Hallo, ik heb een Sony str-dn1050 receiver, pickup met Ortofon element en een los phono pre-versterkertje van HQ.
Alles aangesloten op de Sony en het speelt. Er is echter ook brom, en aarding van de pickup op de receiver verhelpt dat niet, bovendien is die HQ een goedkoop dingetje, de brom komt mogelijk van zijn voeding.
Nu mijn vraag: ik heb nog een Quad set 33/303. Die 33 is een voorversterker en ik vraag me af of ik die tussen mijn pickup en de Sony kan zetten. De 33 heeft een vierkante steekprint waarmee je de ingangsgevoeligheid kunt aanpassen, afhankelijk van welk element je gebruikt.
Als er onder u audiofielen zijn die in deze (on-)mogelijkheid brood zien, wat ik natuurlijk hoop, dan lees ik dat graag en zal ik de nodige informatie over spanninkjes en impedanties geven. De Quad staat/ stond bekend als een goede versterker en dit is misschien wel een gouden geluksgreep! Wie wil helpen?
Als het een moving coil Ortofon element is kan je het schudden, de Quad 33 lust alleen MD elementen. MD element kan je zo aansluiten op de 5 pool DIN ingang, resp. 2mV of 5mV gevoeligheid en gebruik je de tape out van de 33 naar de rest van de installatie.
De 33/303 is inderdaad erg goed. Helemaal discreet opgebouwd zonder allerlei onnodige opamps ed. Bovendien heeft de 303 een gestabiliseerde voeding. Wim Jak heeft daar metingen naar gedaan en bleek dat goed uit te werken op de vervorming bij lage frequenties. In de meeste woonkamers voldoet die 2 keer 45 Watt.
http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kquad303-33.htm
Hallo corvus corax,
Dank voor je positieve reactie over de Quads!
Over mijn vraag, jij bent in deze kwestie beter thuis dan ik.
Het Ortofon element is een stugge mc met "hoge" spanningsafgifte:
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. - 2 mV, de ingangsgevoeligheden bij de Quad 33 is weergegeven per cm/sec:
M1 0,2-1mV/cm/sec out=> 2mV bij 1 kHZ
M2 0,7-3mV/cm/sec out=> 5,6mV bij 1kHZ
5 of 1 cm/sec, dat zal ook schelen in de spanning maar hoeveel? en is de output van de 33 niet te hoog voor de ingang van mijn Sony?
ik zou niet graag de boel opblazen!
Uitgangsspanning Quad 33: 500 mv over 1 kOhm
Wat denk jij, kan ik de tulpstekkers die normaal de 303 ingaan veilig in de Sony steken?
Dit weet ik van de Sony:
Input
Analog:
Sensitivity: 500 mV/50 kilohms
S/N (*3): 105 dB (A, 500 mV (*4))
Kun je me zo adviseren of heb je meer nodig?
Dat is geen probleem, alleen zal je een DIN verloopje moeten gebruiken, de meeste pickups hebben cinch. De output van de 33 naar de 303 is regelbaar met de potmeter.
Beter is het signaal in de voortrap af te takken, dus de tape-out gebruiken.
Dat zijn de pinnetjes 1 en 4 op de 5 polige DIN plug. Eventueel kan je de platenspeler aarde ook nog doorverbinden met de separate aardaansluiting op de achterzijde van de Quad 33 voorversterker.
Ik denk dat de M1 setting van de Quad gebruiken een optie is met je hi-output MC element. De het rec-out niveau is in te stellen met schroefjes op de tape adapter print, resp. 3,7mV; 20mV of 100mV. Rec out signaal zal niet de aux ingang van de receiver opblazen, want cd spelers geven zomaar 2V af. Het zou zomaar kunnen dat rec-out nog te zwak is en dat het eindversterkersignaal (via de volumeknop) zou moeten gebruiken.
edit: Raaf was me voor
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Waarom niet de tape-uitgang van de Sony op de 33 aangesloten en gewoon de 303 als eindtrap gebruiken? Dat lijkt mij veel logischer.
Bovendien is de set dan ook stabieler. Die 303 kun je gewoon ergens in een hoekje kwijt, want je schakelt hem aan met de 33
HQ MC voorversterkertjes zijn bagger, net zoals de meeste HQ spullen. Niveau BACO.
Nog een probleem van jouw opstelling is dat je dan de hele toonregeling van de 33 niet gebruikt als je de tape uitgang gebruikt. Juist een van de mooiste dingen van die 33!
VRAAG:
Waarom dat MC element met een lage compliantie en niet gekeken naar een klasse MD element?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (42%)]
@Tidak: we weten natuurlijk niet of TS een 303 tot zijn beschikking heeft. Oeps, ja gezien.
