Show dumpmaterialen

Voor de Franse Slag Mars op het dorp is het plan radio Oranje uit te zenden. Heeft iemand nog opnames van de uitgezonden code teksten zoals: "De geit is gemolken"? Kinderen kunnen deze dan ontvangen.

Hubie

Special Member

Hoi BJ2,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Oranje
Onderaan de pagina de 5e in de rij.
Hier nog een link:http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/3124-radio-oranje-1940-1945/3262-cod…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 17 april 2016 16:24:16 (39%)

Bedankt! Daar kan ik wel wat mee. Ik heb nog even een vraagje om te controleren of ik goed zit:

Ik wil mijn BC-191 voeden met een dynamotor. Deze werkt op 28 VDC. Daarnaast wil ik parallel hier mijn BC-312 voeden die ook op 28VDC werkt. Ik heb de volgende voeding gevonden: http://www.tweedehands.nl/zendamateur/zend-ontvangapparatuur/voedingen…

Kan deze het aanlopen van de dynamotor ondervangen?

The usual load at +28.5vdc input for a BC-375 is about 8 amps in standby and about 25 amps during transmit. The BC-348 receiver will add another 2 amps making the total current draw for the BC-375 and BC-348 about 27 amps with some increases in current demand with voice peaks. Be aware the the "starting current" on any dynamotor is much higher than the "at speed" current. Typically the BC-375 will "peg" the current meter for an instant as the dynamotor begins to rotate. As soon as rotation begins the current requirement drops rapidly and the dynamotor attains full RPM in less than half a second. Since the PP-1104 is a linear power supply, it can easily handle the short duration 100+ amps starting current.

http://www.radioblvd.com/using_the_bc375e_today.htm

Ik vraag me af of de voeding niet in kortsluitbeveiliging gaat.

Het ziet er uit als een schakelende voeding. De kans is dan flink dat ie er kapt door de hoge aanloopstroom. Een lineaire voeding zal er niet van onder de indruk zijn.

Mocht de voeding de aanlooppiek niet kunnen leveren, dan kan je een inschakelvertraging toevoegen die bestaat uit een vrij zware 1 ohm draadgewonden weerstand die je na een seconde meteen overbrugt met een zware messchakelaar of iets dergelijks.

Let verder ook op of die voeding voldoende ontstoord is, anders hoor je een fluit in je modulatie of heb je alleen maar storing op je ontvanger.

WS19 update: ik heb de junction box gefatsoeneerd en nu werkt ie keurig. De B-set is nu ook weer in te schakelen, de PTT knop zit bovenop het doosje.
Tevens heb ik een houten plug gemaakt voor de 6 pins voedingsconnector.
Resteert nog het af maken van de antennetuner, het dicht timmeren van de voeding en het iets minder gevoelig maken van de ontvanger. De hedendaagse sterke signalen en de hoeveelheid storing zorgen er voor dat alles door elkaar spettert en de BFO het allemaal niet meer bij kan benen. Voordat ik dat doe zal ik wel nog even de AVC spanning controleren maar volgens de meter varieert de AVC spanning wel gewoon met de hoeveelheid toegevoerd antennesignaal.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Een dynamotor kan forse stromen trekken.
Het bedrijf waar ik werkte had vroeger Philips mobilofoons van het type SRR-296 in onderhoud waarvan een bepaald type dynamotor bij zenden 40 ampère slurpte bij 12 volt. Edit: 40A was de aanloopstroom
De RF-output op 80 MHz was 10W.

Edit: Even in het archief gedoken.
Ter vergelijking de gemiddelde opgenomen stroom.
De geel gemarkeerde voeding was de zuinigste uit de serie, maar de aanloopstroom bij zenden was toch 40A.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 18 april 2016 06:20:01 (35%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 17 april 2016 22:09:48 schreef BJ2:
Ik wil mijn BC-191 voeden met een dynamotor.

Goede oordopjes aanschaffen is dan ook geen overbodige luxe. Die dingen maken een kolere herrie. Ik heb een ontvanger met een dynamotor van een transceiver set hier op zolder staan. Ik heb dit ding in bedrijf gezien met dynamotor en het verbaast me hoe je nog iets kon verstaan door die koptelfoons (met harde bakelieten schalen i.p.v. isolerende schuimranden van tegenwoordig) bij de herrie van die dynamotor.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
TinusTech

Golden Member

Heb ooit de dynamotor van dit geval opgestart (niet op vol vermogen overigens...) maar die was toch echt fluisterstil. Het kán dus wel.

