PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

De laatste versie geeft ook in neutraal een 5 weer en de 6e versnelling is nu ook weer een 5.

Versie 1.3 heeft het nog het beste gedaan tot nu toe, geen geflikker en de juiste weergave, maar daar zat het filter nog niet in volgens mij.

Zal even rustig zoeken in alle berichten welke dit precies was :)

Ik heb al de oude versies er afgedaan :o maar het zal onderstaande zijn.

Eigenaardig dat het nu allemaal slecht is, ik heb enkel 2 waarden veranderd en voor de rest niks.
Nu, veel rijgenot tijdens het weekend en misschien nog eens rijden met de voltmeter op uw stuur.

Voor alle zekerheid ga ik in V2 het filter niet bijzetten, we zien dan wel.

LDmicro user.

Ik heb alle versies hier nog en zal een overzicht maken + alle commentaren er bij zetten voor het overzicht.

Als alles op Google drive staat zal ik hier de link plaatsen.

Desnoods ga ik alle versies nog 1x langs en dan ook daadwerkelijk rijden (alle versnellingen door betekend minimaal 120 rijden) en misschien komen daar dan echt de laatste conclusies uit.

Zal eens kijken of ik de multimeter op het stuur kan plakken :)

Goed weekend!

WE is prima verlopen, moe maar heel tevreden.
Deze namiddag wat getest en iets op "papier" gezet en het resultaat staat hieronder in zip formaat.
De meeste uitleg staat in de handleiding en door de extra N draad, denk ik dat de uitlezing heel wat stabieler zal zijn, maar je weet nooit ;)

Edit:in de zip nog het schema bijgevoegd en is hetzelfde als dat van hierboven.

hieronder: waarom gans de schakeling niet aan het stuur hangen dan heb je zoveel draden niet nodig.
En een LDR is geen fotodiode!

LDmicro user.

Dat is mooi, eerst maar even bijkomen dan!
Ik heb onlangs alle onderdelen gehaald maar zag vanmiddag pas dat ik de 22k helemaal vergeten ben.

Ik ben ook wat meer aan het puzzelen hoe ik het bordje zo klein en efficiënt mogelijk kan bouwen incl. de voeding. Zit te denken aan meerdere lagen (3 stuks) omdat je nu ook zit met de 2 schakelaars en de fotodiode bij het display.

Ik heb alleen een 8 aderige flatcable kunnen vinden welke ik persoonlijk nog kwetsbaarder vind dan de cat5e kabel.

Morgen waarschijnlijk erg slecht weer dus dan ga ik weer verder solderen. In de tussentijd heb ik wel het motoralarm weer "tot leven kunnen wekken".

Het zipje zal ik zo eens bekijken :)

Versie 2 is in de maak, even experimenteren met posities van onderdelen, de resonator zit er nog niet op maar daar heb ik wel ruimte voor overgelaten.

Word 2 delen (voeding en pic bij elkaar) en schermpje los met flatcable, komt relatief dicht bij elkaar, dus draden op motor verlengen (sowieso de +12v nog aftakken).

Heb geen IC socket of 2e resonator meer, dus moet V1 afbreken om V2 te kunnen maken :)

https://lh5.googleusercontent.com/-diYj0Uomv70/VUuEGCZfbWI/AAAAAAAAENs/d-KxYQ3YVgA/w900-h561-no/20150507_172419.jpg

Ik heb nog geen ideeën over de behuizing.. Een 3D printer zou nu ideaal zijn!

Geen ic voetje meer? jammer want een µC insolderen waarvan je de goede werking nog moet controleren is niet de juiste aanpak.

Je kunt een stukje buis, rond, vierkant nemen en op de kop een plexiglas lijmen.
Ook kun je een volledig doorzichtig doosje gebruiken of iets maken met printplaat en (gekleurde)plexi of rode doorzichtige kunstof, mogelijkheden genoeg.
Soms vraagt het meer werk dan een print maken ;)

LDmicro user.

ic is niet gesoldeerd ;) Ga het voetje van versie 1 afhalen zodat ik makkelijk kan flashen.

