Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2021 21:19:54 schreef blackdog:
Hi Testman, :-)

Het is Pope 0,15mm volgens het stickertje op de rol.
Is dit nog te koop?
Mijn blauwe rol is op, zoals op de foto te zien is.

Als ik het goed onthouden heb, want het is meer dan 20 jaar geleden kocht het bedrijf waar ik toen werkte dit draad bij Romal.

Romal was onderdeel (of in elk geval vaste distributeur) van Pope en Pope was onderdeel van Philips.

De draadfabricage is ooit verkocht, aan Belden misschien?

Nedis verkocht die klossen ook vroeger. Heel misschien nog wel?

EDIT: Romal bestaat dus nog, als onafhankelijke distributeur zo te zien, en het draad wordt nu inderdaad door Belden gemaakt. Zat ik toch redelijk in de buurt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan het zijn dat die klossen vroeger van hout waren? Ik had in 1 oogopslag: "Daar heb ik ook een klos van".... maar bij nadere bestudering... Mijn klos is van hout. (*)

1992-1996 werkte ik voor de TUDELFT. Als je dan weggaat dan neem je je persoonlijke bezittingen mee en laat je de werkgever eigendommen staan. Een paar jaar later werd me gevraagd om m'n kast te legen. Daar bleken al mijn projecten in te zitten waar ik aan gewerkt had. Voor nostalgie maar meegenomen als zij er niets meer aan hebben.... Daar zat deze houten klos bij.

(*) Dus rond 2000 opgehaald, maar het zou me niets verbazen als die klos er toen al diverse decennia rondzwierf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ze zijn er idd ook in hout, heb ik weleens ergens zien staan. die ik heb zijn ook wel ouder als 20 jaar, denk eerder tussen de 30 en 40 jaar.

https://assets.catawiki.nl/assets/2020/3/11/4/a/c/4ac38d50-2bd3-49a4-ab21-02e0051ffde5.jpg

venlo, zou dat tegenwoordig een belden fabriek zijn?

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 april 2021 09:11:08 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 22 april 2021 09:08:55 schreef testman:

venlo, zou dat tegenwoordig een belden fabriek zijn?

Sinds 1995 al

PE9SMS

Special Member

Die groene klossen draad kom je in menig elektronica werkplaats tegen. Handige aanwinst in elk geval blackdog.

This signature is intentionally left blank.

Ik heb ook een en ander opgeruimd op mijn oude werk, groene klosjes vrijwel vol met blauw en met grijs (~0,15mm^2). En nog een zooi 0,44mm^2 en 0,75mm^2 in allerlei kleuren (o.a. geel en paars ;) ).
Altijd goed om te hebben! Heel handig bij maken kabelboom voor een trekhaak.

Zal nog eens kijken wat voor merk het eigenlijk is.

Hi,

Wat nu mijn setje draad is, komt ook van een reparatie werkplaats, via mijn Broer gekregen.
Waar ik vroeger werkte, hadden wij vele groene plastic rolletjes zoals op mijn rekje, maar ik denk alleen meer kleurtjes...
Ze stonden gewoon op een plank in de kast en op de plank er onder de dikkere versies van Belden, alleen waren die normale bundeltjes dat dan puur koper.

Wat ik al zij, wat ik nu heb, daar ben ik blij mee en als de belastingdienst lief is voor mij dit jaar, dan vul ik dit rekje met volle rollen aan.
Dat worden dan de kleuren wit en blauw omdat deze op zijn.

Van het dikkere draad heb ik nu bijna niets meer, wat ik bij me had in mijn service set, mocht ik hebben toen ik weg ging.
Jammer dat ik mijn goed gevulde gereedschapkoffer toen niet mocht meenemen, dan had ik ook een mooie scoop meter van Fluke gehad en wat ander mooi spul. :-)
Blij dat ik daar toen weg ging, zeker 20 jaar daar met plezier gewerkt en veel geleerd, daarna ging er steeds meer gewerkt worden volgen het moderne "managing stijl"
Maar dat is te veel of topic.

