PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

Yeahhh haha

Duurt even maar dan heb je ook wat.
Bedankt!!

We zijn nog niet het grootste topic in dit gedeelte van het forum, dus ik gooi er nog eens een post tegenaan!

Ik heb nu 3 apparaten die op 5v werken, heeft het zin om een externe (stabiele) voeding te maken?

Usb aansluiting zal max 3a wegtrekken, gpi zelf en signaal max 1a denk ik zo?

Is een simpele, maar stabiele voeding aan te raden? Input ligt tussen de 11 en 15v (pieken meegerekend)

Met een goed ontstoorde/gekoelde 1A LM7805 voeding zul je voldoende hebben.
De GPI een paar 10tallen mA's en de USB een paar 100mA's en je zult nog over hebben.

Veel zal er niet meer bijkomen... :) :) :)

LDmicro user.

Is dat zo? Ik dacht dat juist de telefoon wel wat weg trok, maar zal eens kijken dan. Ontstoort zijn beide voedingen al, diode, 22uf, lm7805, 1uf en dat is in die volgorde de voeding.

Snap het niet, heb een usb lader waar 5v op staat, die aan de draad van de gpi gezet en krijg alleen een 6 te zien na inleren. Zit een 1k weerstand tussen en N werkt wel.

Met wat je geschreven hebt daar kan ik mij niks bij voorstellen.
Liever een tekeningetje hoe je dat hebt aangesloten.

edit: met een voltmeter geraak je heel ver in het foutzoeken.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 18 september 2015 19:09:34 (22%)

LDmicro user.

Alles hetzelfde als het laatste plaatje.
Maar ipv de 5v van de ecu of pic af te pakken, heb ik 5v van een usb lader (welke dichterbij zit) afgehaald.

Lambiek

Special Member

Maak eens een klein schema, en plaats die hier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb je al gemeten met een voltmeter? van hieruit kan ik niks zien.

LDmicro user.

Op de lijn van de usb lader naar gpi heb ik gemeten, de andere kant op (richting ecu) niet.

Zal een schema maken en plaatsen en nog even verder meten.

Je zou zeggen dat de gpi met een vast 5v signaal (niet rpm afhankelijk) in ieder geval stabieler gaat werken.

Nu ik het uitgetekend heb, weet ik al wat er fout gaat (zie onderaan post) maar weet ik niet waarom het zonder de extra 5v aansluiting van de usb, niet werkt..

Als er suggesties zijn hoor ik het uiteraard graag :)

https://lh3.googleusercontent.com/-8z89nMELN7s/Vf24CfPrHII/AAAAAAAAE4c/vc5mk0s9-iE/s812-Ic42/Huidig%252520schema2.jpg

Original part male en female zijn dus zoals het standaard aangesloten is.
Alles er tussen is aangepast om de ECU voor de gek te houden (2K7) met behoud van het neutraal lampje en zonder foutmelding op het dashboard (47k).

Ik heb nog niet kunnen meten, maar dat ga ik uiteraard ZSM doen.
In mijn hoofd maakt het niet uit wat de ECU nu verwacht, het gaat om het signaal wat door de GPS, en dus richting GPI gaat. Wat er nu in gaat is die 5v afkomstig van de USB lader, wat er uit komt gaat direct naar de GPI en niet verder naar de ECU.

Dit is het USB printje welke ik ook bij deze winkel gekocht heb:
http://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-10949654/Voedings-print…

Staat ingesteld op 5.02v en blijft hier erg nauwkeurig op hangen.

maarrrr die 5v die er nu vanaf de USB lader in komt, gaat ook door naar de GPI, dus die ziet alleen maar constant 5v en dus 6e versnelling.
Krijgt de GPS switch de voeding (IN) van de blauwe draad? Dat moet haast wel. Dan is het dus niet te omzeilen want als ik die door haal dan werkt mijn neutraal lampje niet meer (dient een dubbele functie)

EDIT: Schopt die 47k weerstand misschien roet in het eten, of is dit puur voor de transistor?

Als dat zo aangesloten is als getekend is dat juist.
De schakeling met de transistor heeft daar geen invloed op.