Heb ook nog wat plastic afstandbusjes waarmee ik de prints van elkaar ga houden en zal als het af is eens kijken naar een geschikte behuizing. Heb ik weinig ervaring mee en de laatste keer veel moeite om de gaten in de behuizing mooi boven de onderdelen te krijgen. Maar komt wel goed, even creatief zijn.

zo eerst de motor aanpassen, goede geschakelde plus aanleggen (relais) en draden aftakken + doortrekken.

Bordje afmaken en testen en dan zal ik weer een bericht plaatsen.

als ik dat zo allemaal bekijk, was je volgens mij beter af met een nano...
geen grote regelaar meer, geen ontstoorcondensatoren bij de regelaar of de pic... gewoon zo de boordspanning aan Uin. deed ik ook:
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/arduinodash//640/Dscn9483b.jpg

kan je dan een printje maken met aan de achterkant een IC voet voor de nano in te pluggen, en aan de voorkant het display.
heb je nog het voordeel ook dat je kan flashen door een micro-usb plug snel ff in te pluggen.

als het echt plat moet zijn, zou je nog de nano op de print kunnen solderen en die 6polige header eraf. dan kun je volgens mij op minder dan 1cm geraken inclusief display.

voor behuizingen moet je eens kijken naar kleine apparaatjes die je wil slopen.
misschien een stuk rood plexiglas halen, en de 4 zijkanten naar onderen plooien en de print erin

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 8 mei 2015 10:21:02 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 mei 2015 10:19:23 schreef fcapri:
als ik dat zo allemaal bekijk, was je volgens mij beter af met een nano...

Niet helemaal akkoord, je hebt ook de 7 weerstanden, LDR, 2 drukknoppen, display, ingangsschakelingen en last but not least, het programma, dit laatste is niet te onderschatten als je het nog moet leren.

Het enige wat groter uitvalt is de 5V voeding en daar kan hij een 78L05 gebruiken en ergens uit een elektronisch toestel kleine C's uithalen.
Moest ge juist hetzelfde maken met een Nano en de componenten die hij nu heeft, denk ik niet dat je kleiner zou kunnen werken.

Als de behuizing zijn enige probleem is dan mag hij van geluk spreken ;) :)

LDmicro user.

wat ik meer bedoel is dat een nano net allemaal dat spul aan boord heeft zitten.
door de bredere ic voet die een nano gebruikt, kan je die onderaan de print bevestigen en het 7segment display bovenaan.
bij een nano heb je 5 thru-hole gaatjes tussen zijn headers zitten, en zo een 7segment display is 4 gaatjes breed. display valt dus volledig tussen de nano zijn pinnen in.
de weerstanden voor het display kan je gewoon boven en onder het display zetten en die LDR+schakelaar kunnen er nog onder. dan heb je dus 1 printje dat je moet maken ter grootte van een nano.

nu gaat TS zelf 3printen maken en boven elkaar monteren.
-voedingsprint
-µPC print
-display print.

en bij nieuwe software moet die ic er weer uit terwijl je bij een nano gewoon een usb kabel inplugt. voor compact te werken en vooral op een moto lijkt me dat net heel handig. daarom was de keuze bij mij ook een nano voor in de auto.
nu moet ik van mijn idee afstappen omdat ik ook parkeersensoren enzo ga aansluiten. dat worden nu al VEEEEL kabels om aan die nano te knopen (8kabels TFT scherm, 3kabels meetsensoren, 6kabels voor 2parkeersensoren, 4kabels voor de GPS unit en misschien later nog I2C er ook nog bij)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

laten we het hopen dat de behuizing het enige probleem is!

Ik zat er aan te denken om eens te kijken naar smd, om het nog iets kleiner te maken.

Ga de 15e (even wachten op geld...) spullen bestellen waar ik de gehele picbasic beginners training mee kan volgen en afmaken.

Wat ik echt nog graag wil in de nabije toekomst is een snelheidsmeter corrector zelf maken voor de motor. Deze geeft nu 120 aan als je 105 rijdt. Uiteraard ook lant en klaar te koop, maar moet vast wel DIY kunnen :)

Al met al zou het allemaal misschien kunnen met een arduino of rpi? Alles intergreren in 1 met een lcd display? Ook toekomstmuziek..