Gratis, schenking
Dit moet misschien in V&A... omdat ik ruimte nodig heb nog een paar computers redelijk die goed werken, i5 typen intresse?
Als ik dat in V&A doe krijg ik een hoop gezeur/gezever aan mijn kop net als b.v. Marktplaats, voor gezever heb ik geen tijd namelijk. :-)
Ja het zijn ouder typen, maar als het niet goed werkt doe ik het niet weg, meeste zijn DELL met W7 volgende week maak ik een lijstje, e-mail maar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
brains

Special Member

Bram, tof dat je ook aan andere denkt en je oude pc's weg geeft. Voor hetzelfde geld gooide je het gewoon weg omdat je "geen tijd" hebt. Je zou evt ook kunnen kijken of er een lokaal goed doel er iets mee kan doen. Nu in deze corona tijd zijn er veel mensen met kinderen in armoede die extra in de problemen komen ivm veel school op afstand. Maar vaak hebben ze geen goede pc hebben of meerdere kinderen en maar 1 pc. Misschien is daar lokaal wel een goed doel bij jou die daar iets mee doet. En de win 7 code zijn vaak prima te gebruiken om win 10 te installeren en i5 is prima voor basis taken zoals school internet e.d.
Ik zou ze hier via een VZW (stichting maar dan belgisch) zo kunnen weg geven, er is nood naar. Ze heten huize van vrede en helpen mensen die een verblijfsvergunning krijgen met een nieuw leven op te starten. Maar die vallen tussen wal en schip qua regelgeving. Ze helpen ze met huisraad, een huis te vinden om te huren maar ook hebben ze gemerkt dat er veel behoefte is aan pc's voor de kinderen voor school, zeker nu. Ook huishoud electronica is veel behoefte aan dus ik geef ook veel gerepareerde spullen aan hun. Ik heb plezier in het repareren van "e-waste", milieu te sparen en andere te helpen dus wij, win, win situatie.
Maar ik ben bang dat de verzendkosten behoorlijk hoog zijn en je woont niet in Brabant zag ik (anders zou het daar naar toe kunnen, we moeten af en toe voor essentiele zaken naar toe)
Wie weet is er wel een lokaal initiatief die hetzelfde doet.
Trouwens al zou het niet goed werken dan kun je er nog altijd andere mee blij maken.

In categorie leuke gratis aanwinsten van mij van laatste weken zijn 4 laptops die ik nu in orde probeer te maken. Ik heb er zelf eentje nodig (ik heb ook niet veel geld) maar de rest wil ik weg schenken mocht ik ze kunnen repareren.
Andere toffe aanwinst, veel nos huishoud onderdelen waarbij ook diverse dingen waar ik op zoek naar was (nu kan ik bv enkele handmixers en Senseo compleet maken en een nieuw leven geven)
Verder nog vorige week een recupelbak gevonden die buiten staat. Daarin een partij retouren/rma in gevonden van Domo. Daarvan probeer ik nu enkele dingen in orde te steken. Dat is nog een leuke puzzel omdat bij een te zoeken tot werkend, compleet apparaat maar heb daar plezier in :+ Ik heb al een steel stofzuiger bijeen gepuzzeld, hij lijkt nu in orde. Hing nog briefje aan met voet defect, is eentje met ingebouwde motor. Waarom ze de klant niet een nieuwe voet of werkende van andere defecte meegaven is een raadsel. Ik heb er namelijk stuk of 10 uitgevist waarvan zeker 5 werkende.
Tja, zal luiheid en of kosten zijn zeker.
Ik geloof dat sommige bedrijven een overeenkomst hebben met van die goedkopere merken met als "we melden de rma aan en geven nieuwe mee.
Wij krijgen geld terug van jullie. We bewaren x bepaalde tijd de rma voor geval jullie op controle komen en anders verdwijnt het in de recylingbak. Gewoon omdat de dingen weinig kosten en of arbeid duur is.
Uitdezelfde bak een mooie, best degelijke buitenverlichting met zonnepaneel gevist. Oorspronkelijke prijs was 40e volgens aangeniete bon. Probleem heel simpel, er zat een losse protected 18650 cel in die te leeg was. Even bijladen tot 3,7v en hij werkt weer. Geen idee hoelang de levensduur is maar anders kun je voor paar euro een van goede kwaliteit inzetten en werkt weer. Deze krijgt een bestemming bij mij, kan goed gebruiken en vind het leuk om zonne energie te gebruiken.

joopv

Golden Member

Ik duik ook wel eens in de afval bak...

Er ligt nu een 5.2V 200A voeding in maar daar staat DEFECT op gekalkt dus die laat ik maar liggen. Alhoewel het alleen de fan zou kunnen zijn. Iemand interesse?

Een setje supercaps van 34F 2,7V, met een controller printje er op wat er netto 6.4F 13,5V van maakt heb ik wel meegenomen. Backup van een raid controller.