[Bericht gewijzigd door Sjepr op (10%)]
Volgens de openingspost wel. Lijkt mij ook een goed idee om die te gebruiken.
Btw. Deze aansluitingen gaat het om als toch wordt besloten alleen de MD pre amp uit de Quad 33 te gebruiken.
Er zitten per kanaal drie stelschroefjes waarmee het outputnivo te kiezen is. Dit printje kan er aan de achterzijde uitgeschoven worden!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 6 januari 2016 17:46:20 schreef Sjepr:
@Tidak: we weten natuurlijk niet of TS een 303 tot zijn beschikking heeft.
Op 5 januari 2016 19:10:56 schreef Casey 1958:
[....]
Nu mijn vraag: ik heb nog een Quad set 33/303. Die 33 is een voorversterker en ik vraag me af of ik die tussen mijn pickup en de Sony kan zetten. De 33 heeft een vierkante steekprint waarmee je de ingangsgevoeligheid kunt aanpassen, afhankelijk van welk element je gebruikt.
[....]
Als ik het goed lees schijft TS dat hij een QUAD 33/303 heeft.
TransTec beveelt overigens aan om voor MC preamps een van de radio ingangen te gebruiken voor CD-spelers Misschien kun je dat ook beter doen voor die correctieversterker (liever niet van HQ!!).
OT
@RAAF:
Sinds kort merkte ik dat de stereodecoder van mijn FM3 niet meer werkt. Het lampje gaat ook niet meer branden. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
/OT
Op 6 januari 2016 15:47:30 schreef Casey 1958:
Het Ortofon element is een stugge mc met "hoge" spanningsafgifte:
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. - 2 mV, de ingangsgevoeligheden bij de Quad 33 is weergegeven per cm/sec:M1 0,2-1mV/cm/sec out=> 2mV bij 1 kHZ
M2 0,7-3mV/cm/sec out=> 5,6mV bij 1kHZ5 of 1 cm/sec, dat zal ook schelen in de spanning maar hoeveel? en is de output van de 33 niet te hoog voor de ingang van mijn Sony?
ik zou niet graag de boel opblazen!
5cm/sec is ongeveer de groefsnelheid aan het begin van een LP, en bij het uitloopspoor terug gegaan naar 2cm/sec. Dit is een lineare waarde waar je in de praktijk niets van merkt.
Ik zou M2 gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Welke FM3 serie heb je?
s/n to 5884: This series uses a two-IC front end and a Motorola MC1305 stereo decoder.
2: s/n 5885-9,9999: This series uses the same front end and an MC1310 stereo decoder.
3: s/n 10,000 up: This series uses a single-IC front end and the MC1310 stereo decoder.
Je hebt nog wel audio stereo ontvangst en het nivo is goed zonder ruis? Zou ik even de lamp output op het IC checken.
[OT]
Inderdaad vooral die ouwe MC1305!
http://www.doctsf.com/documents/afficher_document.php?num_doc=36608&am…
Het is wel leuk om hem origineel te houden....
[/OT]
Hallo mannen en/of vrouwen,
Hier word ik dus echt blij van, wat een mooie reacties! Jullie zijn er kennelijk goed in thuis, dankjewel.
Even ter aanvulling: ik heb de Quads inderdaad compleet en al zo'n 40 jaar in bezit.
@RAAF12 ik heb ze jaren geleden al omgebouwd naar cinch, maar dat kon jij nog niet weten.
@Tidak Ada het Ortofon X1-MCP element is me ooit aangeraden, ik weet niet meer waarom. De 303 gebruik ik niet meer in mijn opstelling omdat de Sony deel uitmaakt van mijn home theater, de STR-DN1050 beschikt echter niet over een phono ingang, maar is in zijn klasse een onwijs goeie versterker! Als ik de 33 op de Sony kan aansluiten hoef ik mijn hoofd- (front) speakers niet steeds om te pluggen.
@Sjepr jouw bijdrage stelt me gerust.
@Henry S. mooie uitleg over de snijsnelheid.
Voor nu bedankt allemaal, ik blijf kijken of er nog aanvullende dingetjes komen van jullie, en ga het uitproberen. Ik laat ter zijner tijd weten of en hoe het gegaan is en zal dan een topic plaatsen met dezelfde titel met drie *** ervoor makkelijk te zien voor jullie.
Nogmaals bedankt zover.
Tidak Ada
Op 6 januari 2016 20:08:00 schreef Casey 1958:
[...]
@Tidak Ada het Ortofon X1-MCP element is me ooit aangeraden, ik weet niet meer waarom. De 303 gebruik ik niet meer in mijn opstelling omdat de Sony deel uitmaakt van mijn home theater, de STR-DN1050 beschikt echter niet over een phono ingang, maar is in zijn klasse een onwijs goeie versterker! Als ik de 33 op de Sony kan aansluiten hoef ik mijn hoofd- (front) speakers niet steeds om te pluggen.
