blaupunkt sultan type 2620 geen ontvangst

heb hier een blaupunkt sultan die ik probeer leven in te blazen, het is men eerste buizenradio veel kan ik er dus niet van, zeker niet de specifieke 'radio' termen !
het eerste probleem was een te hoge spanning op c779 en w750 daar zat 35v op, c779 vervangen door een 35v 47uf en W750 ook maar vervangen omdat deze naar de zwarte kant ging samen met de el84, spanning blijt nu rond de 7v zitten, potmeter van volume gaf heel veel ruis en reageerde niet op regeling die dus ook maar gelijk vervangen.
start nu mooi op, enkel geen enkel ontvangst op gelijk wat je em zet van am,fm,..., geen platenspeler voorhanden om op de aux te testen, kraakt en bromt enkel al heb ik wel de indruk dat er soms iets 'wil' doorkomen. zomaar wat gaan liggen vervangen lijkt me wat zinloos en ik wil niet het risico lopen iets stuk te doen of te vervangen waardoor hij moet geregeld worden (zou niet weten wie dat nog kan/wil).

alle tips welkom, let wel kennis van buizenradio is beperkt en beschik enkel over een dmm (fluke)eventueel iemand met de nodige kennis in de (ruime) omgeving westerlo al probeer ik liever eerst zelf wat.

mvg Mark

En nu moeten wij helderziende zijn wat C779 en w750 is, laat staan iets over de spanningen die daar horen te staan.
Heb je een link naar het schema?

De "AUX" testen kan ook met je vinger, het moet luid brommen als je die aanraakt in AUX stand.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (25%)]

die had er moeten bijstaan als upload maar dat is blijkbaar niet gelukt, bij deze poging 2 !

Maak C773 eens los aan de kant van de EL84 (W774) en meet dan de spanning op det uiteinde van die C en het chassis. Moet nul (0) volt zijn.

Als de kathode elko en weerstand van de EL84 dood zijn heeft die buis behoorlijk stroom staan trekken en zal nu ook wel dood zijn.

Typisch Duits om weerstanden met de "W" van Wiederstand aan te duiden.

losgekoppeld geeft die nul v op c773, misschien wat onduidelijk geformuleerd in mijn eerste post. EL84 is vervangen, die was idd stuk waardoor er hoge spanning op de c799 en W750 zat, deze zijn vervangen omdat ik van oordeel ben dat iets wat maar 15v aankan zelden 35v overleeft.

Wat doet je katteoog als je over een band afstemt?
Ziet die iets?

Begin met de gelijkspanningen te meten op alle buizen.
In het schema staan de gelijkspanningen bij elke anode en elk schermrooster aangegeven.
De waarde zonder haakjes is de spanning bij KW-MW-LW, de waarde tussen de haakjes (...) is de spanning in de stand UKW.
De gloeidraadspanning van 6.3V is wisselspanning en zal nooit veranderen.

ok nu heb ik haast geen geluid meer !
oog reageert nergens op, aux (ta) reageert, geeft lichte(logisch als je haast geen volume hebt) brom op de speaker. volumepot, is haast zijn geest aan het geven, geeft nog wel door en verloopt bij veranderen volume maar niet meer vlot, er zitten dode punten bij.

de buisspanning ga ik je bezorgen, dat ik daar niet aan gedacht heb !

Je hoeft mij de spanningen niet te bezorgen ;-) die moet je voor jezelf controleren.

Voor het behoud van de eindbuis en de luidsprekertransformator is het van belang dat je op punt 2 van de eindbuis (Rö 705) GEEN gelijkspanning meet.
Als je daar een positieve spanning aantreft is de condensator C773 defect. Die dan als eerste vervangen.

De spanningen worden altijd opgegeven en gemeten ten opzichte van het chassis.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]

metingen binnen en het ziet er niet zo best uit :-(
enige positieve pin 2 EL84 krijgt geen spanning!

dan wordt het dramatisch!
ech81:
pin 1: am 86v, fm 103v
pin 6: 208.5v
pin 8: 1.5v !

ef89:
pin 7: am 212v, fm 206v
pin 8: am 59.5v, fm 66v

eabc80:
pin 9: am 29v, fm 27.5v

el84:
pin3: am 6.2v (bij aanvang topic zeker 7v) fm 6v

enige positieve pin 2 EL84 krijgt geen spanning!

dan wordt het dramatisch!