Wat ik wel opgemerkt heb is dat, ofwel de voedingsspanning in de ECU geen 5V is ofwel dat die 1K weerstand niet juist is of liggen er andere schakelingen achter die 1K.
Immers de spanningsdeling zegt dat er andere waarden meespelen.

code:


1. 1.44    eerdere metingen...
2. 1.79    
3. 2.50    
4. 3.16     
5. 3.70   GPI 6.8K  zie eerder gepost schema.
6. 3.90V  GPI 15k       idem

In V6 staat een 1K in serie met de 15K, wat een spanning zou moeten geven van 4.68V.
Op V5 zou dat 4.3V moeten zijn.

We zullen het enkel weten als je metingen doet op elke versnelling.

Edit: wat in principe niks aan de werking doet, dus vermoed ik een fout in de opbouw.

LDmicro user.

Ik zal de weerstand per versnelling, de in- en uitgaande voltages en het voltage op de accu. Voltages schommelen helaas.

Alles zit exact in elkaar zoals op het schema. Maar de rode/roze draad is geen ingang, maar een uitgangs signaal toch? De gpi meet a.d.h.v. het voltage op die draad in welke versnelling de motor staat.

Daar staat nu constant 5v op, dan klopt het toch dat de gpi alleen maar 1 waarde (en neutraal) aangeeft?

Het is mooi weer en niet al te veel noodzakelijke dingen te doen dus ik ga er zo even voor zitten

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 20 september 2015 09:15:22 (11%)

Op 20 september 2015 09:10:22 schreef sanscorp:
Daar staat nu constant 5v op, dan klopt het toch dat de gpi alleen maar 1 waarde (en neutraal) aangeeft?

Dat kan niet bij de uw getekende schakeling.

Je hebt iets over het hoofd gezien en daarom staat er constant 5V op en krijg je altijd V6 te zien.

Edit enkel de voltages tussen de 1K en de GPSS moeten we weten!

Edit2: het is toch wel 1K veronderstel ik, kijk nog eens goed!

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk, maar de voeding uit de USB lader zweeft nu. De GND/0VDC zit nergens aan, die gaat alleen naar de USB plug. Moet die niet aan GND van de rest van de schakeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De gpi en usb hebben dezelfde massa, direct op de accu. Helemaal onderaan zijn de voltages tussen ecu en gps. Voltage vanaf de ecu is in N 5v, in alle andere versnellingen krijgt de ecu juist zijn waarde via de roze draad.

Al het onderstaande is gemeten zonder lopende motor. Voltages zullen dus verschillen tijdens het rijden.

Gps losgekoppeld.
Ecu zijde (female) accu spanning 12.49
Blauwe draad: 10.85
Roze draad: 4,99
Zwarte draad = massa maar met weerstand, multimeter op 20k is 0,37 weerstand naar massa.

Gps zijde (male) losgekoppeld:
Blauwe 0v en 36k ohm weerstand met massa
Roze geen weerstand met massa in vrij en 0v.
Zwart = massa, geen weerstand.

Gemeten aan roze en massa, varieert sterk, vermoed toch een hoop vuil..
V1 566 ohm
V2 1,27k ohm
V3 1,60k ohm
V4 2,8k ohm
V5 6,8k ohm
V6 15,1k ohm

Maar, bijv. De v6, deze springt van 15k naar soms wel 30k en de meter blijft bewegen.

Denk dat het op pauze moet tot de koppelingskorf terug is, dan kan ik de sensor loshalen, schoonmaken en doormeten en eventueel vervangen voor een nieuwe.

GPS aangesloten en gemeten bij GPI IN.
Voltages gemeten bij accu op 12.48v
V1 1,39
N 4,92v
V2 1,83v
V3 2,54v
V4 3,24v
V5 4,07
V6 4,50v

Is er nog iets specifieks dat ik moet meten??

Getypt op de telefoon en niet geheel overzichtelijk besef ik nu, zal het op de pc even fatsoeneren.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 20 september 2015 12:06:38 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 20 september 2015 12:03:23 schreef sanscorp:
De gpi en usb hebben dezelfde massa, direct op de accu. Helemaal onderaan zijn de voltages tussen ecu en gps.

Als je dat zeker weet, heb ik niets gezegd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zeker weten ;)
Heb een kastje met contacten gemaakt zodat ik daar alles op aan kan sluiten met oogjes, de accu zat helemaal vol haha.

Op 20 september 2015 12:03:23 schreef sanscorp:

GPS aangesloten en gemeten bij GPI IN.
Voltages gemeten bij accu op 12.48v
V1 1,39
N 4,92v
V2 1,83v
V3 2,54v
V4 3,24v
V5 4,07
V6 4,50v
.

