Show dumpmaterialen

Laurens, ik heb mijn 2de set-19 ook eens aan de tand gevoeld en hier is de hoogste dip 6 Mc.
Met de varco helemaal in gedraaid kom ik aan 1,8 Mc.
De tankspoel is wel van een groter formaat in deze set en hij staat ook in de andere richting gemonteerd:

<<<De jouwe is wel af te stemmen op de 40m band, als je een dummyload direct aan de antenneuitgang hangt?>>>

Het is ongeveer 40 jaar geleden dat ik die dingen nog gebruikt heb dus nu zo maar terug aan de spanning hangen lijkt me niet gezond, ik heb hem toen gebruikt om QSO te maken in RTTY en dat was op de 80m-band, geen idee of hij af te stemmen was in de 40m-band.
Na de zomer ben ik van plan om toch een van beiden eens terug aan de gang te zwengelen maar momenteel heb ik andere dingen te doen.

Heb jij hem te pakken....?

Nee ik heb er zelf genoeg, was meer bedoel voor andere die interesse hebben.

In de WS19 zitten een paar hoogspanningselco's, die waren bij mij bijna in kortsluiting. Zeker eerst even controleren voordat je ze weer onder spanning zet.
Maargoed. Eigenaardig dat de kring op een andere frequentie resoneert dan de zendfrequentie... Heeft iemand een verklaring voor hoe het toch kan werken?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 5 april 2016 20:02:33 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

@murphy

Met die nick is het bijna verplicht om een Murphy B40 te hebben :-)
De recensies in de hobbybladen waren lovend toen die in de dumphandel verscheen. Heel wat lichter was mijn Sony ICF-2001 destijds. Waar die gebleven is is mij een raadsel.

Murphy b40 is een mooi apparaat. Volgens mij is er ook een b41 die gebruikt werd voor zeer lage frequenties voor de ontvangst van onderzeeboten. Loodzwaar apparaat trouwens. Wat is dat kristal achter het luikje?

TinusTech

Golden Member

Tja die B40, de lelijkste dumpontvanger ooit. (Ben bang dat ik nu mensen tegen de schenen schop... sorry for that). Maar als de kanonnen op het slagschip afgingen bleef hij nog op frequentie.
Wel heel fraai en ingenieus Engels design vond ik de R1475, die spiraalschaal met die individuele ijkkromme. Echt geniaal en bij mijn weten ook nooit nagevolgd. Hier een uitgebreid verhaal met ook uitleg hoe de afstemming werkt.

Schimanski

Golden Member

Ja, de R1475 (ontvanger type 88, power supply type 360) is een apart ding. Voedingen zijn redelijk zeldzaam. Er is geen BFO maar een x-taloscillator op 600kHz voor CW ontvangst en als ijksignaal. Met de "scale trimmer" knop kun je op een ijkpunt zerobeat instellen, de schaalaflezing op de "lijn" is dan correct. Nauwkeurig afstemmen (SSB) met de duimwielen (grof/fijn) is wel eens lastig. Maar ja, is ook ontworpen voor AM/CW. Voor SSB kun je de "scale trimmer" als BFO gebruiken.

Ik heb een complete set, ben toevallig bezig met het maken van huisjes voor de Jones pluggen (zie voorgrond). Elke RX is individueel per band geijkt (de ijkkromme). Buiten wat slechte C's in AVR circuit hoefde ik er weinig aan te doen. Wil er ook nog de bijbehorende mounting en traliewerk voor maken (origineel is moeilijk te vinden). Leuk detail, het "lampje" op de voeding is geen indicatie dat het ding aan staat. Het is de zekering voor de hoogspanning. Het lampje (12V/300mA) gloeit maar heel zwak.

http://www.uploadarchief.net/files/download/r1475-pa2hgj.jpg

De B40 is een echte boatanchor, erg leuk en robuust ding. Technisch is het geen echt bijzondere ontvanger. Enkelsuper met 500kHz MF. 2 trappen RF en 3 trappen MF versterking. Ik heb een A-versie, dus nog zonder de fingerplates.

http://www.uploadarchief.net/files/download/b40-pattern-57140a.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Op 5 april 2016 21:20:16 schreef BJ2:
Murphy b40 is een mooi apparaat. Volgens mij is er ook een b41 die gebruikt werd voor zeer lage frequenties voor de ontvangst van onderzeeboten. Loodzwaar apparaat trouwens. Wat is dat kristal achter het luikje?

c/p
IF-selectivity 1kHz/3kHz/8kHz, BFO. Also fix-frequency xtal-option. Model suffix A, B, C or D, the B40A, B40B, B40C and B40D, are some in details different variants.
/c/p

Als die niet weggesloopt is voor een S meter zit er een Xtal oven achter dat klepje.
Ik ben geen expert in dit soort apparaten, maar wel besmet met een elektronica virus :-)

Hubie

Special Member

@TinusTech\ Dat wou ik nou weer niet zeggen ;-)
Toch heb ik bij Hoka er ook bijna 1 ingeladen maar ging toch voor de Racal.
Volgens mij zijn die Engelsen ook een beetje kleurenblind.
Dat typische lichtblauw van Engelse apparatuur uit die tijd noemen de Engelsen " Navy Battle Grey" Hoezo grijs ? ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

In Nederland kennen ze toch ook 'Marineblauw'? Ik noem dat zwart..

