Show dumpmaterialen

Tidak Ada

Golden Member

Elektrodump: http://www.elektrodump.nl/

Stegeman: http://www.legerdump.com/

Surplus military Radio: http://home.kpn.nl/angrynine/index.html

En dit is misschien ook nog een aardige link voor TS: http://groups.yahoo.com/group/Wireless-Set-No19/

Bestaat Quakkelstein nog?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zelf kom ik nog wel regelmatig in de dumpzaak Valkenpower in Maasbracht. Buiten de 2 locaties waar ze nieuw gereedschap verkopen hebben ze ook een grote hal met dumpmateriaal met van alles en nog wat. Niet zo zeer legerradio's maar soms toch nog wel oude meetapparatuur, koptelefoons e.d. uit het leger. Aanbod varieert.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Heeft er iemand een goed ontwerp voor een BC611 voeding?
Heeft iemand een goed adres voor het laten repareren van een WS19 horloge?

Misschien interessant voor iemand:http://www.zeelandnet.nl/prikbord/hobby-vrije-tijd-en-verzamelen/elekt…

[Bericht gewijzigd door BJ2 op maandag 16 november 2015 20:10:08 (37%)

Heeft iemand de manual van een Mottagare Mt m/36-43? Ik zoek ook de antenne en hoofdtelefoon. Voor extra informatie de volgende pagina: http://www.wftw.nl/sweden10wbr.html algemene informatie is natuurlijk ook welkom :) .

Post kan verwijderd worden.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op vrijdag 27 november 2015 22:47:20 (88%)

Post kan verwijderd worden.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op vrijdag 27 november 2015 22:49:04 (92%)

Tidak Ada

Golden Member

'k Krijg een stijve nek en hoofdpijn :( Al die foto's staan op 'n kop!

Wat is dat voor een tijdmachine?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is niet handig van me :P als ik me eigen pc heb kijk ik even of ik ze kan omdraaien. De fotos van deze site zijn beter:http://www.tradera.com/item/302069/245066862/mt-m-36-43-svensk-militar…

Het is een Zweedse ontvanger van waarschijnlijk rond de tweede wereldoorlog. Hij ontvangt van 1,3 tot ongeveer 6 MHz. De ´tijdmachine´ is bedoelt om mee rond te lopen en heeft aan de zijkant een leren flap waardoor de afstemknop bedient kan worden. Ik heb de ontvanger nog niet open gehad. Verder heb ik nog niet zoveel informatie. Ik ben ook zeer benieuwd naar een datering van de ontvanger.

Ik heb wat rond gemaild. Het is een zweedse ontvanger die waarschijnlijk geproduceerd is va 1936 tot 1945. Het is dezelfde ontvanger als de 10W Br m/39. http://gronradio.sm7dlf.se/10w_m39.htm

Hallo,

IK loop tegen het volgende probleem aan. Voor de Zweedse ontvanger zoek ik buizen. Nu kan er in deze ontvanger een KK2 of K2 buis. De plaatjes in de ontvanger gegeven K2 aan. http://dumeas.com/project/Mottagare%20Mt%20m36-43/PC195186.JPG

Ik kan echter geen datasheet vinden van de K2 buis. Daarnaast vind ik wel een K2-W buis en de EK2 buis. Volgens de gegevens die ik heb gevonden moet het een Philips K2 buis zijn. Kan iemand me hier een eindje mee op weg helpen? Is een K2 hetzelfde als een EK2?

Alvast bedankt.

Schimanski

Golden Member

E buizen zijn 6,3V, de K serie is voor 2V gloeispanning

Er zit 3 x KK2 (HF, MF, detector) in en 1 x KL4 (eindbuis). Het zijn alle z.g. batterijbuizen voor 90V anodespanning

KL4 info en datasheet
KK2 info en datasheet

Hier nog een PDF over Zweedse radio's

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Beste schimanski bedankt voor de toelichting. Dat van die gloeispanningen wist ik niet. het probleem is dat de ontvanger met kk2 of k2 buiZen is geleverd afhankelijk van de versie. Ik heb een document wat in uitgelegd staat wat het verschil via naar het is Zweeds en google translate hielp niet veel :P. Bedankt voor de datasheets!

Die is de carrousel waarmee de band geselecteerd word: http://dumeas.com/project/Mottagare%20Mt%20m36-43/PC195183.JPG

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 december 2015 21:02:20 schreef BJ2:
Ik heb een document wat in uitgelegd staat wat het verschil via naar het is Zweeds en google translate hielp niet veel.

