henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 15 november 2015 01:23:45 schreef maartenbakker:
Dos 5.22, dat riep iemand op tweakers ook al, maar dat bestaat niet. Je mag kiezen uit 5.0 of 6.22Is best wel een aardig near-realtime OS.
Ik weet het ook niet meer precies (vandaar die "of zo". Ik zou even de images moeten bekijken wat ik er toen precies op gezet heb. Zou ook nog kunnen dat DOS 5.0 is.
Is hier ook weer even geleden.
Internet met Netscape Navigator, zooi op diskettes (720 en 144)
Moet ook nog ergens een originele set Win 3.0 , 3.1 en 3.11 hebben, en de eerste Win98 op diskettes.

RAAF12
Golden Member
/nostalgia
Ook nog met Netscape 1 gewerkt, Internet was toen nog vrij onbekend. Onder Windows 3.1 moest je ook nog Trumpet Winsock installeren, want Windows 3.1 had geen ingebouwde TCP/IP stack. Dat kwam pas in '95 met W95 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Volgens mij had Microsoft wel een TCP/IP-stack voor Windows 3.11, alleen moest je die apart downloaden en installeren.
RAAF12
Golden Member
Nope, dat was Windows for Workgroups 3.11
De 'gewone' Windows was 3.1
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op mijn werk draaien ook nog verschillende CNC machines op Windows 95!
De meeste er van zijn uitgerust met Siemens Sinumerik 840D.
Die draait als een schil rond windows 95. Een latere versie van diezelfde machine heeft zelfs Windows ME als besturingssysteem.
Stop fouten of VXD driver fouten met dito blauw scherm zijn shering en inslag. Alleen een NCK-Reset bied hier de oplossing, waarbij de console met de pc en windows erop, opnieuw gestart word. Daarna doe je weer verder waar de machine gestopt was. Er is niks verloren gegaan.
Laatst kregen we op een van de machines berichten als: Communication Failed, of error writing DVE. Het scherm bevroor en hangde dan.
De machine zelf deed nog verder met werken, maar de bedieningsconsole en Sinumerik zaten helemaal vast.
Er werd soms wel 10 keer per dag een reset gedaan, tot we een keer ook een driverfout van een netwerk-kaart op het scherm konden zien.
Ik kreeg toen het idee om de netwerk-kaart die onderaan in een gewoon in een oude 16-bit ISA slot zit te vervangen. Op die bewuste kaart van 3Com zat een klein 16 pen Dil ic die het ogenschijnlijk erg warm kreeg, de printplaat was verkleurd en solderingen waren duidelijk gesmolten geweest.
Dezelfde kaart vinden bleek nog een hele klus, tja meer dan 20 jaar oud...
Toen zag ik dat er ook PCI sloten aanwezig waren, wat de keuze wel makkelijker maakt. We hadden nog een 3Com PCI kaart gevonden; Een etherlink 3c905c kaart.
Die erin, en opnieuw starten. Windows vroeg om drivers op een floppy... Die vinden en downloaden bleek ook nog een heksentoer.
Met een USB drive op een floppy gezet en de drivers aan windows gegeven.
Bleek dat je na de bewuste .inf te kiezen je helemaal niet kon zien of dat alles goed was verlopen omdat daarna Sinumerik opnieuw starte.
Je kon met geen mogelijkheid in windows komen, dat is goed dichtgetimmerd door Siemens. Zelfs Control-Alt-Delete deed het niet.
Je zag verschillende driver van siemens passeren tijdens de start. Siemens BREAK dirver en Siemens MCI driver.
Met een gewoon scherm op de vga uitgang achterin en een gewoon toetsenbord op ps/2 konden we na opstart in de bios komen.
De opstart veranderd in A,C en toen konden we opstarten van een oude DOS diskette. Op de c: moesten we verschillende dingen in Config en Autoexec uizetten om normaal in windows 95 te kunnen werken. Vooral die speciale drivers van Siemens bleken erg hardnekkig te zijn.
Na lange tijd konden we toch in windows 95 startscherm komen (ach nostalgie...), de netwerkinstellingen aan passen en nieuwe driver erop.
Na een nieuwe start met alles terug te zetten zoals het was werkt de machine nu weer zonder fouten!!
Die nieuwere machine met Windows ME en ook Siemens Sinumeriek 840D daar hebben we tot nu toe nog niks mee voor had, wel aan de machine zelf natuurlijk.
