Engineering blunders (elektronica)

RAAF12

Golden Member

Nou je moet wel afstemmen op het midden van de zender. Vervolgens heeft de AFC regeling een vangbereik van plus of min 250 kHz. Ga nou niet beweren dat het een ontwerpfout was. Dit is gewoon 70tiger jaren afstemtechniek met spindelpotmeters. Ik heb er talloze gerepareerd en ja ook de afstemlaatjes met potmeters werden gaar. Dan hielp de AFC regeling amper. Met oud spul krijg je mankementen op den duur.

Shiptronic

Overleden

Op 7 november 2015 16:47:25 schreef powerflux:
[...]

ik geloofde het niet, maar het staat ongeveer in de manual.
echter, wat er in staat is nog dommer en geeft je inderdaad als enige redelijke optie hem elke avond opnieuw in te stellen.

of je moet 2 uur thuis blijven om om de 9 minuten de boel te snoozen.

wat een blunder!

ik heb ok zo'n wekker, maar het werkt vrij simpel:

Zet wekker uit en schuif hem meteen weer aan voor de volgende dag :)

tegenwoordig gebruik ik de TV als wekker , die heeft wel een raar gedrag: als de spanning weg valt blijven de geprogrammeerde tijden keurig bewaard, alleen als de spanning terug komt staat hij default op uit :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 november 2015 11:03:48 schreef Evarist:
Er is een generatie Philips DVD spelers met een onhebbelijkheid: traag.
Je drukt op de power on. Geen reactie, niet op de AB, niet op de speler. Je drukt nog eens. De DVD speler gaat aan en weer uit.
Zin om een hamer te nemen. De bediening van de K9 reageerde sneller.

Wij hebben hier zo'n achterlijk ding staan. :(
Aanzetten: power-led gaat uit. In het display komt 1 tot 2 seconden later een 'H' of zo te staan. Het ding doet figuurlijk uren over het controleren of er een schijfje in zit (serieus, wat doet dat ding in de tussentijd?) en geeft dan aan of er wel of niet een schijfje in zit.

Als er geen schijfje in zit, krijgt het display nog de tijd ook om 'open' te zeggen als je op het eject-knopje drukt. Pas 1 tot 2 seconden later gaat hij ook daadwerkelijk open. Blijkbaar is verwachten dat de gebruiker er dan ook iets in wil doen, teveel gevraagd.

Maar, eenmaal een schijfje in het ding, begint het gezeik pas. Wat er daarbinnen allemaal gebeurt ik weet het niet, maar het duurt zo verschrikkelijk lang voor hij het eindelijk doet. De afstandsbediening wordt buitengewoon slecht verwerkt.

Als je echt wil lachen moet je een Philips TV, met Soundbar nemen: via HDMI is die soundbar gekoppeld met de TV.

Zet je de TV aan, dan gaat de Soundbar automatisch mee aan. Voordat je echter stabiel geluid uit het ding hebt, ben je ongeveer een minuut verder: het geluid komt eerst uit de TV. Ongeveer 5 seconden later neemt de Soundbar dat over, met de vermelding 'ARC actief' op de TV en 'HDMI ARC' scrollend op het scherm van de soundbar.

10 seconden later, valt het geluid van de Soundbar uit en komt het weer uit de TV, vast met een vermelding op beiden, maar dat weet ik zo niet.
Dat blijft dan 10 tot 20 seconden zo en daarna floept het geluid weer naar de Soundbar, met wederom 'ARC actief' op de TV en de al eerder genoemde melding op de Soundbar.

Als je de TV niet eerst aanzet als je de DVD speler wil gebruiken, maar denkt 'die gaat ook automatisch aan met HDMI, dus wat boeit het' heb je pech: dat kan die Soundbar écht níet aan.
Je móet de TV eerst zelf aanzetten, wachten tot het geluid zich gestabiliseerd heeft, dán de DVD-speler aanzetten en dan heb je geluid uit de Soundbar.

