Show dumpmaterialen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 november 2015 21:58:14 schreef BJ2:
Heb je met de noodzender gewerkt of ervaring met het gebruik er van?

Niet met deze; wel met vergelijkbare sets. Als marconist moest je het apparaat kennen, en ik oefende ook de bemanning in het gebruik ervan.

Hoe het met de jouwe zit kan ik niet zien (ik ken hem verder niet), maar de 'nieuwere' hadden een aansluiting waar je 24V op kon zetten. Dan kon je hem bijvoorbeeld op de batterij van de seinlamp laten werken. Voor de lol heb ik zo de reddingbootzender af en toe wel eens gebruikt voor een verbinding met een kuststation in plaats van de gewone zender. Dat was ook meteen weer een goede test.
Een keer met het zusterschip op 8 MHz verbinding gemaakt, ieder met de reddingbootzender. Dat ging nog vrij goed, behalve dat je natuurlijk op een oproepfrequentie zat te werken - het was niet netjes dat lang te doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Op 5 november 2015 21:58:14 schreef BJ2:

[...]

Zouden ze je op deze site verder kunnen helpen (Word IMZ M72 besproken)? http://www.sovietsteeds.com/forums/viewtopic.php?t=24486&start=30

Helaas, gaat met name over de veel recentere imz 8.103 gear-up/patrol/sportsman

2wd modellen en kopkleppers. De m72 is er vrijwel niet als 2 wd zijn er 25 van gemaakt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een keer met het zusterschip op 8 MHz verbinding gemaakt, ieder met de reddingbootzender. Dat ging nog vrij goed, behalve dat je natuurlijk op een oproepfrequentie zat te werken - het was niet netjes dat lang te doen.

Is 8 MHz niet een nood frequentie?

@High met Henk, misschien dat een mailtje naar de Surplus Radio Society helpt? Zelf heb ik ook een keer naar het radio museum Corver gemaild en kreeg een goed advies voor een volgende bron.

Ik heb hier 2 ontvangers op zolder staan die nog tot de verzameling van m'n vader behoren.

De eerste is het ontvang gedeelte van een zend/ontvang combi. Hij wordt gevoed door de 24VDC van een vrachtwagen om te zetten naar (ik meen) 110VAC met een dynamotor die er achter ingebouwd zit. Dat ding maakt een kolere herrie. Mijn vader had daarvoor een voeding gemaakt/omgebouwd om de dynamotor niet te hoeven gebruiken. (derde foto)

http://www.walagata.com/w/nightwalker/dump01.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/dump02.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/dump03.jpg

En een Eddystone. Weet niet zeker of deze ook uit WO2 komt. Ik meen hem wel in enkele films over WO2 te hebben gezien.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/dump04.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/dump05.jpg

Beide ontvangers zouden het nog moeten doen. Alleen van de Eddystone zijn 2 bandindicatielampjes kapot. Ik heb nog met deze radio's gespeeld toen ik nog klein was.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Hoi mooie ontvangers! Ik meen dat de zender van de eerste ontvanger een behoorlijk groot ding is. Ik weet niet zeker of die Eddy stone WWO2 is. Mij is ooit verteld dat de ZA nummers boven ZA30000 geen WWO2 zijn. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen.

Schimanski

Golden Member

De Eddystone 730/4 is geïntroduceerd in 1956 en geproduceerd tot 1961. De 730/4 werdt zowel comercieel als in het leger gebruikt. De legerversie heeft het ZA nummer. Ze werden gebruikt voor "interception in the field". In een 3-ton 4x4 Bedford vrachtwagen waren 6 luisterposities met elk 2 stuks 730/4 ontvanger. Dus 12 stuks in één vrachtwagen.

De andere ontvanger is een BC652 en vormt samen met de BC653 zender de SCR-506 radio installatie.

http://www.bwgsurplus.com/web/vehicle/scr506b.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 november 2015 18:58:54 schreef BJ2:
[...]Is 8 MHz niet een nood frequentie?

Nee, op de 8 MHz zijn en waren er geen CW-noodfrequenties.
Nu staat er in de handboeken wel: 8364 kHz is toegewezen aan reddingsbootzenders. Dat maakt het echter nog geen noodfrequentie. Het zat zo:

De reddingsbootzender zat met zijn 8364 kHz precies midden tussen de twee internationale aanroepfrequenties (kanalen 5 en 6; 8363,6 en 8364,4) in.
Deze frequenties waren bedoeld voor schepen die de 'huisfrequentie' van het kuststation niet wisten, of die frequentie niet konden maken. Zij pakten dan een van die algemene aanroepfrequenties. In geval van drukte, als je een synthesizer had, mocht je een aantal 100 Hz-stapjes afwijken. Dit gaat dus om normaal verkeer.
Doordat de kuststations dus verplicht ook die roepkanalen in de gaten hielden, was de kans groot dat een reddingsbootzender op 8 MHz ook gehoord zou worden. Vandaar die toewijzing.

