Stroom meten DC-motor 24V

evelo

Golden Member

Dat je een smartphone niet op transistorniveau kan herstellen dat snap ik wel maar een display of batterij vervangen moet toch kunnen? Dat is toch ook een vorm van efficiënt(er) gebruik van grondstoffen?

Wat betreft de landbouw: ik heb gelezen dat er de komende 40 jaar evenveel voedsel zal moeten verbouwd worden als in de volledige huidige geschiedenis van de mens.

Dus daar zal nog heel wat innovatie voor nodig zijn en er zal ook op langere termijn moeten gedacht worden gezien de gevolgen van monocultuur, pesticides en machines van +30t die nu over de velden rijden.

Wat wij doen is zeer kleinschalig en misschien op het randje van amateuristisch maar we leren er veel uit. En er is bijvoorbeeld niemand die weet hoeveel vermogen je nodig hebt voor landbouw, men kwakt er een motor in die 'zeker sterk genoeg' is voor het gemak.

Universiteiten zijn bijvoorbeeld bezig met zelfrijdende robotjes die zelfstandig in de velden rijden om metingen uit te voeren, onkruid te wieden,...

Het is dus zeker geen kwestie van minder technologie maar wel andere en de focus moet idd vooral op efficiëntie liggen.

Arco

Special Member

Focus ligt ook op effiëncy, maar wel qua productie. (onderhoud en reparatie is niet echt iets waar een fabrikant wakker van ligt voor dit soort producten)
Levensduur van smartphones volgt ongeveer Moore's law: iedere 2 jaar een nieuwe... (omdat de techniek verouderd is) :)
Er zijn ook wel eens voorstellen gedaan om desktop PC's verplicht 'upgradable' te maken voor een bepaalde periode, maar da's ook nooit van de grond gekomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evelo

Golden Member

Ondertussen is de CSLA2CF sensor binnengekomen.

Ik ziet hier op de datasheet te kijken voor de aansluitingen maar ben niet helemaal zeker.

Op de tekening staat de - aansl links maar hoe moet je de sensor dan vasthouden? Met de open kant naar rechts gericht?

Kwestie van zeker zijn; + en - per abuis omwisselen zal de sensor stuk maken denk ik?

Shiptronic

Overleden

Bij zulk soort vragen helpt een link naar een datasheet , of info pagina van de fabrikant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Het staat er niet echt heel duidelijk op, in de datasheet.
Staat er aan de onderkant geen plus of min bij de aansluiting?, als dat er op staat kan je ook de stroom richting van de sensor zien, die is wel te zien in de datasheet (staat een plus en een min teken bij).

Zie fig_1

Stroom sensor CSLA2CF.pdf

EDIT:
Ik zie het al, als je tegen de kant aankijkt van de (TOROID WITH AIR GAP) dat is de min kant (zit dus links) en de plus zit rechts. De stroom richting door de sensor is dan van rechts naar links.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

de kant waar je de kern kan zien is de min. De andere kant kijk je tegen het kunststof van de behuizing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

IK heb die ACS hall sensors jaren lang gebruikt (van 5 tot 200+ Ampere)
Wij gebruikten ze in allerhande stroom geregelde acculaders, en in de 4 jaar dat ik daar heb gewerkt hebben we er nooit een terug gekregen met de ACS overleden.
Als het niet om absoluut accurate metingen gaat is het een heel betrouwbare oplossing.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
evelo

Golden Member

Op de sensor zelf is niets te zien van + of - teken.

Dus als ik het goed begrijp: amerikaanse projectie op de datasheet.

-> bij het zijaanzicht zit de open kant links?

edit: oh ja, nu zie ik ook een vaag pijltje (toroid with air gap) naar rechts richting zijaanzicht.

Bedankt voor de hulp! Waarschijnlijk morgen eerste test.

Ja, die datasheet laat wat dat betreft wel wat te wensen over!

@walkura: tot dusver vind ik de signaal/ruis verhouding van die ACS familie niet echt geweldig, en vooral de bouwvorm van de ACS759 e.d. is echt bijzonder onpractisch.

Er is een variant met haaks gebogen pootjes (dus through-hole, met gefreesde gaten), en een waarbij de poten niet gebogen zijn. Die laatste zou leuk zijn als SMD variant, ware het niet dat de poten uit het midden van de 7mm dikke behuizing komen. Je kunt ze dus alleen SMD solderen als je een gat in je print freest, waarbij het ding nog zo'n 2mm aan de achterkant uitsteekt, en omdat de kleine pinnen (voeding en signaal) niet in 1 vlak liggen met de poten voor de te meten stroom (daar zit 0.3mm verschil tussen), ligt het ding dus niet vanzelf vlak op je print. Daarbij moet je de idioot lange poten gaan afknippen, want het hele ding is 34mm lang terwijl de main body maar 13mm is.