Soms (eigenlijk: te vaak) weigert die Soundbar gewoon te doen wat 'ie moet doen. Als je dan denkt: ik zet 'm uit zodat het geluid dan maar uit de TV komt, heb je pech. Dat is vaak een minutenlange worsteling.

Het wordt nog leuker met de decoder erbij. Die was in het begin op een andere manier gekoppeld. Om de zoveel minuten kwam er 'ARC actief' in het scherm, maar soms ook niet. Dat liet het geluid 2 seconden verstommen wat uitermate hinderlijk was bij gesproken tekst.

Eens in de zoveel tijd werd het scherm soms gewoon ook helemaal zwart, gaf de TV aan dat hij naar de HDMI-ingang van de decoder was gesprongen, bleef daar 5 tot 10 seconden hangen en keerde dan weer terug. Vaak waren beeldverhoudingen dan volledig door de war en het was, zeker met het kijken van een film gruwelijk irritant.

Het bleek dat de decoder op die momenten even aanfloepte, waarschijnlijk in een poging een update binnen te halen (Die er niet is omdat we geen digitaal abonnement en dus ook geen provider-gekoppelde decoder hebben)
Daarbij werd de HDMI-ingang heel even actief, waardoor de TV meteen dacht dat we naar de decoder wilden kijken en omschakelde.

Het aantal keren dat de betreffende TV ook gewoon niet eens aan wil, iets anders doet dan het knopje op de afstandsbediening je verteld of wel aan gaat maar geen beeld voortbrengt is ook niet te tellen. Tel daarbij op dat het ding enorm vaak spontaan zenders verliest en de interface om zenders in te stellen door een achterlijke ontworpen is en je begrijpt waarom ik Philips absoluut als slechtste keus zie.

EDIT: Oh ja... op de TV iets kijken bij een bepaald volume en pauzeren en daarna weer verder kijken, dan is het volume ineens met 10 stappen verhoogd...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het automatisch handshaken van HDMI apparaten is HDMI-CEC.
Deze functie kun je uitzetten in de TV.
Hierna gaat er niets meer automatisch.
Je moet dan natuurlijk wel alles handmatig doen :-)

maartenbakker

Golden Member

Dat is de ellende van uitbesteding. De soundbar-en-boos worden al heel lang door obscure Chinese toeleveranciers ontwikkeld dus er is geen coordinatie met de televisieafdeling. Afhankelijk van het type TV kan deze al dan niet door Philips ontwikkeld zijn. Inmiddels zelfs nog erger; zelfs de specificaties worden niet meer door hetzelfde bedrijf opgesteld. De TV's worden bij TP Vision gespecificeerd en de soundbars bij Gibson Brands / Woox Innovations.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Dat is trouwens wel iets waar ik me in het algemeen groen en geel aan kan ergeren sinds alle apparaten op Linux, Adroid of weet ik wat draaien duurt het opstarten van mijn TV of Humax langer dan de Pre-Flight-Check van een Boeing 747 :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 november 2015 17:49:40 schreef RetroTechie:
Had vroeger een TV waar een laatje inzat voor zender instelling. Laatje indrukken (schoof dan uit), een schuifschakelaar instellen op frequentie band, zender zoeken & fijnafstellen met een draaiknop (waar er elk net zoveel van in zaten als er voorkeur zenders waren). So far so good...

Had je die afstelling gedaan, ontvangst mooi helder, drukte je het laatje dicht, en &$%* zender was versteld.

Dat ging zo een paar keer door, totdat ik er achter kwam dat onder dat schuif laatje ook een schakelaar zat, die contact maakte afhankelijk van of laatje open was of niet. En dan dus iets aan zender instelling veranderde. Kennelijk zo ontworpen, wtf? :(

Naar het zich laat raden: schaar & isolatie tape erbij, probleem opgelost. Maar ben me altijd blijven verwonderen waar die schakelaar *in hemelsnaam* voor gedacht was... |:(

Ik herken dat en ik ben het met je eens dat het een ontwerpfout is. De knopjes kunnen dan wel brak zijn, maar met uitgeschoven laadjes was het beeld gewoon goed en liep niet weg. Waarom moet de AFC de boel verkloten als je het laadje erin schuif? AFC hoeft toch niks te doen? Hij staat toch al goed op de zender?

maartenbakker

Golden Member

De instelling van de AFC zelf verloopt waarschijnlijk. Dat is ook in TV's zonder zo'n schakelaartje een bekend mankement.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

De AFC wordt ingeschakeld en dan verloopt de instelling omdat er een spoel verlopen is. Dat is geen brak ontwerp, maar een herstelbaar defect.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ah je bedoelt dus die hele AFC overbodig was, zonder dat (en zelfs met brakke instel knopjes) was instelling nauwkeurig & stabiel genoeg voor goede ontvangst.

Da's een algemeen probleem wat ik heb met veel software én hardware: als ergens een (handig veronderstelde) functie wordt toegevoegd, zorg dan dat 't werkt. Als 't niet werkt, of onbetrouwbaar, of veel te makkelijk kapot gaat, dan is 't leven beter zonder die extra functie er aan geplakt.

RAAF12

Golden Member

Nee de AFC is niet overbodig. De AFC is noodzakelijk. Die compenseert oa. wegens temperatuursverloop de afstemming van de ontvanger. Dat je dat misschien niet merkt komt omdat de TV bak in een konstante temperatuur staat.
Dat jouw TV niet goed was afgeregeld blijkt al uit het feit dat de afstemming veranderde als het AFC schakelaartje wordt bediend door het dichtschuiven van het afstemlaatje.
Ik heb er verder nix aan toe te voegen. Dit is GEEN ontwerpfout. Dit is een kwestie van goed afregelen volgens de fabrieksmanual.

Het is wel een ontwerpfout. Het verlopen van de AFC wordt veroorzaakt door het verlopen van de ceramische C in de AFC spoel. Je kunt blijven afregelen tot je een ons weegt. De principiele oplossing is de Ceramische C in de spoel wegknippen en een stabiele C buiten de spoel op dezelfde plaats in het schema monteren.

Dat maakt het nog geen ontwerpfout zoals bedoeld is in dit topic.

Je zou gelijk hebben als de AFC funktie nutteloos/achterlijk zou zijn, maar dat is ie niet.

Op 7 november 2015 19:05:15 schreef minimax:
Het automatisch handshaken van HDMI apparaten is HDMI-CEC.
Deze functie kun je uitzetten in de TV.
Hierna gaat er niets meer automatisch.
Je moet dan natuurlijk wel alles handmatig doen :-)

M'n pa zal er vast ingedoken zijn ;) Hij heeft het zelfs zo rigoreus aangepakt dat 'ie een zelf soldeerbare HDMI-stekker kocht om er een voor een aders van te onderbreken in allerlei configuraties tot het probleem niet meer optrad. Maar ja, toen werkte iets anders weer niet. Dat heeft 'ie uiteindelijk opgegeven. De decoder is nu geloof ik via de component-aansluitingen aangesloten en DVD en satteliet-ontvanger zijn nog per HDMI verbonden. In ieder geval kan de decoder de boel niet meer in de war schoppen.

Ik meen me te herinneren dat het uitschakelen van HDMI-CEC ook de Soundbar waardeloos maakte, maar zoals gezegd, ik weet het niet precies meer. Er is zoveel gezanik mee dat ik soms gefrustreerd de stekker uit de TV trek en 'm voor de rest van de avond uit laat en dan maar op m'n oude beeldbuisje boven ga kijken. Veel kleiner beeld, maar het geluid is nog redelijk en het ding doet het tenminste gewoon zonder gekkigheid. Het ding heeft zelfs al een indirecte blikseminslag overleefd...

Op 7 november 2015 19:06:38 schreef maartenbakker:
Dat is de ellende van uitbesteding. De soundbar-en-boos worden al heel lang door obscure Chinese toeleveranciers ontwikkeld dus er is geen coordinatie met de televisieafdeling. Afhankelijk van het type TV kan deze al dan niet door Philips ontwikkeld zijn. Inmiddels zelfs nog erger; zelfs de specificaties worden niet meer door hetzelfde bedrijf opgesteld. De TV's worden bij TP Vision gespecificeerd en de soundbars bij Gibson Brands / Woox Innovations.

Ah, dat zal dan de verklaring zijn voor het feit dat hij op een gegeven moment met 3 verschillende handleidingen zat namelijk bijgeleverd, per internet, nogmaals per internet maar toen de nieuwste door de klantenservice toegestuurd toen m'n pa op het punt stond dat ding uit het raam te gooien.
In alle drie handleidingen stond het probleem wat hij had vervolgens niet beschreven en zodoende kon hij ook niets doen om het op te lossen.

@bprosman: in zekere zin wel ja. Wat me vaak zo opvalt is dat TV's van Lidl en Aldi-merken (ik kwam voor vrijwilligerswerk nogal eens bij mensen thuis om dat soort zaken in te stellen) vaak veel beter werken dan die van de gevestigde merken. Ze zijn binnen seconden aan, reageren snel en de interfaces zijn hoewel wat krom vertaald, vaak veel intuïtiever en slimmer ontworpen. Vooral Philips kan nog veel van anderen leren wat betreft het instellen van zenders.

Onze Humax is naar mijn mening best wel snel klaar: binnen 16 seconden of zo is er beeld. Hij blijft ook extreem koel vergeleken met andere zooi. Ben ooit bij kennissen in een kastje gekropen om achter een versterker te prutsen en kwam daarbij met m'n hoofd boven de UPC-decoder te hangen. Ik stikte zowat van de gloeiendhete lucht die er van dat ding kwam. Er zat zelfs een ventilator achterop die draaide.

Toen ik vroeg wat dat ding aan het doen was, zeiden ze dat 'ie in standby stond. Ik had toen net m'n temperatuurpistooltje en heb het er meteen op los gelaten... 57 graden op de bovenkant van de behuizing!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Onze Humax is naar mijn mening best wel snel klaar: binnen 16 seconden of zo is er beeld.

Lol , zo iets had een K8 ook ongeveer nodig om "voor te gloeien".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 november 2015 22:17:53 schreef bprosman:
[...]
Lol , zo iets had een K8 ook ongeveer nodig om "voor te gloeien".

Bij gebrek aan afstandsbediening kwam daar nog 10 seconden bij om hem aan te kunnen zetten.

Op 7 november 2015 22:15:04 schreef weardguy:
...
boven de UPC-decoder te hangen. Ik stikte zowat van de gloeiendhete lucht die er van dat ding kwam. Er zat zelfs een ventilator achterop die draaide.

Het probleem is natuurlijk dat je als UPC (tegenwoordig Ziggo) klant weinig keus hebt, en die decoder wel moet gebruiken, tenzij je een TV hebt met een dergelijke decoder ingebouwd.

UPC/Ziggo wil die decoders natuurlijk zo goedkoop mogelijk in grote aantallen inkopen, en "energiezuinig" zal niet op hun lijst van eisen staan, aangezien ZIJ toch niet degenen zijn die de verbruikte energie moet betalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 7 november 2015 20:45:55 schreef RetroTechie:
Ah je bedoelt dus die hele AFC overbodig was, zonder dat (en zelfs met brakke instel knopjes) was instelling nauwkeurig & stabiel genoeg voor goede ontvangst.

Ehm nee? Sowieso is AFC noodzakelijk voor elke andere manier van afstemmen dan met knopjes+potmeters, en met knopjes+potmeters heeft het ook voordelen. Bijvoorbeeld dat je best een heel klein beetje naast de zender mag staan. Niet iedereen kan zo nauwkeurig afstemmen als jij. Een ander voordeel is temperatuurcompensatie (ik lees nu dat dat ook al geschreven is). Er zijn er vast nog wel een paar.

