Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Hi pietplof, :-)

Ik zou zeggen als de band mooi loopt met twee kogellagers, ook bij het spoelen dan Toppie, zo laten!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ik meen iets te herinneren dat kogellagers in bandgeleiders jitter konden veroorzaken. Welke bandgeleider daarvoor de oorzaak zou zijn weet ik niet meer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Tidak; spelbederver!

Blackdog; dank voor je ondersteuning.

Raaf; dank voor de interessante uiteenzetting; altijd leuk wat achtergrondinfo te krijgen.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Mooi plaatje van een A77, @TA Bij de grote 26cm spoelen werden de spoelmotoren door de gebruiker met een schakelaar op een hogere spanning gezet. Dat had ook invloed op de veergedempte lusvanger links, voor de band, bij weergave en opname.

pietplof

Golden Member

Tidak; ik bedoel ( met een glimlach, dat dan weer wel) dat als ik geruime tijd heb besteed aan het vervangen van een schijfje aluminium door een passend kogellager met daarbij passende uiterst dunne sluiteingetjes en na montage blijkt het loopwerk weer zoemend en zoevend te functioneren , ook bij snel heen- en terugspoelen, ben ik een tevreden knutselaar.
Als dan collega Tidak, goed bedoeld natuurlijk, opmerkingen maakt inzake flutter zie ik mijn inspanningen op voorhand al teniet gedaan.
En zo kwam ik op mijn opmerking.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Ach, als het naar tevredenheid werkt, zou ik me geen zorgen maken.

Ik weet alleen te herinneren dat er iets met wieltjes <-> geen wieltjes heet te zijn. Dat mag toch ;)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
pietplof

Golden Member

Tidak; ja, dat mag zeker.
Als jij van mening bent dat door gebruik van de erg licht lopende kogellagertjes er flutter zou kunnen ontstaan moet ik dat onderzoeken.
Alleen zat ik nog met mijn gevoel van :,, hè, het probleem mooi opgelost" en dan is zo'n opmerking even teleurstellend. Maar heel helder , en dat geldt voor elke co collega, gewoon melden wat je denkt ; je kunt er altijd van leren.

Inmiddels alle rifa's van 0,47micro Farad vervangen. Vier stuks zagen er puntgaaf uit. De laatste ( op de voedingsprint) bleek al stevig gescheurd.
Probleem(lees: uitdaging) was wel dat mijn voorraad condensatoren bijna allemaal andere steekmaten hadden.
Nog even duidelijkheid.... De rifa's hebben een slechte faam maar hoe staat het met de wima's

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Het gaat bij deze condensatoren nog niet eens zozeer om het merk (hoewel RIFA een nog slechtere constructie en/of hogere verkoopscijfers heeft dan WIMA) maar om het type condensator. Ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren zijn per definitie onbetrouwbare troep, zeker als ze voor een concurrerende prijs gemaakt moeten worden. Als het om één of andere reden persé papier moet zijn, neem dan een ingeblikte papier-in-oliecondensator. Liefst met glazen seals, maar rubber of epoxy is al beter dan niets. Over het algemeen zal er op zo'n ding minder bezuinigd zijn en bezuinigingen merk je juist bij papiercondensatoren al heel snel (eigenlijk zijn het net als elco's een soort slijtonderdelen).

RIFA heeft ook series die mechanisch iets steviger zijn omdat ze in een bakje ingegoten zitten zoals veel foliecondensatoren, maar ook die gaan bij bosjes stuk. WIMA heeft al jaren alleen nog de MP3 serie die net als de simpele RIFA's zonder behuizing is ingegoten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rifa en vooral Wima waren in 'mijn glorietijd' het summum van condensatoren.
Daarnaast nog de polycarbonaat en MKP series van Siemens.
Btw nog enig inzicht in de situatie van de beurs in Assen/Eelde?
Dat zou een mooie gelegenheid zijn om je condensatoren aan te vullen....
Die beurs staat nog steeds open, net als de grote Beurs in La Louviére. De laatste zal waarschijnlijk alleen toegankelijk zijn met adem belemmerend masker

@Maartenbakker:
Die Rifa's zijn om den donder geen papiercondensatoren, maar polyester typen. Ook zijn er nog die oranje Rifa's, waar ik geen problemen over hoor.

@pietplof:
Het is ook maar een geheugen schim, maar beslist geen 'brain fart'.
Het is ook al lang geleden en mijn A700 staat niet echt op een bereikbare plaats

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Op 19 juli 2020 23:41:29 schreef Tidak Ada:
Rifa en vooral Wima waren in 'mijn glorietijd' het summum van kwaliteit

Ja dat ben ik geheel met je eens, die veelal rode rakkers slaagden voor de tests met summa cum laude. Hier nog wat uit den ouden doosch. Die grote heeft een beker die gevuld wordt af fabriek, de kleintjes bestaan uit twee helften.

Die Rifa bovenin jouw foto heeft gemetalliseerd polypropyleen als diëlektricum.

Probleem met die slechte Rifa's is natuurlijk overbekend geraakt de laatste 50 jaar. Denk maar aan dat onding, de Rifa RC combi over de netswitch van de Quad 33 voorversterker. Ik heb Henri van Hessen er nooit over gehoord. Die hield zich toen meer bezig met zijn eigen klassieke muziekopnames. De winkel draaide gewoon door.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 juli 2020 23:41:29 schreef Tidak Ada:
@Maartenbakker:
Die Rifa's zijn om den donder geen papiercondensatoren, maar polyester typen. Ook zijn er nog die oranje Rifa's, waar ik geen problemen over hoor.

