men UPS kwam. binnenin bleef er ook geel licht branden (brand).
hij bleef wel op batterij draaien met het lichtje "overload" aan.

wat ik dus probeerde was die hele zware accu aan te koppelen (12V 24Ah vers geladen) ipv de originele 12V 7Ah die erin zat. dit door middel van het kleine verloopkabeltje.
+ en - zaten correct aangesloten en zonder belasting of stekker starte deze mooi op met de accu.
ik zette hem daarna uit, koppelde een belasting aan (in standby, moest ik nog aanzetten eens de ups gestart was) en ook de stekker in het stopcontact.

en dan zette ik de UPS aan, lichtje brande, hoorde 1 relais klikken en daarna was het vuurwerk.

links de UPS met zijn kleine accu, rechts de grote die ik wou aansluiten.
waar de blauwe draad van de accu op de print komt, daar is een component verkoold.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ups/Dscn0001b.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/ups/Dscn0002b.jpg
de rechtse is dus zeker kapot, de linkse heeft als opschrift:
D415AD
75339P

dit ziet er mij een FET uit met volgende specs

Type Designator: 75339P
Type of 75339P transistor: MOSFET
Type of control channel: N -Channel
Maximum power dissipation (Pd), W: 124
Maximum drain-source voltage |Uds|, V: 55
Maximum gate-source voltage |Ugs|, V: 20
Maximum drain current |Id|, A: 75
Maximum junction temperature (Tj), °C: 150
Rise Time of 75339P transistor (tr), nS:
Drain-source Capacitance (Cd), pF: 2000
Maximum drain-source on-state resistance (Rds), Ohm: 0.012
Package: TO220

de vraag is alleen:waarom sneuvelt deze en zou er meer kapot zijn dan enkel deze fet?
kan de schakelende voeding in het belastinsapparaat er voor gezorgd hebben?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

2SD lijkt mij meer voor de hand liggende prefix.Maar heb niet gezocht, wegens een shitty a droid tablet

It kill it one of these days €?????<>?♥¡?¿

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 24 november 2014 18:51:57 (62%)

EricP

mét CE

Vuilbak open, UPS erin. Vuilbak dicht.
Het is een brak ontwerp. Parallel aan de accu aansluitingen zit een elcootje. Als die rot wordt (en dat wordt-ie, het is veel te warm binnen), dan zeurt die UPS over een rotte accu.
Het zou mij niks verbazen als de accu die jij eraan gehangen hebt een iets lagere inwendige weerstand heeft dan het origineel en dat die UPS dat niet leuk gevonden heeft.
Je zou mazzel kunnen hebben dat alleen die FET is gaan hemelen, maar gezien de nieuwprijs van die dingen en het feit dat ze gewoon slecht zijn, zou ik er geen tijd in steken. FETs die op een dergelijke manier het loodje leggen nemen vaak hun sturing mee naar de eeuwige jachtvelden. Gezien de koellichamen, lijkt het een H-bridge met 4 FETs. Als je toch besluit er nog tijd in te steken, vervang ze dan alle 4 en kijk ook of je in de sturing nog iets kan vinden (onderbroken weerstanden, andere halfgeleiders die een klap gehad hebben).
Vraag is ook waar het is blijven branden - als jij echt brand gezien hebt, dan is er meer verkoold dan alleen die FET...

Voor wat betreft de load: die dingen worden verkocht voor computers. Die hebben vrijwel zonder uitzondering SMPSen. Als jij er natuurlijk iets 'lomps' aan hebt hangen, dan kan ik me voorstellen dat de primaire C bij het laden overkomt als sluiting :). Verder komt er uit doe APCtjes ook geen sinus. Zou het kunnen dat er iets van PFC in die voeding zit die een blokgolf niet lekker vindt?

Die reeks nummers van FETs ken ik wel. Volgens mij is de prefix 'HUF'.

ik dacht van men pelletkachel daar op te laten draaien (eens gestart is het enkel wat ventilatoren die draaien, en het displaytje (met waarschijnlijk één of andere schakelende voeding.

de kachel stond uit, en als je dan de stekker erin steekt, komt enkel het display aan.

ik had deze ups over en dacht er iets nuttigs mee te doen door een grotere accu te hangen (men raspberry hangt met een LM2596 op de andere grote accu van 12V 24Ah en die wordt opgeladen via een dell laptoplader met een andere LM2596 eraan afgesteld op 13,6V).
ik heb nog 2 andere UPS'en staan "powerware 9120 3000i (3KVA eaton ups)" maar die accu's daarin draaien op 96V (8x 12V 7AH in serie) of 110V geladen.
de ene zijn accu's zijn ver dood, de andere zijn accus zijn allang ten hemele (accu spanning is 0,0 tot 6V voor elke accu).
ik werk liever niet aan 100V DC spanningen en 3000VA heb ik nu ook niet nodig. die 2 monsters kunnen men hele huis voeden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Waardeloze UPS-jes dat, daar leven de accu's vaak langer van dan de elektronica.

Ik ben het niet altijd met eric eens ;) maar in dit geval is het inderdaad :
"Vuilbak open, UPS erin. Vuilbak dicht."