Op 22 april 2021 09:23:33 schreef GJ_:
[...]Sinds 1995 al

sinds een tijd is de fabriek van eldra in ittervoort al dicht, en heeft limburg een kabelfabriek minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Paar dagen geleden fietste ik naar huis en zag dat men bij een huis een hoop rommel zoals oud papier had buitengezet. En er stond een auto vlakbij waar men spullen aan het inladen was. En tja, dan stop ik toch even want grote kans dat men spullen aan het inladen is voor containerpark. Dus eens netjes gevraagd en of ze nog oude elektronica weg deden. Ik had gelijk, ze gingen naar containerpark en er stond wat elektronica wat ik zo mocht hebben. Ik kon het niet laten, het is sterker dan mijzelf :+
Een oud philips tvtjee met ingebouwde videorecorder, een oude hp printer maar jaren 90 vintage compleet en een marantz 2225 versterker /ontvanger gescoord.
De versterker had een geweldig jaren 70 uiterlijk met zo'n aluminium frontplate, zalig. Nu heb ik eens meer informatie opgezocht en het blijkt dat dit toch wel een bijzonder versterker is als ik het goed begrijp. Met Japanse transistors waar de japanners nu druk op zoek naar zijn schijnbaar.
Ik zal dus heel voorzichtig zijn met deze aanwinst. Hem niet zomaar aansluiten maar testen met iemand die er veel verstand van heeft want ik wil niets slopen eraan.
Geen idee hoe waardevol hij is. Ik vindt er op ebay bv maar eentje te koop. Ergens anders las ik dat maar 8000 van gemaakt zouden zijn. Geen idee of dat klopt.
En een pareltje topic erover vond ik hier op het forum
https://www.circuitsonline.net/forum/view/38211#highlight=2225+marantz

Mijn fysiotherapeut is ook saxofonist (o.a. lang de vaste saxofonist van Guus Meeuwis geweest) en ik heb het met hem ook regelmatig over optredens en geluidsapparatuur (hij weet dat ik geluidstechnicus ben), van de week kreeg ik na een fysio-sessie een Roland PA-400 powered mixer gratis van hem mee.
Net "genuld" en foto's van gemaakt (ook om te bekijken wat de mogelijkheden van het apparaat zijn), van de week eens testen.
Volgens hem was hij werkend opgeslagen en ik weet dat hij geen rauwdouwer is, dus ik vertrouw erop dat hij nog wel zal werken, op misschien wat krakende potmeters na.
Hij ziet er in ieder geval voor zijn leeftijd nog goed uit (en dan heb ik het in dit geval over het apparaat).

Keurig voor zijn leeftijd!
Wel de insert op de master even controleren, die jacks willen nogal eens een beetje corroderen na al die jaren. Dan word het maak/verbreek ervan wat slecht en valt het signaal af en toe weg.

RTFM, dan pas vragen...
joopv

Golden Member

Ik had laatst dit uit de afvalbak gevist. Een "accu" pack van een raid controller, met 5 34 farad supercaps op een controller pcb.

Wil iemand daar mee spelen? Dan doe ik het in een envelop of kan het opgehaald worden in Eindhoven.

Op 9 juli 2021 09:14:17 schreef wielklem:
Keurig voor zijn leeftijd!
Wel de insert op de master even controleren, die jacks willen nogal eens een beetje corroderen na al die jaren. Dan word het maak/verbreek ervan wat slecht en valt het signaal af en toe weg.

De inserts zal ik zeker controleren, bij Focus gebruikten we altijd een doorverbonden jack om de inserts van de mixers te checken en "schoon te schrapen", eventueel met wat contactreiniger (welke wél geschikt is voor dat doel).

brains

Special Member

Zeker niet mijn mooiste aanwinst, de versterker van laatste was veel mooier. Maar gisteren nog wat leuke aanwinsten uit electronicabak gevist ;) Ja, het is een verslaving maar heb niet alles meegenomen dus ik begin het een beetje te leren O-)
Nog niet alles kunnen checken maar o.a. een paar micro USB kabeltjes die nog werkte, altijd handig. Een routertje om eens me te spelen, een grappige wekkerradiotje maar was het blijst was ik met een Makita oplader. Ik had al eerder een Makita boormachine met nog goed werkende accu gevonden. (Meestal zijn die Makita accu's defect of versleten) Was ik blij mee want kon ik goed gebruiken. (Die van mij broer werkte niet met mijn accu) Maar ik had geen lader en die waren best duur. Dus content dat ik nu bijpassende lader heb.
Nog wat andere handige dingen maar weet niet of ze nog werken, dat is voor morgen om te testen. De babyfoons gaan naar een goed doel. de lege cardridges zijn welkom want leveren geld op en knutselpot is leeg. Nu zit ik op minimum bedrag om in te leveren. kortom, ik ben content.

