Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Op 27 januari 2021 20:50:44 schreef MGP:
Ik dacht dat Hollanders overal geld moesten voor hebben maar dat valt heel goed mee.
(Nogmaals bedankt Piet v.R.)

Haha, ik ben nog opgevoed met "Voor wat hoort wat!"

welke onderdelen heb je besteld? voor de enkel tor versie ("vintage versie") of de opamp versie?

Als je voor een opamp versie gaat zou ik een meteen (mos)fet input opamp gebruiken, dan vervalt T1. (kwestie van plaats te sparen )

In de transistorversie is geen diode noch condensator over de gordijnspoel nodig omdat dI/dT niet superstijl gaat.

Sens

Golden Member

In eerste instantie heb ik een zak torretjes, een zak diodes, een zak C-tjes, en weerstanden besteld.

Ik kan voorlopig vooruit!
Kijken hoe ver ik zo kom!

Op 27 januari 2021 22:38:17 schreef kris van damme:
Als je voor een opamp versie gaat zou ik een meteen (mos)fet input opamp gebruiken, dan vervalt T1. (kwestie van plaats te sparen )

Dat werkt niet zo goed (gelijkloop), heb ik geprobeerd met een CA3140.

Blijkbaar hebben zij vroeger een schakeling gemaakt met een bepaalde ingangsskarakteristiek en dan de weerstanden van de selector proefondervindelijk gemeten voor elke sluitertijd en dan de selector gemaakt.
Nu moeten wij het omgekeerde doen en daar zit de moeilijkheid.

LDmicro user.

Op 27 januari 2021 23:26:34 schreef MGP:
[...]
Dat werkt niet zo goed (gelijkloop), heb ik geprobeerd met een CA3140.

Blijkbaar hebben zij vroeger een schakeling gemaakt met een bepaalde ingangsskarakteristiek en dan de weerstanden van de selector proefondervindelijk gemeten voor elke sluitertijd en dan de selector gemaakt.
Nu moeten wij het omgekeerde doen en daar zit de moeilijkheid.

O, dan was deze hersenkronkel dus toch niet slecht.:

Op 24 januari 2021 17:36:35 schreef kris van damme:

als je T1 vervangt door een darlington is dat probleem met hfe van de baan en wordt de belasting van CT door T1 verwaarloosbaar.

Maar misschien wordt het dan te goed. Ook bij de originele schakeling zal CT wel in min of meerdere mate belast geweest zijn door een tor en misschien is er in de timing weerstanden van de sluiterknop rekening mee gehouden. (ik heb het niet nagerekend).

Het printje is vertrokken en hopelijk horen we volgende week wat het resultaat is.
Als de weerstandsselector weg kan kan er met een MCU gewerkt worden, anders niet.

Mijn experimenten zijn hierdoor ten einde, op naar het volgende projectje ;)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

MGP, zeer bedankt voor de ondersteuning en het creatief meedenken met mijn probleem!

De onderdeeltjes zijn vandaag binnengekomen. Ik ga aan de slag!
Wordt vervolgd.

Sens

Golden Member

Bijgaand schemaatje gebouwd en het principe werkt!!!

Ik heb de eico zo gekozen dat hij bij 1 seconde precies goed is (1,5 uF)
Bij de snelste tijd van 1/1000 meet ik dan 1/250 sec.

Dat is veel beter dan de eerste schakelingen die ik 5 jaar geleden maakte.

Ik heb de variabele weerstand zo ingesteld dat de sluiter bij de langste en kortste tijd goed werkt.

De snelste tijden moeten dus nog wat sneller.
Kan het zijn dat het door het spoel-effect komt? Ik zie ook dat een C over de spoel soms een effect heeft.

Welke weerstand heeft effect op de kortste tijden? Of kun je dat zo niet zeggen?

De LED in het schema is de werkelijke sluiter-cool en de schakeling is echt op de camera aangesloten.
De gemeten tijden zijn echte tijden opgenomen met een lichtgevoelige cel.

Leuk verder experimenteren!
Tot nu een fantastisch resultaat al!!!

Bronica Transistor v3 darlington 1,5 uF.pdf

Bronica Transistor v3 darlington 1,5 uF.asc

EC met darlington 1,5 uF.xlsx

Ik zie dat al je tijden nog iets te lang zijn, maar het neem toe voor de korte tijden. lineariteit van de schakeling is wel ok.

idee is R3/R5 vervangen door trimmer (zoals in eerste schema) om daar kortste tijd mee bij te regelen. een condensator op de gordijnspoel is niet nodig.

vraag : staat er nog steeds een externe weerstand in serie met CT?

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 29 januari 2021 14:51:28 (11%)

Goed zo, je leert elke dag bij. ;)
De kleinste weerstand geeft u de kortste tijd.

Wegens de traagheid van de mekaniek regel je die best af op een kortere tijd want op de langere tijden speelt de mekaniek niet zo'n grote rol.

Ik gebruikte de 6900 ohm als afregelweerstand, de sluitertijd ontglipt mij nu even.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Op 29 januari 2021 14:50:44 schreef kris van damme:
Ik zie dat al je tijden nog iets te lang zijn, maar het neem toe voor de korte tijden. lineariteit van de schakeling is wel ok.

idee is R3/R5 vervangen door trimmer (zoals in eerste schema) om daar kortste tijd mee bij te regelen. een condensator op de gordijnspoel is niet nodig.

vraag : staat er nog steeds een externe weerstand in serie met CT?