Als je een klein UPS-je zoekt ( niet sinus ) kijk dan eens naar een MGE, die heb je voor een tientje, max twee op marktplaats, die blijven wel heel en verbruiken in rust een stuk minder

EricP

mét CE

Ik heb hier ook nog 2x een Powerware ding staan. Daar hangen inderdaad andere accu's aan. De ene draait op 48V, de andere op 60V. Die doen maar 900VA, maar lijken een stuk robuuster te zijn dan die APC: veel forsere koelvin, geforceerde koeling, mooiere uitgangsspanning, meet schakelFETs. Kortom: slag of wat robuuster. En door de hogere batterijspanning werken ze nog met lagere stromen ook...

Anyway. Bewaar de foto's maar :)

rbeckers

Overleden

Niet weggooien maar als chemisch afval behandelen,

Die kleine APC's zijn veel slechter dan de grote APC upssen.

de mijne zijn iets TE robust. die krengen maken meer lawaai dan men pelletkabel. waarschijnlijk produceren ze ook nog voldoende warmte.

waarom moet ik die fotos nog bewaren? die transfo lijkt mij ook wel een leuke om te houden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Waardeloze UPS inderdaad, heb er zelf ook twee gehad met problemen:
- Fluitende keramische condensator in UPS, vragen
- APC CS 500 Back-UPS staat te klapperen

Die accu is op zich prima bruikbaar met een UPS. Ik zou een Smart-UPS van Marktplaats ofzo trekken (model waarbij de accu versleten is ofzo). Dat gaat wel goedkomen + bij een SmartUPS heb je gelijk een mooie sinus ipv blokgolfje.

Al vreet een Smart UPS wel weer vrij veel stroom in idle toestand. Kan maar zo ~40W zijn. Je huidige model is vrij zuinig, ik heb hem gemeten op 4W in onbelaste toestand, met accu opgeladen.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 24 november 2014 19:39:31 (16%)

ik ben ff de boel aan het uitdokteren.

ik kocht deze voor 15 of 20€ ofzo met een kapotte accu erin. ik heb een hoop oude accu's liggen (12V 3,5Ah) en had er zo eentje in gestoken. ding werkte perfect en diende als UPS voor men raspberry website en internet modem.
het gekke was dat deze UPS bij een electriciteitspanne van 12V weer 220V maakte waarna ik er met 2 schakelende voedingen weer 12V (modem) en 5V (raspberry) van maakte.

dit alles is overboord gegaan (rechtstreeks op een 12V accu aangesloten nu ipv er eerst 220V mee te maken) en de UPS bleef uiteindelijk over.

voor zover ik begrepen hebt, zorgt de software er voor dat de UPS van zijn accuspanning eerst een wisselspanning op de transfo maakt. ergens zit er een terugkoppeling die de ups zal meten (andere wikkeling met draadkleuren bruin/blauw).
de transfo hangt met een middenaftakking op de + pool van de accu en de 2 andere uiteinden worden via de fets geschakeld naar massa (en daar is zo een fet gesneuveld).
de terugkoppeling geeft nu dus te weinig als feedback en de UPS geeft als melding 'overload'

als iemand er een schema van heeft?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb nog zoeen APC 700 nieuw in de doos , gratis in den bosch .
en een zwaardere Accodata met extra externe accuaansluiting

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

die heb ik bij google afbeeldingen ook gevonden. alleen de 2de in de rar is 75% zwart beeld en ik vermoed dat daar het invertorgedeelte staat.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2014 19:25:54 schreef rbeckers:
Niet weggooien maar als chemisch afval behandelen,

Dat is zo mogelijk nog een minder goed advies dan in de vuilbak, maar toen ik dat advies las dacht ik nog "laat ik m'n mond maar houden, anders lijk ik wel een overslaande plaat" en dikke kans dat de vuilnisbak alleen maar symbolisch bedoeld was :9 Zoiets breng je naar de ijzerboer, dat is voor recycling het een-na-kortste dus milieuvriendelijkste lijntje en brengt voor jou ook nog het meeste op. De onderdelen zelf opnieuw gebruiken is nog een korter lijntje trouwens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog een variant van 600VA staan (met halfgare accu) mag je ook zo hebben, doet het nog wel want heb ik werkend gezien.
Die bovenstaande is die 350 of 750VA? kan ik net niet zien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

CS350. waarschijnlijk de reden dat die er door is geknalt. wel raar want de belasting stond niet aan. of gewoon toeval dat die nu besliste ermee op te houden toen ik men test deed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rbeckers

Overleden

@maartenbakker
Ik weet niet of er lezers zijn die de vuilnisbak letterlijk nemen.
Vandaar mijn opmerking.
Maar afleveren bij een ijzerboer is ook goed.

De meeste onderdelen uit een ontplofte UPS vertrouw ik niet.

EricP

mét CE

en dikke kans dat de vuilnisbak alleen maar symbolisch bedoeld was :9 Zoiets breng je naar de ijzerboer, dat is voor recycling het een-na-kortste dus milieuvriendelijkste lijntje en brengt voor jou ook nog het meeste op.