Ik snap werkelijk niet wat ze bij Allegro dachten toen ze dit ding hebben ontworpen.

Toegegeven, ik ken ook geen andere sensoren met zo'n klein formaat en in die prijsklasse (8 euro/stuk of zo, bij RS/Farnell) voor dergelijk grote stromen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 13 september 2015 19:09:16 schreef evelo:
Waarschijnlijk morgen eerste test.

Ik ben benieuwd hoe de sensor het doet, hou ons op de hoogte. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Sensor gevoed met 12V en 6VDC op de uitgang, dus dat is al goed.

Eens getest met een stofzuiger (2000W) omdat ik hier nu niet direct een DC belasting in de buurt heb.

DC blijft constant, ac verandert wel: stijging van 0,02V naar 0,1V wel gemeten met een gewone (fluke) multimeter.

Om de sensor zo goed mogelijk te calibreren zal ik nog eens goed moeten nadenken over een constante, grote DC stroom.

Autoaccu, multimeter, stroomsensor, koplamp.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

(Ik heb al eens een topic gemaakt over een project waarbij ik de stroom wil meten van een DC-motor 24V/550W icm een curtis instruments controller. Dit voor een kleine experimentele landbouwmachine.
Dat topic is al meer dan een jaar oud dus ik dacht dat het beter was om een nieuwe te maken.)

Ondertussen zijn we zover dat de machine betrouwbaar werkt en goed en comfortabel te bedienen is. En ik kan de stroom meten mbv een arduino en een stroomtang.

Maar: mijn collega (de landbouwer) vliegt er nogal enthousiast in en ik zie dat de stroom pieken vertoont tot 50A en dit met een 550W motor. Er zit ook een overstroombeveiliging van 35A tussen de + van de batterij en de controller, die is ondertussen al defect; wil niet meer resetten.

Wat ik me afvraag: zit er in een controller ook een vorm van overstroombeveiliging als back-up? Of mag je enkele rekenen op de externe beveiliging?

En nu ik die veiligheid toch moet vervangen, zou een smeltzekering een betere optie zijn?

Of de regelaar zelf beveiligd is, of de stroom actief regelt, is afhankelijk van het exacte type regelaar. Er zijn veel "Chineese" regelaars die dit niet doen, en er maar op gokken dat de stroom niet zo groot wordt en het niet zo lang duurt dat er iets stuk gaat.

Van Curtis verwacht ik echter wel een goede beveiliging, dat zijn over het algemeen vrij fatsoenlijke regelaars. Wellicht grijpt die ook in bij 50A. Als de motor niet oververhit raakt, hoeft dat ook geen probleem te zijn. Misschien kun je die stroom wel instellen op de regelaar, via een verbinding met een PC of met een instelpotmeter of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 juni 2016 23:21:04 schreef evelo:
Wat ik me afvraag: zit er in een controller ook een vorm van overstroombeveiliging als back-up? Of mag je enkele rekenen op de externe beveiliging?

Dat hangt helemaal van het type regelaar af of dat erop zit of niet, dus wat voor type regelaar gebruik je?

En nu ik die veiligheid toch moet vervangen, zou een smeltzekering een betere optie zijn?

Dat kan alleen als je op de regelaar de stroom in kan stellen, als je de stroom in kan stellen dan zou je de zekering ook iets kunnen verzwaren.

Om dat er nogal een beetje ruig mee omgegaan wordt, is het misschien een optie om de temperatuur van de motor ook te controleren. In dit stadium kan het allemaal nog, het is nu nog experimenteel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Het is een Curtis 1225, ik denk type 21: 1min rating: 65A, 1h rating: 50A

pdf: http://curtisinstruments.com/Uploads/DataSheets/50014_1225-1235_RevE2.…

Dit staat bij de specificaties:
• Thermally protected and compensated for stable output and
overtemperature protection.

Dit is het type thermische veiligheid:
http://be.farnell.com/eta/4130-g211-k4m1-35a/circuit-breaker-35a/dp/85…

Duurder dan ik dacht eigenlijk, en als die dan na pakweg 5 keer trippen defect is?

Zou ik die kunnen vervangen door een trage zekering van 35A? Telkens een zekering moeten vervangen ipv knopje indrukken kan misschien net dat beetje extra motivatie geven om het wat rustiger aan te doen :)

Temp loggen van de motor is een goed idee, kan ik ook doen met de arduino.

