Show dumpmaterialen

Te Exel. (legerdump) Die zaak is effe groter dan jij denkt.

Het leuke met die hobby is dat je een toestel tegen komt dat je aanspreekt. Dat zijn er een aantal. En laatst kwam daar deze bij.
Die ik nog niet heb. Maar het leuke is om die weer op te sporen her en der.

In het engels noemen ze dat een "must have." Vraag dat maar aan de SRS club.

De modernisering is de achteruitgang.
Tidak Ada

Golden Member

In Exel (Gld) Stegemans's dump
Typisch Amerikaans concept. Een autosloperij annex (leger)dump.
De dump is hobby en kan bezocht worden. Niet goedkoop maar veel gekke spullen en veel voor zendamateurs. Hij verwacht wel dat je wat koopt, want alleen aar rondkijken 'brengt niks op' :+

D Tech was me voor...

Een andere tent is Elektrodump.nl

Hier eeen reden om naar de VS te emigreren: http://www.xymox1.com/Apex/Apex.htm

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 27 maart 2016 20:45:45 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt zal het onthouden! Heeft iemand nog foto's van zenders/ontvangers van Franse oorsprong van voor en tijdens de Tweede Wereld oorlog? Ik zijn veel na oorlogse spullen te vinden. Maar zo'n groot macht van die tijd zou toch zelf ook een hoop spullen ontworpen moeten hebben.

ps: Heeft iemand voor een leuke prijs een WS19 horloge houder te koop?

[Bericht gewijzigd door BJ2 op 30 maart 2016 19:40:35 (25%)

joopv

Special Member

Op 27 maart 2016 20:37:44 schreef Tidak Ada:
Hier eeen reden om naar de VS te emigreren: http://www.xymox1.com/Apex/Apex.htm

Dave is er ook eens geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=XesfMfS5usY

Inderdaad emigreren, want als je in zo'n zaak bent en je bent gebonden aan vliegreis-bagagelimieten dan is dat vooral uiterst frustrerend.

* joopv heeft er ervaring mee :( Dit was in Orlando, Florida.

http://www.skycraftsurplus.com/

Je kan ook binnen "rondlopen" via google maps

Ik zie een CO uitje met een container die terug naar Nederland verscheept word.

ps: Heeft iemand voor een leuke prijs een WS19 horloge houder te koop?

Wat is een horloge houder ?

Een WS19 heeft een vakje/houder waar je een zakhorloge in kan plaatsen zodat je kan zien hoe laat het is. Ik heb de WS19 compleet met horlogehouder, maar geen horloge :(

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Special Member

Dan heb je ook niks aan die houder en kun je BJ2 er gelukkig mee maken..?

rob040

Golden Member

Op 31 maart 2016 13:59:35 schreef joopv:
Dan heb je ook niks aan die houder en kun je BJ2 er gelukkig mee maken..?

Andersom kan natuurlijk ook...

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 maart 2016 19:58:26 schreef joopv:
[...]
* joopv heeft er ervaring mee :( Dit was in Orlando, Florida.

http://www.skycraftsurplus.com/

Zou die mortiergranaat via die bewakingscamera worden bediend? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Soldaten kregen of konden een horloge kopen. Deze kon met behulp van een houder op de voeding of zendontvangst gedeelte worden gemonteerd. De vorm van het horloge is gelijk aan een zak horloge. Er zijn er verschillende types gemaakt.

@Ledlover ik heb misschien nog een adres waar de horloges ergens tussen de 100 tot 150 euro (precieze prijs weet ik niet) verkocht worden. Geïnteresseerd?

Helaas, da's voor mij teveel geld voor een horloge. Ik ben geen horlogeverzamelaar... Een foto is wel welkom, misschien kom ik eens een exemplaar tegen op een rommelmarkt dat er qua stijl wel bij past.

De WS19 werkt nog niet perfect maar in de Electron van oktober-november-december 1951 staat een uitgebreide omschrijving van de afregelprocedure en controle van de gelijkloop. Stukje bij beetje kom ik dichterbij...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 31 maart 2016 18:32:46 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Zo ziet dat eruit. watchholder & pocketwatch

Ik heb het op mijn R109 en R107 (en wil het niet kwijt). Je komt de holders nog wel tegen, maar ze zijn niet goedkoop. Je zou eens kunnen vragen bij Mike Willenbroek (staat regelmatig op beurzen met Engels surplus). Ik zal je zijn gegevens mailen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Hierbij een document die de verschillende horloges uit de Tweede Wereld Oorlog beschrijft. http://dumeas.com/downloads/military_timepiece_markings.pdf

Tidak Ada

Golden Member

Goed, ik heb vandaag mijn dipmeter gerepareerd. Al eerder een poging daartoe ondernomen maar een paar dingen had ik over het hoofd gezien...

