3D printers

Dit topic is gesloten


Die "schakelende voeding" is gemaakt om een aard-aansluiting te hebben? Zorg dan gewoon dat je die ook aansluit. Doe dat terwijl alles uit staat om schade te voorkomen.

Ik moet bekennen dat het "je moet alles aarden" verhaal hierboven me "vaag" overkwam, en dat het 't probleem (zo nu en dan arduino opgeblazen) niet zou oplossen. Nu ben ik van mening veranderd: Dit kan heel goed een arduino opblazen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juni 2015 21:08:11 schreef rew:
[...]Dat is in ieder geval niet Rob's arduino, want die heeft een 'mega: Dit omdat er NET te veel pins nodig zijn voor een 3D printer dan op een kleine arduino.

ja idd, overheen gelezen, maargoed http://www.arduino.cc/en/uploads/Main/arduino-mega2560_R3-sch.pdf zit wel dezelfde zekering in :)

Ik heb even een plaatje geschetst om het uit te leggen:

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_netfilter-uitleg_zpsbkswdnkq.png

Beide apparaten zijn op netspanning aangesloten, maar de schakelende voeding is niet geaard.

Blijkbaar zit te uitgang van de schakelende voeding met de min aan PE, welke dus eigenlijk zwevend is. Door de werking van het netfilter wordt deze aansluiting als een "AC-spanningsdeler" van twee condensatoren op 1/2 netspanning gezet. Echter, de impedantie van het netfilter bij 50Hz is heel hoog (ordegrootte Mega-ohm) dus de stroom is beperkt tot minder dan een milliampère. (~100uA)

De PC zit wel geaard, dus dat maakt de spanning die je meet tussen de twee connectoren.

Het is een slechte eigenschap om zelf aardeconnecties te gaan maken. Als het echt niet anders kan, schakel dan eerst alles af en koppel het los, verbind het vervolgens met elkaar en zet dan alles weer aan.
Je ziet aan het schema ook gelijk wat er dan gebeurt: je schakelende voeding is dan geaard dóór je Arduino. Dat kan niet de bedoeling zijn.

PS: Deze kwam van de week in de post:
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_IMG_20150607_231831_zpspsfudsoy.jpg

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik kreeg vroeger forse tikken van m'n casema aansluiting door dit probleem. En volgens mij is er ook een tv-grabber-kaart gesneuveld hierdoor.

Ook al is het maar 100µA, door de veel te hoge spanning en hier en daar een beetje capaciteit is het /wel/ in staat om elektronica kapot te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt.
In mijn studentenkamer werd mijn PC geaard via de antenne-aansluiting in mijn TV-kaart. (De afscherming daarvan is ook PE) Dat was ook voelbaar toen ik hem voor het eerst wilde inpluggen. (Metalen connector vasthouden, PC kast aanraken, prikkend gevoel in de vingers)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 8 juni 2015 10:06:30 schreef mr.stijntje:

PS: Deze kwam van de week in de post:
[afbeelding]

De "framed prints" en "metal prints" dingen icm een foto van een 3d printer brachten even wat verwarring... (Wat is fraamet? En sinds wanneer kunnen die reprapdingen metaal printen?) :)

Anyway, plaatje is helder. Al zou bij inpluggen in theorie eerst de casing/shielding/ground van de connector contact moeten maken. In theorie...

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

.
Hallo allemaal,
Ik maak aardig wat los he!
en eerlijk gezegd ben ik veel eerder ook al eens tegen zulk soort problemen aangelopen met die zendertjes destijds.
en eerlijk waar ik ontloop geschakelde voedingen ook altijd.
maar nu ontkwam ik er eigenlijk niet aan,
ja of ik moet inderdaad een zware transformator voeding zoals Sparky ook al zij er bij zetten(heb ik hier staan!)
zo'n geschakelde voeding is toch kleiner en lichter natuurlijk,
en sterker nog Sparky ik heb nu zo'n USB scheiding apparaatje hier ook!

ik heb die schokjes trouwens ook gevoeld, en op de een of andere rare manier bij mijn pols(doet flink bijten!!)
Meneer Stijntje bedankt voor jou tekening!
He potvers vergeet nog weer te reageren op......die M3D?
heb je hem al geprobeerd? ziet er leuk uit!

MAAR NU!!!
ik durf het bijna niet te schrijven want ik sta dan weer zo voor . . . (joker)
ik zit hier steeds als een s.fger.kte eend en eigenlijk afwachtend lezend naar wat jullie schrijven of jullie een oplossing zouden hebben voor mijn probleem!
ik hoop dat je het niet verkeerd wil uitleggen maar wist nu niet goed of ik nu wel of niet die printer op welke manier dan ook kon aansluiten.
en ik ben kan ik gelukkig schrijven geen arme donder maar om nu nog meer Arduino's reserve te gaan kopen vind ik een beetje onzinnig.(let wel ik werk er voor!)
MAAR wat ik nu wou schrijven is ja ja daar komt het!
ik ben inderdaad een groot beetje dom geweest WANT.
ik heb mij geen moment bedacht om een geaard 220~ verlengsnoer bij het stopcontact van mijn PC vandaan naar mijn geschakelde voeding te doen.|:(
schaam me kapot!:(
MAAR maar ik zal dit eerst eens proberen en meten wat er dan gebeurd!
(moet niet te vroeg gaan juichen natuurlijk!)
ik vermoed dat ik dan nog wel iets zal meten maar niet meer zo veel.

tot zo ver even.
VrGr Rob.
HOOWWwww ik vergeet nog wat!
ik heb nu trouwens ook een relais met draadjes om aan te sluiten naar de tweede voeding!(zal ook ff nog fotootje maken)
.
ik had trouwens vorige keer 0,18V ~ geschreven maar moest zijn 0,8V ~ en dat meet ik nu ook weer tussen USB en USB met de -
geaarde stekker verlengt naar ook de geschakelde voeding.

Ik vroeg mij trouwens af hoe gaat het bij Tjans?
lees je nog mee Tjans?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Welke lijm wordt er gebruikt om de thermistor van het heated bed te lijmen? ik heb al suggestie gekregen voor silicone lijm, maar dat is een product dat ik voorlopig nog niet vind, of is koelpasta voldoende om goed thermisch contact te hebben?

.
Volgens mij word de Thermistor het meeste vast geplakt met Kapton Tape!
https://www.google.nl/search?q=reprap+heated+bed+thermistor&espv=2…
of met hitte bestendige siliconen lijm:
https://www.youtube.com/watch?v=xVRny7qUN24
.
nu heb ik zelf ook nog een vraagje?
iets wat ik niet helemaal begrijp!
als ik de geschakelde voeding aan zet gaat de LED van het Ramps bordje knipperent branden,
MAAR als ik de USB van de PC aan de Arduino verbind gaat ie ook knipperen?
klopt dat???
dus twee voedingen die de boel voeden???

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik lees nog steeds mee. Helaas is er wat mis gegaan met de transport van mijn ramps bord. Als het goed is komt hij deze week binnen en kan ik verder. Mechanisch is hij klaar.

Ik moet de eindschakelaars nog vast zetten maar dit wil ik pas doen met kalibreren. Verder nog een paar kabels vast zetten zodat hier niks achter blijf haken.

Rob,
Ramps bordje is eigenlijk niet veel meer dan een grote connector op een paar fets en diodes na, waar de diverse periferie wordt op aangesloten. Led op ramps bord is verbonden met de MEGA con op D13 en wordt dus aangestuurd via de MEGA 2560. Voeding via usb naar 2560 wordt pas doorgegeven als AM-Vin (12V) niet verbonden is. (Fet T2 in 2560 schema).
Ik heb die YouTube gezien voor die thermistor, ik ben dus op zoek naar die siliconen lijm, merk?.
Etienne

Deze lijm heb ik gebruikt voor thermistor en ook voor koelvinnen op de drivers. http://reprapworld.com/?products_details&products_id/238...XYNRkbJIUw

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

.
Dankjewel voor de uitleg etienne_on4eg!(ik had jou post/schrijven nog niet gezien!)
het was eigenlijk wel te verwachten dat het wel goed zou moeten gaan natuurlijk maar schrok er toch ff van!
(wie weet is er daar destijds iets mis gegaan toen er waarschijnlijk ook te veel voltjes op gestaan heeft!)
ik ga als ik even de kans heb de voeding aan zetten en nog maar eens kijken of iets het nog weer wil gaan doen!
.
ik heb trouwens de boel gewoon maar aan gezet want denk als het mij nog weer een keer moet overkomen dan moet dat maar.
ik rook niks en kan er natuurlijk niet bij om te voelen(boem is hoowwwww)
alleen een dingetje,
ik weet niet meer hoe ik de software op de nieuwe Arduino krijg?
de software de settings hoe doe ik dat er weer op zetten?

VrGr Rob.
zat mij trouwens te bedenken om bij de MEGA die stuk is om te proberen de regelaar te verwisselen:
https://lh6.googleusercontent.com/Fy7ZuNk5xCaRCny1pIeZGV0yf6...3p1ZxlPjVg
bij die REGULADOR ;-) regulator meete ik rond om sluiting,
ik zoek even of ik niet ergens op de een of andere sloop print nog zo eentje kan vinden,
en anders??? een gewone regelaar?

[Bericht gewijzigd door rob007 op 9 juni 2015 17:42:32 (23%)]

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 8 juni 2015 23:48:34 schreef ELEKTITUS:
Deze lijm heb ik gebruikt voor thermistor en ook voor koelvinnen op de drivers. http://reprapworld.com/?products_details&products_id/238/cPath/162…

Ik ook.

Let wel, voor het vastzetten van de thermistor in het hotend heb je wat anders nodig. Dit spul gaat maar tot 200 graden, en (zeker de all-metal) hotends kunnen heter worden. Daar gebruik ik uitlaatkit. (Conrad 893410 - 89: Nigrin uitlaatkit asbestvrij, €3,99)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

.
help eens jongens, ik weet het verdorie echt niet meer!
hoe connect ik de nieuwe MEGA en hoe kwam ik ookweer bij de software om eventueel de settings te veranderen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
bprosman

Golden Member

Die software open je in de Arduino IDE , daar pas je de settings file aan. Compileren en naar je board blazen.

Tip 2 , voor mannen op "onze leeftijd". Leg een notitieboek op je tafel/werkbank om aantekeningen te maken. Merk ook bij mezelf dat dat een hoop "hoe zat het ook weer" bespaart.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.
En weet je nu wat het ergste is,
de vriend de mij de laatste keer geholpen heeft heeft voor mij speciaal om het makkelijk weer terug te vinden een snelkoppeling gemaakt!
ik zeg alles maar eerlijk want ik schaam mij er gewoon niet meer voor,
ik ben nu,.......ik denk 3 dagen aan het bedenken geweest hoe in vredesnaam krijg in die software weer op die nieuwe Arduino.
en ja ik heb nu net na het lezen van jou schrijven per ongeluk die link weer her ontdekt!(het zit in de familie, dementie)
.
maar goed het ventilatortje draait nu direct wanneer de voeding aan gaat (moest ik van jullie doen!)
en tot grote tevredenheid beweegt alles weer (ssssssttt niet te hard!) afkloppen! ;-)
tis nu te laat om 20X20X20 te proberen, het zou nu wel eens fijn zijn als.....
maar wacht beter tot morgen tis nu echt te laat om....

dankjewel weer bprosman!
HOowwww vergeet al weer wat, ik wou nog schrijven bp het licht hier vol met briefjes (echt!)

iedereen welterusten voor zo!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

.
:-)
http://youtu.be/wNMHmg3o3Iw
https://youtu.be/swoU6o6oPiI

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MKVFPCH4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YFHIJPIZ.jpg

jaaaaa natuuuuurlijk hartstikke blij!
nu snel naar mijn nest want morgen vroeg naar Duitsland!
(dus vroeg op!)
maar ja dit kon ik natuurlijk niet laten!(jullie moeten het nu bezien ook!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
bprosman

Golden Member

Wat heb je nu anders gedaan dan eerst Rob ?
Alleen software en instellingen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo BP,
Ik heb die voedingen alle aardens aan aarde gelegd (via de stoppenkast)
En had hiervoor al wel de software verwisseld,
Hoe heet dat ookweer?..... de .......kom er even 123 niet op!
:-)
Alle papiertjes liggen in Nederland en zit nu ff in Duitsland hihihii.
Maar ben wel blij hoor!
Jij en iedereen nogmaals dank!
Hooowww ik weet het weer de MARLIN software, die heb ik verwisseld!
MAAR het lag voornamelijk aan mij! (Software matig een grote kneus!)
Ik moet mij daar NOG MEER in verdiepen want moet nog fine tunen,
Ik moet bijvoorbeeld de lengte van extrusion nog goed instellen!
Nu staat die ingesteld door een ander die ook wel een Prusa i3 heeft/had maar wie weet had hij bijvoorbeeld een andere voeding/voltage.
En dan loopt de motor misschien veel anders (toerental)
Om maar een voorbeeld te geven.

Tot zo ver eventjes,
Vriendelijke groeten van hier!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Stappenmotor loopt niet sneller of trager door een andere voedingsspanning. Dus dat scheelt.

(Nouja, tot je 'm zo weinig geeft dat 'ie stil staat... De "triviale oplossing", wat normale mensen "flauw" noemen.)

Maar: Fine-tunen is zeker wel aan te raden voor een zo goed mogelijk printresultaat.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Shiptronic

Overleden

Neee!!, glazen kastje er om heen en nooooit meer aan komen , het blijft wel Rob he >:)

Mooi dat hij het doet !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nou daar schrijf je wat shiptronic kijk maar uit ben gek genoeg,
En iedereen die er naar wijst............vinger er af! ;-)LOL hahaaa
Maar jaaaaa Rob is inderdaad wel zo'n raar mannetje ship, daar heb je gelijk in!
MAAR hij is prettig gestoord hoor! :-)

Lucky Luke eerlijk ik weet niet hoe zo'n stappemotor op verschillende voltage's reageert, heb/had ik nog niet uitgeprobeert ook!
Tunen gaan we doen en wil toch ook nog proberen om mijn hot end recht te zetten(of systeem veranderen)

Mijn printje bleef trouwens wel plakken nu,
Ik denk door die spuitbus met........een soort haarlak?
Die was me aangesmeert( positief bedoeld! ) door een van die jongens van RRW.

Tot zo ver.
Groetjes uit Duitsland!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

.
ik vind dit heel erg spannend!
zit nu in mijn configuration.H te klooien (schijt peentjes!)
voor 100MM extrusion mijn rekenwerk:
ik wil 100MM extruden, krijg er maar 58MM in mijn C.F.H staat (80,80,4000,900)
dan word het (afgekeken van hier:https://www.youtube.com/watch?v=w_Wb0i0-Qvo
) dus:
100 / 58 = 1,72413793.......( word: 1,724 )
100 / 58 = 1,724
1,724 * 900 = 1551,72

dus die (80,80,4000,900) heb ik nu (80,80,4000,1500) gemaakt,
het hoort inderdaad 1551,72 of afgerond 1552 te wezen!
(ik kom nog ongeveer 10MM te kort)
dit hield ik bij de printer na 100MM te Extruden over!

dit is allemaal HEEL erg spannend voor mij!
kunnen jullie onderstrepen of dat ik het goed doet?
.
ik kreeg bij 100MM Extruden eerst maar ongeveer 55MM en stond C.F.H op (80,80,4000,841)???

HOOWwww vergeet wat!
mijn Filament is 1,75MM PLA
de Printer is de Prusa i3

ik ben HEEL erg benieuwd!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit topic is gesloten