Tsja... Dat is maar de vraag. De dicht bijzijnde oudijzerboer die ik ken, zit 15km verderop. Dat betekent 30km auto rijden. Of het apparaat daar meer opbrengt dan de kosten? Of de 'schade' aan het milieu zo kleiner wordt dan in de vuilbak voor de deur kieperen? Ik weet het niet... En dan nog de vraag of de oudijzerboer op dit spul zit te wachten. 30kg oude accu namen ze wel in, maar niet van harte. Veel te kleine handel voor hen...
Ofwel: het idee is niet verkeerd, maar nu de praktische uitvoering nog.

Voor wat betreft die onderdelen: het hangt er vanaf wat. Zoveel waardevols (op het gebied van onderdelen; het moet ook nog bruikbaar zijn) zit er niet in (als in: niet waardevol of APC-specifiek).

Maar goed, da's off-topic :)

bij de back ups cs350 van fcapri zijn 1 of 2 van de 2 of 4 inverter fets eruit geknald. deze kun je vervangen en zien of er nog leven inkomt erna. heb dit onlangs ook bij een chinese ups gedaan welke weer prima werkt nu. de originele fets had ik niet, maar heb er 4 andere ingezet welke ook uit een inverter kwamen met wat betere specs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 november 2014 19:12:11 schreef Sine:
[....]
Als je een klein UPS-je zoekt ( niet sinus ) kijk dan eens naar een MGE, die heb je voor een tientje, max twee op marktplaats, die blijven wel heel en verbruiken in rust een stuk minder

Helaas is MGE tegenwoordig ook APS, sinds die MGE hebben overgenomen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

eindelijk men 2 fets geleverd gekregen van conrad.
enkel die 2 op de koelplaat waren fets, de andere 2 (zonder koelplaat) zijn iets anders.

de ene leek nog OK te zijn, maar heb die toch maar ook vervangen. totale prijs was 3,5€ voor beide, dus voor 1,75€ ga je geen risico's pakken.
na vervangen de accu aangekoppeld: geen rook of licht effecten.
dan aangezet op accu: komt "on battery".
boel weer afgezet en stekker ingeplugged. accu gaat laden
dan weer aangezet en komt schoon op online.

daarna de UPS werking eens getest met een led lamp. wat ik wel merkte is dat de uitgangsspanning 170V is op men multimeter (AC stand).
geeft die nu te weinig, of kan men multimeter niet (goed) overweg met die 'modified sinus'.

bij een volgende bestelling ga ik weer een aantal fets bijbestellen en misschien de zware accu test nog eens proberen. die fets kunnen 75A schakelen (12V x 75A= 900W). kan me niet voorstellen dat die simpele 24Ah accu zoveel stroom kon leveren dat een 7Ah versie niet kan.
kan ik deboel 'sterker' maken door nog dezelfde fets parallel bij te monteren?
t is een lage frequentie en kan me niet voorstellen dat de driver zo zwak gespecifieerd zou zijn dat 2 fets teveel wordt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 december 2014 19:27:16 schreef fcapri:

die fets kunnen 75A schakelen (12V x 75A= 900W). kan me niet voorstellen dat die simpele 24Ah accu zoveel stroom kon leveren dat een 7Ah versie niet kan.
kan ik deboel 'sterker' maken door nog dezelfde fets parallel bij te monteren?

Nou de rode yuasa batterij heeft een kortsluitstroom van 210 A, maximum discharge 40/75 A. Nu zal deze stroom nog wel wat beperkt worden door de dunne draden die APC toepast maar toch.

Overigens die 24 AH accu heeft een kortsluitstroom van 500A en een maximum discharge van 240 A, tevens is de interne weerstand van deze accu veel kleiner
http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_7_12_DataSheet.pdf
http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_24_12_DataSheet.pdf

Je moet "switchen" tussen 12V en 0V. Eerst de ene fet aan, dan de andere. Als je (korte tijd) beide fets aanhebt, dan heb je "shoot through" zoals dat heet. Je sluit de voeding kort met je twee fets.

Het kan dat de fabrikant dat niet gezien heeft bij het testen, omdat de boel heel bleef. Of ze hebben het gezien en gedacht, gaat goed, niet meer moeilijk over doen.

Maar de kortsluitstroom van je grote accu is een stuk meer. Kan zijn dat je dan de poppen aan het dansen hebt.

Als dit gebeurt denk ik dat je met de scoop regelmatige pulsjes naar beneden zien op de accu klemmen....

Die "75A * 12V" is geen goede berekening. Zelden kan je de maximum stroom van een FET volledig benutten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

in de 3KVa upsjes van apc welke wel sinus zijn, zitten ook fets per rij van 10 en zo 4 aparte rijen. 1 fet kan de nominale stroom al aan van de accu's bij 3Kva, maar evengoed zetten ze er wel een berg parallel.

nu wordt de overgangsweerstand van fets in ohms opgegeven, als je dan 3 fets met een rdsON van 0,03 ohm parallel zet heb je toch 0,01 ohm? minder weerstand is minder opwarming van de fets met schakelen zou je denken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer