Specificatie Metz flitselco?

Betreft flits elco van Metz Mecablits 45 CT-1

In mijn Metz flitser zit een elco met het opschrift:

45/01.1 /A-Tz1
Kapazitätskonstant
FRAKO
84 07

(Zie bijlage)

De elco heeft een doorsnede van 40 mm en een hoogte van 65 mm.
Wat zijn de specificaties van deze elco?

maartenbakker

Golden Member

Weet je zeker dat er niet nog meer opdruk op staat, aan de andere kant ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

1700µF (al denk ik zelf eerder aan 1500µF aan de hand van de Siemenscode) 385V. Siemens B43405-S9158-A58

https://translate.google.nl/translate?sl=it&tl=en&js=y&pre…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Volgens het schema 1700uF 360/385V

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Wat wil het zeggen als er 2 spanningen worden weer gegeven voor een elco? Ik neem aan dat als in het schema 385V word weergegeven dat de kans erg klein is dat de door mij gefotografeerde condensator voor een hogere spanning geschikt is. Met (bijna) volle batterijen word de elco tot 370V opgeladen. Is dit niet erg dicht bij de maximale spanning?

Ik sluit flitsers op een voeding aan, en heb eerder een elco vernield met een te hoge spanning (ik wil een zo kort mogelijke laadtijd).

In een 45 CT-1 hoort er 360V over de elco te staan.

Die dubbele spanning ben ik ook wel eens tegengekomen, maar daar durf ik verder niks over te zeggen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Werkspanning versus piekspanning. Op basis van de 360V werkspanning is 370V te veel, op basis van de 385V gaat het best wat jaartjes goed (zoals bewezen is). 400V is natuurlijk beter, maar andere parameters zijn m.i. veel maatgevender voor de slijtage in flitsbedrijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet niet of ik een nieuwe discussie moet opstarten, maar mijn vraag sluit hierbij aan.
Ikzelf heb een Metz CT45-5 flitser en de condensator is:

45/01.1 /A-Tz1
Kapazitätskonstant
Siemens B43405-S9158-A56

in tegenstelling tot de hieronder genoemde Siemens eindigend op A58.

Ik heb 2 vragen:

1) heeft iemand het elektronische schema van deze flitser
2) waar kan ik deze condensator kopen. Ik neem aan 1500- 1700 uF en 385-400 Volt. Afmetingen rond 40 mm en hoogte 60 mm.

Dank bij voorbaat

RAAF12

Golden Member

2000µ 360V staat hier http://www.ebay.com/bhp/photo-flash-capacitor
Even verder zoeken als je de exacte waarde wilt hebben. Schema's van Metz Mecablitz en aanverwanten zijn moeilijk te vinden. Meestal zit er niet veel in aan elektronica. Heb je storing?

Thx´s voor de snelle reactie.

Er zijn wel een paar belangrijke aspecten aan deze condensator:
1) afmetingen moeten juist zijn anders heb ik een probleem met assembleren
2) ik weet niet of een te zware capaciteit een probleem geeft voor de flitsbuis, te laag levert een probleem op met de lichthoeveleid en de instellingen.
3) Voltage moet correct zijn omdat er ander mogelijk (bij te hoge spanning) er doorslag kan optreden
4) Ik had geen probleem maar omdat ik de unit heel erg lang heb laten liggen doet hij het niet meer. Ik verwacht dat de condensator stuk is. De reden dat ik het schema wens is simpel omdat daar de specificaties in zullen staan en het is goed dit achter de hand te hebben voor het geval er in de toekomst iets mee gebeurd. uiteindelijk is het een oude unit.

Als gevolg van bovenstaande ben ik erg geïnteresseerd in de specificaties van Siemens of een vervanger en uiteraard waar ik die kan aanschaffen.

RAAF12

Golden Member

Dan is het beter eerst te checken of de elco kapot is. Meten=weten.

maartenbakker

Golden Member

Op de gok vervangen, vooral van meteen het moeilijkste of duurste onderdeel, kan tot frustratie leiden. Ik zou inderdaad eerst een diagnose proberen te stellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben met jullie eens dat dit de route is die (normaal) gevolgd zou moeten worden. Probleem is om te testen, daar heb ik geen gereedschap voor. (hoge spanning, ontlading, etc)
De waarschijnlijkheid dat dit het kapotte onderdeel is vrij groot: Ik heb de flitser is al zeker 6 jaar niet gebruikt, niet opgeladen e.d. Bij het wegleggen deed alles het nog. Power heb ik via een originele batterijpack aangesloten met nieuwe batterijen zodat power correct is.
Het is bekend dat dit de meest gevoelige de condensator is, dus is ik ga er van uit dat het dat is.