Net de kabels verlengd, gesoldeerd en afgeschermd. alleen nog een plus en min doortrekken maar dan moeten er kappen los. Ga zo mee naar een tweedehands autotje kijken voor de broer van mijn vriendin, even keuren :p

Morgen meer tijd gelukkig.

met dat laatste ben ik nu bezig.
mijn arduino moet nog een GPS chip krijgen, daar ga ik dan de correcte GPS tijd uithalen alsook de correcte GPS snelheid. dan moet dan nog op men scherm als extra erbij. (ik versta nu niet direct of je de exacte snelheid of LCD wilt, of dat je de originele snelheidsmeter gaan aansturen?)

bijkomend ga ik ook met een RTC werken om de tijd bij te houden als de motor af staat (zoniet heb je enkel een werkende clock als die GPS signaal heeft).

en dan vervang ik mijn origineel LCD schermpke in de auto door een kleuren oled tft en weer op de originele plaats inwerken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 8 mei 2015 12:46:26 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb ooit eens een volledige pc in de auto gehad, werd het op een gegeven moment zat en heb alles er uit gegooid. motor heb ik Veel minder plek voor alles, een display van 11x15x11mm is al lastig wegwerken.

heb er geen fotos meer van, maar ik heb ooit een ongeveer 5x3cm lcd clock in de moto bijgezet omdat ik nooit wist hoe laat het was op de moto (cbr900rr). ding is gesneuveld door in vriesweer te rijden (clockje wel te verstaan)

raspberry wou ik in de auto ook inbouwen voor hetgeen te doen dat ik nu met de arduino doe. ook wou ik daar GPS op laten draaien (met kaarten) en dashcamfunctie. plannen laten varen omdat een raspberry niet snel genoeg is om beide tegelijk uit te voeren, alsook zou het niet origineel lijken in men oldtimer golf

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 8 mei 2015 12:50:52 (41%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

het duurde langer dan gehoopt, maar versie 2.0 is dan eindelijk gebouwd en net getest.

Na aansluiten gaat de 1 knipperen en als ik op prog of store druk gebeurd er niets.

Ook in de 1e versnelling of in neutraal krijg ik geen verandering.

Het bordje is toch weer anders geworden, voeding en pic zitten gewoon op 1 stuk gepropt (letterlijk) en het display met de flatcable vast.

Ik zal het bordje nog een keer nazien maar voor zover ik de eerste 2x kon zien is het gewoon goed (extra gelet op evt. kortsluiting :))

Dan is er wat mis met de drukknop PROG, die blijft gedrukt of ligt in kortsluiting of R14 vergeten?
Op pin 18 mag je geen spanning meten na opstart, enkel als je drukt.

Als pin 18 hoog blijft kun je niks meer doen en aangezien je een 1 op het display krijgt wil zeggen dat het programma werkt.

LDmicro user.

knopje was inderdaad defect, doa.

Vervangen (bestel altijd het dubbele), getest en de knoppen werken.

Ik blijf echter een 1 op het scherm houden.

Ik heb hem wel al ingeleerd, motor gestart, in 1e versnelling, op prog gedrukt (1 gaat dan knipperen) en op store gedrukt. dan in 2e versnelling, weer prog en store enzovoort.

Ik krijg met prog wel alles te zien, 1 t/m 6 en d.

Na d krijg ik weer een 1 vast op het scherm, ook in neutraal en door alle versnellingen heen.

Nogmaals cyclus doorlopen maar mocht niet baten.

Is er iets wat ik moet controleren?
Ik heb alle verbinden en waarden al weer gecontroleerd bij het vervangen van het knopje, alles klopt verder.

Op 11 mei 2015 12:57:10 schreef sanscorp:
Na d krijg ik weer een 1 vast op het scherm, ook in neutraal en door alle versnellingen heen.

Als hij in Neutraal staat moet je een streep zien want dan wordt er niet meer gemeten en heeft de N de bovenhand.
Een 1 in Neutraal kan normaal gezien niet, tenzij je V1 op 5V hebt geprogrammeerd wat in de praktijk niet kan.

Je kunt eens meten op pin3 als hij in neutraal staat, die moet +-5V zijn.

