Anoniem
Het blijft erg moeilijk om zo'n probleem op afstand op te lossen, Er zijn veel te weinig gegevens om de situatie te kunnen inschatten.
Wat ik al niet snap is het volgende.
Pietvfet spreekt van afstanden van meer dan 40 m, dat lijkt me al geen gewone doorsnee woning.
In flats dacht ik dat iedere flat zijn eigen alarm had, anders zou het nogal een warboel worden als Jantje of Pietje op 7b het raam vergeet dicht te doen.
En als het een centraal systeem voor het ganse gebouw is neem ik aan dat dit dor een gecertifieerde firma moet worden onderhouden en de bewoners zelf niet aan dat systeem mogen knutselen. Het zou niet de eerste keer zijn dat flatbewoners van hetzelfde gebouw bij elkaar inbreken.
Er wordt ook niet verteld of de sensoren en de alarmcentrale op de zelfde verdieping staan.
Soms ligt er parket of laminaat met een blinkend metaalgecoate schuimrubber onderlaag. Radiogolven kunnen daar niet goed doorheen.
Evenmin als door een krimpnet in chapevloer. Maar daar wint 860 MHz het toch met een neuslengte van 433 MHz.
Enz...enz...
--> Grotedikken,
Hierbij aanvullende info zoals gevraagd:
Grotere afstanden: vanwege garages/schuren achter in lange tuinen van eengezinswoningen.
Centrale installatie?: Betreft 3 bewoners met elk een zelfstandig alarmnstallatie met elk 10 a 20 sensors.De sensors moeten bij inbedrijfstelling eerst ''aangeleerd'' worden op het betreffende alarmstation.
Locaties: Alarmstation in beveiligde meterkast beg grond, sensoren begane grond + 1ste verd +2de verd + garage in tuin. Verdiepingsvloeren gewapend beton.
Valse meldingen: Sporadisch: In ca 2 jaar met 40 sensoren 3x van garagesensoren (grote afstanden).
Iedere 24 uur vindt auto-check plaats met auto-log op correcte communicatie.
Verstoren of generen van vals alarm met een willekeurige 433/868M afstandbediening bleek tijdens test niet mogelijk.
Maar ook dit systeem zal zoals alle systemen wel te kraken zijn, maar wel moeilijk!
Correctie: Verdiepingsvloeren zijn prefab holle steen/beton, geen wapeningsstaal.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De afstand tussen de alarmcentrale in de meterkast en de garage is het grote probleem.
Uit het manual van de installatie heb ik e.e.a. gekopieerd.
http://www.manualslib.com/manual/864613/Longhorn-Lhd8003.html?page=10#…
4.2 Wireless Installation Guidelines
In order to optimize wireless communication, consider the following guidelines:
1. Whenever possible, mount the panel centrally in relation to wireless sensors.
2. Avoid installation in close proximity to sources of high noise or radio frequency interference, for
example, air conditioner, heater or circuit breaker boxes.
3. Minimize the distance between the panel and transmitters.
4. Minimize the number of obstacles between the panel and transmitters.
5. Metal based construction materials, such as steel reinforced concrete walls, will reduce the range of
radio transmissions.10.1 Specifications:
? Wireless distance: ≥100m(with no obstacle)
Zoals ik eerder in dit topic schreef heeft men in het flatgebouw waar ik woon dit probleem opgelost door op een afstand van circa 15 meter uit elkaar repeaters te plaatsen.
De warmte- en watermeters in de 96 appartementen konden de centrale unit niet bereiken.
Je zou nog kunnen experimenteren met een richtantenne aan de zender die een slechte verbinding heeft.
De vloeren in de woning zijn niet het probleem, het gaat om de 'line of sight', de kortste weg tussen de zender en de alarmcentrale.
joopv
Golden Member
Op 19 september 2015 16:05:59 schreef evdweele:
Het wordt ook steeds drukker op al die banden.
Je moet of meer vermogen produceren om de hinderende andere zenders te overstemmen, of genoegen nemen met een kleiner bereik.
.....
En daarom zijn al een aantal jaren continu-zendende 433MHz toepassingen verboden.
Misschien is er nog ergens bij jou in de buurt een koptelefoon of zo in de buurt actief op 433MHz van voor die tijd, of een illegale 433MHz toepassing die lak heeft aan de wettelijke eisen. Of een van de beruchte draadloze weerstations-buitensensors die bij een bijna-lege batterij continu gaan zenden.
Maar in principe mogen 433MHz ISMband toepassingen niet volcontinu zenden.
http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/consument/storingen-en-om-…
Anoniem
ook geen amateurrepeater in de buurt? Die hebben ook een bandje in de 433 MHz ISM band waar ze overigens secundaire gebruiker zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n station continue in de lucht is om de frequentie vrij te houden.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Bespeur ik hier nu een stoorzender? 
Het topic gaat over een alarmsysteem op 860 MHz, laten we niet afdwalen.