Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 juli 2020 10:21:06 schreef RAAF12:
https://nl.rs-online.com/web/p/polyester-film-capacitors/0116616
Dat zouden ze moeten zijn. Iets anders van kleur dan de echt oude rode polypropyleen modellen daarachter. Polyester/PET noemt de firma het materiaal van het type van onbestemde rood/paarse kleur. Volgens mij doen de kijkers het nog redelijk goed :-)

Nee, ik bedoel oudere, met axiale aansluitingen

Ziet er ongeveer zo uit, maar dit is géén Wima. Ik kan helaas geen originele Wima meer vinden:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Ook mooi een echte @Arco

OT

Btw. weet je ook wat dit betekent, kwam ik tegen op de wateren in Friesland. Tis Maleis dat ken jij wel.

https://www.google.com/maps/place/52%C2%B056'56.2%22N+5%C2%B032&#…
/OT

Tidak Ada

Golden Member

Een Arco omgekleurd als Wima. Het origineel was licht cyaanblauw, maar ik heb hem met PhotoFop omgekleurd naar Wima-kleur

OT:
Volgens Google Translate is het géén Maleis of BI (Bahassa Indonesia), maar Bulgaars en betekent; "dus hier".
(Misschien is de poet daar te vinden ?.....)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
brains

Special Member

Ik denk daarbij aan pipi langkous Niet aan maleis :P

deze elco's hebben het af laten weten na 45 jaar 24/7 onder spanning te hebben gestaan, stevig opgezwollen en pluspool eraf gerot. is een oude atea voeding die god weet hoe lang al geen functie meer heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 21 juli 2020 12:15:50 schreef maartenbakker:
WIMA MKS is altijd polyester. De oude types met naad zijn geperst zoals mepolesco's en de andere zijn ingegoten. Allebei prima spul.

@RAAF12 ook 2 maal polyester

Yep, en ik ben wat slordig geweest met het netsnoer, dat wordt gefikst.

pa3gws

Golden Member

Of het de mooiste is weet ik niet. :-)
Maar hij was gratis en alleen de batterijclip was stuk.
Verder kan je nooit genoeg multimeters hebben. :-p
Deze gaat standaard in de auto heb ik er bijna altijd eentje bij me.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die multimeter lijkt behoorlijk op mijn Fluke 8020A.
Gratis aanwinst, kwam uit een lot van de Koninklijke Landmacht, lang geleden door een kennis aangekocht, bij het uitgraven van zijn loods deze gekregen.

Dat kump er noe van....
RAAF12

Golden Member

Maar intern is een Handykit zeker geen Fluke. Fabrikanten gingen de stijl van Fluke een beetje nadoen. Zonder autoranging kon je nog wat uitleven op de vele knoppen.

flash2b

Special Member

Deze Handykit is door Hung Chang (Korea) gemaakt.

Ik heb een Fluke met die knopjes maar die moet ik eens flink schoonmaken, hij begint behoorlijk te verlopen (ook tijdens een meting).
(Ook gratis, ik moest hem op de zaak weggooien, stom dat ik de handheld scoop van Fluke heb hergebruikt: die moest eigenlijk ook weg).

Gisteren deze gevonden*:

Twee maal 150cm en 2x 120cm LED TL-balken. Wel vreemd dat er geen ophangmodelijkheid is voorzien. Alles zit gepopnageld en intern zit bedrading maar aan de buitenkant zit ook een stuk (230V 3 aderig?) snoer, misschien van de ingangsstekker rechtstreeks naar de uitgangsstekker?

En hoe heten deze connectoren? Mijn Philips PSI300 Solarinverters gebruiken dezelfde aansluiting en ook het koppelstuk (waarmee je twee inverters of TL-balken aan elkaar kunt koppelen met vrijwel geen tussenruimte). Gisteren twee getest met het Philips aansluitsnoer en die 2 doen het prima. (Ik geloof dat ze GST/18 heten, al dan niet van Wieland. Moet nog een goedkoop adresje zien te vinden, anders kan ik net zo goed nieuwe LED TL-balken kopen (tot dusver altijd ~10 euro voor balk + spatwaterdichte behuizing van 1,20m waar gewoon een kroonsteentje in zit)).