Bij dat apparaat zie ik de dynamotor niet zitten. En deze is uit 1956. Al veel moderner en verder ontwikkeld dan de ontvanger uit de 2e wereldoorlog die ik hier op zolder heb staan. Daar is het een overdwars, achter bovenin geplaatst, hard snerpend geval.
Ik heb buiten deze geen andere ervaringen met dynamotors. Vandaar dat ik deze conclusie trek. Als de dynamotor die BJ2 wil gebruiken tot de modernere, en stillere, types behoord, zal er wel weinig op aan te merken zijn behalve het vermogen wat ze kunnen trekken zoals evdweele al vermelde.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
TinusTech

Golden Member

Op 18 april 2016 00:47:41 schreef Nightwalker:
Bij dat apparaat zie ik de dynamotor niet zitten.

De dynamotor is lange zwarte buis onderin, in de lengte van het toestel. Het neemt relatief veel ruimte in, ook al omdat er nogal wat ingeblikte smoorspoelen ter ontstoring omheen zitten.

Vanwege die extra puntjes aan de zijkant en dat het niet rond uitziet maar eerder vierkant met afgeronde hoeken, had ik niet door dat dit onderdeel de dynamotor was. De dynamotor van de ontvanger hier op zolder is een ronde buis waar ik (indertijd) geen aansluitingen aan heb gezien. Mss moet ik deze ontvanger maar weer eens uit elkaar halen om deze dynamotor opnieuw te aanschouwen. (en fotograferen :-)).

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het is gelukt! Ik heb mijn morsesignaal gehoord op de WebSDR's van Zielona Goru (Polen), Silberstedt en Cheshire! In Polen is het signaal heel zwak, nauwelijks neembaar. Silberstedt ook zwak, fadet soms weg. In Cheshire niet echt sterk maar prima continu te volgen.

De SDR's in Twente en Weert ontvangen 't signaal niet. Blijkbaar te dichtbij.

Met een extreem basale antennetuner ('random wire antenna tuner'), m'n CB gevelspriet (mantel en kern coax aan elkaar gehangen), en de CV radiator als aarde.
De antennestroom is gering, hooguit 2w. Een kerstlampje (zo'n kleintje, niet die ik eerder heb laten zien) in serie met de antenne licht fel op maar blijft wel even heel.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 18 april 2016 16:54:13 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Dok

Golden Member

Mooi topic, heb net nog een stemvork gevonden die gebruikt werd om de (motor)snelheid van een siemens T100-nogwat af te stellen. Daar was de zwart/witte schijf op de motor dus voor bedoelt.

Niet de beste foto, maar wilde niet tot morgen wachten.

Toch nog een beetje editen: vóór op de stemvork (125Hz) zitten twee plaatjes met een sleuf. Je slaat de vork aan en dan maar met de rem van de motor klooien totdat je óf wit in het sleufje zag óf zwart, en dan draaide ie weer op goede snelheid.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Hubie

Special Member

Ik bedoel Cor Moerman ;-)

Op 17 april 2016 16:06:37 schreef BJ2:
Voor de Franse Slag Mars op het dorp is het plan radio Oranje uit te zenden. Heeft iemand nog opnames van de uitgezonden code teksten zoals: "De geit is gemolken"? Kinderen kunnen deze dan ontvangen.

Mss ook een leuk toepasselijk stukje muziek er bij ? om in de sfeer te blijven.
https://www.youtube.com/watch?v=0SJLPeaeh_8

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 april 2016 21:06:44 (89%)

[...]
Goede oordopjes aanschaffen is dan ook geen overbodige luxe. Die dingen maken een kolere herrie. Ik heb een ontvanger met een dynamotor van een transceiver set hier op zolder staan. Ik heb dit ding in bedrijf gezien met dynamotor en het verbaast me hoe je nog iets kon verstaan door die koptelfoons (met harde bakelieten schalen i.p.v. isolerende schuimranden van tegenwoordig) bij de herrie van die dynamotor.

Vermoedelijk is er dan toch iets aan de hand met jouw dynamotor want die dingen maakten echt niet zoveel herrie, ik wou net mijn BC652 nog eens laten draaien maar merkte dat ik in het verleden de stekker van de dynamotor afgeknipt heb....
Hier staan trouwens mooie foto's van een BC652:
http://www.pa3esy.nl/military/us/army/BC652/html/BC652-set.html

Ik heb hem eens opgestart. De voeding die ik eerder vermelde bleek de 24v voeding te zijn voor de dynamotor.
Hier is een filmpje (2MB) met een opname van het geluid van de dynamotor Toch nog rond de 70dB (met de kap er af.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Dat is veel meer herrie dan de kleine omvormers die ik van vroeger ken.
Meer geluid dan een lawaaierige pc-ventilator maakten die niet.
Misschien versleten lagers?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb de dynamotor er eens uitgehaald en opengemaakt. Als ik hem met de hand ronddraai hoor je in de éne richting de koolborstels erg snerpen/rammelen en in de andere richting bijna niets.
De dynamotor wordt gevoed met DC laagspanning. Maar is de hoogspanning die er uit komt niet AC? In dat geval zou de motor verkeerd om zijn aangesloten waardoor de koolborstels dus die herrie maken.

