Show dumpmaterialen

Beste mede Co'ers,

Zelf verzamel ik oude leger apparatuur. Nu ben ik benieuwd of er nog meer verzamelaars zijn die wat willen laten zien. En hopelijk komt er een leuke discussie met vragen/weetjes/feiten.

De aftrap:

RH5305 Radio Holland.

Zelf ben ik benieuwd of deze radio ook bij de Nederlandse defensie is gebruikt, weet iemand hier iets van?

Ik ben benieuwd!

Schimanski

Golden Member

Radio Holland maakte apparatuur voor maritiem gebruik. Als ik de foto's van deze RH5305 bekijk weet ik bijna zeker dat het hier een noodzendertje betreft (gezien de koptelefoon waarschijnlijk zelfs een zend-ontvanger). Men kon dit b.v. vanuit de reddingssloep gebruiken. Er is een ingebouwde handgenerator waarmee de voedingsspanning wordt opgewekt.
Freq. waarschijnlijk 500kHz en/of 2182 kHz.

e/ Na bestudering van het bedieningspaneel (foto is wat klein) zie ik als frequenties 500 kHz en 8 MHz staan.

Zal waarschijnlijk niet bij defensie gebruikt zijn. Datering schat ik op jaren '50.

Radio Holland is tegenwoordig onderdeel van Imtech Marine (nu Pon Holding)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

De zendfrequentie op de 8MHz-band is 8364 kHz.
De ontvanger zal afstembaar zijn, waarschijnlijk iets van 8,2-8,8 MHz om zowel schepen als kuststations te kunnen horen. Op de foto kan ik het echter niet zien.

Deze set is alleen telegrafie en 2182 zit er dus niet op.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de informatie! Ik vraag me wel af waarom die dan groen geverfd is. Zijn er nog mensen met mooie "boatanchors" op de plank?

Schimanski

Golden Member

Waarschijnlijk is hij eens overgeschilderd. De originele (geel/oranje) kleur zie je nog op binnenzijde deksel. Binnenzijde v.d. kast zal ook nog wel geel/oranje zijn.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ja dat klopt de binnen kast is ook geel. Ik ben bang dat iemand hem dan een keer over geschilderd heeft... Het is wel een grappig ding want hij kan automatisch morse verzenden.

Er zijn niet veel dump verzamelaars ben ik bang op CO...

mel

Golden Member

verzameling dumpspul heb ik wel, maar geen fotocamera...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb een ER40a (franse versie van de WS88), 'n PRC26 (met een paar ontbrekende modules), een Telephone Set D. Mk. V (werkt, maar zonder een tweede telefoon is ie nogal nutteloos) en een WS19 mk. 1 (werkt half, wekt draaggolf op en ontvangt maar dat is het dan ook wel)

Ik zal de 'collectie' eens bij elkaar harken en er een overzichtsfoto van maken :)
Als iemand een D. mk. V veldtelefoon wil ruilen voor de ER40a, graag :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 5 november 2015 11:18:34 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

heb je een schema van de er40? dan hou ik me aanbevolen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

korte vraag: als ik een militair (russich) voertuig de ruimte voor de radio kan fotograferen. zou er hier dan IEMAND zijn die zou weten welke radio hierin zou horen? De enige informatie die ik kan geven zijn:

Bouwjaar voertuig 1952, verbouwing tot verbindingsvoertuig geschat jaren 70.
voeding 12V
afmetingen (niet bij de hand, maar kan ik opmeten, echter heel klein van 10 cm breed, 20 cm lang en 15 cm hoog geschat)
grootte van antenne
Ik kan vertellen dat het een voertuig was speciaal voor de snelle verbindingstroepen in de oorlog van afghanistan tussen 1979 en 1989.

Betreft hier een IMZ M72 (hier bekend al Ural) motorfiets met zijspan. ik weet dat er slechts 40 van de motoren zo verbouwd zijn door de fabriek en dat er weinig tot geen meer over zijn. (de oorlog in afghanistan, was meer AF GAAN voor de Russen, dus er kwamen er sowieso weinig terug, want aan deze machine is alles verzwaard en verstevigd)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Wat doet die kruk naast de morse tekens? Is dat iets om een morsecode generator op te winden of wind je daarmee een dynamo op, zodat je niet alsmaar aan die slingers hoeft te draaien?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De machine kan automatisch het SOS signaal uitzenden. Ik vermoed dat die kruk een veer opspant waarmee het signaal verzonden wordt. Je hoort het ding ook tikken als het opwind.

