Met een opamp kun je gewoon de fout van de elko corrigeren.

Met een opamp kun je gewoon de fout van de elko corrigeren.

Als de elco in de feedback-loop zit wel, dat is meestal niet het geval (zoals in schema hiervoor).

De elko kan niet in de feed-back loop. Ivm DC en lage fequenties, fase etc. Wat je moet doen is een laag-afval over de feedback.

Wil je het goed doen dan moet je twee regelingen maken. De normale en een extra regeling die de elko-fout meeneemt met aangepaste MKP C en impedanties, met juiste fasedraaing en veel, veel, veel uitzoekwerk.

Op 8 januari 2016 13:26:03 schreef markce:
Met zowel MOSFET's and transistoren zijn hele goede high-end versterker te bouwen. MOSFET's hebben een nogal grote ingangs-C, maar schakelen sneller. Dus, als je en echt snelle eindtrap wilt, hebben MOSFET's mijn voorkeur.

Hier staat ook een snelle 100 watter
http://www.southampton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Stochino_circuit.jpg
artikel
http://www.southampton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Stochino_amp.html
slew rate of 1.4V/us

Ik heb niet het idee dat een forse paukenslag, trompet of andere muzikale impuls nu ineens vlotter de luidspreker uitkomt.

Op 12 januari 2016 22:52:29 schreef RAAF12:
[...]

Hier staat ook een snelle 100 watter
http://www.southampton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Stochino_circuit.jpg
artikel
http://www.southampton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Stochino_amp.html
slew rate of 1.4V/us

Ik denk dat bij dit ontwerp met name de nuldoorgangen problematisch worden. IRF640's worden ook wel gebruikt in H brug PWM sturingen, en daar zit altijd een circuit bij dat een dode tijd verzorgd tussen de overgang van de bovenste naar de onderste MOSFET.

Om het zeker te weten zou je het natuurlijk een keer moeten testen en aan moeten meten :)
Maar ik ben er wat sceptisch over.

Een H-brug PWM-sturing moet het zonder ruststroom stellen. Hoe snel die schakelt hangt voornamelijk van de snelheid van het in een keer volledig laden en ontladen van de gates af.

Is die 1.4V/us geen foutje? Dat is extreem laag voor een eindtrap. Maar "1.4V/us per piek output volt" is al snel 50V/us bij 35V top output.
De verderop genoemde 300V/us is weer heel snel.
Ik vind 100V/us al mooi als doel.
Je hebt die snelheid nodig, omdat de meeste tegengekoppelde vermogensversterkers bijzonder hoorbare vervorming (TIM) genereren als ze kwa snelheid overvraagd worden.

Ik heb hier een quote uit het artikel, maar ik ben er niet zeker van of dit het juiste topic is :)

After a day or two, however, the amp was definitely starting to run in and sounded much more open and authoritative than ..

Ja, hoor je vaak. Zijn de elco's zijn dan geformeerd? Opwarm effect?

[Bericht gewijzigd door markce op (12%)]

Op 13 januari 2016 09:36:06 schreef markce:
Ja, hoor je vaak. Zijn de elco's zijn dan geformeerd? Opwarm effect?

Het hele ontwerp is DC gekoppeld, er zit geen elko in het audio pad.
Elko's formeren? 2 dagen opwarmen? Éh sorry hoor, maar dan haak ik af! Te veel audiofielie, te weinig science!

Metingen willen we zien, aantoonbaar en reproduceerbaar. Laat zien dat je S/N 110 db is! Het hele artikel bevat trouwens niet één scoop plaatje!

En als alles gemeten is, en binnen specificaties is, dan pas kun je gaan luisteren.

Ga je een geluidsversterker of een meetversterker ontwikkelen?

Op 13 januari 2016 10:00:20 schreef markce:
Ga je een geluidsversterker of een meetversterker ontwikkelen?

Is dit een serieuze vraag?

Elco's formeren is geen onzin. Ik geloof dat Fred101 er vrij veel geformeerd heeft wegens overmatige lek. En dat kan even duren. Soms een uur, soms een dag. Eens dat gedaan is, is het niet meteen weer nodig. Hooguit als je de boel érg lang (maanden, jaren) niet gebruikt.

Verder zou het me niet verbazen als elco's ook een temperatuurgevoeligheid hebben zoals iedere condensator...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

In het audio pad zitten geen elko's!
Wel in de voeding uiteraard.

En formeren van elko's doe je eigenlijk alleen het oxide dielectricum te regenereren. Daar heb je bij elko's die uit de fabriek komen geen last van. En dit geval al helemaal niet, want het gaat om voedingselko's. Daar is de lekstroom van geen enkel belang.

Ik ben inderdaad ook van mening dat nieuwe elco's (dus geen old stock) formeren onzin is.