Wat mij ook opviel is dat er een Duitse dynamotor is zit. Een Amerikaanse legerradio uit de tweede wereldoorlog met een Duitse dynamotor. Maar het typeplaatje voorop de radio is ook iets anders dan die van de link van murphy 4 posten terug.
Op die van mij staat alleen "signal corps", het BC-652-A (nog enigszins te herkennen) is doorgekrast en er staat de zelfde Duitse naam achter het serienummer als op de dynamotor en geen "made in USA" onderaan.
Zou het hier kunnen gaan om een door de Duitsers ingepikte radio die ze gedeeltelijk hebben omgebouwd? Ik doe maar een gok.

Dynamotor
Typeplaatje

Edit:
Maar eens het schema opgezocht wat op de aluminium plaat geplakt zit. En daar staat op dat dit een herziend schema is uit 1942.
Schema

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Een dynamotor in een zendontvanger zal altijd gelijkspanning afgeven. Dat is ook in het schema waarnaar je linkte aangegeven.
De motor zal dus niet de verkeerde kant opdraaien want dan is de polariteit van de hoogspanning verkeerd om. Tenzij er erg is gerommeld in het apparaat.

De twee hits die ik kreeg in de zoekmachine Ixquick lijken erop te duiden dat "Funkelektrik Ulm" een naoorlogs bedrijf was, gelieerd aan Telefunken.

http://www.panzerbaer.de/helper/bw_lkw_05t_gl_man630_rs_AN-GRC26D-a.ht…
https://de.wikipedia.org/wiki/Telefunken

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik zag later, toen ik het schema er uit geschroefd had, dat er idd DC uit de dynamotor komt. Kan dus wel het geval zijn dat beide zijden verkeerd om gepolariseerd zijn.
Volgens de datum in het schema komt deze ontvanger wel uit de 2e WO. Maar het kan dus zijn dat hij na de oorlog door Funkelektrik aangepast/gerepareerd is met een Duitse dynamotor. Voor zover ik kon zien is alle rest van de elektronica nog de originele Amerikaanse makelij.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat het apparaat tot ver na WO II door de US troepen in Duitsland is gebruikt.
Dat men voor reparaties onderdelen uit Duitse fabrieken betrok is ook aannemelijk; de Duitse economie moest weer worden opgebouwd en het scheelde waarschijnlijk in de kosten en tijd.

Edit: Zoeken met Google leverde meer op: Het bedrijf Funkelektrik heeft bestaan van 1956 tot 1973.
De reparatie heeft dus vér na WO II plaatsgevonden.

Voor wat betreft het janken van de motor zijn er hier vast wel heren (en dames ook) aanwezig die alles van elektromotoren weten :-)

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 20 april 2016 23:30:27 (24%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 12 april 2016 13:05:18 schreef electron920:
Ha Hubie,

Waarom weg doen ook ik heb nog een T100 van Siemens ben begonnen met een teletype 42 en ponsband lezer van Lorenz goeie oude tijd ;).

Ik heb nog alle service manuals van de T100 knap stuk werk.
Als telex converter gebruikte ik later een zelfbouw met een UART kon 50 en 60 baud aan.
Voor de scope heb ik een zelfbouw gebruikt perfect het nieuws uit de eerste hand.

Ik vindt dit een leuk draadje heb nog veel meer dump zend/ontvang en meet apparatuur maar ik kan er op dit moment niet bij om foto's te maken komt later dit jaar wel.

Groet Henk.

Ik gaf toendertijd nog wel eens een demonstratie aan(niet technische) familieleden.Meestal stemde ik dan af op TASS,50 Baud 850 Hz shift,allemaal Russisch propaganda gebral natuurlijk.Maar wel 24/7 knoerhard.
Ze stonden dan als een aap in een roestig horloge te kijken naar de stampende telexmachiene ;-)
Ook weleens een doosje ponsbanden gekregen van een mede amateur met RTTY art van dames die wss hun ondergoed hadden verloren. ;-)
http://www.va6jb.ca/rtty.php Wees gerust,deze dame heeft haar ondergoed nog aan.

@evdweele:
Even niet aan gedacht dat die militairen in Duitsland gestationeerd waren. Dan is het idd logisch dat zo'n apparaat lokaal gerepareerd werd. Maar waarom het typeplaatje veranderen en het typenr. weg krassen?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.