Is dat iets uploadbaars? Dan kunnen we even kijken. Zo moeilijk kan het niet zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

2. Betr användning av elektronrör typ K2 och KK2.
att rören ifråga endast kunna användas i A-delen (beroende på att rören äro mikrofoninka). Rör märkta Kr2 B. Genom tillägget B till beteckningen angl-ings att rören i fråga endast kunna användas i B-delen (bero-ende 734å att rören äro för lånen för att ramma i A-delen). Rör med betecknineen LEP användas såsom reservrör för motta3are med rörekyltarna =2. Rör med beteckningarna Kr2 A och K:52 B användas eåvitt möjligt endast eåeom bestycknings-rör för A-delen reap B-delen. Måste desamma användas såsom reservrör för mottagaren (förvarade i packfickan) bör ovill-korligen tilleea ett såväl KK2 A som KI2 D medföree. Mottagare, eon undergått ändring och med rörskyltarna märkta X2. För dessa mottagare böra rör ur Wirkarumen K2.0nvän-
B -DEL
Al -DEJ,
1

2. Regarding the use of electron tubes type K2 and KK2.
the pipes in question could only be used in the A part (because the tubes are mikrofoninka). Stir marked KR2 B. By adding B to the designation angl-insertion of the pipes in question could only be used in the B portion (734a-dependent that the tubes are for loans to ram in Part A). Stir with betecknineen LEP used as spare ducts for motta3are with rörekyltarna is 2. Stir with designations KR2 A and K 52 B used eåvitt possible only eåeom bestycknings tubes for the A part reap the B section. Must be the same used as spare ducts for the recipient (stored in a pack pocket) should uncondi--ried tilleea a well KK2 A KI2 D medföree. Receivers, eon undergone change and stirred chilled blocks marked X2. For these recipients ought to move out Wirkarumen K2.0nvän-
B moiety
Al -DEJ,
1

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mmm, dat is een raar uitgeknipt stuk tekst.

Maar ik heb het origineel al gevonden. Er staat:

Betreffende het gebruik van elektronenbuizen type K2 en KK2.

De ontvanger bij de 10 W Br en de standaardontvanger werden gemaakt voor gebruik van buizen van het type KK2. Het bleek echter snel dat buizen van verschillende toeleveranciers niet dezelfde eigenschappen en afmetingen hadden. Het is daardoor noodzakelijk gebleken de buizen te groeperen naar hun eigenschappen en afmetingen, en normen vast te stellen voor het gebruik van de verschillende typen. In verband hiermee zijn enkele ontvangers gemodificeerd. De geschiktheid van de ontvanger in dit opzicht volgt uit de aanduidingen bij de buizen.

Ontvangers die geen enkele modificatie hebben ondergaan, en met aanduiding KK2
Voor deze ontvangers kunnen uitsluitend buizen uit de typegroep KK2 gebruikt worden. Typegroep KK2 omvat de typen: KK2, KK2 A, KK2 B.

Buizen gemerkt KK2: Deze buis voldoen aan zowel de eigenschappen als de afmetingen van de buizen waarvoor het apparaat ontworpen is. Ze kunnen daardoor gebruikt worden in alle buishouders in zowel het A-deel als het B-deel.

Buizen gemerkt KK2 A: De toevoeging A duidt aan dat de betrokken buizen alleen kunnen worden gebruikt in het A-gedeelte (dit vanwege het feit dat de buizen microfonisch [trillingsgevoelig] zijn).

Buizen gemerkt KK2 B: De toevoeging B duidt aan dat de betrokken buizen alleen kunnen worden gebruikt in het B-gedeelte (dit vanwege het feit dat de buizen te hoog zijn om in het A-gedeelte te passen).

Buizen met de aanduiding KK2 worden gebruikt als reservebuis voor ontvangers met aanduiding KK2.
Buizen met de aanduiding KK2 A of KK2 B worden zoveel mogelijk gebruikt als gebruiksonderdeel voor het A-deel, resp. het B-deel. In het geval deze gebruikt worden als reservebuis voor de ontvanger (in de voorgeschreven verpakking), moet er beslist voor worden gezorgd dat zowel KK2 A als KK2 B meegevoerd worden.