Uiteraard kon een kuststation andere schepen wel het zwijgen opleggen, om zo beter de reddingsboot te kunnen horen. Dit werkte echter alleen voor schepen die dat kuststation beluisterden. Schepen die een ander kuststation aanriepen hoorden deze oproep niet, en zouden dus gewoon blijven roepen.
Echter, verreweg de meeste schepen riepen gewoon op de 'huisfrequenties' uit de stationslijst, zodat ze de internationale roepkanalen niet nodig hadden, en dus niet stoorden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ben eens met m'n vader in een museum geweest waar de hele installatie stond opgesteld. De zender was idd en stuk groter dan de alleen deze ontvanger.
De Eddystone is dus in ieder geval wel een model uit het leger gezien zijn "ZA" nummer. alleen niet uit WO2.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Wat wordt er hier bedoeld met reddingsboten? Zijn dat die sloepen, die normaliter aan de zijkant van een schip hangen en rubbervlotten, of zijn dit de bootjes van de NVRM en hun buitenlandse collega's?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
StijnN

Golden Member

OT. Het contact formulier op de pagina van de Surplus Radio Society zou het weer moeten doen.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Nog bedankt voor de info, Schimanski.
Er zijn blijkbaar ook nog kleine verschillen bij deze zend/ontvangers. Op die van mij staat 24V en op die van jouw foto staat 12V. Heeft dat geen invloed op het modelnummer?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Heeft dat geen invloed op het modelnummer?

Ik vermoed dat de Dynamotor een ander type nummer heeft.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 november 2015 09:53:43 schreef Tidak Ada:
Wat wordt er hier bedoeld met reddingsboten?

Hier wordt bedoeld de sloepen of vlotten die het schip voor reddingsdoeleinden bij zich heeft.

De boten van de reddingsmaatschappijen hebben vaste installaties, maar dan weer geen telegrafie op 500 of 8364 kHz. :)
Gelukkig heb je in de reddingsboot van het schip ook VHF-portofoons bij je.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

500 kHz is er allang niet meer.
Zijn nu Epirb,s en sart,s.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik keek in het frequentie spectrum van het telecom agentschap. Maar mag je op 500kHz en die 8MHz uitzenden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, als je een goedgekeurd scheepsradiostation hebt, zelf je certificaat hebt, en je op zee zit. Anders niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

@FET:
OK. Is ook wel logisch, maar ik wilde het even zeker weten ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Tidak Ada, op de beschrijvingen van de RH5305 staat een klein zeilbootje als reddingsboot.

Bij het verzamelen van boatanchors zijn er altijd onderdelen die missen. Welke legerdumpen/winkels/markten komen jullie voor de onderdelen?

mel

Golden Member

vroeger was ik een vaste klant bij Quakkelstein in Vlaardingen, maar sinds ik verhuist ben , kan ik alleen maar beurzen afstruinen..ik was een van de weinige die koffie kreeg..:)
ik weet niet eens of Piet nog leeft eigenlijk.
je bent een Old Man of niet.....

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 13 november 2015 20:54:53 (33%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Schimanski

Golden Member

Piet en zijn vrouw leven beiden nog en staan nog steeds op radiobeurzen.

Er zijn weinig echte radiodumpzaken over. Baco in IJmuiden heeft af en toe nog wel eens wat. Oude apparatuur vindt je op de bekende internet verkoopsites, radiobeurzen en bij kleinere verkopingen zoals b.v. van de SRS.

Tijden zoals op onderstaande foto (Waterloo plein) zijn echt voorbij.
http://www.uploadarchief.net/files/download/brampolak1.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Die tijden zijn nog niet helemaal voorbij. Ik was een tijd geleden in belgië bij deze dump: http://surplusradio.be/nl. In één straat twee dump zaken.

Schimanski

Golden Member

Kijk, die kende ik nu nog niet. Leuk.

Maar de tijden van vroeger zijn toch echt voorbij. Bij Bram Polak stonden de 19-Sets tot aan het plafond opgestapeld. Waar koop je nu b.v. nog een 38-set, of een betaalbare 18-set. GEE-navigatie is helemaal nergens meer te koop. De Belgische zaak heeft misschien leuke dingen, maar de enorme voorraden van vroeger zijn op.

Wat zich tegenwoordig dump noemt verkoopt (militaire)kleding, schoenen (kistjes), gereedschap en meestal ook luchtdrukwapens en messen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
pa3gws

Golden Member

Ik was toen nog een klein ventje. :-p maar was dit er ook niet eentje?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die belgische zaak heeft het tot aan het plafond staan (schijnbaar meerdere loodsen). Maar inderdaad jammer genoeg zijn er niet veel zaken meer over. Heb er zelf 19 set hoofdtelefoons vandaan, complete 19 set reserve buizen in orginele doos (45 euro duur/goedkoop??) R209 reserve buizen, volgens mij een BC1000 antenne. Ik zag een rij aan BC-603 volgens mij. Maar je kunt er alleen niet zomaar rond kijken, je moet bellen en een afspraak maken. Maar inderdaad veel betaalbare WO2 is er niet meer...