Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

blackdog

Honourable Member

Hi Lezers :-)


Vandaag is de Hao-Qi-Xin spannings referentie binnen gekomen en ik heb direct toen ik binnen kwam de Agilent 3458A geboot!
Een paar uur laten aanstaan en een "Auto Cal" gedaan.

Deze referentie is ook gemeten met de TEK DMM4050, en deze staan altijd aan, klaar voor gebruikten messtal binnen 1 digit gelijk aan de 3458A.

De temperatuur in het LAB is ongeveer 21C en de luchtvochtigheid is 35%

Zo ziet het ding er uit aan de bovenzijde.
Na een goede blik te hebben geworpen is het wat mij betreft zeker dat er een uitgesoldeerde AD584KH gebruikt is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-01.png


Het kastje vind ik wel leuk gemaakt, en de bediening is simpel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-02.png


Dit zijn de waarde de de referentie zou moeten aangeven op de verschillende bereiken.
2,5V - 2,50084V
5,0V - 5,00127V
7,5V - 7,50091V
10 V - 10,00072V

Deze spanningen zijn gemeten met een HP 34401A DMM,
deze heb ik ook staan in mijn LAB, maar het duurd wat lang, voor deze is opgewarmt.
De foto's hieronder geven aan, dat de opgeschreven waarde niet helemaal kloppen.
Mijn 3458A is gekalibreerd en adjusted op 30-Dec-2014.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-03.png


2,5V HP3458A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-04.png


2,5V TEK DMM4050
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-05.png


5V HP3458A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-06.png


5V TEK DMM4050
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-07.png


7,5V HP3458A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-11.png


7,5V TEK DMM4050
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-08.png


10V HP3458A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-09.png


10V TEK DMM4050
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-10.png


Mijn 34461A meters zijn nu niet vrij, deze doen lange termijn meting aan mijn quad LT1021 referentie.
In het weekeinde kan ik wat langer aan de "Hao-Qi-Xin" meten om te zien hoe de temperatuur gevoeligheid is.

Ik hoop dat jullie wat aan deze gegevens hebben, ik heb deze referentie niet nodig,
maar vond het leuk om er een te bestellen en te kijken wat de echte Specs zijn.


Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
benleentje

Golden Member

Ik mis je conclusie van de voorlopige metingen. Ik zou nu in mijn onkunde voor mijzelf concluderen dat de referenties niet goed zijn en een behoorlijke afwijking hebben. Wat zouden de afwijkingen volgens de spec's mogen zijn?
blackdog

Honourable Member

Hi Benleentje,

Je ziet nog geen conclusie omdat ik deze nog niet heb...

Ik wil ook de drift nog zien, en dan dan ook nog een paar testjes wat betreft de Ri van de referentie.

De rest komt dus nog, maar als je verzoeken hebt wat ik zou kunnen testen, dan hoor ik deze graag :-)

Wat de door mij gemeten waarden betreft, de kan de specificaties in de datasheet vinden.
Ik ga er vanuit, dat dat de referentie weinig meer zal veranderen omdat het al een oud/gebruikt type is.
Ik "vermoed" dat de tempdrift" dominand zal zijn.

Kleine conclusie, het lijkt er op dat het meetinstrument dat gebruikt is, niet helemaal lineair is, of er zijn verschillende instrumenten gebruikt voor het meten van de spanningen.

Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Hao-Qi-Xin betekent trouwens "Nieuwsgierigheid" of "Curiosity"

https://chinese.yabla.com/chinese-english-pinyin-dictionary....hao+qi+xin

Als je hem wilt verkopen dan heb ik wel interesse.

[Bericht gewijzigd door flash2b op 12 maart 2015 22:43:45 (16%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
joopv

Special Member

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom TS foto's maakt van decimale displays en niet simpelweg het getal overtypt in zijn posting?
Misschien omdat het makkelijker is? Omdat het risico van tikfouten wordt vermeden? Omdat die electronisch oplichtende cijfertjes zo hun eigen charme hebben, in sommige ogen? Omdat er nou eenmaal mensen zijn die altijd wat te zeuren moeten hebben?
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Foto's zijn geloofwaardiger?
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
blackdog

Honourable Member

Hi joopv,

Tja...
Ik weet wat ik zelf prettig vind (dit hoeft niet voor jou zo te zijn)
Dus laat ik de echte metingen zien, ja dat kost extra tijd die ik graag in jullie lezers steek.
Dat is ondermeer mijn "Payback" aan de gemeenschap, want ik leer ook veel van wat anderen mij laten lezen en zien op het Internet.

Ik heb geen moeite met de opmerking van Benleentje over dat hij een conclusie mist,
die klopte :-)

Jouw opmerking kan ik tot op heden niet goed plaatsen...
Je krijgt Luxe en je wilt een simpel lijstje?