(ok, als je er zwart naast houdt is het toch iéts anders.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik heb een tijdje een SEM 52-A leger"Portofoon",
Ik had dat ding pas en was aan het uitzoeken hoe dat ding werkte, kwam mijn vrouw, dat werkt zo en zo...
Ze had er mee gewerkt tijdens haar opleiding.... |:(
Alleen dat ding wat je op je hoofd moet doen, heeft ontzettend lange vastzetstraps... Zouden die soldaten allemaal waterhoofden hebben? :+

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 6 april 2016 10:04:03 (25%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Eventueel een keelmicrofoon op aansluiten. Te vinden in army surplus winkels of byke shops. Swatteams gebruikten die ooit. Die dingen zaten ook bij de equipment van het M107 Kanon van landmacht. Ik heb er een liggen maar nooit gebruikt.

edit hieronder
Zo'n ding op het hoofd vond ik lastig bij porto gebruik. Een keelmic is goed te dragen en zelfs als er een granaat wordt afgevuurd is de spreker te verstaan.
@Jinny
Right!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 6 april 2016 21:16:33 (29%)

mel

Golden Member

@raaf: heb je een Kanon liggen en nooit gebruikt ? of een porto? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Met die nick is het bijna verplicht om een Murphy B40 te hebben :-)

Neen, zo een ding heb ik niet ... maar ik heb nog iets staan van MBLE, ik heb er nooit een 2de exemplaar van gezien, ook niets van te vinden op internet maar misschien kent iemand hem hier.
Type is BFO 500 06 :

Meer foto's zie je hier:
http://www.radiomuseum.org/r/mble_bfo_5000651_bfo500065.html

Dat lijkt bijna een prototype voor de BX925a.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Ik zag de Philips ontvanger deze week nog even voorbij komen op Nostalgie Net in een filmpje over het KNMI.Aangesloten op een Muirhead fax.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 8 april 2016 22:50:07 (13%)

Zo. De laatste tests van de ws19 zijn gedaan. De laatste test was het aansluiten van een inductieve belasting op de antennebus. Twee parallel staande spoelen verlagen immers de totale zelfinductie. Dat had maar beperkt effect - meer dan 200khz kreeg ik de boel niet omhoog.

Dus daarom heb ik een nieuwe antennespoel gemaakt. Op basis van de metingen van anderen heb ik geconcludeerd dat het gewoon een beetje een design error is, of een bewuste keus om het bereik omlaag te halen (de vijand luistert mee!).

Nu resoneert ie keurig op zowel de 40m als de 80m band met een dummyload (lampje) aangesloten!

Resteert nog het vastzetten van de nieuwe spoel en het maken van een veilige plug voor de hoogspanning, en ik kan de lucht in!
Als iemand eens in AM wil kletsen, of met 12-18wpm in CW wil kletsen op de 40m band, laat maar weten! Liefst even op een rustig moment op de band want in een contestweekend zal een AM signaal wellicht niet zo gewaardeerd worden.

Edit: JA! HIJ WERKT!

Maar ik merk meteen een tekortkoming. Zodra er een goeie antenne aan zit, raakt de ontvanger heel snel overstuurd. De gainknop regelt audiosignaal, niet HF ingangssignaal. Daar moet ik nog wat op vinden want op contestdagen met alle zware zenders is het geen doen...
Met een krokodillendraadje als antenne is 't daarentegen zeer goed te doen qua ontvangst :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 9 april 2016 21:25:28 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mooi dat die werkt! Blijft altijd mooi wanneer je zend dat de dynamotor zwaarder gaat draaien.

Helaas heb ik de dynamotor er niet bij. Ik heb zelf een voeding gemaakt van een trafo uit een plano en een onbekend toestel. De spanningen komen in de buurt (230v en 550v) al zakken ze bij het zenden inderdaad flink in. De laagspanning komt uit een heel gewone 13,8v voeding.
De originele multiconnector voor de voeding had ik niet. Die heb ik vandaag nagemaakt van een stuk hout.

Voor accubedrijf heb ik wel een mooie RF stille 12v-220v omvormer, dus als ik wil kan ik 'm ook mobiel gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Mijn loodzware camelkleurige Siemens T-100-C telex is al 20 jaar de deur uit.
Wat nog rest is deze apparatuur uit het PTT lab.
Op de scoop konden de mark en space timing zichtbaar gemaakt worden in een ronddraaiende cirkel om de telex af te regelen.
Een prachtig stuk techniek wat ook beschreven is in het RSGB RTTY Handbook.
Misschien weet iemand een leuk tehuis voor deze apparatuur ?
Een museum of zo.?
Ik kan zoiets gewoon niet weggooien.(Een afwijking die vele zendamateurs hebben)
Helmut Singer doet daar niet moeilijk over,die zegt gewoon up to the scrapyard ;-)

joopv

Golden Member

Als Eindhovenaar heb ik me al eens verwonderd over het woonhuis aan de Kruisstraat waar een hele berg radio spul achter de ruiten zichtbaar is.

Ik ken de achtergrond niet maar blijkbaar is het een verzamelaar die enkele maanden geleden overleden is. De verzameling wordt nu op zaterdagen van de hand gedaan.

http://hobbybob.jouwweb.nl/iside/gezien/winslag

Ha Hubie,

Waarom weg doen ook ik heb nog een T100 van Siemens ben begonnen met een teletype 42 en ponsband lezer van Lorenz goeie oude tijd ;).

Ik heb nog alle service manuals van de T100 knap stuk werk.
Als telex converter gebruikte ik later een zelfbouw met een UART kon 50 en 60 baud aan.
Voor de scope heb ik een zelfbouw gebruikt perfect het nieuws uit de eerste hand.

Ik vindt dit een leuk draadje heb nog veel meer dump zend/ontvang en meet apparatuur maar ik kan er op dit moment niet bij om foto's te maken komt later dit jaar wel.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Joop Ik zag ook een TT1154,R209 en Murphy B40. Iemand al langs geweest? Zelf vind ik de T1154 wel een mooie zender. Wel een enorme verzameling.

@Electron, ik ben benieuwd naar de foto's!