evdweele

Overleden

Dat bevestigt mijn vage herinnering aan die noodzenders die ik regelmatig zag toen ik in 1966 bij Radio Holland werkte.
Die noodzenders zaten in reddingssloepen en daar was meestal niet iemand aan boord die het seinen machtig was. Om een noodsignaal uit te zenden hoefde alleen maar de antenne te worden opgericht en aan de generator te worden gedraaid om spanning op te wekken.
Ik meen me te herinneren dat er wel een seinsleutel bij aanwezig was.
De gebruiksaanwijzing stond op de deksel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Er zit een seinsleutel in, dat is de groene knop. Verder zit er een antenne draad, touw en twee gebruiksaanwijzingen bij nederlands en engels. Verder zitten er reserve buizen bij het apparaat. Ik heb er echter geen echte manual van.

Schimanski

Golden Member

Er zijn niet veel dump verzamelaars ben ik bang op CO...

Niet iedereen loopt met zijn hoarding te koop ;)

Ik heb een zolder vol dump, teveel om in een foto te vangen. Radiohoekje in de shack heb ik wel op foto. Je ziet o.a. AR-88, R209, Commandset BC696, Gee-Indicator, GRC-9, GRC-3030.
Op zolder o.a. R-107, R109, BC348, BC375, T1154, R1155, Gee-receiver, B40, WS-62, R1475, AR-88, Eddystone 730/4, Marconi CR-100, Marconi B28, enz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dump-shack-klein.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 november 2015 17:04:18 schreef BJ2:
De machine kan automatisch het SOS signaal uitzenden. Ik vermoed dat die kruk een veer opspant waarmee het signaal verzonden wordt. Je hoort het ding ook tikken als het opwindt.

Dat klopt. De automatische morsezender had zijn eigen veeraandrijving, die je daarmee opwond.
Het slingeren voor de stroomvoorziening moest je echt blijven doen, anders stopte de set onmiddellijk!

Als een marconist met de hand (met de groene knop) zou willen seinen, zou iemand anders moeten draaien. Het is niet te doen dit tegelijk te doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ik had wat dump materiaal. Racal (2 ontvangers, zender, ssb unit, swr meter, 2 preselectors. 2 Murphy's, 2 SEMs, een collins, R101, CAT-Pey, T1154 en ontvanger. Ik heb nu alleen nog een RA17L.

Wel heb ik nog wat militair meetspul. Wat me zo te binnen schiet: Een brug om springlading ontstekers te meten, wat multimeters
(gewoon en buis versies), een detectie-diodetester, een frequentie meter (zo'n ding met een boek), een wobbelaar, een buizentester, een heel mooie WK LCR meetbrug. Een russische HV voeding. Ik had ook ooit wat generators. Staat allemaal op mijn site.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Hee, heb jij nog een '62 set Mans?
Daar pirate mijn vader mee op de middengolf in de jaren '70 meen ik...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

heb je een schema van de er40? dan hou ik me aanbevolen

Ik heb helaas geen schema (ben ik ook naar opzoek). Ik heb wel dit document, misschien dat het helpt: http://www.dumeas.com/project/ER-40-A/er40a.pdf

@ Schimanski, mooie verzameling. Ik vind de T1154 en R1155 toch altijd een mooi ding met die gekleurde knoppen.

Dit is een deel van mijn eigen verzameling (verder nog HRO voeding + coils, Wavemeter voor 19 set, 19 set antenne + veldcontrol unit, BD-72, R209). Ik concentreer de verzameling op de tweede wereldoorlog.

[Bericht gewijzigd door BJ2 op donderdag 5 november 2015 18:50:58 (24%)

Dat klopt. De automatische morsezender had zijn eigen veeraandrijving, die je daarmee opwond.
Het slingeren voor de stroomvoorziening moest je echt blijven doen, anders stopte de set onmiddellijk!

Als een marconist met de hand (met de groene knop) zou willen seinen, zou iemand anders moeten draaien. Het is niet te doen dit tegelijk te doen.