Als extra een "plaatje" *grin* van de drift tussen 24:00 giteren avond en ongeveer 9:00 heden morgen. ook is de ruis hier op te zien.
De TEK DMM4050 stond op 100PLC (traagste mode, beste ruisonderdrukking)
Het grootste deel is dus het nachtstukje, en de opgaande lijn komt omdat de LAB deur open ging
en hierdoor de temperatuur veranderde.
Oja, 10uV is bij 10V 1PPM
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-12.png


Ha die flashs2b, tijd niets van je gezien...
Ik denk aan je, als ik er mee klaar ben of ik hem zou willen verkopen.

Roland, nog nieuwe projecten gestart en wil je je Ref. nog een keer laten testen :-)

Laters natuurlijk meer.

Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH
Blackdog zit ons alleen maar lekker te maken met die dikke 3458A van hem ;-). Keep up the good work!

Er zijn inmiddels best wel wat hobby referenties op de markt, jij hebt er nu een maar je hebt ook nog de Geller voltage reference, die niet meer wordt verkocht en de VREF-01. Heb jij daar mee gespeeld blackdog?

Ik zit met het idee te spelen om ook zo een hobby referentie te ontwerpen. Niets te fancy met oventje ala de Geller of DMM check. Dit op basis van een een LTC6655 of een LT1236LS8, beiden zitten die in een LS8 keramische behuizing. Dit dan in combinatie met een LTC2057 opamp voor trimmen of output spanning instellen. Dit ook op basis van batterijen en voor als je de boel wil agen onder spanning ook een netspanning aansluiting.
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
blackdog

Honourable Member

Hi Squant, :-)


Kijk hier eens...
http://www.eevblog.com/forum/projects/small-oven-for-2x-lt12...#msg608110

Op het ogenblik ben ik 5 stuks LT1236A LS8 aan het meten, ik bedoel 1x per dag een warme (42,56C) en koude(LAB Temp).
Als ruim een week aan het meten met het tweede setje van 5 stuks.
Uit de totaal 10 stuks, selecteer ik dan de twee beste en die komen in die mini oven.

Ik ben ook al weer een stukje verder met het schema, er komt een LTC2057 in als opamp i.p.v de ADA-4077.
Dat de chopper in de hogere frequenties meer ruis heeft, maakt bij deze schakeling niet uit, daar de opamp als een 2x versterkend low pass filter is geschakeld met erg laag kantelpunt.
Als ik klaar ben met het meten aan de LT1236A's, ga ik ook weer verder met het topic op EEVBlog.

Ik zie graag hoe jij het een en ander oplost :-)


Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
benleentje

Golden Member

Kleine conclusie, het lijkt er op dat het meetinstrument dat gebruikt is, niet helemaal lineair is, of er zijn verschillende instrumenten gebruikt voor het meten van de spanningen.

Het gebruikte meet instrument staat ook boven aan de sticker.

Agilent 34401A. En die heb ik hier ook staan enkel dan nog van HP. JE mag mijn 34401 wel eens lenen om te vergelijken met de chinese metingen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 13 maart 2015 20:16:04 (10%)]

blackdog

Honourable Member

Hi benleentje,

Ik heb zelf ook nog een 34401A die in cal is.
Maar wat ik al aangaf, de 34401A doet er vrij lang over om binnen 2PPM te komen,
dus meestal zet ik hem als ik echt wil meten een dag van te voren aan.

Nog even voor Squant.
Ik heb dus ook een Penta Ref, zie plaatje hieronder.
De waarden zoals hij geleverd is, staan op de print.
Daar joopv er problemen mee heeft *grin* geef ik nu hier de gemeten waarden met de 3458A DMM als lijstje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Pentaref-01.png


1V = 0,99999911
2V = 2,0000840
3V = 3,0000040
5v = 5,0000620
10V= 10,0002632


Hoe hoger de spanning, des te groter is ook de ruis uit deze referentie, dit is verder normaal.
Het maakt het alleen lastig, een correcte waarde op te schrijven.
Op het 1V bereik heb ik met 1000-PLC! gemeten :-)
Hou maar rekening met +-40 digits ruis.
Als je naar de 10V kijkt, dan zit deze er dus 26,32PPM naast, wat nog steeds netjes is voor 2,5 jaar gebruik.
Ik heb de referentie bij Doug besteld in september 2012 en de referentie heeft verder geen adjustering gehad.

Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
benleentje

Golden Member

Waar zijn nu de foto :p.

Bij deze referentie zie je steeds 4 cijfer achter de komma nog goed en gaat de 5de pas afwijken. De chinese referentie geeft maar 2 of 3 cijfers goed. Dat lijkt me toch een mindere referentie.