Op 13 januari 2016 10:02:05 schreef JBerg54:
[...]

Is dit een serieuze vraag?

Waarschijnlijk een misverstand omdat je het over meten had. Je gaf volgens mij alleen maar aan dat dit de basis is en dat je daarna gewoon gaat luisteren.

Op 12 januari 2016 23:29:37 schreef markce:
Is die 1.4V/us geen foutje? Dat is extreem laag voor een eindtrap. Maar "1.4V/us per piek output volt" is al snel 50V/us bij 35V top output.
De verderop genoemde 300V/us is weer heel snel.
Ik vind 100V/us al mooi als doel.
Je hebt die snelheid nodig, omdat de meeste tegengekoppelde vermogensversterkers bijzonder hoorbare vervorming (TIM) genereren als ze kwa snelheid overvraagd worden.

Vraag ik me af wanneer dat hoorbaar gaat worden. Ik kijk sat TV en luister via een Quad 303 endamp met NPN/PNP triplets en een elco in serie met de luidspreker. Ik hoor geen vervorming. Terwijl deze versterker volgens Matti Otala verschrikkelijk zou moeten klinken.
De AES heeft ook gepubliceerd over transient intermodulatie vervorming. Het zal wel aan mijn oren liggen dat ik het niet hoor. Cross-over vervorming hoor ik prima, zelf getest :-)

Een goede Quad 303 klinkt niet verschrikkelijk, eerder te vriendelijk. Niet recent gehoord overigens, ook helaas niet aan gemeten. Deze amp is origineel ontworpen voor aansturing van electrostaten en is beter met hogere impedantie als belasting. De uitgangs elco's zijn kritisch, gebruik kwaliteits-elco's.
Cross-over is inderdaad makkkelijker te herkennen dan tim. Dat is een vervorming die alleen bij pieken optreed.
Een snelle moderne versterker klinkt echt anders dan een Quad 303.

Op 13 januari 2016 09:36:06 schreef markce:
Opwarm effect?

Alleen bij een extreme 'burn-in' van de eindtrap, maar dat is niet een gezonde situatie voor een versterker ;)

Punt is dat ik het effect van uren aanstaan zelf ook heb ervaren. Het wordt nogal wollig omschreven, maar het lijkt of er na langer aanstaan meer datails weergegeven worden. Iemand een idee hoe dat meettechnisch te benaderen?

@marcke: het enige wat ik me kan voorstellen is dat de temperatuur na een paar uur oploopt. Wat heel snel te controleren is, is temperatuur van het koelblok, eventueel vs de ruststroom.

Als je meent meer detail te horen, moet ik dat uitleggen als meer hoog?
Als dat zo is zou je een 1kHz blok aan de ingang kunnen aanbieden, en aan de uitgang de response meten. Met name de slew rate en overshoot zijn dan interessant. Wel met een lange luidspreker kabel naar de luidspreker ;)

Wellicht is afscheid nemen van termen als Hi-Fi en Hi-End ed. het beste. Als een versterker OK is maakt alleen de aangesloten luidspreker het verschil, aangenomen dat het bronmateriaal OK is.
Echt hoorbaar slechte versterkers waren er ooit zoals de Amroh Robijn met germanium endtorren. Maar dat is allang geleden.

meer detail te horen

is echt dat, geen echt klankverschil. Het is alsof je bij een pick-up de stofvlok van de naald gehaald heb.
Het grote tijdsverschil maak meten lastig. Daarbij staat vrijwel al mijn meetspul boven. Ik zoek eigenlijk iemand die dit al eens gemeten heeft zodat ik dit gericht kan uitzoeken.

Hifi is nogal achterhaald, dat was de stand van de techniek 50 jaar terug, hoewel het voor voor veel PC-speakers best een aardige norm zou zijn. High-end is maar een aanduiding, en nog een bewegend doel ook.

M'n klasse A bak klinkt koud ook niet lekker. Of het ding klinkt beroerd en ben je er na een half uurtje aan gewend :) Staat in ieder geval ook in de handleiding; moet even opwarmen.

Is overigens een stokoude (1986?) Audio Analyse, 20W klasse A. Wat ik frappant vind is dat de elco's nog leven. Ding wordt lekker warm (understatement).

Ding is Frans. Ooit luidspreker schakelaar moeten vervangen, snel maar weer dichtgemaakt. Niet echt super in elkaar gezet (lees, beetje Franse slag). Maar goed, buiten de schakelaar geen problemen en al in gebruik sinds het jaar kruik.

En van de buitenkant is het ding nog steeds een kunstwerkje :) Het oog wil ook wat.

Op 13 januari 2016 13:15:17 schreef JBerg54:
In het audio pad zitten geen elko's!
Wel in de voeding uiteraard.

Dat is ook het signaalpad. Vervang ze maar eens door kleinere: dat hoor je meteen.