Opruiming elektronica'verzameling' Deel 2

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik herinner me vaag dat er ook een Amroh-doos met nog wat driehoekjes (pyramides) soldeer in Deurne stond. Toen was ik nog niet geïnteresseerd dus is dat een beetje langs me heen gegaan, maar weet iemand of die er inderdaad stond, nog staat of eventueel door wie meegenomen is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb van die piramides zien staan in een blauwe kleur, niet in het AMROH oranje. Of ze er nog staan, weet ik niet, maar ze waren nogal duur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Dan zal het inderdaad wel Amroh geweest zijn (blauw in latere jaren). Ben benieuwd of iemand meer weet.

P.S. Ja ze zijn altijd duur geweest, ook in de winkel. Zat iets van een meter soldeer in. Ik kocht toch liever klossen van een halve of hele kilo. Iemand begon op een ander forum over de nostalgische geur van de hars en ik ben nu behalve in de constructie van die dingen ook benieuwd naar de geur.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 februari 2017 13:35:50 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hewlett

Honourable Member

Ja, dat waren idd blauwe piramides (soort vulkaantje met de opening aan de bovenkant waar een stuk tin uitsteekt) met zwarte belettering, deze lagen (of liggen) midden in het gangpad bij de ingang in Deure. De laatste keer dat ik daar was, de voorlaatste bijeenkomst in oktober vorig jaar, lagen er nog een paar piramides. Zelf heb ik ze nooit gekocht.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Sine

Moderator

IIRC heeft iemand die twee rondes geleden allemaal meegenomen.

chuckie

Honourable Member

Er zijn nog wel van die doorzichtige buisjes met (echte) soldeertin, ik heb er al eens een doos van meegenomen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
maartenbakker

Golden Member

Op 22 februari 2017 22:21:52 schreef Sine:
IIRC heeft iemand die twee rondes geleden allemaal meegenomen.

Als iemand weet wie dat was, dan leg ik graag even contact. En anders moet ik even ergens anders wat vandaan vissen, zal heus nog wel wat zwerven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schimanski

Golden Member

Amroh Superspeed is er nog. Vanwege de verzamelaarsprijs gaan ze niet hard :+. De kleine buisjes met 20gr. tin zijn er ook nog.

Buiten CO zijn er geen klanten, dus eerstvolgende keer (ergens juni/juli deo volente) zullen ze er nog liggen.

Ik vond nog een foto, let niet op de klos ernaast.
https://www.uploadarchief.net/files/download/setje.jpg

Nog 2 foto's van Rob Hooft z'n Amroh site.
http://became.nl/amroh/Geschiedenis%20AMROH/historie1_bestanden/image037.jpg
http://became.nl/amroh/Geschiedenis%20AMROH/historie1_bestanden/image039.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 22 februari 2017 23:03:00 schreef Schimanski:
Vanwege de verzamelaarsprijs gaan ze niet hard :+.

Vanwaar de verzamelwaarde dan eigenlijk? Wat maarten zegt: de geur van de hars??

Op 22 februari 2017 22:25:51 schreef chuckie:
Er zijn nog wel van die doorzichtige buisjes met (echte) soldeertin, ik heb er al eens een doos van meegenomen.

Er waren meerdere mensen die beweerden dat dat zulke ontzettend fijne tin was, dus toen heb ik ook maar 20 van die rolletjes gekocht. Het soldeert best aardig, maar mijn rol van Stannol en zelfs mijn oude rol van HQ* solderen toch echt beter. (*Let wel: mijn nieuwe rol van dit Nedis huismerk vond ik van mindere kwaliteit.)

