@MMSoft: Oeps, heb een tijdje dit topic niet gelezen. Ik heb ook net nieuw materiaal bij 123inkt besteld, en ze leveren nu inderdaad materiaal van een andere leverancier. Eerst leverden ze materiaal van leverancier "Real", wat me wel prima beviel. De nieuwere rollen staat geen fabrikant bij vermeld. Het "Real" PLA is nog wel te verkrijgen via Reprapworld.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad, al een flink aantal prints gemaakt met zwart PLA van het "nieuwe" type. Eigenlijk geen instellingen veranderd, enkel de temperatuur ietsje omhoog.
Wat betreft XT materiaal: dat is inderdaad het materiaal wat ik hier ook heb liggen. Verder ook nog een hele stapel samples, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. XT materiaal is veel minder snel mee te printen in vergelijk met PLA. PLA print ik met 120-150 mm/s, XT lukt bij mij niet sneller dan 50-60 mm/s (0.1 mm laagdikte). Verder moet je ook wat bredere extrusies gebruiken, dus met een nozzle van 0.4 mm een extrusiebreedte van 0.5 mm voor perimeters en bijv. 0.8 mm voor infill. Geeft bij mij wat mooiere resultaten.