Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

rob040

Golden Member

Hi rew,

Oké, dat is inderdaad anders dan bij reguliere PCB's. Maar voor het geval van aanuit maakt het niet uit.
In zijn geval zou er geen koper worden gedeponeerd en wordt de originele 1 micron weg geëtst. Wat gebeurd er met de isolatielaag (diëlektricum)? Blijft die in tact of verdwijnt die ook op de plaatsen waar koper zat?
En als die laag in tact blijft is dat dan de reden dat de silk slecht hecht?

Dat diëlektricum, is dat ook een warmteisolator, want dan zal het voor koelen van LED's ook nadelig zijn... Misschien wordt dat toch ook weggehaald.

Die isolatie t.o.v. het substraat (alu in dit geval) die wil je zowiezo hebben. Anders heeft het geen zin om baantjes te maken. En om nu te zeggen: "Dat is alleen nodig waar de baantjes zitten!"... dan is een kortsluiting wel HEEL makkelijk: ieder fliebertje wat buiten een baantje uitsteekt kan contact maken met het alu. Dat isolerende spul moet gewoon overal blijven zitten. Omdat het niet zo dik is, is de thermische geleiding naar het substraat toch nog steeds best goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Nu dat duidelijk is, is mijn conclusie dat de silkscreen dus op de isolatielaag wordt aangebracht en niet op het kale aluminium.
Dat zou een verklaring kunnen zijn dat het soms minder goed hecht. Misschien is dat diëlektricum niet bij iedere fabrikant hetzelfde materiaal en verklaart dat waarom het soms wel goed gaat en soms niet...

Die disclaimer zou dus eigenlijk voor het diëlektricum moeten zijn. ;)

Het dielectricum of prepreg is vrijwel altijd creme-wittig.
Ik zie hier echt een kaal substraat.

rob040

Golden Member

Ik ging uit van blank materiaal, dus dat had ik mis.
Dan is het me nog steeds niet duidelijk hoe je dit besteld en hoe dan dat diëlektricum wordt verwijderd.

Arco

Special Member

Letters als de 'B' en de 'R' komen ook niet echt lekker over in dat font... (bijna onleesbaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als dat dielectricum inderdaad normaliter wit is, dan zijn ze dat wegens "geen baantjes" gewoon overgeslagen. Op zich is wat je nu hebt wel sjieker dan gewoon een "wit paneel" wat toevallig alu blijkt te zijn "achter de schermen"....

Edit: Even op JLCPCB.com gekeken, en ze kunnen wit of zwart doen, met zwart of zwart (*) silk d'r op.

(*) Of tegen meerkosten... zwart.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 9 april 2024 18:43:55 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Op dinsdag 9 april 2024 18:38:27 schreef rew:
Als dat dielectricum inderdaad normaliter wit is, dan zijn ze dat wegens "geen baantjes" gewoon overgeslagen. Op zich is wat je nu hebt wel sjieker dan gewoon een "wit paneel" wat toevallig alu blijkt te zijn "achter de schermen"....

Edit: Even op JLCPCB.com gekeken, en ze kunnen wit of zwart doen, met zwart of zwart (*) silk d'r op.

(*) Of tegen meerkosten... zwart.

Dat klopt, vandaar dat ik zoekende was hoe aanuit nou aan aluminium komt met zwarte silk.

Ik ging er ook even vanuit dat JLCPCB dat aluminium PCB materiaal kant en klaar inkoopt, kan me niet voorstellen dat de kale aluminiumplaten inkopen en zelf diëlektricum en koper gaan aanbrengen (of niet in geval je 'frontplaatjes' besteld).
Blijft voor mij een mysterie, maar het is ook voor het eerst dat ik me er in verdiep.

Dat ze zelf hun PCB's kunnen bouwen kan ik me opzich voorstellen, maar niet voor die paar vierkante cm's. Tenzij aanuit vierkante meters afneemt en meer betaalt voor de speciale 'stackup'.

Wellicht dat ze de order zagen en dachten: dat kunnen we beter 'onder water' doorsturen naar onze CNC-afdeling?

Overigens, de CNC afdeling kan namelijk wel silk op alu printen, maar heeft wel graag dat je het alu dan ook laat anodiseren.
Allicht dat het via de juiste route voortaan wel een betrouwbaar resultaat geeft.

Op maandag 8 april 2024 15:04:19 schreef powerflux:
[...]