Ook eens meten op welke waarden je alle versnellingen hebt geprogrammeerd.

Edit: een beetje meer uitleg:

Ingang pin3 wordt hoog gezet in N(eutraal)
In N wordt de analoge gelezen waarde, vervangen door 1023 (na 300mS), wat het max van 10bits is.

Bij mij werkt het goed, heb het al eens laten programmeren door de kleindochter, omdat kinderen anders denken dan wij en ook omdat ze dat heel graag doet ;)

Al de instellingen zijn lager geprogrammeerd, zodoende kun je geen versnellingen zien omdat het contact in de gear, pin3 op 5V zet en het is een gewone digitale ingang, geen analoge.

LDmicro user.

neutraal geeft 22mv op de blauwe draad die naar het neutraal lampje op het dashboard gaat en 10.75v zodra deze naar een andere versnelling gaat...

Ik moet even de documentatie er op nazien en eens goed gaan meten wat wat doet.

Ook met 5v op pin 3 komt er overigens geen - in beeld.

Ik heb wel een bc546 gebruikt ipv de 547.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op maandag 11 mei 2015 14:06:45 (18%)

Dat is goed, de transistor spert en dan staat er 5V op de ingang.
Nu nog met aan de controller.

Geen N op 5V dan is de programmatie van V1 mis (staat op 5V) of komt er geen analoge waarde binnen.
Een BC546 is geen probleem, alles is goed zolang het maar een NPN is.

Je kunt het testen door de analoge ingang aan de massa te leggen en zo V1 tot V6 te programmeren op 0V.
Daarna moet je de N te zien krijgen.

Edit: Je hebt pin 1 en pin2 toch niet verwisseld zekers???

LDmicro user.

Ik ga wel even on bench testen, iets makkelijker meten ook.

Voel me goed dom op dit moment.
Moet het 6x lezen voordat ik het begrijp en de kleindochter programmeert het even :p

Ik ga even heel veel vloeken.
transistor zit verkeerd om....

de rest zit wel goed.

EDIT: Neutraal is een maak contact met de min (aarde)..
Ik heb dit ook echt niet eerder gezien.

Waarom er alleen stroom op komt te staan als de versnelling juist NIET in neutraal staan is mij een raadsel.

Dus de poort moet precies andersom dan toch?
IPV hoog, laag.

Wanneer ik de versnelling wel in neutraal zet, heb ik oneindige weerstand (0) en 0v, het neutraal lampje brand op het dash brand dan.

Uit de versnelling neutraal heb ik 11v (motor uit, zal wel 12 zijn) en geen contact met de min (1) en gaat het lampje uit..

Daar krijg ik geen vinger achter.

Verder de transistor omgedraaid maar nog wel die 1 in beeld in welke versnelling (ingeleerd en wel) dan ook.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 mei 2015 20:05:09 (69%)

Op 11 mei 2015 16:01:33 schreef sanscorp:
EDIT: Neutraal is een maak contact met de min (aarde)..
Ik heb dit ook echt niet eerder gezien.

Waarom er alleen stroom op komt te staan als de versnelling juist NIET in neutraal staan is mij een raadsel.

Dus de poort moet precies andersom dan toch?
IPV hoog, laag.

Dat is juist geprogrammeerd.

Als die in neutraal staat ligt het contact aan de massa, de stroom vertrekt van de +12V door het lampje via het contact naar de massa.
De basis van de transistor ligt dan aan de massa waardoor deze spert en de 5V op de ingang 3 zet.
Hierdoor weet de controller dat hij op N staat.

Als die niet in neutraal staat meet je de 12V door het lampje.
Die 12V ligt aan de basisweerstand van de transistor, die daardoor in geleiding gaat en de ingang op 0V staat.
Zo weet de controller dat hij in versnelling zit.
Aangezien de basisstroom heel klein is, door die 10K zal het lampje niet branden maar wel genoeg stroom leveren om de transistor te schakelen.

Zoals ik al schreef, probeer eens van de analoge ingang aan de GND te leggen en alle versnellingen op 0V te programmeren.
Dan MOET je de N zien verschijnen na programmeren of resetten.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

de oude transistor gebruikt? Het kan zijn dat nu iets buiten z'n spec's staat ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.