Nixie klok, de zoveelste

Arco

Special Member

Slechte DCF ontvangst komt ook doordat meeste klokken op niet-intelligente manier de tijd binnenhalen... :)
Ze halen tijd enkele malen binnen, en vergelijken de laatst binnengehaalde met die welke daarvoor is binnengehaald. Zijn die opeenvolgend, dan is de tijd OK.
Beter is om bijv. 5x de tijd binnen te halen, en dan te kijken of er minimaal 2 goede bij zitten.
(je weet bijv. dat als je de 1e en de 5e tijd vergelijkt, er 4 minuten tussen moeten zitten. De tussenliggende 3 tijden mogen dan best 'gammel' zijn...)

Als 't wat meer mag kosten, heeft Hopf ook heel mooi spul... :9
http://www.hopf.com/index.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

Daar ga ik niet aan beginnen met een discrete opbouw hoor. Dat zou inhouden dat ik 5 x 58 bits moet opslaan en dan nog gaan vergelijken ook. Ik zit te denken om een vrijlopende klok te maken, welke gesynchroniseerd wordt als ik een goed signaal heb ontvangen en als de tijd tussen x en y seconden afwijkt. Vrijlopend houdt hier in dat ie ofwel op een kristal draait, ofwel met netsynchronistatie. Daar moet ik nog tussen kiezen.

Op 8 april 2016 11:56:11 schreef Arco:
[...]
't is natuurlijk wel leuk, zonder ic's: http://tube-clock.com/ ;)

Yep. nu nog dcf77 toevoegen he. :p

Op 8 april 2016 12:28:46 schreef PE9SMS:
Hoe goed zal DCF77 ontvangst zijn met die 170V hakketakvoeding vlak in de buurt...? Buisjes dan maar uit als je 's nachts DCF wilt synchroniseren.

Ik kan het voedinkje nog altijd in een blikken doosje steken he. Dan stralen enkel de voedingsdraden nog. En daar heb ik nog niet van bekeken hoe vies de spanning daarop is. :)
Buisjes uit is zelfs niet zo wenselijk. Ik wil 's nachts namelijk een snelle clock door alle getallen laten lopen. Zodat ze netjes samen verouderen. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
tmdr

Golden Member

Wat een enthousiasme hier!

Iemand die mij kan helpen met informatie over het aanpassen van de voeding voor 5v input?

Shock6805

Golden Member

Ik zou de 555 sowieso vervangen door zijn cmos variant(7555). Een gewone heeft een Vcc(min) van 4.5V als er dan een dipje in je 5V zit valt het spel uit. De 7555 is happy tot 3V en dus heb je dan wat meer marge over. Van de rest heb ik spijtig genoeg geen verstand. Dus dan zal je op het antwoord van de wat meer ervaren leden moeten wachten.
Je buisje hebben wel maar 140V nodig om te ontsteken. Je zou dus eens kunnen testen of je aan 140V komt met een 5V adapter, een 7555 en de rest origineel. Dit aangezien deze boost-converter tot 250V zou kunnen gaan. Als je geluk hebt, kom je mooi toe met 5V

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
mel

Golden Member

Ik woon in Venlo, de ontvangst van DCF77 is hier meer dan voldoende.
Ik heb 5 klokken op deze manier werken, en de enige die soms wel eens uit sync is, is degene van Conrad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Je moet net geluk hebben met je locatie... ;)
Ik heb er 2 van Conrad, 5 van andere merken, en een Seiko Waveceptor horloge. Allen hebben moeite met synchronisatie, maar 1 of 2 maal in een week lukt wel meestal...
Vlak na 2000 ging het altijd goed, en dat werd langzaam steeds slechter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Dus in principe zou ik het met 5v op de 555 kunnen proberen?
Voor het multiplexen heb ik volgens mij 190v nodig. Dus hopelijk haal ik dat.

Shock6805

Golden Member

Op 9 april 2016 10:29:50 schreef tmdr:
[...]555 [...]

Ik zou zeggen gewoon doen. Maar kijk dan ook wat er gebeurt als je de voeding belast. Er moet echt wel meer dan 4.5V uit de adapter blijven komen dan.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
tmdr

Golden Member

Helaas, geprobeerd maar ik bereik niet meer dan 6v uit het circuit. Leuk geprobeerd, maar ja dan maar 9v er op.

Arco

Special Member

Je moet in ieder geval een mosfet met betere VGS nemen. Op 5v gaat deze waarschijnlijk niet open...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

Ah. Daar had ik niet aan gedacht. Zou een logiclevel fet hier voldoen?

[edit]
Nope, net een snel blik geworpen op Google en bij rs. Verder dan een Vdss van 100V kom ik niet. Spijtig genoeg.
[\edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op zaterdag 9 april 2016 17:55:55 (51%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

Dat krijg je dus als je even snel met de smartphone probeert te zoeken...
Ze hebben em zelfs bij rs-components, waar ik dus aan het zoeken heb geweest. :/
Wel een nette fet. Kan vanaf 5V al zijn volledige stroom verwerken.

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op zaterdag 9 april 2016 18:23:44 (51%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Wasluis1971

Golden Member

Op 8 april 2016 11:56:11 schreef Arco:
[...]
't is natuurlijk wel leuk, zonder ic's: http://tube-clock.com/ ;)

Kijk eens aan, van dít soort projecten word ik blij!

Leve het transistortijdperk!