Hoe krijg je ze zover om een alu "PCB" zonder prepreg en koper te laten maken? Of heb je silk op de 'bottom' zijde gevraagd? Dat is sowieso ook zeer ongebruikelijk, en lijkt me ook helemaal niet in het normale productieproces passen. Wel leuk bedacht, veel goedkoper kun je alu niet laten frezen :)

Inderdaad, silk zit op de bottom. Op de andere kant zit de "dielectric" (wit laagje) .

Op maandag 8 april 2024 16:45:34 schreef rob040:
[...]
Ik heb eens gekeken hoe die PCB's zijn opgebouwd, en de eenvoudigste vorm is aluminium - diëlektricum - koper.
Als je het koper weg etst blijft het diëlektricum aan één kant over en ik ga er van uit dat de andere kant kaal aluminium is.
Dan is de vraag op welke zijde de silk wordt aangebracht... Zie je het verschil en is dat soms random?
Of wordt met het etsen ook het diëlektricum weggehaald en zijn dan beide zijdes kaal aluminium?

Hier een voorbeeldje, silk op de dielectric kant. Random is het volgens mij niet. Je kan aangeven op top of bottom. De laag met koper en dielectric is top. Weet niet zeker of je dit bedoelt.

Op dinsdag 9 april 2024 14:09:10 schreef rob040:
Ik ging uit van blank materiaal, dus dat had ik mis.
Dan is het me nog steeds niet duidelijk hoe je dit besteld en hoe dan dat diëlektricum wordt verwijderd.

Diëlektricum is nog aanwezig, maar zit aan de andere kant (top). Silk staat op de bottom laag. Je stuurt dus eigenlijk een spiegelbeeld van het ontwerp in.

rob040

Golden Member

Hi aanuit, ja het wordt wel steeds duidelijker.
Silk op de witte laag snap ik nu met alle voorgaande uitleg, maar hoe bestel je nou silk op de bottom layer?
JLCPCB ziet dat als enkellaags print. Je zou zeggen als jij een silk bottom aanlevert wordt die niet verwerkt.
Dus alleen top copper, top soldermask en top silkscreen...

Houdt de silk wel goed op de witte laag?

Silk op de bottom layer brengen ze aan als je silk op de bottom layer tekent. Meer kan ik er niet van maken :).

Of het goed houd op de witte laag weet ik niet zeker. Ik heb maar 1 ontwerpje laten maken. Die was prima, maar wellicht gaat dat ook af en toe mis, en had ik geluk.

Ik ben nog aan het mailen met JLCPCB. Over een mogelijkheid om wat meer zekerheid te krijgen. Ze mailen nu dit...

if you left a PCB note when ordering, then we will pass it to the factory before shipping, then you can see the picture before shipping, please see the PCB remarking section, hope this is helpful for you.

Nog even vragen wat ze nu precies bedoelen, en wat er gaat gebeuren als ik iets op de foto zie wat me niet bevalt. Ik moet wel zeggen dat ze goede service bieden. Zeker t.o.v. het bedrag dat je betaalt voor hun diensten.

[Bericht gewijzigd door aanuit op dinsdag 9 april 2024 21:48:59 (50%)

Lucky Luke

Golden Member

Wat ik denk dat ze bedoelen: ze kunnen je een foto sturen nà productie maar voordat ze het verpakken en versturen. Als je dan iets ziet dat niet in orde is, hoeven ze ‘t niet op te sturen.

Ik dènk dat ze je daarmee verzendkosten willen besparen, en waarschijnlijk nog wel de productiekosten willen. Scheelt je alsnog. Als ze helemaal über service doen maken ze het opnieuw tot je tevreden bent, maar ik weet niet of ze dat bedoelen.

Maargoed. Je zou bij een koper-aan-1-kant print (“enkelzijdige print”) zowel SMD als draadcomponenten (trough hole) kunnen hebben, en dan dus aan beide kanten componenten hebben. Vandaar “enkelzijdig” tussen aanhalingstekens. En dus met aan beide kanten componenten, aan beide kanten silkscreen kunnen willen.

Dus silkscreen op een “enkelzijdige” print aan beide kanten vind ik niet zo vreemd.
Al wordt THT op alu substraat wel een beetje spannend… hoe isoleer je de pootjes van het substraat?

Mijn ‘vieze hack’ gaat dan ook niet op, want aangezien je geen koper hebt op de bottom layer heb je daar ook geen solderstop (soldermask).