De chinese lijkt me goed voor een normale multimeter maar niet voor 4,5 digit of hoger.
miedema

Golden Member

Ook bij mij lag gister deze Chinese referentie op de mat.

Blackdog, kijk uit met de bananenbussen.
Ze zijn van onder open, en als je een bananensteker er te diep insteekt maak je sluiting op de print.
Ik heb de mijne meteen vervangen door een paar Hirschmann bussen.
Kun je meteen meetpennen in de gaatjes aan de zijkant klemmen.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1046_AD584_Reference_met_Hirschmann_bussen-600pix.jpg

Door een stukje van de onderkant van de bussen af te zagen is er ruimte genoeg tussen bus en print:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1047_AD584_Reference_met_Hirschmann_bussen-600pix.jpg

Overigens zaten de moeren op de originele bussen erg lossig...
Ik kon ze met de hand losdraaien. Lijkt niet best voor de lange termijn overgangsweerstand.

Gezien de krassen op de behuizing is het wel zeker dat de AD584 gerecyceld is.
Zou 0630 de datecode zijn? (week 30 van 2006)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1040_AD584_Reference_AD584KH_chip-600pix.jpg

Zelfs de Li-Ion batterij lijkt wel gerecyceld, hij is van juli 2012:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1034_AD584_Reference_Li-Ion_batterij-600pix.jpg

De spanningen zijn wel stabiel, en de 5V klopt met mijn DMM Check.
wel zit er een puls van de schakelende voeding op de uitgang, maar dat wisten we al....

Groet, Gertjan.
blackdog

Honourable Member

Hi GertJan, :-)


Dank je voor de tip!
Bij mij zijn de aansluitingen nu ook vervangen, je had gelijk,
bij het volledig de stekker er in drukken gaat het vooral mis bij de negatieve aansluiting.


De andere stukkerbussen zijn gemonteerd.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-13.png


De afgeknipte en daarna met een vijl bewerkte achterzijde van de stekkerbussen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-14.png


Het was lastig de Referentie in beeld te brengen, maar hier is hij dan, AD584K uit week 36 van 1997.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-15.png



Het batterijtje, een perfecte cloon van die van Heer Miedema :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-16.png


Alles weer dichtgeschroeft.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-17.png


Twee maal een 5,5 digit meter en de 34401A, de Fluke 8840A links boven heeft zijn laatste Cal gehad op Feb. 2010.
De Fluke 8840A rechts boven heeft zijn laatste Cal. gehad op Augustus 1987!!!
De 34401A is het laatst gecalibreerd op September 2013.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-24.png


En dit zegt de TEK DMM4050 er van, Cal. is van November 2013
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-25.png


De temperatuur bij deze metingen is rond de 21C geweest en de vochtigheidsgraad was 37%.
Als ik het een beetje inschat, dan kan je deze referentie bij temperaturen tussen de 20 en 25C goed gebruiken tot 4,5 digit.
Dan kan je uitgaan van dat het tot de laatste digit klopt.

Mijn oventje om dit soort schakelingen in te meten, is nog niet klaar,
dus kan nu nog niet opgeven, wat de temperatuur gevoeligheid is per graad Celsius.
Voor die 21$ is dit een leuk speeltje :-)

Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Dat opschrift van die AD584 is inderdaad lastig te fotograferen.
Ik kreeg het een stuk beter met wat tegenlicht.

Het blijft een verrassing bij die Chinezen......
Wij hebben ongeveer tegelijk gekocht. Jouw AD584 is van 1997, en je hebt een Cal sticker van 2015.
En mijn AD584 is van 2006, met een Cal sticker van 2014......
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1038_AD584_Reference_calibratie_sticker-600pix.jpg

Laten we maar zeggen dat jij 9 jaar extra burn-in cadeau gekregen hebt.

Die naaldpulsjes op de uitgang zitten me toch niet helemaal lekker:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/AD584/IMG_1050_AD584_Reference_10mVtt_piekjes_op_output-600pix.jpg

Het is maar zo'n 10-15mVtt, en dat op zo'n 13kHz, maar toch.....
(op de foto slecht te zien, maar het zijn steile naaldjes, die van boven tot onder op het scherm lopen)
Het is duidelijk van de schakelende voeding. Bij alle uitgangsspanningen blijven deze stoorpulsjes gelijk.
Dat moet toch met wat ferriet en een paar C'tjes te onderdrukken zijn.
Op het ogenblik ben ik te druk met andere dingen, maar als ik tijd heb duik ik daar toch een keer in.

