Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Op 23 januari 2021 17:20:45 schreef MGP:
Deze namiddag heb ik onderstaande schakeling getest met redelijk goede resultaten, komt uit Elektuur jul/aug 1970.
Ik heb het wat aangepast voor de duidelijkheid.

Hier ligt de magneet aan de plus maar met een extra PNP transistor en een basisweerstand kun je die spoel+C2 aan de min leggen en dat relais vervangen door een 470Ω weerstand zoals op het schema vermeld staat.

Ik heb een 5v reedrelais gebruikt en het contact gebruikt voor tijdsmetingen met een mS resolutie.

Misschien eens simuleren.

OK!!
Zaterdagavond kan niet meer kapot!
Ik ga het proberen.

Hey, de schakeling van MGP lijkt er een beetje op :-) had deze week ook een monoflopschakeling op de tekenplank gezet, maar enige nadeel is dat je de timing condensator niet op een korte tijd helemaal leeg krijgt. Als je dus heel snel achter elkaar fotografeert gaat dat een klein verschil geven, daarom wou ik een schakeling waarbij CT echt kortgesloten werd.

intussen aangepast voor gordijnmagneet aan de grond. fijnregeltrimmer toegevoegd. de drie onbenoemde weerstanden tussen T1 en T2 laat je voorlopig maar even weg. (kortsluiten) dat is een NTC circuit voor eventuele temperatuurcompensatie, in de toekomst.

T1 moet voldoende versterken (hfe minstens 150) en anders gebruik je daarvoor een darlngton. er gaat dan een extra 0,7 volt verloren over T1, maar dat is niet erg, de fijnregelpot heeft voldoende marge om dat verschil op te vangen.

je hebt nu plots keuze :-)

Sens

Golden Member

Bedankt Kris.

Overigens wordt het punt tussen de C en de instelweerstand ook door de camera fysiek aan de aarde gelegd. Dus dat is prettig!

Welke transistoren zou ik het beste kunnen kiezen voor de schakeling?
Dan kan ik de simulatie compleet maken en in het echt proberen!

Spannend!

BC547B, BC557B en voor T1, indien nodig, (darlington) twee keer BC557 BC547 achter elkaar in darlingtonconfiguratie.

darlington is de oplossing als je ontoelaatbare afwijking merkt op de langste tijden.

Sens

Golden Member

Aha!

Dus :

T1 : 1 x BC 557 of 2 x BC 557
T2: BC557B
T3: BC 547B

Heb ik dat goed begrepen?

had voutje getypt. T1 is NPN, dus BC547B (twee keer, indien darlington)
T2 : PNP dus BC557B
T3: NPN dus BC547B

Sens

Golden Member

Ja , dat dacht ik al.
Zo staat het in de simulatie en het ziet er echt GOED uit!

Ik heb 200 ohm vast in serie met de instelweerstand gezet en dan is zowel 1/1000 als 4 sec prima.
Volgens de theorie dan...

De spoel is nog even een LED-je voor op het simulatie bordje...

Bronica Transistor v2.pdf

[Bericht gewijzigd door Sens op zaterdag 23 januari 2021 23:08:00 (13%)

O, leuk om te lezen. ik had de simulatie alleen in mijn hoofd gedaan en zag er goed uit.

Ga je het op een breadboard zetten of blijft het enkel bij het idee?

intussen nog nagedacht. temperatuurcompensatie gaat nog meevallen, aangezien T1 en T2 hierin elkaar tegenwerken compenseert dat voor een deel al uit zichzelf. (T3 doet hierin niet mee) . het kan allemaal uitgerekend worden, maar is makkelijker in de praktijk te testen en te meten hoeveel de zaak verloopt als de temperatuur 20° verschilt.

Als je R7/R5 in je laatste schema vervangt door een trimmer kan je ook nog fijnregelen.(maar dat heb je misschien gedaan en daarna vervangen door vaste weerstanden)

Sens

Golden Member

Ik ga het zeker op en bordje zetten en dan uittesten met R1, R5 en R7 als instelweerstandjes.

Dan bordje aansluiten op de camera en kijken of het goed werkt.
Ik kan de werkelijke sluitertijden meten met de App Shutter-Speed.

Ten slotte alles op een printplaatje solderen en inbouwen in de camera.
Dan ga ik jouw schema publiceren op de Bronica Users Group op Facebook. (met uw welnemen)
Er zitten best een aantal mensen op te wachten! Na 50 jaar geeft de oorspronkelijke schakeling steeds vaker de geest.

Ik houd jullie op de hoogte!

het is hier al publiek, dus de schakeling kan gedeeld worden :-)

R1 gaat invloed hebben op de kortste tijden. de combinatie R53/R5 op alle tijden. die laatste kan je, eens geoptimaliseerd idd, vervangen door vaste weerstanden. Wat nog kan overblijven is een significante afwijking op de langste tijden. als die veel te lang worden : darlington. blijft daar een afwijking opzitten kan ook voor de langste tijden een regelweerstandje toegevoegd worden (enkel invloed op de lange tijden dus). de plaats in het circuit hangt dan er dan vanaf of die te tijden te lang of te kort zijn.

tijd om te bouwen en te testen.

Sens

Golden Member

Aan de gang! Spullen zijn besteld!

Zeer veel dank!!
Ik kom weer in de lucht...

@Kris, deze namiddag eens uw schema op breadboard gezet terwijl de testopstelling er nog stond en ook dit zal een harde dobber worden om dat goed te krijgen, veel hangt af van de Hfe van de eerste twee transistoren vooral op lange tijden.