Dat is best een luxe regelaar. Als je de bijbehorende programmeer module hebt, kun je die stroom limiet lager instellen, maar als alternatief kun zou je in een weerstand of potmeter in serie kunnen zetten met de bovenkant van de gashendel; dat betekend dat je effectief niet meer 100% gas kunt geven, waardoor de stroom ook beperkt wordt.

Een trage zekering is prima, maar die zou je zodanig moeten kiezen daar deze niet steeds tript terwijl er verder niets stuk is. De zekering zit er om de kabels en accu's te beschermen bij een kortsluiting, niet om de stroom door de motor te beperken. Sowieso zal de motorstroom bij lage snelheid veel groter zijn dan de accu stroom, en dan helpt die zekering dus ook niet om de motor te beschermen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 juni 2016 22:39:16 schreef SparkyGSX:
De zekering zit er om de kabels en accu's te beschermen bij een kortsluiting, niet om de stroom door de motor te beperken.

Een bescherming/beveiliging zit er in om dingen heel te houden. Zo'n automaat kan ook een "bescherming voor de motor" zijn. Zie ook de thermische beveiligingen in motoren. Bedoeling is om de boel heel te houden.

Zekeringen in een huis-installatie zijn er inderdaad om de leidingen te beschermen en om brand te voorkomen als er dingen misgaan. Maar dat wil niet zeggen dat als je een ANDERE beveiliging dan zekering door een zekering gaat vervangen dat die ANDERE beveiliging ook alleen maar tot doel had de draden te beveiligen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zich waar, maar als je de motor wilt beschermen, zit de zekering nu op de verkeerde plaats. Het is prima mogelijk om met een accustroom van 10A meer dan 100A door een stilstaande motor te jagen; veel teveel voor de gegeven motor, en de zekering vindt het allemaal prima. Als je de motor wilt beschermen tegen overstroom, moet de zekering tussen de motorregelaar en de motor zitten.

Een zekering direct naar de accu is voor mij een absolute vereiste, omdat die accu bij een kortsluiting enorme stromen kan leveren, maar het beschermd je motor dus niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oh! sorry. Ik praat een beetje "blind" omdat ik het schema niet weet. Niet gezien. Inderdaad, makkelijk een factor 10 meer motorstroom dan accustroom. Hmmmmm. Eens kijken of ik 50A door m'n motor kan krijgen met 1A uit de labvoeding.... :-)
(Listig experiment: prop vasthouden aan het uiteinde moet prima gaan, maar laat je hem schieten krijg je het andere blad met 'enig' geweld tegen je hand.....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2016 09:01:31 schreef rew:
Eens kijken of ik 50A door m'n motor kan krijgen met 1A uit de labvoeding.... :-)

Dat is denk niet wat SparkyGSX bedoeld rew, je kunt een accu niet met een labvoeding vergelijken. Een accu van 10Ah kan met gemak voor een korte tijd een paar honderd A leveren met alle gevolgen van dien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee, REW heeft het wel bij het rechte eind. Met een 1A labvoeding kun je best 50A door de motor krijgen (afhankelijk van de weerstand en spanning natuurlijk); als de motor stil staat, gaat het geleverde elektrische vermogen volledig naar de verliezen in de motor en regelaar. Je hebt natuurlijk wel "iets" nodig om voor korte tijd (microsecondes) die 50A kan leveren, maar dat zijn de elco's die elke goede motorregelaar aan boord heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Oké, op die manier. Daar had ik even niet aan gedacht, dan zegt die zekering inderdaad niets.

Off topic,

Je Signature vindt ik trouwens wel een goeie. :) :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

De regelaar en motor komen uit een oude elektrische rolstoel, de vroegere eigenaar zou het moeten weten :)

Ik heb nog geen programmeertoestel. Kost wel wat: ong 500€. Mogelijk maken we nog een tweede machine: een wiedbed, die zou dan met twee kleine motoren en twee controllers uitgevoerd worden. Mogelijk koop ik dan wel een programmeertoestel.

Een zekering tussen controller en motor heeft niet veel zin denk ik?

Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2016 17:39:21 schreef evelo:
Ik heb nog geen programmeertoestel. Kost wel wat: ong 500€.

Zo, dat is flink aan de prijs zeg.

Een zekering tussen controller en motor heeft niet veel zin denk ik?

Waarom niet, als de motor dan meer stroom trekt dan de regelaar kan leveren zal de zekering heus wel springen. Om de motor te beschermen zal dit beter werken dan een zekering tussen accu en regelaar. Tussen de accu en de regelaar zou ik er ook een zetten, al is het maar om de bedrading te beschermen.

Maar het mooiste is als je de stroom in kan stellen op de regelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.