Heb je met de noodzender gewerkt of ervaring met het gebruik er van?

korte vraag: als ik een militair (russich) voertuig de ruimte voor de radio kan fotograferen. zou er hier dan IEMAND zijn die zou weten welke radio hierin zou horen? De enige informatie die ik kan geven zijn:

Bouwjaar voertuig 1952, verbouwing tot verbindingsvoertuig geschat jaren 70.
voeding 12V
afmetingen (niet bij de hand, maar kan ik opmeten, echter heel klein van 10 cm breed, 20 cm lang en 15 cm hoog geschat)
grootte van antenne
Ik kan vertellen dat het een voertuig was speciaal voor de snelle verbindingstroepen in de oorlog van afghanistan tussen 1979 en 1989.

Betreft hier een IMZ M72 (hier bekend al Ural) motorfiets met zijspan. ik weet dat er slechts 40 van de motoren zo verbouwd zijn door de fabriek en dat er weinig tot geen meer over zijn. (de oorlog in afghanistan, was meer AF GAAN voor de Russen, dus er kwamen er sowieso weinig terug, want aan deze machine is alles verzwaard en verstevigd)

Zouden ze je op deze site verder kunnen helpen (Word IMZ M72 besproken)? http://www.sovietsteeds.com/forums/viewtopic.php?t=24486&start=30

Tidak Ada

Golden Member

@FET:
Eigenlijk een soort morsespeeldoos dus ;) Althans, ik vermoed dat het volgens hetzelfde principe werkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Jinny, dit is hem. je staat ervan te kijken dat je met 1 Watt HF en bijna 100% modulatiediepte regelmatig over heel Nederland verbindingen kunt maken op 80mtr. in AM. Het is een echte transceiver (zender en ontvanger werken altijd op dezelfde frequentie met een knop af te stemmen)

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3010-small.jpg

BJ2, ook een mooie verzameling, ik zie ook een BC221 staan, daar heb ik ook een aantal verschillende van. Is in vele varianten gemaakt, ook vele soorten behuizing. BC221-AH en BC221-M (houten kistje), BC221-Q en BC221-T (aluminium behuizing voor airborne gebruik), enz.

De kleine manpacks zoals WS-38, WS-88, CPRC26 vind ik ook altijd leuk. Daar hebben we onlangs bij de SRS (ben jij ook lid?) een hele zaterdag aan besteed. Lekker met gelijk gestemden testen, meten, repareren en ermee spelen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Schimanski bedankt! Op de foto staat onder andere de BC221-Q, deze is in werkende staat (zelfbouw voeding). Wel leuk om te zien dat de WS62 volgens mij de opvolger is van de 19 set. Heeft hetzelfde lampje er bij zitten, zelfde connectoren enzo. Heeft deze een geïntegreerde voeding?

Ik was ook bij de dumpdag in Amsterdam, had mijn BC611 mee. Was zeer leuk om te horen dat die het deed en heel de afregel procedure te volgen. Had toevallig de aankondiging gezien op tweedehands.nl. Ik ben nog geen lid want ik kon de mail niet versturen via het contact formulier en er was nergens een mail adres te vinden op de site :s. Het is toch www.pi4srs.nl?

Was u ook aanwezig op de dumpdag?

[Bericht gewijzigd door BJ2 op donderdag 5 november 2015 22:18:35 (49%)

Schimanski

Golden Member

Die Engelse operatorlampjes zijn er in vele varianten. Bij de R-109 heb ik ze ook, nog met een stoffen snoertje. Die op de foto is een tropicalised versie 6A, hoort eigenlijk niet bij de WS62. Louis Meulstee heeft er een boekje over gemaakt. download

Voor de BC611 worden vaak een soort inschuifmodules gebouwd die in plaats passen van het originele batterypack.
Paar accu's uit b.v. oude laptoppacks met een laadcircuit en dc-dc convertortje voor de hsp. Hans Dekker, PE1ECO is daar helemaal in thuis en maakt werkelijk kunststukjes.

Ik was ook op de dumpschool in A'dam. Jouw BC611 is afgeregeld door Hans Muijser, PA0MJW. Ik heb er nog bij staan kijken. Ik denk dat je, jezelf terug kunt zien op de foto (klikbaar).

http://www.uploadarchief.net/files/download/dumpschool.2015-small.jpg

Op de voorgrond met ruitjesshirt Hans Dekker, PE1ECO, daarnaast Jan Bron (auteur van de Muiderkring boeken Zenders 1 en 2). Aan de achterste tafel de BC611 afregelset en BJ2?

Ik ben nog geen lid want ik kon de mail niet versturen via het contact formulier en er was nergens een mail adres te vinden op de site..

Ik heb je een e-mail gestuurd met lidmaatschap informatie.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum