Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Was het met novell niet zo dat je als admin de admin kon weggooien?
Kon je het hele spul opnieuw installeren. Zoiets doms heb ik een keer uitgehaald tijdens een opleiding systeem beheerder.
Een paar weken geleden werd ik gebeld door een kennis van me die ik al jaren uit het oog verloren was. Hij belde dat de software die ik ooit gemaakt had (dierenpension boekingsprogramma) het niet meer deed op zijn nieuwe Windows 7 PC (oudere versies nog wel). Ben gaan kijken en bleek dat ik dat prog. in 1993
gecompileerd had , me nooit gerealiseerd dat ze dat nog gebruikten.
Zelf ben ik geen programmeur maar toen ik nog aan weegbruggen werkte kwam ik ook soms zo'n toestanden tegen.
Stokoude pc's met ingebouwde weegkaart, weegtoestel met stokoude pc met maatsoftware er naast,...
Een keer meegemaakt dat ik de pc afgelegd had om een herstelling te doen; weegcel kapot.
Pc wilde na herstelling niet meer aan, voeding kapot, klant tegen het plafond,... gaan zoeken naar een oude at-voeding.
Bij een andere klant beeldkaart kapot of zoiets, wilde van geen nieuw toestel weten, die pc moest echt weer werken wegens de speciale software die er op stond en toch zo handig was...
Een oude pc gaan zoeken op zolder van het bedrijf en de harde schijf verwisseld; werkte terug. Garantie tot aan de deur...
Pc met dosprogramma die ergens in een stal staat bij een landbouwer. De teller voor de bonnummering ging niet meer verder of was opnieuw begonnen, ik weet het niet meer. Een programma van meer dan 20 jaar oud en dan verbaasd zijn dat we daar geen onderhoud meer op deden.
Bij een vorige werkgever ook lasersnijmachines met win3.11 en sinumerik, de meest bizarre foutmeldingen kwamen daar op. Veel nck resets gedaan.
Op 16 november 2015 16:55:04 schreef evelo: Een programma van meer dan 20 jaar oud en dan verbaasd zijn dat we daar geen onderhoud meer op deden.
Dat is dus de pest met PC's, niet te onderhouden. De enige windows versie die de 20 jaar haalt is volgens mij WINCE, maar XP gaat wellicht ook de 20 halen in embedded systemen. (nog een jaar te gaan, dan viert CE de 20ste verjaardag). Bij industriële installaties is 20 jaar wel het minimum dat je hoopt dat ze meegaan, software onderhouden van meer dan 20 jaar is dan ook helemaal niet bijzonder maar word gewoon verwacht.
Als ik me nog goed herinner dan stond er iets van 1988 of 1989 op het ijklabel.
Sofware onderhoud wordt misschien wel verwacht, totdat men de uurprijs ziet...
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
sommige installaties bij bedrijven kosten een pak geld en die willen dat niet elke 5jaar vervangen.
en onze generatie plaatst ook overal pc's in, dan zal het ook zo zijn dat binnen 20jaar die pc's verouderd zijn en spare parts een probleem.
als je ziet in welke toestellen er tegenwoordig allemaal PIC's, arduinos, android machienes zitten. ik had er ook al aan gedacht om mijn oude brug te vernieuwen en er één of andere plc (of arduino) in te steken. de vraag is dan weer: ga ik een hoop spareparts in stock nemen of ga ik die binnen 10jaar NOG eens vernieuwen. want verslijten doet die bij mij niet.
het huidige 'OS' met de nodige problemen (soms doet ze helemaal niks en een week later gaat alles weer perfect. soms wil ze omlaag maar niet meer omhoog, dan laat je ze staan en gaat ze morgen wel weer omhoog...
http://fcapri.homelinux.com/waregem/brug/640/PICT2994.jpg
volledige plaatje: http://fcapri.homelinux.com/waregem/brug/640/q102_5010.jpg
en de HOOFDREDEN waarom ik graag vernieuw. dit is één van de contactpunten waarmee die detecteerd dat die op het einde is
http://fcapri.homelinux.com/waregem/brug/640/100_5380.jpg
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 16 november 2015 17:40:31 schreef GJ_:
[...]Dat is dus de pest met PC's, niet te onderhouden.