* Gevonden als in 2 lagen buiten terrein van een winkel (poging om ze te jatten? Hardhandig er neer gemieterd door medewerkers?) en 2 erbinnen. Alle 4 in veiligheid gebracht en vandaag gevraagd of ze ze terug wilden of dat ze inderdaad weggegooid zouden worden (ze lagen buiten in weer en wind) en hier werd bevestigd dat ze niet buiten hadden gelegen als ze nog gebruikt moesten worden.

dat is idd wieland gst 18 3 polig ja. philips master buizen, dat zijn de betere met 148 lumen/w.

tijdje terug lagen er op t werk een 320 van die ledbuizen in de oude buizenbak, kwamen uit een verbouwing waar er led lichtlijnen in kwamen. buizen pas enkele jaren oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

D'r wordt erg veel weggemieterd onder het mom van 'besparen'...

Ook ooit met lede ogen gezien dat er 500 kleine beeldbuis TV's werden weggegooid bij vernieuwen ziekenhuis. Had je een hele studentenpopulatie of een paar bejaardentehuizen blij mee kunnen maken.

Ik heb nog wat bekabeling bij de TL's gevonden waar schroefbare Wieland GST18/3 stekkers (en contra's) aan zitten _/-\o_ . (Ook nog 3 Philips LED-spots, werking onbekend maar flinke jongens gezien de ventilator op de lamp en de 10x20x3cm LED-voeding die eraan hangt).
Helaas geen doorlus-male-female-stekkers maar zolang de buizen minimaal 15cm uit elkaar gemonteerd worden, red ik dat net met al die stekkers!

Thevel

Golden Member

Een tijdje geleden kreeg ik deze Philips PM3050, hij was defect.
Vandaag maar eens gekeken, 3 rotte Rifa's vervangen en het ding speelt weer als een zonnetje.
Er zat een hoop stof en vuil op dus het hele front uit elkaar gehaald, knoppen etc eraf en de hele boel schoon gepoetst.
Prima gelukt dacht ik zo...

De helderheidsregelaar staat bijna helemaal terug gedraaid, er zit nog heel veel licht in de pijp.

Kijk, zo is hij de moeite waard!

If you want to succeed, double your failure rate.
Hubie

Special Member

Niet de mooiste aanwinst,wel gratis.Staat al een jaar of 25 op zolder.
3 kijkpijpen,komt uit de inboedel van een opgedoekte LTS/MTS.
Die 2 DH10-78's zijn niet het zelfde aan de voorkant,die ene heeft een rood raster ingebakken in het glas.(Ik denk dat daar dat voorzetraampje met dB schaal voor bedoeld is.)Beetje raar dat daar dan geen letter of cijfer aan het typenr.is toegevoegd.

Hi,

Ik heb ook wat spul gratis gekregen de laatste twee weken.
Hier en paar foto's er van.

Mooi setje montage draad!
Vooral de transparante rol draad vind ik interessant. :+
https://www.bramcam.nl/Diversen/Rol-Draad.png

.
Deze ik ook mooi, heeft mijn broer achter gehouden van een sloop Zonne converter, Cd’s zijn voor de grote er naast neergelegd.
De transistoren zaten op de extra stukjes aluminium, er zit nog één Klixon op.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Koelplaat-03.png

.
Mooie dikke basisplaat.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Koelplaat-02.png

.
Ik denk er aan wat 50-Watt weerstanden die je met schroefjes vast zet te kopen en er een belasting weerstand van te maken.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Koelplaat-01.png