Wat ik me wel voor kan stellen is dat de handzame buisjes met kleine hoeveelheden handig zijn voor de hobbyclub of op een school oid. Maar verder is het heus geen speciale tin.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

De geur, geen idee. Weet dat er verschillend geurende harsen zijn dus dat was een van de dingen die ik uit wilde vinden. Verder hoe ze gewikkeld zijn en nog zo wat. Misschien waren ze ook duur omdat Amroh nostalgisch verantwoord is (Philips is niet het enige merk met vergane glorie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schimanski

Golden Member

Veel oudere hobyisten zijn opgegroeid met Amroh en dat stukje nostalgie wordt door velen nog gekoesterd. Er zijn mensen die Amroh verzamelen en er is een levendige handel in Amroh spul, b.v. op de NVHR en andere oude radio beursen.
NOS Superspeed zie je niet zo vaak en is dan ook meer bedoeld om in de (vitrine)kast te zetten.

Er zit ongeveer 2 meter 1mm soldeertin in een piramide en voor de prijs van 5 euro per stuk is het dan ook niet interessant als soldeer. 0.7 mm tin kun je elders een stuk goedkoper vinden.

Ik had de piramidedoosjes mee willen nemen om ze voor Desiree op een beurs te verkopen, maar ben dat vergeten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ah zo. Tja het doet mij persoonlijk om de nostalgie helemaal niks, maar als het op die manier wat op kan leveren dan moet dat zeker geprobeerd worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoe is het met ons clubhuis in Deurne? Enige kans op een bezoek deze zomer?

Als het dan maar niet zo heet is, als afgelopen week.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Hewlett

Honourable Member

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Schimanski

Golden Member

Ha, alweer twee drie die op de lijst kunnen ;)

Ik zal Desiree mailen om te horen hoe de zaken ervoor staan en welke mogelijkheden ze heeft i.v.m. vakantie, etc.

Ik meld me als ik meer weet.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Schimanski:
Ik tel er drie, of heb je nog last van de warmte.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Bert_Camper

Golden Member

Ik kom ook weer graag naar Deurne, is zowat om de hoek voor mij :)

Ik zou me ook graag aanmelden voor deurne
Kom graag die kant op om al dat moois te zien :)

bprosman

Golden Member

Graag :-) Vooral voor de glasfiber plaatjes :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@schimanski,
Ik zou ook graag nog een keer Deurne bezoeken, kun je mij bijschrijven op de lijst of moet ik je daarvoor een mail sturen?

Tidak Ada

Golden Member

Voor mij helaas alleen 10, 17 en 24 juni of (liefst) 18 juli, deze keer. Hopelijk kan ik deelnemen, want ik heb een koper voor de buizen die Suzan vorige keer had meegenomen.

Iemand anders moet in dat geval maar voor de soep zorgen (Bert Camper?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Ik meld me als ik meer weet.

Als het feest doorgaat en er een datum is bepaald zal ik ook de inschrijving weer openen. Dus a.u.b. nog even wachten met posten, mailen, etc.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Schimanski

Golden Member

Ik heb contact gehad met Desiree en de datum is bepaald op zaterdag 12 augustus. Net als vorige keren max. zo'n 20 tot 25 mensen i.v.m. de toch wel beperkte ruimte.

De inschrijving voor deelname is vanaf nu mogelijk, Maar, let op.... aanmelden bij mij en ALLEEN per e-mail, je krijgt dan ook adres + route toegestuurd. De vooraanmelders staan er alvast op, Tidak hoort bij de organisatie en de rest graag per e-mail!!!

Deelnemers 12 augustus 2017

  1. Markce
  2. GerardMonique
  3. Hewlett
  4. Bert_Camper
  5. rfhead, Stuur mij nog even een mail!!!
  6. Kazt
  7. Blackdog
  8. TonHek
  9. pietPlof
  10. Peterr

Nog wat tips, met name voor de nieuwkomers.

  • Er is redelijke verlichting, maar een zaklampje kan handig zijn.
  • Indien van toepassing, vergeet de oogprothese (leesbril) en/of vergrootglas niet!
  • Voel je niet bezwaard allerlei lekkers mee te nemen.
  • Een smartphone met internet is handig om datasheets van obscure onderdeeltjes op te zoeken.
What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Mag ik nummer 8 zijn?

(Edit; whoops... Email...)

[Bericht gewijzigd door Kazt op zaterdag 10 juni 2017 23:41:29 (42%)

Dit topic is gesloten