De RIFA op jouw foto is inderdaad een polypropyleencondensator (PHE) in dezelfde mechanisch niet fantastische behuizing, maar daar maakt de behuizing veel minder uit zodat die betrouwbaarder zijn.

De RIFA papiercondensatoren zijn o.a. herkenbaar aan de letters PME. Mijn commentaar betreft die series, die zijn allemaal in wisselende mate rotzooi net als goedkope papiercondesatoren van andere fabrikanten. Daar maakt het merk dus niet echt heel veel uit. WIMA heeft gelukkig alleen nog maar een legacyserie, RIFA heeft nog een hele verzameling oud papier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 juli 2020 19:21:02 schreef maartenbakker:
[...]

De RIFA papiercondensatoren zijn o.a. herkenbaar aan de letters PME. Mijn commentaar betreft die series, die zijn allemaal in wisselende mate rotzooi net als goedkope WIMA heeft gelukkig alleen nog maar een legacy serie,.......

Waren dat die donkerpaarse Wima’s?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

met die rifa's is niks mis, vergeet niet dat dergelijke apparaten al 3x over de verwachte levensduur heen zijn gegaan. de rifa's zijn gewoon duidelijk mbt aangeven dat ze ruim over de levensduur zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@testman: leuke theorie, verder onjuist. Om te beginnen hoort een X of Y condensator op een nette gedefinieerde manier stuk te gaan. Dat doen deze alvast niet. Hoe lang ze leven is min of meer onvoorspelbaar en hangt o.a. af van maagden en maanlicht. Ze zitten ook vaak in apparaten met een geprojecteerde levensduur van 10 jaar ofzo. Dan kun je al aan je 2e of 3e condensator toe zijn met wat pech. Of nog steeds de eerste met wat geluk, natuurlijk, en dat is juist het misleidende waardoor er zelfs nu nog inkopers zijn die die krengen specificeren of reparateurs die ze verdedigen.

Bovendien hebben ze geen enkele eigenschap die beter is dan van een polypropyleencondensator. In een rationele markt waren die dingen al zeker 30 jaar geleden verdwenen.

Het gebrek aan mechanische stabiliteit is een factor in de onvoorspelbare maar relatief korte levensduur, het gebruik van een voor het doel matig geschikt diëlectricum ook. Elke andere fabrikant was vanaf eind jaren '50 in wisselende mate bezig om papiercondensatoren uit te faseren, en dat deden ze echt niet voor niets. RIFA ontwikkelde op een gegeven moment ook andere condensatoren maar bleef het oudpapier relatief zwaar marketen. Mogelijk zat er meer winst op (door gebruik van een gammele constructie en goedkope materialen). Gammel zowel in de Nederlandse als in de Zweedse betekenis trouwens.

@tidak ada: de legacyserie papiercondensatoren van WIMA is net als de beruchtste types van RIFA, ingegoten in transparante hars. Paarse ken ik niet, dat is misschien een oudere serie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

evengoed, ik ben nog maar heel amper rifa's in geklapte staat tegengekomen die jonger als 15 jaar waren. men luistert ook naar audio met uitgedroogde signaal voerende elco's en vind dat prima klinken, deze rifa's geven aan dat het op is :)

jij bent gewoon de ericP van de rifa's :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Laten we het daar dan maar op houden ;) maar waar LED's steeds beter worden, zijn dit soort papiercondensatoren een volledig nutteloos anachronisme. Ik vulde mijn vorige bericht ondertussen nog wat aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ha Maarten,

Ik zal moren es kijken of ik ergens nog zo'n donkerpaarse Wima heb, dan maak ik een kiekje....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
pietplof

Golden Member

Mijn condensatorvoorraadbak is vrij fors maar donkerpaarse exemplaren? Bijgaande foto laten enkele Wima's zien, maar die zijn meer roodachtig.
't Kan liggen aan het begin van staar

festina lente
RAAF12

Golden Member

- oeps dat ging verkeerd met editten, graag ff verwijderen

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 21 juli 2020 10:21:52 (76%)

RAAF12

Golden Member

https://nl.rs-online.com/web/p/polyester-film-capacitors/0116616
Dat zouden ze moeten zijn. Iets anders van kleur dan de echt oude rode polypropyleen modellen daarachter. Polyester/PET noemt de firma het materiaal van het type van onbestemde rood/paarse kleur. Volgens mij doen de kijkers het nog redelijk goed :-)

Tidak Ada

Golden Member

Maarten, wat weet jij over die MKS typen van Wima? Wat is hier het diëlectrum?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

PET, staat op de site van Wima.

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Ook hier ziet men dat condensatoren een lang leven hebben, het betreft een 50 jaar oude Thorens TD150. De ERO condensators zijn licht belast en verrichten hun taak zonder enige vermoeienis.

maartenbakker

Golden Member

WIMA MKS is altijd polyester. De oude types met naad zijn geperst zoals mepolesco's en de andere zijn ingegoten. Allebei prima spul.

@RAAF12 ook 2 maal polyester

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 juli 2020 12:16:43 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."