pa3gws

Golden Member

Mijn laatste bijna gratis aanwinst gevonden voor € 5,00 bij de kringloop.
Een Realistic pro-2020 computer scanner hij was erg vuil en de knoppen ontbraken.
Uit mijn rommelbak twee knoppen gevist de scanner schoongemaakt en een verse backup batterij er in en hij werkt als een speer. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hé die heb ik vroeger (+/- 15 jaar geleden) ook gehad. Toen al een oudje :)
Wel veel plezier van gehad, de hulpdiensten waren toen nog onversleuteld en dus prima te beluisteren. Naast het vele 27MC geouwehoer natuurlijk :P

Heb er nog wel eens aan gedacht om een goedkope Baofeng ofzo te kopen om wat te luisteren te hebben tijdens het thuiswerken, maar volgens mij is er tegenwoordig niet zoveel interessants meer te horen?

brains

Special Member

Vroeger, in middelbare schooltijd en ervoor, nog met een vriend Joris vaak naar de scanner geluisterd. Op een gegeven moment zegt hij, hey dat lijkt oma wel. En verrek, we konden het telefoon gesprek van zijn pa en oma afluisteren. Ze hadden een draadloze telefoon maar dat was nog geen dec telefoon. Ze bestonden wel al maar de pa was zuinig en vond het te duur. Dus toen we beneden waren zei Joris, hoe was het met oma en citeerde wat uit het gesprek.
Die pa wist niet wat hij hoorde maar is wel dezelfde dag nog een dec telefoon gaan halen. Joris had al vaker gezegd, pas op die oude draadloze telefoons zijn af te luisteren maar zijn pa wilde niet geloven ;)
Wel een leuke retro aanwinst zo'n realistic scanner. Maar ik ben ook benieuwd, wat valt er nog op te horen tegenwoordig?
Ik ben niet echt thuis in de wereld van radiogolven en aanverwante

Hubie

Special Member

Heb hier een Commtel Com225 scanner altijd aan staan in het knutselhok.De 2 meterband,70 cm en alle marifoonkanalen staan erin,ook alle 27 mc kanalen.Veel marifoonverkeer hier van (rivieren)knooppunt Dordrecht.

Edit\Het is eigenlijk luisteren met een half oor naar het achtergrond gepruttel. ;-) Als er iets leuks voorbij komt zet ik het volume wat harder en zet het kanaal vast.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 13 juli 2021 00:24:26 (13%)

pa3gws

Golden Member

Altijd wel wat te beleven onderandere de scheepvaart hier op de schie en 2m en 70cm natuurlijk.
Ook probeer ik te achterhalen op welke freq. de mannen in de torenkranen hier gebruiken. :-)
En de lifeliner die hier zeer regelmatig overvliegt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Via Mp in de buurt opgehaald voor twee repen Tony Chocolonely puur.

Niet gratis, maar toch wel heel leuk om eens te beginnen met 3d printen.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 12 juli 2021 20:42:11 schreef ThinkPad:

Heb er nog wel eens aan gedacht om een goedkope Baofeng ofzo te kopen om wat te luisteren te hebben tijdens het thuiswerken, maar volgens mij is er tegenwoordig niet zoveel interessants meer te horen?

Een Baofeng is een transceiver, heb je niet nodig als je alleen wil luisteren.
Beter neem je een scanner. Volgens mij heeft een baofeng maar een beperkt aantal frequenties die hij kan langsgaan.

Verder is er inderdaad niet veel meer te horen. Alle hulpdiensten zijn nu digitaal. Scheepvaart hoor je alleen als je vlakbij de waterwegen zit.
Luchtvaart is nog analoog en wordt veel gebruikt, maar is AM en hoor je dus niet met een doorsnee FM scanner of met een baofeng transceiver.
Met een goeie antenne en ontvanger kan je ook nog sateliet weerkaarten (analoog!) ontvangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Ik geef er 3 repen voor. :-p
Geintje mooie deal. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Mooi apparaat zeg en voor weinig. Er staan geen merk op waarschijnlijk een bouwpakket.