Hum. JLC (en pcbway? En nog een paar, seeed?) bieden behalve pcb’s en pcba’s ook frezen/draaien/3printen etc. aan. Zou er niet ook een frontplaten-uitfrees-en-bedruk-dienst zijn?
(Ja, https://www.schaeffer-ag.de/ , in Duitsland, maar een frontplatenChinees heb ik nog niet van gehoord. Het moet bestaan, zeker in zo’n groot land.)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob040

Golden Member

Op dinsdag 9 april 2024 23:37:15 schreef Lucky Luke:
Maargoed. Je zou bij een koper-aan-1-kant print (“enkelzijdige print”) zowel SMD als draadcomponenten (trough hole) kunnen hebben, en dan dus aan beide kanten componenten hebben. Vandaar “enkelzijdig” tussen aanhalingstekens. En dus met aan beide kanten componenten, aan beide kanten silkscreen kunnen willen.

Het gaat over aluminium PCB's, knap als daar THT componenten gebruikt kunnen worden. ;)

bprosman

Golden Member

Niet dat ik er aandelen heb maar JLCPCB schijnt tegenwoordig Multi-color-silkscreen te kunnen :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Laat ik het eeuwige printen-review topic dan opnieuw activeren met een vraag voor aanbeveling van een andere printenfabrikant.

Ieder jaar maken we een knutselproject-voor-kinderen tijdens een jaarlijks Scouting event genaamd JOTA.

Al enige jaren laat ik deze printen (plm 150 stuks) maken bij AllPCB, maar het lijkt er sterk op dat 2024 de laatste keer zal zijn dat ik van ze gebruik maak.

Begin oktober is er China National Week. Toen ik de account manager vroeg, kreeg ik te horen dat de fabriek dit jaar 4-6 oktober dicht zou zijn. Daar kun je rekening mee houden.

Op 28 september een order ingeschoten: "build time: 1 day", dus die dingen zouden op 29 september gemaakt kunnen worden en op 30 september verscheept.
Maar, pas op 30 september is aan de opdracht begonnen, en toen bleek dat de fabriek op een andere datum, 1-3 oktober dicht zou zijn. Je kunt de voortgang zien, en op 1 oktober is het werk gestopt.

Behalve "1-3 oktober dicht" publiceerden ze ook dat FedEx op 1-3 oktober dicht is, en op 6 oktober, maar open op 4-5 oktober.

Ondanks uitdrukkelijke instructies aan de account manager is er niet geshipped op 4 oktober. AllPCB claimt "shipped 5 oktober" maar op die datum hebben ze alleen een FedEx labeltje gemaakt, pickup was op 7 oktober en dat na de cutoff date, het spul vliegt pas vandaag.

Een tweede opdracht is opnieuw na FedEx cutoff date overgedragen. Met de tweede opdracht heb ik meer tijd, maar ze hebben de spullen gewoon niet op orde, lijkt me.

Bijkomend probleem is dat AllPCB geen DDP doet en ik dus een dag extra kwijt ga zijn met de BTW betaling, daar inklaringskosten bijkomen enzovoort.

Voor een opdracht, ingeschoten op 28 september, die ik eind deze week pas ga krijgen, en het niet nakomen van afspraken, ik kan AllPCB niet aanbevelen. Niet met hoe ze hun werk gedaan hebben, en ik heb nog geen print gezien.

Ik zie jullie opmerkingen over JCLPCB maar als ik het goed zie zijn dit kleinere opdrachten (een paar printen, geen 150 of meer).

Ik zoek dan ook jullie aanbeveling voor een printenfabriek die mijn aantallen doet, DDP kan leveren en toezeggingen nakomt.
Simpel dubbelzijdig werk, en kosteneffectief want het is voor Scouting.