Tenzij er iemand weet hoe ik kan testen.

Thx,

groet

Als je de flitser aanzet, hoor je hem dan piepen?

Brandt de eventueel aanwezige powerled?

Nadat mijn Metz een paar jaar niet gebruikt was,waren de contacten van de batterijhouder wat aangeslagen. Na die schoongemaakt te hebben met een glasvezelpotlood werkte het weer.

Voor het idee, het schema van de 45-CT1

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dank je wel Hunter,

Zal ik zeker gaan proberen en ook dank voor het schema.

maartenbakker

Golden Member

Zitten er bij jou ook meer elco's in? In het getoonde schema zit alleen nog een elco in de triggerschakeling, maar als er bij jou nog ergens wat inzit kan dat natuurlijk ook stuk zijn. Inderdaad eerst contacten nalopen en meten wat je eventueel kunt meten (multimeter toch wel aanwezig hoop ik).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 januari 2016 13:21:52 (85%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een beetje offtopic, maar ik vind het erg leuk zo een schema eens te zien :)
C501 die de flits stopt door ty 501 uit te blazen krijgt vast ook aardig op zijn donder, maar als hij onderbroken is krijg je volgens mij gewoon altijd vol vermogen.

Wat betreft de reparatie; ik zou goed ingedachten houden dat een andere Metz 45 inmiddels slechts enkele tienallen E lijkt te kosten. Dan heb je gelijk andere reserve onderdelen en een extra batterij kooitje etc.

Mijn CT1 heb ik voor €7.50 gekocht terwijl ik ook al een goed werkende CT4 had. Gewoon als back-up of als onderdelendonor. Ze doen het allebei nog steeds, maar erg veel gebruik ik ze ook niet. Kringloop, rommelmarkt desnoods marktplaats.

Volgens mij zijn de elco's van alle 45's gelijk en ijzersterk en werden speciaal gefabriceerd voor deze toepassing. Iets anders plaatsen zou wel eens meer problemen dan oplossingen kunnen geven.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik ben even afwezig geweest maar hier een volledige update.

De flitser laadt op (nieuwe batterijen dus genoeg power) en de groene led dat de flitser aan staat is aan.
Ik heb de contacten schoongemaakt en inderdaad er was een verschil.
Na ca. 1 minuut stopt het opladen en de oplading komt niet tot aan de gewenste oplading. Dan zou de oplaad Led aan moeten gaan.
Als ik vervolgens handmatig probeer te flitsen is er geen reactie.

Dit is de reden dat ik verwacht dat de elco door het langdurig niet gebruiken lekt of anderszins stuk is. Omdat ik ook geen schema heb kan ik niet controleren wat er precies aan de hand is en weet enkel maar het elco nummer maar niets meer.

een andere flitser kopen is ook niet duidelijk. De 45CT-5 heeft een vaste hulpflitser en een grote hoofdflitser. Ook heeft de CT reeks verschillende richtgetallen en ik vermoed dat dit een zaak is van capaciteit elco en spanning. Hierdoor is niet direct mogelijk om uit te wisselen. De gegevens op de fliser zouden dan niet meer overeenkomen.

Ik ben dus op zoek naar het schema om zeker te zijn wat en hoe het in elkaar zit alsook de juiste elco te vinden. Voor een vervangende elco heb ik dan wel de juiste gegevens nodig. Vooralsnog heb ik wel het originele part nr. maar niet de volledige gegevens. Een schema zou derhalve uitsluitsel kunnen geven.

Als iemand een idee heeft, dan graag. Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet

Gerard

maartenbakker

Golden Member

Dan kan er letterlijk van alles stuk zijn, inplaats van het duurste en lastigste onderdeel. Ik zou wat meer zekerheid zoeken om teleurstellingen te voorkomen. Begin eens te meten (voorzichtig!) wat de spanning op de elco is op het moment dat hij geladen zou moeten zijn, en meet eens hoeveel daarvan een paar minuten later zonder flitspoging nog over is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 januari 2016 15:04:59 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zal ik zeker doen, was ik al van plan, maar alles zit zo compact in elkaar dat ik er moeilijk bij kan.