En met IPC's is het net zo erg. Zijn ietsje langer leverbaar dan een vergelijkbare PC maar na 3 a 4 jaar is het ook wel gedaan denk ik.
Op 16 november 2015 18:54:38 schreef fcapri:
sommige installaties bij bedrijven kosten een pak geld en die willen dat niet elke 5jaar vervangen.
Dat is ook precies de reden waarom je moet willen stoppen met PC's, IPC's en andere custom meuk.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (34%)]
Op 16 november 2015 18:57:38 schreef henri62:
[...] En met IPC's is het net zo erg.
Er is geen verschil tussen een PC, IPC en een als PLC verklede IPC. Voor machinebouw ben ik er niet zo'n voorstander van.
Voor grote projecten zijn PC's domweg ongeschikt wegens de onbetrouwbaarheid van OS leveranciers en processorfabrikanten. Als op dit vliegveld, om maar even terug on-topic te gaan, nog werkelijk WIN3.1 werd gebruikt geeft dit het probleem goed weer. Voor dergelijke mega projecten kun je niet willen dat de hard- en software iedere paar jaar vervangen moet worden. Zelfs updates van een OS zijn al een risico voor de voortgang van de processen.
@evelo: geweldige fiets.
Miljaar! Zelfs een spin wordt nog zot daarbinnen...
En die kroonstenen/klemmen, echt tijd voor vernieuwing.
Allez, het zal werken, maar niet met schone handen aankomen.
A, das een lastige brug, alle 4 motoren moeten synchroon lopen. Daar bij is die van mij een makkie; 2 kolommen en 2 motoren, synchroniseert middels een ketting 
Persoonlijk zou ik een brug zoeken waar je ook rechtop onder kan staan 
Ik denk dat bij die megaprojecten de managers nog wel verstandig genoeg zijn om dit zelf te bedenken.
Het zijn die geniepige computertjes waar iedereen overheen kijkt maar die wel een cruciale hoeksteen van een bedrijfsproces kunnen zijn.
Dat is toch mijn ervaring in het industriële weeggebeuren. Wegen is niet sexy maar als het op een dag niet meer werkt dan is er paniek in het kot. Dan komen de managers in kostuum naar de werkvloer om te vragen hoe lang het nog zal duren voor de productie terug kan opstarten en of ze mensen naar huis moeten sturen.
@GJ_ dank u 
Op 16 november 2015 19:25:34 schreef evelo:
Ik denk dat bij die megaprojecten de managers nog wel verstandig genoeg zijn om dit zelf te bedenken.
Nou, eh.. kennelijk niet dus 
Het zijn die geniepige computertjes waar iedereen overheen kijkt maar die wel een cruciale hoeksteen van een bedrijfsproces kunnen zijn
Dat "geniepig" valt nog wel mee hoor, ken een bedrijf dat bijna 2 Miljoen met Microsoft afgetikt heeft omdat er nog zo'n 700 Windows 2003 servers draaien in de datacenters.
Upgraden, onderhoud, ofwel "Lifecycle management" kost geld en "als het draait , dan blijft het wel draaien"... toch ? 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 15 november 2015 16:57:04 schreef hurricane:
Windows is AB-SO-LUUT rommel. Goed om thuis wat te surfen en zo maar voor kritische toepassingen zou ik NOOIT die ellende inzetten.
Dan kies je toch voor een stabiel OS ?
Unix is dan bijvoorbeeld een goeie kandidaat.
Wanneer is een OS stabiel? Is dat 365 dagen up-time of is dat na 2000 dagen?
Op het werk draaien 8 Win-XP pro op HP desktop PC's als scada voor de aansturing van onze 14 kunstwerken. 365/365 7/7 24/24. Ondertussen sinds 1 september 2006. Ik kan me niet herinneren dat er in al die tijd 5 keer een reset van een pc is nodig geweest. Een internet connectie is er niet. Veiligheidsprobleem dus minimaal.
Momenteel begint de hardware het zwakke punt te worden. Maar deze vervanging gaat eerstdaags van start.
Meer problemen hebben we al een stuk langer met de video encoding/decoding. De hardware is niet meer leverbaar. Gelukkig een hoop reserve opgebouwd bij de ombouw van andere kunstwerken. Ook de encoding en decoding van de videobeelden komt nu in handen van een PC.
Ik heb een tijdje gewerkt bij een bedrijf waar ze drie fabrieken hadden en elk daarvan was op een ander moment omgezet naar PCS7, dus hadden we ook drie verschillende versies van windows. De oudste daarvan draaide op server 2003. Gelukkig wel redundant, dus konden we rustig elke maand even de servers rebooten. Nooit precies begrepen waarom de boel nooit geupgrade is, ik verwacht dat het toch met het risico te maken had, elk van de fabrieken was zo groot, dat er nooit een algehele shutdown was, altijd slechts lijn stops, waarbij een van de lijnen van de fabriek werd stil gelegd, maar nooit in zijn geheel.
Uiteindelijk blijft software updaten net als verdelers vervangen een lastig verhaal qua investeringen. De enige terugverdientijd die je er echt aan kan hangen is bedrijfszekerheid en minder uren die je nodig hebt om het in de lucht te houden. Dat blijft echter vaak lastig om echt aan te tonen met getallen. Zeker bedrijfszekerheid is lastig bij onderdelen die nog nooit gefaald hebben.
Die oude PC's voor aansturing van machines moet je gewoon kijken of je een image van de disk kunt maken en of je het dan kunt virtualiseren. Tegenwoordig een hoop mogelijk op dat gebied.
Aansluitingen zoals RS232 kun je ook prima doorgeven middels een Serial to Ethernet converter (Moxa levert die kastjes bijv.). Op die manier kan de antieke hardware i.i.g. het probleem niet meer zijn.
En mocht het virtualiseren niet lukken, dan heb je i.i.g. een backup van de schijf.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (10%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
In onze atelier staat ook nog een oude slijpmachine met CNC sturing.
Machine zelf werkt nog perfect, nooit problemen mee gehad.
Ding starte op met WFW 3.11, tot er plots rare dingen gebeurden.
Na een reset wist de machine niet meer wat hij is en wat hij moet doen...
Onze monteur kon soms na een dagje werk de machine weer werkend krijgen.
Dat ging zo verschillende keren verder tot het op een dag niet meer lukte, bleek een Lithium bufferbatterij van de PLC het opgegeven had.
Tja die machine is meer dan 30 jaar oud...
Constructeur bestaat niet meer, dus maar Siemens gebeld.
Die man heeft 2 dagen in de weer geweest met rs-232 kabel aan laptop en PLC om ding weer aan de praat te krijgen.
Lukte hem totaal niet, er is schade aan de PLC. Enige optie was een revisie van de CNC sturing.
Nu de prijs was voor onze baas een reden om het hazepad te kiezen...
Nu staat die machine gewoon stof te verzamelen, oud ijzer, schroot.
Machine nog goed, PLC zo dood als een pier.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
een OS kan best stabiel zijn. ik heb als server ooit een "stripped to the bone" XP gehad. daar stond NIKS op buiten het OS. zelf het klavier vervanderen van layout was er niet mogelijk op.
draaide 24/24 zonder problemen.
ik heb wel problemen gehad met harde schijven, processors, moederborden... maar het OS bleef gaan.
een probleem is dan wel dat je hardware kan vervangen, maar op een moment is de compatibiliteit er niet en is het ook afgelopen (men mainboard oa was zo een probleem. terwijl het 2 exacte machienes waren, hadden ze toch een verschillende processorversie alsook ander geheugen. HP D510's)
Op 16 november 2015 19:21:54 schreef Shiptronic:
A, das een lastige brug, alle 4 motoren moeten synchroon lopen. Daar bij is die van mij een makkie; 2 kolommen en 2 motoren, synchroniseert middels een kettingPersoonlijk zou ik een brug zoeken waar je ook rechtop onder kan staan
mijn garage heeft 2niveaus met ongeveer 80cm verschil. de brug gaat in helling komen als oprijplaat maar zou ook vlak kunnen komen. ik ga dus een deel vloer in het midden van de brug lager zetten zodat ik er recht kan onderstaan.
mijn brug heeft als voordeel dat ze 15ton kan heffen 
Op 16 november 2015 19:18:42 schreef Periang:
Miljaar! Zelfs een spin wordt nog zot daarbinnen...
En die kroonstenen/klemmen, echt tijd voor vernieuwing.
Allez, het zal werken, maar niet met schone handen aankomen.
die foto is wazig omdat die is genomen waar ik ze kocht. k heb thuis alles hetzelfde aangesloten, maar zit dus nog met kuren.
die kast zelf valt best mee. 2 grote contactoren in het midden die de 3fases aansluiten (linksom-rechtsom). 4 contactoren links onder voor elke motor 1. de rest is wat tijdspul en wat zekeringen. de logica echter erin....
@thinkpad: maar t moet mogelijk zijn. we hebben ook een pc staan die 32 RS232 poorten heeft. in virtualisatie kan je maar beperkt RS232poorten koppelen aan hardware (dacht 3). dan ben je er niks mee. moet je al een speciale kaart hebben die in een 'nieuwe' pc kan, moet je de drivers ervoor vinden voor je 'nieuw' systeem, moet je het kunnen koppelen aan je virtueel machien en dan heb je 3 mogelijke problemen.
-de hardware sneuvelt (ik vertrouw een 20jaar oude pentium 1 meer dan een nieuwe generatie i7 qua stabiliteit)
-de host software sneuveld (ik zie eerder een win7 crashen dan een nt4
-de virtuele software crashed.
terwijl je vroeger slechts 2 punten had, het OS of de hardware
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
Op 16 november 2015 20:47:41 schreef ThinkPad:
Die oude PC's voor aansturing van machines moet je gewoon kijken of je een image van de disk kunt maken en of je het dan kunt virtualiseren. Tegenwoordig een hoop mogelijk op dat gebied.Aansluitingen zoals RS232 kun je ook prima doorgeven middels een Serial to Ethernet converter (Moxa levert die kastjes bijv.). Op die manier kan de antieke hardware i.i.g. het probleem niet meer zijn.
En mocht het virtualiseren niet lukken, dan heb je i.i.g. een backup van de schijf.
Die vlieger gaat niet altijd op
ik heb hier bewust nog 95/98 machines liggen met een com poort, na XP(NT?) is het over! Je hebt geen directe toegang meer tot de poort, en dat geeft timing problemen. Elke extra laag ertussen maakt het drama alleen maar groter 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb al een paar keer zo het OS overgezet met macrium reflect. van de oude instabiele W7 OS disk naar een snelle ssd schijf. anders was het erg veel installatie werk wat me zeker 2 dagen ging kosten met oude drivers en complexe postcript drivers. nu hoefde niks veranderd te worden zelfs, wachtwoorden werden onthouden en office ging gewoon door. zelfs de nieuwe programmatuur die in de cloud draaide pikte dat.. was nu 45 min werk met de ssd erbij steken pc schoonblazen en al..
Dat lukt alleen als je software heb die niet middels een licentie werkt en daarbij controleert af de hardware waar het opdraait niet veranderd is
, machine draaide perfect maar een aantal progjes begonnen te zeuren dat HW-id niet klopte dus kun je dan nieuwe licenties gaan kopen 
RAAF12
Golden Member
Op 16 november 2015 21:18:46 schreef Shiptronic:
[...]Die vlieger gaat niet altijd op
ik heb hier bewust nog 95/98 machines liggen met een com poort, na XP(NT?) is het over! Je hebt geen directe toegang meer tot de poort, en dat geeft timing problemen. Elke extra laag ertussen maakt het drama alleen maar groter
Yep ook mijn ervaring. Met uitleessoftware dat een echte COM port verwacht. Zet er een USB to COM kabel tussen en ineens kan er een stuk minder worden uitgelezen in de auto.