Dat is juist de werking van set/reset als je eenmaal de merker hebt geset dan blijft die "aan" tot je hem reset met andere voorwaarden, al is de kring van set ondertussen weeral onderbroken.

[Bericht gewijzigd door MGP op (17%)]

bedankt ik ga ermee aan de gang.

Merker of een FLAG
Staat bij in je selectiemenu bij de in en uitgangen.
Om een stand te "Onthouden" kun je het beste gebruik maken van een RS functie.
Staat in je selectiemenu dacht ik ergens bijna onderin.
Block met "RS" er in.
Met een puls op de R ingang SET je deze (staat aan)
met een puls op de S ingang RESET je deze ( gaat uit)
Geen puls: blijft staan op de stand waar deze stond, en blijft ook zo staan.

mmmmm ben er mee bezig maar nog niet het gewenste resultaat.

wat ik wil: stel deur 1 staat open, iemand drukt op een drukknop van deur 2. pas als deur 1 weer dicht zit mag de plc deur 1 vrijgeven.

ik moet dus een merker koppelen aan alle inputs?

iemand voorbeeld van een schema?

iemand ook een idee hoe ik een contact van een merker kan laten zien in het programma. heb de volledige software versie op mijn werk en nu de demo gedownload. de vorige keer kon ik dit bij inputs ingeven dacht ik en dan hem q1 noemen bv. (maakcontact Q1).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Op 22 maart 2015 08:42:41 schreef pajvdtol:
Voor mijn werk ben ik bezig om een sluisfunctie

Ik heb zo'n sterk vermoeden dat dit een schoolvraag is, gezien de vragen.
Eerst eens uittekenen op papier hoe het moet.

Op 22 maart 2015 13:35:19 schreef MGP:
[...]
Ik heb zo'n sterk vermoeden dat dit een schoolvraag is, gezien de vragen.

Gezien de vragen gok ik eerder op deuren in een verzorgings-/ziekenhuis.

Denk ook even aan die noodstop, die actie doe je NIET via de logo, in geval van logo of programma falen blijven dan de deuren dicht.
Snie handig.

Dan heeft hij nog de deurkontakten vergeten.
En wat bij terugkeren?

Op 22 maart 2015 13:57:12 schreef Sine:
Denk ook even aan die noodstop, die actie doe je NIET via de logo..

Het is het beste om deze wel via de Logo te doen en parallel ook nog eens in de hardware om common cause failures te voorkomen.

Haha klopt gaat om deuren in een ziekenhuis. Werk bij de TD.

De sloten hebben zelf 2 contacten. De schoot en soort nippeltje, wat bij indrukken een gesloten contact geeft. Ik heb nu het schema niet voor handen. (nieuwe laptop).

De noodschakelaar heb ik nu wel via de plc laten lopen. bij spanningsuitval worden de sloten namelijk bekrachtigd en zijn de sloten aan beiden kanten gewoon te bedienen. de noodknop is als men met spoed door deze sluis heen moet dan kan men op een knop drukken en worden beide sloten vrijgegeven.

Ik ben nu zelf met merkers aan de gang en heb het schema getracht opnieuw op te zetten maar dit wil nog niet echt werken weet nog niet wat ik verkeerd doe. maar ja ik ben dan ook maar een beginner in de plc techniek. puur omdat ik wil weten hoe het werkt zoek ik ook een vergelijk schema heb het nu waarschijnlijk veel te omslachtig gemaakt.

Waarom ook een drukknop?
Als je de paslezer geactiveerd hebt, dan mag de deur toch open gaan, mits de andere dicht is.

deur.lsc

Dit doet maar een beetje en is niet verre van perfect.
Misschien heb je er wat aan.
Gemaakt voor de 0BA6 serie

N.B. De DEMO versie van de LOGO kan alles, behalve de communicatie PC LOGO is niet mogelijk,
Dus heel mooi om thuis te proberen en op het werk naar de echte logo te sturen.

ik heb namelijk maar 1 paslezer en 3 drukknoppen. (zie boven)
paslezer buitenkant deur 1 om de sluis in te gaan. vervolgens drukknop om deur 2 te bedienen en zo op het operatie complex te komen.

In mijn programma kan ik een input kiezen input 1 etc. Ik kan alleen niet het contact van bv q1 (uitgang) als input kiezen. zal ook mijn programma even posten.

Op 23 maart 2015 06:57:01 schreef pajvdtol:...Ik kan alleen niet het contact van bv q1 (uitgang) als input kiezen...