Snel hebben we de HDD ook even helemaal een spiegelkopie van genomen.
Je weet maar nooit later...Als de harddisk het mocht begeven.
Bij Fanuc is dat anders; daar zie je helemaal geen windows meldingen verschijnen als de machine opstart en er is ook geen gewone pc in de console gemonteerd. Vast een eigen besturingssysteem van Fanuc zelf.
Op 15 november 2015 16:29:18 schreef CrossFireX:
...Vast een eigen besturingssysteem van Fanuc zelf.
Fanuc heeft z'n embedded windows gewoon beter verstopt. (WINCE of WIN7). Fanuc koopt over het algemeen liever bestaande techniek dan zelf lopen rommelen. Kijk b.v. maar naar de Koyo PLC's die ze jaren gebruikt hebben.
hurricane
Mvg Oswald
Windows is AB-SO-LUUT rommel. Goed om thuis wat te surfen en zo maar voor kritische toepassingen zou ik NOOIT die ellende inzetten.
Dan kies je toch voor een stabiel OS ?
Unix is dan bijvoorbeeld een goeie kandidaat.
Ik ben geen windows liefhebber, maar de nog steeds veel verkochte WINCE is erg stabiel en bruikbaar hoor.
CrossFireX
Op 15 november 2015 16:48:50 schreef GJ_:
[...]Fanuc heeft z'n embedded windows gewoon beter verstopt. (WINCE of WIN7). Fanuc koopt over het algemeen liever bestaande techniek dan zelf lopen rommelen. Kijk b.v. maar naar de Koyo PLC's die ze jaren gebruikt hebben.
Wel raar dat je zelfs ook geen bios meldingen ziet verschijnen op het sherm, zoals bij Siemens.
Je ziet gewoon wat puntjes verschijnen na elkaar met wat meldingen zoals Graphics loaded.
En dan wat meldingen met adressen in Hex formaat, over de geïnstalleerde modules achterin de PLC sturing van Fanuc.
Die freesmachine is een 4 tal jaar oud.
Het is een freesmachine van Victor Taichung.
Het gaat hier om een Fanuc 21i /MB sturing.
Nog nooit een stop fout of iets dergelijks gezien, eigenlijk is het de enige machine in het atelier waar we nog nooit fouten hebben gehad.
Ik zou liegen; We hebben ook nog een freesmachine met HeidenHain sturing met zo een typisch oud CRT scherm in het groen.
Daar ook nog nooit fouten aan de sturing of console zelf gehad.
Die Fanuc heeft geen floppy, alleen een netwerkaansluiting en aan de console PCM-CIA slot waar nu een adapter met een Compactflash kaart inzit als opslag van de programma.
Die heeft WINCE of een "gewone" windows 2000 of nieuwer (tot WIN7).
BIOS/UEFI meldingen kun je gewoon onderdrukken.
CrossFireX
Goed om te weten dat daar ook een gewone Windows in zit verwerkt!
Als je daar ooit moet inkomen denk ik dat het je alleen niet zal lukken...
Een telefoontje naar Gibas Numeriek in Nederland of Fanuc zal hier de oplossing zijn.
On-Topic: Wie herinnert er zich nog Dr- dos?
Er liggen hier thuis nog diskettes met DR-DOS 8.1 erop!!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (19%)]
jerome
Golden Member
Wij hebben nog een 20 jarige plooibank staan van Haco die bij het opstarten haar moeder floppy moet inlezen. Dit loopt vaak stug. Het station leest meestal nog wel, maar schrijven en backups maken zijn een drama. Een nieuw station is niet meer leverbaar, maar eninge info over het protocol geven ze ook niet, ofwel weten ze het zelf niet. De 3,1/2 floppy's zijn op een Win of Apple pc niet te copyeren, laat staan de inhoud te bekijken. Een volledig nieuwe besturingskast ertegen is een optie maar staat niet in verhouding tot de waarde van het gereedschap. Zijn oerdegelijk oud broertje uit 1964 (LVD)die geen software heeft draait nog dagelijks een aantal uren. Slijtgevoelige onderdelen zijn nog steeds leverbaar.
CrossFireX
Als ik het me goed herinner waren er vroeger kopieer programma die een floppy 1 op 1 konden kopiëren!
Die kijken niet naar de inhoud of zo, maar deden een soort RAW kopie van de schijf.
De naam ervan kan ik me niet herinneren.
DiskDupe
Ook goed voor die WIN95 (1.7 MB) diskettes.
[Bericht gewijzigd door ritmeester op (65%)]
CrossFireX
Yep! Die was het! Dat programma kon zelfs een diskette die voor een gewone pc onleesbaar was, gewoon kopiëren!
Zelfs met slechte sectoren en al, net hetzelfde.
Ik heb het programma zelfs hier gevonden op een diskette van het vroegere maandblad PC-Active!
Ik heb nu even wat meer tijd om dit te schrijven.
Ongeveer >half jaar geleden heb ik zelfgemaakt programma geschreven in Foxpro 2.5 nodig gehad. Waarvoor? hihi, vertel ik niet.
Ik heb een HP DC5000 voorzien van Dos 6.22 en Foxpro geïnstalleerd. Mijn programma werkte nog, dus de diskettes waren goed gebleven. (TDK) Ik heb daarna deze DOS installatie voorzien van de grafische schil Windows 3.11. Wat zoeken naar de B57 netwerk drivers voor DOS en contact met het internet 
Ik had nog Netscape liggen op diskette dus ook maar geïnstalleerd. De pagina (makkelijk in te typen) ah.nl kwam wel tevoorschijn maar één grote bagger op het scherm 
Ik heb nog een echte Novell 6.5 server staan (gaat nooit kapot en zit nooit vast) voor mijn backups en andere zooi. Dus heb ik ook DougMenu geïnstalleerd. Even wat aanpassingen en ja hoor, back to the good old times
. WP 6.1 opstarten vanaf de Novell server via het DougMenu, geweldig.
Over Novell gesproken. Hengelo was zeer goed en nieuw Coax bekabeld door Castel waardoor @Home (nu Ziggo) hier een proefproject begon met internet over de Coax kabel. Uiteraard heb ik daar aan meegedaan. Maar hoe kreeg ik mijn Novell server op het kabel internet van @Home? Novell had een beta .nlm voor Amerika. Ons inlog systeem bij @Home was anders. Ik heb toen zeer close contact gehad met de programmeurs van deze .nlm. Iedere keer kreeg ik toen een nieuwe .nlm om te proberen. Uiteindelijk kreeg ik toen mijn Novell server op het internet.
Geweldige samenwerking TOEN via email.
Maar ja, toen ik deze Novell server op het @Home netwerk had aangesloten begon @Home te bellen; U mag geen server aansluiten op ons netwerk. Na vele belletjes van @Home heb ik toen geëist dat ik met een @home netwerkbeheerder kon praten (tweedelijns bestond toen nog niet)
Na mijn uitleg heeft hij mij "vrij" gegeven van mijn activiteiten en ik heb nooit meer iets gehoord van @home.
P.s., @home was terecht bang dat ik hun toenmalige kleine testnetwerk zou gaan saboteren. Denk aan news-servers toen die tijd.
Helaas, ik ben een aan de wet houdende netwerk / systeembeheerder.
Castel die het kabelnetwerk verkocht had aan @Home heeft 2 x FL 200.- teruggegeven aan de huishoudens van Hengelo. (niet zoals de regering doet maar direct op je bankrekening.)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Netware was een heel betrouwbaar OS. Hebben we veel gebruikt voor database servers. Heb met de Watcom compiler ook een aantal NLM's gemaakt...
Op 15 november 2015 14:20:47 schreef maartenbakker:
[...]Windows 3.1 is van huis uit niet zo stabiel, is het niet NT3.1? En waarom dan niet NT 3.51? Maar ik ben wel benieuwd. Welk systeem binnen de trein draait daarop?
De systemen die gebruikt worden zijn zowel Windows 3.1 als 3.11, zij worden gebruikt voor diagnose/depannage, visualisatie van de treinbesturing, besturing informatie displays in de treinen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 15 november 2015 18:05:58 schreef CrossFireX:
Als ik het me goed herinner waren er vroeger kopieer programma die een floppy 1 op 1 konden kopiëren!
Die kijken niet naar de inhoud of zo, maar deden een soort RAW kopie van de schijf.De naam ervan kan ik me niet herinneren.
Kan nog steeds vanaf de console, met het commando diskcopy [station1: [station2:]], dat je kunt vinden door het commando diskcopy /?. in te voeren. De switch /v is een foutcontrole (parity check?).