Groet, Gertjan.
Gertjan,

Zou gewoon een lineaire voeding gaan gebruiken, eventueel met wat batterijen. Ik gebruik een 24Vac adapter met een LM7824 voor de opamps, en een LM7805 voor de referentie, MAX6126 2.5V. Zonder de adapter komt de voeding uit 3x 9V blokken.

AD584KH
Initiële nauwkeurigheid: 0.14 %
Gemiddelde temperatuurcoëfficiënt: 15 PPM / C

MAX6126_25A
Initiële nauwkeurigheid: 0.02 %
Gemiddelde temperatuurcoëfficiënt: 5 PPM / C

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 16 maart 2015 14:00:25 (29%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hi Miedema,

Ik denk dat dit niet zo verwonderlijk is als ik mijn hp3458 of de datron/wavetek 1281 inruil wordt dit onder andere gerecycled in China.
Je kan je voorstellen dat er best wel iemand denkt dat is nog best wel te gebruiken en niet onterecht.


Gr Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Honourable Member

Hi Heer Miedema,


Ik zal als ik thuis ben, de referentie aan de Hameg scoop hangen,
om te zien wat het stoor/ruisniveau is.

Het plaatje zal ik hier posten (als joopv dit toestaat ;-) )

Ik vermoed dat de switching regulator flink straald en dat de storing niet direct uit de AD584 komt.
We zullen zien of deze aanname klopt...

Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
miedema

Golden Member

Roland,
Het was ook mijn eerste gedachte: waarom niet gewoon uit een lineaire voeding voeden?
Als het mijn ontwerp was geweest had ik dat ook zeker gedaan. Een stabiele en schone referentie begint bij een schone voeding.....

Maar gegeven het ding zoals het is.....
Het wel lekker compact zo. En ik zie het echt als een snelle en handige check voor 3,5 en 4,5 digit meters, niet meer.
Dus denk ik dat die piekjes wel binnen de marges vallen. Wat niet wegneemt dat ik het niet zal kunnen laten er toch even naar te kijken.

electron920,
Ik verbaas me er niet over dat dit van de Chinese afvalhopen komt.
Sterker, ik profiteer er lachend van!
Naast deze referentie heb ik hier ook een paar prachtige 10MHz OCXO's draaien, die nieuw onbetaalbaar zouden zijn.
Gewoon door Chinese kinders uit oude GSM basisstations gesloopt, en door mij voor weinig van e-bay geplukt.
Hier wonen die kinders: http://content.time.com/time/photogallery/0,29307,1870162_18...48,00.html

Blackdog,
Ben benieuwd of jij die stoorpulsjes ook hebt.
En nog benieuwder of je de bron kunt vinden.

Groet, Gertjan.
blackdog

Honourable Member

Hi group :-)

Even wat snelle metingen, natuurlijk net de accu leeg...
Joopv, je kan nu nog weg, er komen zo weer foto's aan ;-)


Dit is met 400Mhz bandbreedte gemeten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-31.png


Deze is met het 20Mhz filter van het kanaal aan.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-30.png


Bij deze meting zit er over de aansluitklemmen 0.47uF en de scoop heeft een bandbreedte beperking van 1Mhz.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-34.png


Zo zat de referentie aangesloten op de scoop.
De 0,47Uf condensator zit dan over de twee blanke draden die je tussne de aansluitklemmen ziet.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Hao-Qi-Xin/Hao-Qi-Xin-35.png


Er is dus een hoop te verbeteren, als ik dit nu geupload heb, ga ik de condensator en wat ferriet aanbrengen en plaats dan de resultaten.


Gegroet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Met al mijn bewondering voor deze fijne electronendressuurkunst zit ik me toch al de hele tijd af te vragen wat het practische nut is van zo'n precisie. We gebruiken door de band weerstanden van 1 of 2% precisie en condensatoren van 5 of 10%, om van elco's nog te zwijgen. Wat maakt het dan uit dat je spanning nauwkeurig is op zoveel cijfers na de komma?

Nogmaals, ik wil vooral niemand afbreken, maar ik zie het practische nut niet. Dat iemand voor de hobby zoveel mogelijk nulletjes in het meetresultaat wil zien, op reproduceerbare wijze, dat lijkt me een vrolijke en niet al te dure hobby, en uiteraard gun ik eenieder die pret.
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Het is een vicieuze cirkel... ;)
Als je een voltmeter van 6+ digits hebt, moet je ook een spanningsreferentie hebben om er iets mee te kunnen meten/vergelijken.
Ik heb ook een 6.5 digit meter maar gebruik hem bijna nooit. (je hebt zoiets nu eenmaal bijna nooit nodig)
Voor normaal voeding meten kan het me zeer weinig schelen of de spanning 5.000000v of 5.000001v is...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com