Uitgangen in een programma verwerken moet je altijd proberen te voorkomen. Bij een Logo kan het alleen via een merker: aan de uitgang maak je de merker vast en die gebruik je vervolgens in je programma.

hierbij mijn knutsel werk.

aanvullingen verbeteringen zijn welkom. ik heb hier nog geen merkers in verwerkt. Daar ben ik nog niet uit hoe dit voor elkaar te boksen.

Tja, het is heel moeilijk een programma van een ander te analyseren.
Vooral als de werking, dus zoals het zou moeten werken, niet duidelijk is, en er geen enkel commentaar in het programma is opgenomen.
Dat gaat niet lukken.
Probeer eens van voor af aan.
Het begint als je een paslezer gebruikt. (Neem ik aan)
de ingang paslezer naar een RS Block, zodat je onthoud dat de paslezer bediend is. De paslezer is als het ware een drukknop.
Wat is de volgende stap in je schakeling..
Drukken op knop 1 stuurt deur 1 open.
Dat kan dan weer met een RS functie, die plaats je achter de RS van de drukknop.
Dan gaat deur 1 open.
Dat duurt 5 seconde, dan gaat de deur weer dicht en....
Dat aan jou

Mijn voorbeeld is verre van kompleet, nog lang niet af, doch een beginnetje.
Aangezien ik niet precies de werking van jou sluis weet heb ik maar wat gegokt.

deur1.lsc

Op 23 maart 2015 12:28:44 schreef Toeternietoe:...en er geen enkel commentaar in het programma is opgenomen....

precies. Zorg er voor dat je alle ingangen een naam geeft. En maak volop gebruik van de mogelijkheid om overal teksten in je programma te plaatsen. Als je dan over 5 jaar iets moet aanpassen weet je zelf ook nog wat je gemaakt hebt. Bovendien moet je ook proberen software netjes achter te laten voor diegenen die na je komen.

Kommentaren moet je tijdens het programmeren er al in zetten en niet op het laatst nog even doen.

ok ik ga er mee aan de gang. als programma klaar is zal ik hem wel posten met werking beschrijving etc. voor nu bedankt.

Ik zet kommentaar meestal in een listing, achteraf,en niemand snapt het :)\is niet goed ,ik weet het, zal mn leven beteren.

De werking is trouwens als volgt: ik heb 2 deuren.

deur (1) toegang sluis en deur (2) naar het operatie complex.

bij deur 1 is een belet lamp gemonteerd en bij deur 2 is ook een belet lamp gemonteerd. in de deur is een elektrisch slot gemonteerd. met een contact in de schoot. (heb ik gebruikt als input.) Dit is een normaly open contact.

verder is er aan de binnenkant van de sluis een drukknop gemonteerd om deur 1 te openen en een drukknop om deur 2 te openen. via het pinnetje in het elektrisch slot ziet de plc dan of deur open of dicht is. is nu deur 2 open dan brand de lamp bij deur 1. is deur 1 open dan brand de lamp bij deur 2. mijn oorspronkelijk vraag:

stel dat deur 1 open is en de lamp bij deur 2 brand. ik bedien dan de schakelaar van deur 2 dan gaat deze deur niet open, immers ziet de plc dat deur 1 open staat. ik wil graag dat de plc de bediening van deze knop onthoud zodat ik maar 1 keer de drukknop hoef in te drukken.
ik heb even wat opgezocht en het volgende gevonden Q1= slot 1
Q2 = slot 2.
Q3 = lamp deur 1
q4 = lamp deur 2.
I1 = paslezer
I2 = elleboog schakelaar deur 1
I3 = contact slot (schoot).
I4 = noodknop
I6 = contact slot deur 2.
I7 = gaat via relais. dit zijn 2 drukknoppen die parallel aan elkaar zitten. relais gaat naar iput plc. wat ik niet begrijp is dat ik de input niet zie activeren als ik hem live monitor. toch wordt het slot bediend. kan dit te maken hebben met het relais?
rest natuurlijk nog dat deur 1 niet open mag als deur 2 open staat. en vice versa.

ik hoop dat een en ander nu een beetje duidelijker is.

Dus de toegangsdeuren naar het operatiecomplex van een ziekenhuis (inclusief nood-/spoedbediening) moeten bediend worden door een Logo die geprogrammeerd wordt door iemand die hier een persoonlijk leermoment van moet maken en de implementatie derhalve gaat realiseren met hulp van een internetforum.

Het stoort mij niet dat je niet veel kaas hebt gegeten van Logo's (leuk dat je wat wil leren!), en het stoort mij evenmin dat je als TD'er wat meer hooi op je vork neemt. Maar ik vind het geheel ongepast dat jouw leerproject op een dergelijke plek zichzelf in de praktijk mag gaan bewijzen.