Zo dramatisch is het niet hoor :-)
De opgegeven spanningen in de documentatie kunnen in de praktijk best een procent of 5 tot 10 afwijken.

Als "ijkpunt" moet je de gloeispanning (6.3V AC) van de buizen gebruiken.
Doordat de netspanning nu 230V is, tegen 220V in de tijd dat de radio werd gebouwd, moet je even kijken in welke stand van de spanningscarrousel de 6.3V het dichtst wordt benaderd. Meet de gloeispanning op 1 van de buizen (punt 4 en punt 5) met de spanningscarrousel in de stand 240V en een keer in de stand 220V. De stand waarbij 6.3V het dichtst wordt benaderd is de goede.

ech81:
pin 1: am 86v, fm 103v
pin 6: 208.5v
pin 8: 1.5v ! Is dit in de stand AM of FM gemeten? Bij FM kan dit kloppen, dan is de spanning afwezig.

ef89:

eabc80:
pin 9: am 29v, fm 27.5v Deze spanningen zijn veel te laag.

el84:
pin3: am 6.2v (bij aanvang topic zeker 7v) fm 6v
pin 8: am 59.5v, fm 66v Deze spanningen zijn veel te laag.

Het schermrooster van de EL84 (punt 9 niet punt 8) kan te laag zijn als elco C780 defect is, of weerstand W753.

Edit: Ik denk eerder aan een verkeerde meting. De schermroosterspanning van de EL84 is dezelfde spanning die ook de overige buizen voedt en daar is de afwijking veel minder.

Omdat de EABC80 vanaf hetzelfde punt wordt gevoed als het schermrooster van de EL84 kan met het oplossen van het probleem daar mogelijk ook het probleem bij de EABC80 zijn opgelost.

Als de spanning op de E(A)(B)C80 nog te laag is:
Maak C772 (1µF) eens los en meet nogmaals.
Als de spanning nu hoger is, is de elco defect. Als de spanning niet verandert kan een van de weerstanden W743 of W742 of W739 defect zijn.

gloeispanning op 220v geeft 6.9v op 240v geeft die 6.8v, metingen zijn gedaan op de 240v stand dus dat zit denk ik wel goed.
pin 8 van ech was idd op fm stand op am geeft die 79.5v !

c772 los geeft op de eabc een stijging van 4v op am, nu zal het rommelen worden op zoek naar een 1µf 350v elco, als ik hem niet heb zal het ten vroegste maandag worden voor ik een winkel heb die open is.

is het noodzakelijk om w742 en w743 mee te vervangen of is dat totaal zinloos (meten nog goed)?

Ter verduidelijking nog even een stukje schema.

De met rood gemerkte lijnen hebben allemaal dezelfde gelijkspanning ten opzichte van het chassis.
De met groen gemerkte lijnen hebben ook allemaal dezelfde gelijkspanning ten opzichte van het chassis.
In de ellipsen staan de spanningen die er bijhoren.

Voor de spanning op de anode van de triode van de EABC80 ga ik uit van de spanning in de stand AM (KW-MW-LW).

De stroom door de weerstanden W743, W742 en W739 kunnen we uitrekenen.
De totaalweerstand is W743 + W742 + W739 = 100kΩ + 200kΩ + 5kΩ = 305kΩ
De spanningsval over de totaalweerstand is de groene voedingsspanning min de anodespanning van de triode = 250V - 72V = 178V
Er vloeit dus 178V / 305kΩ = 0,58 mA door deze weerstanden.

Nu kan de spanningsval over elke weerstand afzonderlijk worden uitgerekend.
Het resultaat ten opzichte van het chassis gemeten heb ik in donkergroen al bij de knooppunten gezet.

Rekening houdend met een kleine afwijking in de beginspanning (250V), moet je kunnen bepalen of een van de weerstanden W743, W742 of W739 de oorzaak is van die te lage spanning op de anode van de triode van de EABC80.