Als dat zo is moet dat werken, zijn de drukknoppen van de GPI nog goed?
Het ziet er zelfs beter uit dan origineel, de spanningen liggen verder uit elkaar.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Is je spanning uit je USB lader wel stabiel genoeg, dat is wel je referentiespanning voor je analoge ingang. Als die iets wisselt heb je een probleem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Usb spanning is altijd 5.02v en blijft daar erg strak op hangen.

Dit was met motor uit he, met motor aan zal de alternator plm 14v leveren en komen de waarden misschien verder van elkaar af te staan.

De gpi werkt prima, als ik de kabel met 2 weerstanden en de tot er tussenuit haal dan werkt het als voorheen.

Het zit hem dus echt in het signaal wat naar de gpi gaat zodra de "fop kabel" er tussen gaat.

Noem het vanaf nu wel even zo want de kabel doet niets anders dan de ecu voor de gek houden

Of de motor nu draait of niet speelt geen rol, zolang de batterijspanning niet onder de 8V komt is er geen probleem.

Heb je een fout gemaakt in dat fopkabeltje?

Maar zoals ik al schreef MOET het werken met die gemeten spanningen als er niets kapot is.
Je veranderd teveel dingen in een keer zodat je niet meer weet wat er kan mis zijn.

Probeer nu eens 1 versnelling in te leren bv. V3 en zonder dat de motor draait.
Meet de spanning van V3, leer dat in en kijkt of je die kunt terughalen.
Indien niet is er iets mis met het inleren (drukknoppen?)

LDmicro user.

Ik denk ook dat er wat verwarring is ontstaan.

De gpi werkt, niets mis mee, kan alles inleren, laat netjes alle versnellingen zien (hoewel 5 en 6 wat twijfelen blijft).

Dan heb ik het fop kabeltje.
Werkt ook uitstekend en is nog gecontroleerd.

Dan voeg ik de fop kabel en gpi samen en dan werkt de gpi niet meer.

Dat is opmerkelijk omdat blauw (Neutraal) en zwart (massa) intact blijven en alleen roze (signal in) onderbroken is.

Het signaal van de gps naar de ecu stopt dus in dat fop kabeltje en daar zit een weerstand in die wel op de ecu is aangesloten.

Maar de gpi is vóór de fopkabel, aan de kant van de gps aangesloten.

Ik heb nog niet gemeten terwijl de fopkabel en de gpi aangesloten zijn, dat ga ik zo even doen.

De resultaten van de vorige post zijn dus afzonderlijk van elkaar om uit te zoeken welke doelen die 3 draden nu hebben. Want dat is mij nog steeds niet duidelijk...

Er moet spanning in, dan heb je een schakelaar met diverse weerstanden en dan komt er een bepaalde spanning uit afhankelijk van de versnelling en dus weerstand.

Zo simpel zou het moeten zijn, maar de vlauwe en roze draad hebben 2 standen, namelijk roze 5v in N en v1 t/m v6 diverse spanningen. Blauw doet in Neutraal plm 10v maar ik heb niet gemeten wat blauw doet in een versnelling.

De voedingsdraad lijkt mij blauw, daarom snap ik niet waarom de gpi niet werkt, de fopkabel is niet eens aangesloten op de gpi, het enkge waar deze "last" van kan hebben zijn de weerstanden en de tor op blauw en zwart die nog wel in verbinding staan met de gps en gpi.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 20 september 2015 14:46:18 (41%)

Op 20 september 2015 14:37:40 schreef sanscorp:
Dan voeg ik de fop kabel en gpi samen en dan werkt de gpi niet meer.

Dan zit er een fout in de originele bekabeling en is de roze draad aan de verkeerde kant onderbroken.

Edit hieronder:
Mogelijks een slecht contact (doorverbinding) in de zwarte draad in dat fopkabeltje?

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 20 september 2015 14:58:52 (16%)

LDmicro user.

Zoals het schema hierboven is weergegeven snap ik dat de gpi alleen 6 laat zien, want dan staat er constant 5v op de roze lijn die ook naar de signal in op de gpi gaat, logisch dus.

Maar dan is het dus de vraag wat ik er niet aan snap :D

Ga zo nog even meten en proberen.