LDmicro user.

vooral de hfe van de eerste transistor is belangrijk. bij T2, T3 speelt dat minder rol. (de Vbe van T2 is belangrijk, maar dat is kwasi een constante, en het verschil kan je er uit regelen met de trimmer)

Nu belast T1 de CT met ongeveer 4,7 Mohm

als je T1 vervangt door een darlington is dat probleem met hfe van de baan en wordt de belasting van CT door T1 verwaarloosbaar.

Maar misschien wordt het dan te goed. Ook bij de originele schakeling zal CT wel in min of meerdere mate belast geweest zijn door een tor en misschien is er in de timing weerstanden van de sluiterknop rekening mee gehouden. (ik heb het niet nagerekend).

Is makkelijker eerst de schakeling te bouwen, en even kijken (=meten) waar het gaat afwijken. Waar wijkt het bij jou af? (ik bedoel, in de schakeling :-) )

De basisstroom van T2 beinvloedt volgen mij teveel de tijd en vooral bij die hoge weerstandswaarden van de selector waardoor de timing veel verschilt tussen hoog en laag.

Daarom heb ik eens een comparator LM2903 achter T1 gezet wat heel wat beter werkte en heel goed af te regelen met P1 (multiturn trimmer).

Maar zo blijven we bezig, de TS kan nu eerst uw schakeling maken en testen en we zullen eerst zijn resultaten afwachten.

e:/ foutje verbetert in tekening

e2/ interessant weetje, als je de transistor weglaat en de RC rechtstreeks aan de comparator hangt vermindert de tijd met ongeveer de helft 4s worden 2,2sec .

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 24 januari 2021 19:38:18 (15%)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Even een paar dagen afwachten dat alles binnen is, dan simuleren op het bordje en dan meld ik mij weer!

Wat betekent "de TS" eigenlijk?

Op 24 januari 2021 19:25:20 schreef MGP:
De basisstroom van T2 beinvloedt volgen mij teveel de tijd en vooral bij die hoge weerstandswaarden van de selector waardoor de timing veel verschilt tussen hoog en laag.

T1 belast het timing circuit met 4,7Mohm of hoger. mocht dat in de praktijk de lange tijden te lang maken, darlington ipv BC547 (of twee stuks achter elkaar)erin en opgelost. een fet voor T1 lost het ook op, maar ook dat is wat oneerlijk tov 1972.

Op 24 januari 2021 19:25:20 schreef MGP:

Daarom heb ik eens een comparator LM2903 achter T1 gezet wat heel wat beter werkte en heel goed af te regelen met P1 (multiturn trimmer).

ja, met op-amp of comparator wordt het nog eenvoudiger.. maar ik bedacht dat het in 72 enkel met torren gedaan werd, dus vond het spannender iets te bedenken zonder beestjes met meer dan 3 pootjes. Ook al om alle onverwachte invloeden uit te sluiten. de schakeling met torren is bewust vrij lui; er zit geen positieve feed-back in zoals bij de NE555 of de meeste timing schakelingen(monoflops). dat maakt het geheel ongevoelig voor dender, batterijgekraak (zolang het gordijn niet afvalt is het ok) en wat nog allemaal...

Op 24 januari 2021 19:59:21 schreef Sens:

Topic starter. Jij dus :-)

pa3gws

Golden Member

Op 24 januari 2021 19:59:21 schreef Sens:

Dat ben jij de Topic Starter. ;-)
Grrr te laat. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sens

Golden Member

OK bedankt!!

Heel duidelijk; ik zat me al suf te piekeren...

Op 24 januari 2021 20:15:16 schreef kris van damme:
de schakeling met torren is bewust vrij lui; er zit geen positieve feed-back in zoals bij de NE555 of de meeste timing schakelingen(monoflops).

Nog een gedacht, eens die 555 gebruiken ipv die comparator die heeft een zwaardere output...morgen ;)

LDmicro user.

Doe je er nog aan verder?

Gisteren de schakeling op een printje gezet en dan nog wat getest.
Moet zeggen dat het goed meevalt en goed in te stellen.

Je zult er moeten op letten dat de sluiter zelf enige tijd vraagt om te reageren, dat heb ik ondervonden toen ik een relais gebruikte.

Het scoopbeeld toont de 0.008s sluitertijd.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Bedankt MGP!
Ziet er al erg goed uit!

En natuurlijk ga ik door!! Zou toch fantastischzijn als het weer werkt.
Ik zit nog even op onderdeeltjes te wachten.
Ze zijn onderweg.

Dan meldt ik me direct weer!

Overigens zit er in de originele schakeling ook een C over de spoel.

[Bericht gewijzigd door Sens op woensdag 27 januari 2021 19:53:09 (15%)

Als je mij uw adres doormailt mag je het hebben (for free), beter dan in de junckbox te werpen, je kunt het dan eens testen op uw camera.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Dan heb ik ook een vraag: Italiaanse of Franse wijn??

Super hoor!

Dank u, niks nodig, mijn kelder staat vol ook mijn componentenkast zit vol.
Misschien een paar euro aan CO schenken, als het werkt. :)

e:/ ik heb ook al enkele keren iets opgestuurd gekregen, en die moesten ook niks hebben.
Ik dacht dat Hollanders overal geld moesten voor hebben maar dat valt heel goed mee.
(Nogmaals bedankt Piet v.R.)

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 27 januari 2021 20:56:05 (45%)

LDmicro user.
Sens

Golden Member