Edit:
Het al dan niet aanwezig zijn van elco C772 mag geen invloed uitoefenen op de gemeten gelijkspanning.
Als dit wel het geval is lekt de elco gelijkstroom en moet worden vervangen.

Op 1 januari 2016 15:04:05 schreef markske:
gloeispanning op 220v geeft 6.9v op 240v geeft die 6.8v, metingen zijn gedaan op de 240v stand dus dat zit denk ik wel goed.

Controleer voor de zekerheid toch nog even of de batterij van je meter nog vol is. Ik vind 0,5V te hoog toch nog vrij veel als je gezien de spanningskeuze zou verwachten dat hij goed of net iets te laag zou zijn. Kan zo ontworpen zijn, kan komen doordat er elders te weinig stroom loopt, kan ook een normale meetfout zijn voor het wisselspanningsbereik van je meter, maar als het een meetfout door een lege batterij is, kunnen andere metingen ook afwijken. Ik weet het: dan zouden die waarschijnlijk eerder te hoog dan te laag zijn, maar ik weet ook uit ervaring dat het met een meter waar je niet 100% op aan kan toch vervelend werkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

die buis-elco (met dat driehoekje en rondje op) onderaan, naast de voedingstransfo, staat er ook om bekend om problemen te geven. is het zinvol om daar maandag ook 2x 47µf 400v exemplaren voor mee te pakken ? als ik dan toch de rit maak voor die c772...

Het kan nog erg meevallen met de veroudering van beker-elco's. Ik heb hier radio's uit 1950 staan waarvan de afvlakelco's nog in prima staat zijn. Maar soms zijn ze ook echt kapot.

Na lange tijd niet-gebruik is het altijd aan te bevelen om een elco eerst opnieuw te formeren. De oxidelaag in de elco wordt dan opnieuw opgebouwd.
Ik doe dat met een voeding uit een oude radio waar 250V gelijkspanning uit komt, een serieweerstand van 47kΩ tussen die voeding en de te formeren elco en een stroommeter om de lekstroom te meten.
Als na enige tijd (tot een paar uur) de lekstroom door de elco is afgenomen tot minder dan 1mA mag de elco van mij gewoon aan het werk.

Je kan in jouw radio de verbinding tussen de gelijkrichter en de eerste elco onderbreken en in plaats daarvan een weerstand van 47kΩ/1watt + een stroommeter zetten. Wel eerst alle buizen eruit trekken, je wilt alleen de stroom door de elco meten.

In de radio kan je al direct horen of de elco's slecht zijn. Dan hoor je een flinke brom uit de luidspreker waarvan de geluidsterkte niet met de volumeregelaar te beïnvloeden is.

CO deelnemer Fred101 heeft uitgebreide informatie op zijn website staan over elco's.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (11%)]

weer een stap verder, er komen op am af en toe zenders door, zwak, heel zwak. oog reageert niet dat ik merk (is ook al aardig ingebrand dus niet meer top), fm durf ik niet te zeggen of die iets pakt, heel zwak zou kunnen.
c722, c780 en c781 vervangen, weerstanden op de lijn niet zaten nog op hun aangeven ohm waardes en lijkt me dus ok.

metingen op EL84 geeft het volgende:
tussen 4&5 blijft 6.8
pin 9,: am 218v, fm 211v
pin 7: am 235, fm 230
pin 3 am 6.2

nog zaken die ik kan nakijken of meten ?
alvast bedankt voor de hulp tot hiertoe, sta toch al wat verder dan bij aanvang !

Heb je nog gekeken naar de batterij van je multimeter zoals @maartenbakker hier aangaf?

En wat is nu de spanning op punt 9 van Rö704?

De hoogspanning is wat lager dan in het schema staat. Dat kan komen door slijtage/veroudering van de bruggelijkrichter GL.
Als deze erg warm wordt (Pas op! Hoogspanning!) moet daar ook iets aan gedaan worden. Een beetje lauw is niet erg.