Eerst een verhaal over hoe ie stuk ging: ik wilde de frequentie van m'n vonkzender bepalen in de stand 'absorptiemeter'. Tip: zelfs een kleine vonkzender heeft een bizarre hoeveelheid HF piekvermogen, ook al is het gemiddelde vermogen erg laag en is de uitslag op je absorptiemeter maar half... De detectiediode in de dipper was veranderd in een 90 ohm weerstand.

Enfin. Dat ding werkt weer. Wat het probleem is met de WS19, is dat de PA kring (aanpassing aan antenne) niet voldoende hoog in frequentie komt, om het volledige VFO bereik te kunnen afstemmen. Met de VFO op 6,5MHz, moest de PA op 8MHz. Eerste vermoeden was een verkeerde afstemming van de VFO. Maar er was wél een signaal op de juiste F.
De BFO heb ik verder nog niet bekeken. De afregelprocedure is goed te doen maar ik heb daar gewoon echt geen zin in met mijn instabiele meetzender, zonder enige ervaring in het afregelen van iets anders dan een omroepdoos middenfrequent.

Maar ik heb nu even de dipmeter bij de PA kring spoel gehouden. En jawel, de PA kring resoneert bij 8MHz op de schaal, in feite op 6,8MHz. Dipmeter op 7MHz? Geen dip meer te vinden. Het is dus echt die kring die fout zit.

Mijn plan: nogmaals een optische inspectie of er niet ergens een capaciteitje bijgeschakeld is aan de varco. Als dat niet zo is, ga ik een paar windingen van de spoel afsnoepen want als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je al getest of er geen C's in die kring zijn verlopen, of is die varco de enige condensator in het afgestemde deel? Padders op de varco?

Schimanski

Golden Member

Op 2 april 2016 22:01:32 schreef Ledlover:Mijn plan: nogmaals een optische inspectie of er niet ergens een capaciteitje bijgeschakeld is aan de varco. Als dat niet zo is, ga ik een paar windingen van de spoel afsnoepen want als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

De spoel kan weinig mis mee gaan (tenzij een vorige eigenaar er windingen heeft bijgelegd). Er zit dus ergens een fout, de spoel inkorten zou ik niet doen. Dat is een fout met een fout oplossen...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Er zitten alleen zilvermica C's in 't HF gebeuren. Die zijn niet zo verdacht. De afstemC heeft volgens mij geen buigbare platen en er horen volgens het schema geen padders bij te zitten.

Maar aangezien dat het enige is wat nog fout kan zijn, zal ik dat wel controleren.
De spoel lijkt onveranderd te zijn en er zit ook niet stiekem een kern in :)

Edit: diverse dingen die met de spoel zijn verbonden afgekoppeld. Geen verschil.

Hete kant van afstemcondensator afgekoppeld: spoel met alle parasitaire capaciteiten dipt netjes op grofweg 8MHz. Op zich zou dat kloppen, ware het niet dat de varco een bepaalde minimumcapaciteit heeft. Die ligt tussen de 20 en 30pF (zo nauwkeurig is mijn multimeter niet...)
De maximumcapaciteit is 585pF, de specificatie is 563pF. Misschien heeft ie dus 10 a 20pF extra capaciteit...
De onderzijde van de varco is niet te zien zonder het halve apparaat te slopen.

Ik heb dus eigenlijk een meting van iemand anders nodig. Op welke frequentie resoneert de spoel met afgekoppelde varco (Lees: is mijn spoel verprutst?) Wat is de min. capaciteit van de varco (Lees: heeft iemand een klein Ctje ergens verstopt?)

Edit2: toltrimmer in serie met de varco gezet. Met een half opengedraaide toltrimmer (ca. 10pF) krijg ik de tankkring niet hoger afgestemd dan 7500khz. Minder dan 10pF minimumcapaciteit kan je niet van een normale varco verwachten. Ik kan dus niets anders verzinnen dan dat iemand de spoel aangepast heeft, en deze vervolgens weer keurig afgelakt heeft...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 3 april 2016 14:16:45 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zitten alleen zilvermica C's in 't HF gebeuren. Die zijn niet zo verdacht.

Echt oude zilvermica's hadden wel eens last van zilvermigratie; het metaal vormde dan bolletjes. Maar daardoor nam de capaciteit af. Dat kan bij jou dus geen oorzaak zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb dus eigenlijk een meting van iemand anders nodig. Op welke frequentie resoneert de spoel met afgekoppelde varco (Lees: is mijn spoel verprutst?) Wat is de min. capaciteit van de varco (Lees: heeft iemand een klein Ctje ergens verstopt?)

Hallo Laurens, ik heb de dip zonder gemeten zonder iets los te doen en bij volledig opengedraaide varco = 6,8 Mc.

Nouja zeg, grofweg hetzelfde als bij mij dus... Met dezelfde dipmeter :)

De jouwe is wel af te stemmen op de 40m band, als je een dummyload direct aan de antenneuitgang hangt? Volgens de Electron moet ie bruikbaar zijn zonder variometer. Eventuele invloed van de variometer op de eindtrap is het laatste wat ik nog kan verzinnen.