R5 / R7 is in feite een 54k ohm trimmer die nu ingesteld staat zoals in het schema staat.

De weerstand R3 is de instelweerstand van de camera; het punt tussen de deze weerstand en de eico ligt aan het begin van de cyclus aan de aarde. Bij het indrukken van de ontspanknop gaat dit los en de timer lopen, zoals op het schema staat.

Sens

Golden Member

Op 29 januari 2021 15:09:00 schreef Sens:
[...]

R5 / R7 is in feite een 54k ohm trimmer die nu ingesteld staat zoals in het schema staat.

De weerstand R3 is de instelweerstand van de camera; het punt tussen de deze weerstand en de elco ligt aan het begin van de cyclus aan de aarde. Bij het indrukken van de ontspanknop gaat dit los en de timer lopen, zoals op het schema staat.

De weerstand R3 is de instelweerstand van de camera; het punt tussen de deze weerstand en de elco ligt aan het begin van de cyclus aan de aarde. Bij het indrukken van de ontspanknop gaat dit los en de timer lopen, zoals op het schema staat.

[Bericht gewijzigd door Sens op vrijdag 29 januari 2021 15:15:31 (40%)

Sens

Golden Member

Sorry voor het dubbele berichtje...

Op 29 januari 2021 15:12:43 schreef Sens:
[...]

oja nu R5/R7 :-

wijzigt de korste tijd niet als je die verzet? (draai loper richting - moet de tijd korter maken.

Sens

Golden Member

Klopt precies!

Ik heb nu bij 1/1000 sec in werkelijkheid 1/600 sec.
Dat is al weer een hele stap beter!

Als ik nog iets verder draai, dan sluit de 4 sec niet meer.
Misschien moet 54k toch 47 k instelweerstand worden.

Je hebt dezelfde 'problemen' als ik met die schakeling.
De basisstroom van T2 beinvloedt die schakeling teveel.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Hele avond natuurlijk zitten prutsen!

De schakeling werkt het beste als de insteltrimmer van 47k naar de plus 13k weerstand heeft en richting min een weerstand van 35,5 k heeft.

Dan krijg ik een waarde van 1/625 voor 1/1000 en ca. 1 sec voor 1 sec.

Probeer ik de korte tijd meer richting 1/1000 te trimmen, dan lukt dat wel, maar dan werkt de 4 seconde niet meer. Beetje kritisch dus.

Waar zou ik nog iets kunnen wijzigen om een nog iets kortere tijd te krijgen?

Op 29 januari 2021 15:45:25 schreef MGP:
Je hebt dezelfde 'problemen' als ik met die schakeling.
De basisstroom van T2 beinvloedt die schakeling teveel.

Nee, want dan zou de tijd te kort worden. De tijden zijn te lang.

Moest even denken, maar antwoord is eenvoudig. Ik geloof dat je nog 200 Ohm weerstandjes hebt? (of een andere lage waarde)

zo eentje moet je in serie zetten met CT, maar aan de negatieve kant (dus tussen de - van de condensator en de ground). hierdoor worden de hele korte tijden korter, maar de langere niet.

Op 30 januari 2021 00:37:53 schreef kris van damme:
Moest even denken, maar antwoord is eenvoudig.

Als je wat tijd over hebt dit WE maak het eens op breadboard en zeg ons wat het probleem is van de praktijk uit gezien. >:)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Goede tip!
Ga ik doen op een broedbord en dat aansluiten op de Camera.

Weerstandjes genoeg!! Ik heb van alle componenten een assortimentje ingeslagen.

U hoort van mij!

Sens, het was niet tegen u maar een tip voor Kris ;)
Maar dat mag je natuurlijk ook doen. ;)

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Op 30 januari 2021 09:53:52 schreef MGP:
Sens, het was niet tegen u maar een tip voor Kris ;)
Maar dat mag je natuurlijk ook doen. ;)

Haha, maar ik leef wel hevig mee, met uw welnemen!
Ga het straks van mijn kant ook proberen!!

Sens

Golden Member

Op 30 januari 2021 00:37:53 schreef kris van damme:
[...]

Moest even denken, maar antwoord is eenvoudig. Ik geloof dat je nog 200 Ohm weerstandjes hebt? (of een andere lage waarde)

zo eentje moet je in serie zetten met CT, maar aan de negatieve kant (dus tussen de - van de condensator en de ground). hierdoor worden de hele korte tijden korter, maar de langere niet.

In de LT SPICE simulatie verandert er eigenlijk niets bij 200 ohm, maar wel bj 500 ohm .
Starks de praktijk!!

Sens

Golden Member

Bijgaand de metingen.

Ik heb de variabele weerstand R5/R7 nog wat beter afgesteld, waardoor de metingen nog wat beter zijn geworden.

Met R1 = 220 ohm tussen de elco-C en de GND zie ik eigenlijk weinig verschil optreden.
Zie grafiek.
Verder vergroten van deze weerstand heeft tot gevolg dat de sluiter bij 4 sec. niet meer sluit.
De stroom blijft dan lopen.

Zou ik verder nog iets kunnen proberen?

EC met darlington 1,5 uF en R1 = 220 ohm.xlsx

Bronica Transistor v3 darlington 1,5 uF en R1 220 ohm.asc

Op 30 januari 2021 14:44:29 schreef Sens:
Zou ik verder nog iets kunnen proberen?

Wachten op de post >:) :)

LDmicro user.