Nogmaals: Verlopen AFC spoelenbusjes komen als mankement best vaak voor. Geen ontwerpfout maar gewoon een defect van slechte ceramische condensatortjes. Ook niet merk- of typegebonden. Meestal in combinatie met niet-handmatige afstemming en dan zijn ze dus echt nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://tzy.s3.amazonaws.com/previews/images/003/633/918/original/monteur-no.png

geen relatie met deze winkel maar vond hem wel passen hier...

Op 7 november 2015 22:15:04 schreef weardguy:
M'n pa zal er vast ingedoken zijn ;) Hij heeft het zelfs zo rigoreus aangepakt dat 'ie een zelf soldeerbare HDMI-stekker kocht om er een voor een aders van te onderbreken in allerlei configuraties tot het probleem niet meer optrad.

geduldig type, uwe pa. heb ooit 1hdmi kabel gesoldeerd en ik begin er niet meer aan. ik moest een hdmi kabel hebben van een 5tal cm lang en ultrakleine connectors om tussen mijn raspberry en hdmi scherm te pluggen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Moderne philips TV met Wifi. Kan soms evengeen contact maken met de router en dan wist die zijn wifi sleutel. Kan je die weer opnieuw invoeren. Dus toch maar een utp kabel gelegd.

Op 7 november 2015 22:39:01 schreef maartenbakker:
...
Nogmaals: Verlopen AFC spoelenbusjes komen als mankement best vaak voor. Geen ontwerpfout maar gewoon een defect van slechte ceramische condensatortjes.

Fouten in een gammele tuner (niet temperatuurstabiel) oplossen met een gammele AFC (slechte condensator) lijkt mij toch echt een ontwerpfout. Philips hoefde slechts één stabiele condensator te plaatsen. Kennelijk was dat toch te duur.

Thevel

Golden Member

Philips hoefde slechts één stabiele condensator te plaatsen. Kennelijk was dat toch te duur.

Tsja, zo kun je wel honderden apparaten opnoemen waar onderdelen "op het randje" gedimensioneerd zijn om kosten te besparen.

Zowel bij de K8 als bij de K9 ben ik defecte afstemlaadjes tegengekomen. Inderdaad, laadje open en afstemmen ging prima, laadje dicht en weg was je zender.Ook vaak de doorvoorcondensator van de tuner gaf problemen, net als de voedingssbabilisatie van de afstem vari-caps. Die zener van 33V (of was het nou 31V?)

Ook ben ik in het bezit van een PH TV en dan zo'n PH Soundstage eronder via HDMI ARC. Dat opstarten is idd een crime. Als het dan eenmaal elkaar heeft gevonden een ramp om naar te kijken/luisteren. Het geluid is helemaal uit sync met het beeld. Alles stroomloos maken, stekkers eruit want het ding heeft geen schakelaar, geeft na het ellenlange opstarten soms een paar minuten een geluid wat bijna in sync is. Maar durf niet het geluid via de afstandsbediening harder/zachter te zetten want dan is het heel snel uit sync.
Van beide apparaten de firmware naar de laaste versie gebracht. Probleem met het geluid uit sync is er nog steeds, maar nu hebben de HD kanalen er het blokjes probleem bij, wat voorheen niet zo was.[Edit: En terug naar de vorige versie firmware gaat niet...]
PH... van de regen in de drup !!

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Maar wat zijn de blunders die de ontwerpers misschien ingebracht hebben, die op de tekentafel best een goed idee leek, maar in de praktijk ergernis veroorzaken?

Ik heb het dan over toestellen die je bijvoorbeeld wel kan opzetten, maar niet meer afzetten.
Of bijvoorbeeld een zaklamp op zonnecellen die enkel maar werkt als er licht op de cellen valt... (was ooit een grapschakeling in Elektuur)..