[....]
Nogmaals bedankt zover.
Je zou nog kunnen overwegen, maar ik weet niet of je Sony dat aan kan, om die hoofdspeakers door de 303 te laten spelen en de 'bijgeluiden' (Sorry) (= achter) via de Sony. Inderdaad is de filosofie van Quad op (klassieke) muziek gericht en niet op een home theater.
Hier bij mijn PC draai ik op een Yamaha U200, maar het geluid van de QUAD blijf ik prefereren.
OT
@RAAF en Henry:
Die FM-3 heeft serienummer 16549 en is met een MC1310 uitgerust. Het stereo signaal is niet wat ik er van verwacht en mogelijk lijkt het op stereo door akoestische beïnvloeding en het niet meer helemaal goed functioneren van mijn elektrostaten (Ik wil de hoogspanningsvoeding er van nog eens aanpakken).
Ruisniveau is OK voor zover dat op een kabel gaat, maar het kan ook aan het niet goed werken van de decoder liggen (toch schijnstereo dus).
Helaas is het nogal tijdrovend om de tuner uit te bouwen om te kijken. Ik heb nu in ieder geval aanknopingspunten. Ik hoop er binnenkort via een nieuw topic op terug te komen.
/OT
Over en uit
@Tidak Ada, Je denkt als ik.
Het mooiste geluid dat ik ooit heb gehoord was met deze 33 in combinatie met een buizen eindbak van Klare (12,5 watt). Het geluid kwam helemaal los van de speakers en de basweergave van Carmen van Bizet hing helemaal om me heen door de hele kamer, werkelijk prachtig!
Vorig jaar kreeg ik dan ook het idee om zo'n buizenbak te kopen en daar mijn frontspeakers op aan te sluiten, net zoals jij omschreef, als ik je goed begrijp tenminste.
Het probleem is alleen, hoe krijg je de signalen L front en R front
uit het Dolby- of DTS surround pakket zodat je die kunt aanbieden aan de andere (in jouw voorbeeld de 303) eindversterker?
Wat betreft de 33 als pre phono, ik heb hem van stal gehaald en hij doet het niet meer, ik zal eerst moeten (laten) uitzoeken wat er mis is met het beestje, helaas...het is niet slechts de zekering want die is goed.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Heeft de Sony geen pre-outs voor die signalen dan ?
Tot nu toe hebben al mijn AV versterkers die gewoon gehad.
Tidak Ada
Een QUAD 33/303 (en vergelijkbare systemen), met goede luidsprekers en een goede luidsprekeropstelling heeft geen kunstgrepen nodig als Dolblij en Surround.
Die kunstgrepen zijn alleen noodzakelijk bij een slechte akoestiek en een slechte luidsprekeropstelling, of bij achtergrondmuziek bij films.
Het kan ook helpen een slechte opname acceptabel te maken, maar die moet je gewoon niet kopen of, zoals ik, primair naar de muziek luisteren.
@Gadget_inc geen idee, hoe kom ik daarachter?
@Tidak Ada Ik ben het niet met je eens, de info in een 5.1 of 7.2 geluidssysteem is niet te vergelijken met stereo, je vergelijkt appels met peren heb ik het idee. Evenmin kun je mono met stereo vergelijken
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
IDD casey, appels en peren.
Overigens ken ik helaas genoeg mensen die muziek luisteren wat 2 kanaals is opgenomen, maar dan op 7.1 (5.1) afspelen, dat klinkt natuurlijk voor geen meter.
Wat betreft dat pre-out gebeuren...
Dat zijn bij mij gewoon tulp (cinch) connectoren op de achterkant van de verstrerker, te weten:
PRE-OUT:
Left Front, Right Front
Left Rear, Right Rear
Center
Surround
Edit: en Sub out, maar die is flauw 
@Gadget_inc Jouw pre outs zijn bij mijn Sony de speaker uitgangen.
Verder is er nog zone 2 maar die leveren beperkingen op, geen pre outs dus, of ben ik gek?
Op 7 januari 2016 16:23:55 schreef Casey 1958:
Wat betreft de 33 als pre phono, ik heb hem van stal gehaald en hij doet het niet meer, ik zal eerst moeten (laten) uitzoeken wat er mis is met het beestje, helaas...het is niet slechts de zekering want die is goed.
Waarschijnlijk is de 230V switch op de potmeter defect. En de Rifa ontstoorbom die daar zit verwijderen... Lampje op het voorpaneel brand niet? Kan ook kapot zijn want die heeft een gloeidraad (toen de 33 gemaakt werd was er nog geen LED).