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 15 november 2015 06:04:22 schreef fcapri:
waarom ook niet. die software dat erop draait is dedicated en de hardware vaak specifiek ontwikkeld hierop.bij ons op het werk (oa ook met luchtverkeer te maken) draaien wij nog 0S2, nt4 op STERK verouderde machienes.
Over de situatie waar het topic overgestart is, kan ik zelf niets zeggen. Wat in luchtvaart wel een punt is met dit soort systemen, is certificeringen van soft-en hardware.
Als een systeem is gemaakt met een bepaalde versie van een OS en hardware, kan het zomaar zijn dat een recenter OS met die applicatie niet betrouwbaar is voor luchtverkeer ( of welke andere sector, waar betrouwbaarheid van groot veiligheidsbelang is. )
Nu is windows 3.1 wel een versie die ik ook niet meer zou verwachten. 
CrossFireX
Op 15 november 2015 21:45:06 schreef Tidak Ada:
[...] Kan nog steeds vanaf de console, met het commando diskcopy [station1: [station2:]], dat je kunt vinden door het commando diskcopy /?. in te voeren. De switch /v is een foutcontrole (parity check?).
Ja maar dat commando kon alleen gewone dos geformatteerde diskettes aan.
Niet leesbare of in een speciaal formaat zoals PCA gebruikte in 1.70Mb formaat kon je wel vergeten.
Diskdupe kopieerde gewoon ALLES!
edit:
Nu herinner ik het weer Het was niet diskdupe maar Disk Copy Fast (DCF)
Een pracht van een programma was dat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
weet nog van m'n oude werk dat er aan de telefoon centrale een pc stond te draaien al dik 10 jaar voor registratie van de belkosten. toen men veel last van "prank" bellers kreeg kwam er een monteur om uit te kunnen lezen van waar dat kwam (was een intern iets) die monteur ging wat meetspul aan die 1984 centrale hangen, en toen vroeg ik wat die pc nu eigenlijk deed. monitor aangezet,maar geen leven in die pc te krijgen meer. stond wel aan maar was wrs 4 jaar eerder al overleden toen de bliksem ingeslagen was en de print in de centrale waar deze pc aangesloten was vervangen werd..
meen dat ik nog ergens een nieuw OEM nt4.0 pakket op cd heb liggen. pa had nog nooit software weggegooid en had ms-dos van 1988 tot einde dos nog in een lade liggen, net als diverse andere floppy en diskette software uit de tijd van de glazen flesmelk. want je zult het maar nodig hebben..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 15 november 2015 20:16:01 schreef Arco:
Netware was een heel betrouwbaar OS. Hebben we veel gebruikt voor database servers. Heb met de Watcom compiler ook een aantal NLM's gemaakt...
Veel mee gewerkt vanaf netware 286.
NW6.5 is volgens mij een van de laatste versies die op de netware kernel draait.
Het bestaat nog steeds maar nu draait het boven op linux.
Er is nog steeds niets wat qua fileserver features aan Novell kan tippen.
Jammer dat Novell het onderspit heeft moeten delven door de marketing machine van Microsoft en hun windows server shit.
Zo ongeveer alles wat in windows zit was/is door Novell al 10 jaar eerder uitgebracht.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 15 november 2015 22:00:39 schreef jovak:
Nu is windows 3.1 wel een versie die ik ook niet meer zou verwachten.
ik zou eens moeten kijken maar denk niet dat er ergens een win3.1 draait. maarja, het nieuws overdrijft nogal sterk op zulke vlak hé. die hebben misschien ergens een 3.1 hangen aan één of ander communicatiemiddel.
bv er komt ergens een datastream binnen op één of ouder oud programma dat op geen nieuwe software draait. dan laten ze die oude pc daar tussen hangen om de data binnen te halen, en dan om te zetten naar een ander formaat dat wel op jongere pc's draait.
zolang die oude bak blijft draaien, is er geen probleem. je mag ook niet vergeten dat een luchthaven niet alleen werkt maar communicatie wereldwijd doet met allemaal verschillende oude systemen.
wij kunnen ook niet zomaar zeggen, wij gooien die rommel buiten en gaan met nieuw spul draaien, want dan krijgen wij niks meer binnen van buitenaf.
de oplossing dan is om nieuwe hardware te zetten, met een nieuw os, en daar dan het oude systeem virtueel op draaien.
Is best wel een aardig near-realtime OS.