Was het nou het magneetslot van de bar-deur van het plaatselijke jongerencentrum, dan had je mij er niet over gehoord.

Dat wordt al een stuk duidelijker, maar.....
Waarvoor is de paslezer?
Is de weg (schakelopgave) voor van buiten naar binnen (OK)
Precies zo maar dan omgekeerd aan de weg van binnen naar buiten?
Nee dat kan niet, je hebt maar 1 paslezer.
Dus hoe.....

Probeer dat even duidelijk te omschrijven.
Dus komende van buiten, en men wil naar binnen(OK).
Daarna
Komende van binnen(OK) en naar buiten gaan.
Dan ook nog de stommiteiten opnoemen.
Paslezer word gebruikt, maar men gaat niet naar binnen.(wat vergeten mee te nemen)
Men is in de sluis, en wil terug (nog weer watr vergeten)
Dit kan 2 kanten op! Van OK naar sluis weer naar OK, en van buiten in sluis en weer naar buiten.

Dan hebben we de noodvoorziening nog, maar dat lijkt me een eitje.

Lastig he,
het moge voor jou als vanzelfsprekend zijn, maar niet voor mij, ik ben gelukkig nog niet bij jou in het ziekenhuis geweest.

Laat je niet ontmoedigen door Jochem.
Dit kan een heel mooi leermoment zijn.
Wij willen he best helpen (ik vind het ook wel leuk)
Je kunt uitgebreid en naar hartelust oefenen.
Er zit een hele mooie simulator in LOGOSOft, pas als alles goed werkt ga je het echt inbouwen.

Dan kom je ook misschien tot de ontdekking dat je alles net andersom had moeten doen, en dat de deuren normaal geopend zijn, en sluiten door een spanning op een spoeltje of zo te zetten.(dit omzetten is een eitje)
Dan heb je bij spanningsuitval en uitval van de LOGO! de zaak zo dat men veilig het pand (de OK kan verlaten).
De NOODknop kan je dan in je voeding zetten, zodat de kans op een niet werkende deur bij calamiteiten minimaal is.
Of er moeten andere duidelijke vluchtwegen zijn.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (30%)]

Ok hier komt ie.

Het gaat om een goederen sluis. het is geen vlucht weg, meer een gang om snel op het liftenplein te komen. zoals eerder beschreven worden in deze sluis goederen neergezet in rekken en deze worden door de magazijn medewerker op het operatiecomplex verspreid.

vanuit het liftenplein moet men door een beveiligde deur (1) met de paslezer naar binnen. dan kom je in de sluis uit. ga ik verder richting het operatie complex kan ik deur(2) bedienen middels een schop knop. deze deur gaat alleen open als deur 1 gesloten is.vervolgens kom ik op het operatie complex uit. nu de andere kant op:

vanuit het operatie complex kan ik met een schop schakelaar de sluis betreden. Als deur (1) gesloten is. loop ik verder richting het liften plein kom ik deur (1) tegen. deze is te bedienen met een elleboogschakelaar. de noodknop dient ervoor als er geen tijd is om te wachten tot 1 van de deuren is dichtgevallen. dan worden allebei de sloten ontgrendeld. en kan men vrij in en uit lopen.
aan de kant van het liftenplen is er een rode belet lamp gemonteerd om aan te tonen dat deur (2) open staat. hetzelfde is aan de kant van de okc gemonteerd alleen dan voor deur (1).

hoop dat het zo duidelijk is. Ben al bezig met aanvullingen op je programma. werkt al redelijk volgens mij.

het gaat er dus alleen om dat ene deur niet open kan als de andere gesloten is. vergeten dingen etc maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

Als het om goederen gaat en niet om patiënten dan neem ik (het grootste deel van) mijn bezwaren terug. Ik werd vooral getriggerd door de noodknop die gebruikt werd als er geen tijd was om op het sluiten van de andere deur te wachten. Ik zag het al voor me dat daar een patiënt vanaf de spoedeisende hulp het operatiecomplex in werd gereden op zijn bed, en dat door een klein software foutje nu net die nood-knop niet deed wat hij moest doen als bijvoorbeeld iemand anders tegelijkertijd de paslezer aan de andere kant gebruikte terwijl er net een deur in het slot viel... ofzo... (je weet hoe dat gaat met onverwachte condities..)

Excuses voor de incorrecte aanname.

maakt niet uit Jochem. Ik was ook niet helemaal duidelijk in mijn beschrijving.

bedankt allemaal heb in inmiddels het schema aangeapst en werkend gekregen.