Als de spanning op Rö704 in de buurt komt van de opgegeven waarde moet je met de druktoets TA (= Tonabnehmer = pickup) ingedrukt en je vinger via een draad aan een van de gaatjes van de 3-polige plug achteraan, een harde brom uit de luidspreker krijgen waarvan de geluidssterkte regelbaar is met de volumeregelaar.

Afstemogen hebben maar een korte levensduur, dus meestal zijn ze bij een oude radio volledig uitgeput.
Voor de werking van de radio is het afstemoog niet van belang.

de meter heeft een nieuwe accu gekregen voor het nieuwe jaar :-)
ga me wel ergens 1 lenen van de week om te testen of het niet aan de fluke zelf ligt !

pin 9 eabc80 op am 35v, er is dus zeker vooruitgang, die siemens brug wordt gewoon warm, vinger op aux geeft brom afhankelijk van het volume (wel niet supper luid)

Meet de gloeispanning op 1 van de buizen (punt 4 en punt 5) met de spanningscarrousel in de stand 240V en een keer in de stand 220V. De stand waarbij 6.3V het dichtst wordt benaderd is de goede.

Dat scheelt wel erg weinig. Bij aparte 220 en 240V aftakkingen zou je bijna 0,6V verschil verwachten.

Waarschijnlijk zijn de standen 220 en 240 in feite dezelfde aftakking op de trafo, zoals in het schema.

Probeer eerst maar een andere multimeter. Als het onzeker is of de spanningen zijn zoals nu opgegeven wordt het erg moeilijk zoeken naar de oorzaak.

@FET: Verhip, je hebt alweer :-) gelijk.
Op het A4tje dat ik had afgedrukt was me dat niet opgevallen.
Wat een onzin om dan een stand 240V aan te geven.

Op 4 januari 2016 17:09:28 schreef evdweele:
Afstemogen hebben maar een korte levensduur, dus meestal zijn ze bij een oude radio volledig uitgeput.
Voor de werking van de radio is het afstemoog niet van belang.

Maar de afbuiging blijft dan wel werken. Hoogstens zie je weinig verschil tussen licht- en donkergroen. Voor de werking van de radio maakt het inderdaad niet uit of de buis het wel of niet doet.
Je hebt toch wel een antenne aangesloten?

Heel vaak geven afstemogen helemaal geen groen licht meer en zie je alleen het rode schijnsel van de gloeidraad.

met een perel dmm van een kennis 6.9v, verschiet er zelf van dat dat goedkoop ding zo kort tegen mijn fluke zit !

ja er zit een antenne op hoor, heeft het enig nut om op 1 of andere manier signaal via de aux in te sturen om het versterkgedeelte uit te sluiten ?
blijven natuurlijk wel die "te" hoge wissel en te lage gelijkspanning...

Heb je met die andere multimeter ook nog de gelijkspanning gemeten?
Als die ook ongeveer gelijk aan de Fluke was kan je er vanuitgaan dat het allemaal klopt wat je eerder hebt gemeten.
Aan de iets te hoge wisselspanning is wel iets te doen met een kleine transformator 230V > 12V. Maar echt noodzakelijk is dat niet. Tenzij het de bedoeling is dat de radio de hele dag zal aan staan.
De te lage gelijkspanning kan worden opgelost door de gelijkrichter GL te vervangen.

Je kan beluisteren hoe de laagfrequentversterker werkt door op de aansluitbus van de pickup (TA) een cd- of mp3-speler aan te sluiten.
In het verloopsnoer moeten dan twee weerstandjes worden opgenomen om te voorkomen dat de signalen Links en Rechts elkaar kortsluiten.
Op deze manier.

Voor de radio-ontvangst zijn ook de spanningen wat aan de lage kant, maar niet zodanig dat er geen ontvangst meer mogelijk zou zijn.
Er kunnen wat ontkoppelcondensatoren aan vervanging toe zijn, dat is echter zonder geschikte meetinstrumenten niet vast te stellen.
Kan je eens wat duidelijke foto's laten zien van de condensatoren die in de buurt van de buizen ECH81 en EF89 zitten?
Het merk en type geeft misschien al wat meer informatie.
Het gaat dan met name om C746, C749, C743, C750, C736, C721, C723, C711