Osciloscoop PM3244

Hoi,
Ik heb een 50Mhz oscilloscoop Philips PM3244 waarvan een paar kanalen niet werken.
Het zit in een customized IC in de attenuators.
Daarvan is het IC stuk (vermoedelijk de FET's)
Nu wil ik graag dat IC nabouwen.
Ik heb wel de layout van het IC maar ontbreken de toegepaste waarden en nummers van onderdelen.
Het gaat om het onderste deel van het schema daar waar impedance converter labelled 4022 105 25160 (IC101) bovenstaat.
Het bovenste deel komt uit het service manual van de PM3244.
Zou iemand mij verder kunnen helpen met de waarden en trasistor, FET typen en amplifers nummers.
Alle hulp is welkom

Met vriendelijke groet
Harrie

RAAF12

Golden Member

Heb je al gezocht op IC101 replacement PM3244, je bent vast de 1ste niet die dit defect heeft.

maartenbakker

Golden Member

En wat staat er op het IC?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 april 2015 12:49:14 schreef RAAF12:
Heb je al gezocht op IC101 replacement PM3244, je bent vast de 1ste niet die dit defect heeft.

Gezocht met google en in op forums CO
Geen bruikbaar resultaat.

Arco

Special Member

Er schijnen meerdere varianten te zijn. In deze zit een LM208H:

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 4 april 2015 13:58:55 (70%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 april 2015 13:46:29 schreef Arco:
Er schijnen meerdere varianten te zijn. In deze zit een LM208H:

Dat klopt deze afb. komt uit het service manual
In mijn attenuator zit een modificatie
De modificatie staat in service manual van de PM3240

maartenbakker

Golden Member

Ah, een dikkefilmmodule inplaats van een IC. Wat daarop staat is inderdaad gewoon de staart van de 12NC en helpt helaas niet verder (IC's hebben vaak een OQ nummer, dikkefilms vaak een OM nummer maar in dit geval was het te specifiek kennelijk).

Voordeel is wel dat je hem voorzichtig van zijn coating kunt ontdoen en dan mogelijk nog aan individuele onderdelen kunt meten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 april 2015 17:12:53 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb getracht hem van zijn coating te ontdoen.
Dan ziet het er zo uit (zie afbeeldingen)
Ik zie eigenlijk alleen een IC 4 torren en een viertal R en C
Het IC lijkt een 14 pens
Ik kan niet direct relatie's leggen met het schema
Zitten weerstanden opgedampt?
Of ben ik te rigoreus te werk gegaan?

Hi ZeHa,

Ik denk het wel meestal Ag maar zoals Arco al aangaf zelf de schakeling bouwen op een klein printje lijkt mij het simpelst je kan kijken voor een nieuw type ic het is een transconductance amplifier deze zit in elke dvd/cd speler alleen of de band breedte het haalt is kijken naar de spec's.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

De weerstanden zitten inderdaad waarschijnlijk opgedampt, maar ik zie die op de foto zo gauw niet terug.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 april 2015 18:06:36 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is in ieder geval een vreemde IC behuizing, had ik nog nooit gezien. (speciaal iets van Philips?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi,

Ik heb (getracht) de waarden gemeten van de weerstanden zoals Maarten dat al aangaf
De invloed van de halfgeleiders en parallel weerstand invloeden kan ik niet aangeven.
Dit is hetgeen ik als resultaat heb (zie attenuatorIC)

Daarom heb ik de vlogende vragen
1 Wat voor halfgeleiders kan ik gebruiken voor Q3 en Q4 (BF324)?
2 Wat voor FET kan ik gebruiken voor Q1 en Q2 (2N7000)?
3 Gaat het om N channel FET
4 De transconductance amplifier kan ik daar een halve LM13700
voor gebruiken?
5 Welke pinnummers horen dan bij mijn opgegeven getallen 1-10
welke bij het IC staan geschreven?
7 De waarde van C1 en C4?
8 Mag ik de weerstanden dichtst bijzijnde waarde van E12 reeks
nemen?

Ik weet het zijn nogal wat vragen
Alvast dank voor de antwoorden

rbeckers

Overleden

Misschien is het eenvoudiger om een snelle opamp, GBW>200M, te gebruiken. Dit i.p.v. de hele impedance converter.
Bijv. LT1227

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 7 april 2015 17:03:44 (19%)

Bert_Camper

Golden Member

Q1 en Q2 zijn volgens mij J-FETs, dus geen MOSFETs zoals je in jouw laatste schema tekent.

Misschien kun je Q3, Q4 en het IC vervangen door een LM3046

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 april 2015 17:11:08 schreef Bert_Camper:
Q1 en Q2 zijn volgens mij J-FETs, dus geen MOSFETs zoals je in jouw laatste schema tekent.

Welk nummer stel jij voor?

Bert_Camper

Golden Member

Op 7 april 2015 17:18:38 schreef ZeHa:
[...]
Welk nummer stel jij voor?

Geen idee... Behalve ft, In- en uitagngscapaciteiten speelt ook de dc instelling een rol, dus Vgs treshhold.
Ik zou een sloop scope kopen voor de onderdelen.
Het ontwerpen van dit front end, want daar komt het op neer al heb je een schema, is helemaal niet eenvoudig.

Op 7 april 2015 16:52:09 schreef rbeckers:
Misschien is het eenvoudiger om een snelle opamp, GBW>200M, te gebruiken. Dit i.p.v. de hele impedance converter.
Bijv. LT1227

Misschien wel heel gemakkelijk van mij, maar hoet ziet het schema er dan uit?
Ik neem aan dat R9-R13 moet blijven?
Wat te doen met aansluiting 10 11 16 en 17?

rbeckers

Overleden

En ruis, drift, etc..
Dit is een oud ontwerp. Met gewone discrete onderdelen nabouwen of repareren is lastig.

Edit:
10 en 11 kan, aangepast, worden verbonden met de offset van de opamp.
16 en 17 weet ik nog niet. Schema?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 7 april 2015 17:47:20 (35%)

Arco

Special Member

Kun je niet gewoon de originele schakeling (met de LM208) bouwen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi ZeHa,

Je kunt kijken of je de LT1228 kan kopen ongeveer €18,- dit is van mijn kant een schot voor de boeg maar mijn gevoel zeg dat een keer of 2 beter uitkom als dat ding van Frits ik zal vanavond even kijken of dat ic inpasbaar is dan mail ik wel een ontwerp.
De LT1228 is een transconductance versterker.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

De LT1228 is i.v.m. de DC gain control een beter idee dan de LT1227.

Op 7 april 2015 17:44:40 schreef Arco:
Kun je niet gewoon de originele schakeling (met de LM208) bouwen?

Die gedachte heb ik ook gehad
Het probleem is waar pin 16 moet blijven
Met andere woorden hoe ziet het schema er dan uit

Arco

Special Member

Als je de hele schakeling nabouwt (tussen de 3 relaiscontacten links en rechts, zou het toch moeten kloppen? (alleen 'even' een vervanger voor de 0N471 zoeken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com