Verder deze week nog twee laptops en een Unifi Access Point gekregen.
Ik ga kijken of ik op een van de laptops een speciale Linux versie kan zetten, welke Tails heet, zodat ik "Privaat" kan browsen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 maart 2021 19:09:08 schreef Hubie:
Niet de mooiste aanwinst,wel gratis.Staat al een jaar of 25 op zolder.
3 kijkpijpen,komt uit de inboedel van een opgedoekte LTS/MTS.
Die 2 DH10-78's zijn niet het zelfde aan de voorkant,die ene heeft een rood raster ingebakken in het glas.(Ik denk dat daar dat voorzetraampje met dB schaal voor bedoeld is.)Beetje raar dat daar dan geen letter of cijfer aan het typenr.is toegevoegd.

Ik denk dat die kwadraten meer zijn omdat de toepassing van de buis in een steereopname-/mengtafel is gebruikt. Daar worden dan Lissajous figuren op getoond om de Li-Re balans te beoordelen.
Misschien kan @Miedema daar meer over zeggen....

@blackdog:
Daar kan je wel even mee vooruit! ;)
Jammer dat het blauw op is, dan moet je de zesde draad steeds weglaten O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

mooi die klossen draad, heb er ook nog een stel van, maar de gangbare kleuren zijn wel op na 10 jaar. waren pope klossen 0,14 en die stript heel fijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Testman, :-)

Het is Pope 0,15mm volgens het stickertje op de rol.
Is dit nog te koop?
Mijn blauwe rol is op, zoals op de foto te zien is.

Als ik het goed onthouden heb, want het is meer dan 20 jaar geleden kocht het bedrijf waar ik toen werkte dit draad bij Romal.

Iemend enig iedee of het nog te koop is?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

romal, dat heb ik er ook nog opstaan meen ik. rood heb ik nooit gehad, maar blauw en zwart is al op. oranje is nog bijna n volle gelukkig en geel rood ook.

die draad is er niet meer, wat de C heeft smelt de pvc isolatie veel sneller van, dit spul zal wel weer isolatie hebben wat illegaal is tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Testman,

Nog even wezen zoeken, Romal bestaat nog en heeft ook deze rollen nog op voorraad.
In de BTW kost een rol 53€!

Het is wat ik ook mijzelf weer begon te herrinneren draad van Belden, dat schoot mij te binnen omdat een dikker type dat mijn werkgever ook had altijd Belden op stond.

Dit is de link naar het blauwe rolletje:
https://www.romal.com/montagesnoer-350v-0-15-qmm-belden-blauw

Het is mij ook weer te binnen geschoten dat Romal vroeger in de Hartenstraat ook een winkel had, hier in Amsterdam.
Ik heb zeker 30 jaar geleden daar nog draad opgehaald, krappe ruimte met houten stellingen vol draad en links achter in de hoek stond een kleine tafel waar de man zijn administratie deed.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

klopt niet helemaal, 0,15mm2 in de webwinkel, maar de specsheet zegt 18x0,01mm2. dat zou een 0,18mm2 zijn lijkt me..

evengoed, dik 26 cent de meter is best prijzig als je 200mtr ineens koopt.

ter vergelijk, een haspel 500mtr lapp 0,14 montagesnoer doet 8 cent de meter bij die aantallen. helaas is die lapp kabel tot 1kV en dus de isolatie veel dikker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Ha blackdog :-)

Een mooie aanwinst, dat montagedraad. Echte Pope! :-)

Zonder gekheid, vroeger zo normaal, maar nu koester ik wat ik nog heb aan mooi montagedraad. Soepel, en van echt koper. Dat koop je niet meer zo makkelijk.

En wat 50W weerstanden op die grote koelplaat schroeven is een goed idee. Heb ik er ook een paar van, en veel plezier van. Allerlei voedingstesten etc.

hartelijke groet! Gertjan.

Sine

Moderator

Daar heb ik op een radiomarkt nog een aantal klossen van gescored, inderdaad heel fijn spul.