Geert Jan

rob040

Golden Member

JLCPCB leeft van grote aantallen, net zoals de andere fabrikanten.
Als ik even snel kijk en bij aantallen op het pijltje klik zie ik onderstaande aantallen, die je zo kunt kiezen:

Jammer van AllPCB, die laten dus steken vallen. Slechte communicatie kan je project behoorlijk verstoren. :(

Stijnos

Golden Member

Op woensdag 17 april 2024 22:01:14 schreef bprosman:
Niet dat ik er aandelen heb maar JLCPCB schijnt tegenwoordig Multi-color-silkscreen te kunnen :
[bijlage]
[bijlage]

oei, die optie ben ik bij mijn laatste bestelling vorige week toch niet tegen gekomen. Dara kun je wel leuke dingen mee doen

Lucky Luke

Golden Member

De link naar iTead studio in de startpost verwijst inmiddels naar iets 'geks':

Eerst een foto van een PCB en wat 'download dit als pdf, epub, etc.' en later verwijst het door naar een site die wil dat je een gratis abonement op iets neemt, dat na 2 dagen 49,99 per maand gaat kosten:

Oh, en de oorpsronkelijke aanleiding: ik zoek een goedkope PCB fabrikant die iDeal accepteert. Kom dan waarschijnlijk toch weer bij Aisler uit, JLC wil creditcard of paypal (Of een overboeking naar hun interne betaalsysteem, maar dat lijkt me, net als bij Seeeed, alleen voor grote bedragen - seeedstudio hanteerd een 500-dolar grens.)

Maar gezien Aliexpres ook gewoon iDeal accepteerd... Zou er niet al ergens een goedkope printplatenmaker in China iDeal accepteren?

En een heeeeel wilde gedachte die bereveel werk zou geven en misschien helemaal geen goed idee is om die reden: Bij de 'shops' een categorie voor PCB-fabrikanten... Maar iets als dit topic is eigenlijk beter, want actueler.

EDIT: dus niet via paypal ideal->paypal->printboer, maar rechtstreeks

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op donderdag 31 oktober 2024 13:32:55 schreef Lucky Luke:
Maar gezien Aliexpres ook gewoon iDeal accepteerd... Zou er niet al ergens een goedkope printplatenmaker in China iDeal accepteren?

Aliexpress is met orde-van-grootte 100000 transacties per dag naar nederland alleen een veel grotere speler dan de PCB fabrikanten die orde-van-grootte 20000 orders per dag wereldwijd doen. Dat scheelt echt orders.

Paypal biedt tegenwoordig "ideal" aan. Volgens mij zie ik dat dan bij het afrekenen. Of dat bij JLCPCB of bij LCSC is weet ik niet.

Ik vind paypal een beetje vervelend omdat ze kleine shops een fors percentage rekenen. Dat percentage wordt niet minder bij een goedkopere onderliggende betaling als ideal. Dus als jij $100 aan JLC moet betalen krijgen zij maar iets van 96 tot 97 dollar. En dan zie ik geen reden om via Ideal te gaan betalen als het ook gewoon van m'n paypal rekening af kan.

bprosman

Golden Member

Op donderdag 31 oktober 2024 13:32:55 schreef Lucky Luke:
De link naar iTead studio in de startpost verwijst inmiddels naar iets 'geks':

Eerst een foto van een PCB en wat 'download dit als pdf, epub, etc.' en later verwijst het door naar een site die wil dat je een gratis abonement op iets neemt, dat na 2 dagen 49,99 per maand gaat kosten:

[bijlage]

Oh, en de oorpsronkelijke aanleiding: ik zoek een goedkope PCB fabrikant die iDeal accepteert. Kom dan waarschijnlijk toch weer bij Aisler uit, JLC wil creditcard of paypal (Of een overboeking naar hun interne betaalsysteem, maar dat lijkt me, net als bij Seeeed, alleen voor grote bedragen - seeedstudio hanteerd een 500-dolar grens.)

En een heeeeel wilde gedachte die bereveel werk zou geven en misschien helemaal geen goed idee is om die reden: Bij de 'shops' een categorie voor PCB-fabrikanten... Maar iets als dit topic is eigenlijk beter, want actueler.

Met iDeal geld op een Paypal rekening zetten ?

Paypal biedt tegenwoordig "ideal" aan. Volgens mij zie ik dat dan bij het afrekenen.

Klopt, mijn creditcard was een tijd geleden (tijdelijk) geblokkeerd. Om automatische (Palpal) betalingen (abonnementen) toch door te laten gaan heb ik er eenmalig geld op gestort.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 31 oktober 2024 16:01:00 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb Paypal aan m'n gewone bankrekening gekoppeld. Dat gaat automatisch. Zowel er bij als eraf.

Dat werkt opzich prima, ik gebruik het ook wel, maar het is wel weer wat extra risico. Paypal kan je geld vasthouden of zomaar wat van je rekening afschrijven, en het is extra oppervlakte voor phishing of lekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."