Het verhaal gaat nog verder, maar dit is misschien al voldoende om te snappen wat het verschil is?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt! Dat is een stuk leesbaarder dan google translate. Alleen wat ik niet snap is dat de titel luid:Betreffende het gebruik van elektronenbuizen type K2 en KK2. Maar ik vind nergens terug wanneer je een K2 buis gebruikt. Alleen sub versies van KK2. Mijn ontvanger zegt K2.

Schimanski

Golden Member

Het type K2 bestaat volgens mij helemaal niet. Ik kan hem in elk geval niet vinden (zowel online als in oude buizenboeken gezocht)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dat zou een hoop verklaren waarom ik er niks over kan vinden. Als ik de tekst dan goed begrijp voldoet de volgende buis:
KK2 12 8xPhilips 1xValento getest
7,00

http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

en dan nog de KL4.

KL4 16 11xPhilips 2xTungsram getest
8,00

Frederick E. Terman

Honourable Member

OK, we gaan verder met de vertaling. Het is wel geen Noors, maar het lijkt erop. :)

Ontvangers die gemodificeerd zijn, en met aanduiding K2
Voor deze ontvangers moeten buizen uit de typegroep K2 gebruikt worden. Typegroep K2 omvat de typen: K2, K2 A, K2 B.

Buizen gemerkt K2. Deze buizen verschillen in bepaalde eigenschappen (roosterstroominstelling) van de oorspronkelijke buizen en kunnen daardoor uitsluitend in de gemodificeerde ontvangers gebruikt worden. Ze kunnen gebruikt worden in zowel het A-deel als het B-deel.

Buizen gemerkt K2 A: De toevoeging A duidt aan dat de betrokken buizen alleen kunnen worden gebruikt in het A-gedeelte van gemodificeerde ontvangers (dit vanwege het feit dat de buizen microfonisch [trillingsgevoelig] zijn).

Buizen gemerkt K2 B: De toevoeging B duidt aan dat de betrokken buizen alleen kunnen worden gebruikt in het B-gedeelte van gemodificeerde ontvangers (dit vanwege het feit dat de buizen te hoog zijn om in het A-gedeelte te passen).

Buizen met de aanduiding K2 worden gebruikt als reservebuis voor ontvangers met aanduiding K2.
Buizen met de aanduiding K2 A of K2 B worden zoveel mogelijk gebruikt als gebruiksonderdeel voor het A-deel, resp. het B-deel. In het geval deze gebruikt worden als reservebuis voor de ontvanger (in de voorgeschreven verpakking), moet er beslist voor worden gezorgd dat zowel K2 A als K2 B meegevoerd worden.

(Opmerking: Buizen uit de typegroep KK2 kunnen gebruikt worden in gemodificeerde ontvangers met de aanduiding K2, maar zulk gebruik moet worden afgeraden, vanwege de uiterst beperkte beschikbaarheid van buizen uit typegroep KK2.)

Hier volgt een samenvatting van de verschillende toepassingen van de buizen.

Typegroep KK2
Type; Gebruik; opmerking
KK2; Alle posities in ontvangers met aanduiding KK2; Gebruik in ontvangers met aanduiding K2 mogelijk, maar af te raden.
KK2 A; A-deel in ontvangers met aanduiding KK2; Idem
KK2 B; B-deel in ontvangers met aanduiding KK2; Idem

Typegroep K2
Type; Gebruik; Opmerking
K2; Alle posities in ontvangers met aanduiding K2
K2 A; A-deel in ontvangers met aanduiding K2
K2 B; B-deel in ontvangers met aanduiding K2

De markeringen in de verschillende typen ontvangers en de buizen die erin gebruikt kunnen worden volgen uit de figuren, waarbij fig. 1 een ontvanger met aanduiding KK2 toont, en fig. 2 een ontvanger met aanduiding K2.

[volgens mij zijn de figuren verwisseld, maar zo staan ze in het boek.]
That's all folks!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hartstikke bedankt voor de vertaling!

Schimanski

Golden Member

K2 is dus wel een bestaand type. Buiten de Zweedse site kan ik geen info vinden over de K2 buis. (Rördata). Er wordt ook geen Zweeds militair nummer genoemd. In Philips en andere buizenboeken vind ik ook alleen maar KK2.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Het vreemde is dat ik op een Zweedse buis verkoper site staat dat k2=kk2. ralfs-tubes.com/ (site opend bij mij nu ff niet).