Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 6 januari 2016 20:08:00 schreef Casey 1958:
[...]
@Tidak Ada het Ortofon X1-MCP element is me ooit aangeraden, ik weet niet meer waarom. De 303 gebruik ik niet meer in mijn opstelling omdat de Sony deel uitmaakt van mijn home theater, de STR-DN1050 beschikt echter niet over een phono ingang, maar is in zijn klasse een onwijs goeie versterker! Als ik de 33 op de Sony kan aansluiten hoef ik mijn hoofd- (front) speakers niet steeds om te pluggen.
[....]
Nogmaals bedankt zover.
Je zou nog kunnen overwegen, maar ik weet niet of je Sony dat aan kan, om die hoofdspeakers door de 303 te laten spelen en de 'bijgeluiden' (Sorry) (= achter) via de Sony. Inderdaad is de filosofie van Quad op (klassieke) muziek gericht en niet op een home theater.
Hier bij mijn PC draai ik op een Yamaha U200, maar het geluid van de QUAD blijf ik prefereren.
OT
@RAAF en Henry:
Die FM-3 heeft serienummer 16549 en is met een MC1310 uitgerust. Het stereo signaal is niet wat ik er van verwacht en mogelijk lijkt het op stereo door akoestische beïnvloeding en het niet meer helemaal goed functioneren van mijn elektrostaten (Ik wil de hoogspanningsvoeding er van nog eens aanpakken).
Ruisniveau is OK voor zover dat op een kabel gaat, maar het kan ook aan het niet goed werken van de decoder liggen (toch schijnstereo dus).
Helaas is het nogal tijdrovend om de tuner uit te bouwen om te kijken. Ik heb nu in ieder geval aanknopingspunten. Ik hoop er binnenkort via een nieuw topic op terug te komen.
/OT
Over en uit
@Tidak Ada, Je denkt als ik.
Het mooiste geluid dat ik ooit heb gehoord was met deze 33 in combinatie met een buizen eindbak van Klare (12,5 watt). Het geluid kwam helemaal los van de speakers en de basweergave van Carmen van Bizet hing helemaal om me heen door de hele kamer, werkelijk prachtig!
Vorig jaar kreeg ik dan ook het idee om zo'n buizenbak te kopen en daar mijn frontspeakers op aan te sluiten, net zoals jij omschreef, als ik je goed begrijp tenminste.
Het probleem is alleen, hoe krijg je de signalen L front en R front
uit het Dolby- of DTS surround pakket zodat je die kunt aanbieden aan de andere (in jouw voorbeeld de 303) eindversterker?
Wat betreft de 33 als pre phono, ik heb hem van stal gehaald en hij doet het niet meer, ik zal eerst moeten (laten) uitzoeken wat er mis is met het beestje, helaas...het is niet slechts de zekering want die is goed.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Heeft de Sony geen pre-outs voor die signalen dan ?
Tot nu toe hebben al mijn AV versterkers die gewoon gehad.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een QUAD 33/303 (en vergelijkbare systemen), met goede luidsprekers en een goede luidsprekeropstelling heeft geen kunstgrepen nodig als Dolblij en Surround.
Die kunstgrepen zijn alleen noodzakelijk bij een slechte akoestiek en een slechte luidsprekeropstelling, of bij achtergrondmuziek bij films.
Het kan ook helpen een slechte opname acceptabel te maken, maar die moet je gewoon niet kopen of, zoals ik, primair naar de muziek luisteren.
@Gadget_inc geen idee, hoe kom ik daarachter?
@Tidak Ada Ik ben het niet met je eens, de info in een 5.1 of 7.2 geluidssysteem is niet te vergelijken met stereo, je vergelijkt appels met peren heb ik het idee. Evenmin kun je mono met stereo vergelijken
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
IDD casey, appels en peren.
Overigens ken ik helaas genoeg mensen die muziek luisteren wat 2 kanaals is opgenomen, maar dan op 7.1 (5.1) afspelen, dat klinkt natuurlijk voor geen meter.
Wat betreft dat pre-out gebeuren...
Dat zijn bij mij gewoon tulp (cinch) connectoren op de achterkant van de verstrerker, te weten:
PRE-OUT:
Left Front, Right Front
Left Rear, Right Rear
Center
Surround
Edit: en Sub out, maar die is flauw 
@Gadget_inc Jouw pre outs zijn bij mijn Sony de speaker uitgangen.
Verder is er nog zone 2 maar die leveren beperkingen op, geen pre outs dus, of ben ik gek?
Op 7 januari 2016 16:23:55 schreef Casey 1958:
Wat betreft de 33 als pre phono, ik heb hem van stal gehaald en hij doet het niet meer, ik zal eerst moeten (laten) uitzoeken wat er mis is met het beestje, helaas...het is niet slechts de zekering want die is goed.
Waarschijnlijk is de 230V switch op de potmeter defect. En de Rifa ontstoorbom die daar zit verwijderen... Lampje op het voorpaneel brand niet? Kan ook kapot zijn want die heeft een gloeidraad (toen de 33 gemaakt werd was er nog geen LED).
Gadget_inc
Ik heb er ook echt Pre-outs op zitten voor alle kanalen.
Kan natuurlijk zijn dat er een leeftijd verschil tussen onze versterkers zit 
Als er een tape-RecOut op zit, zou je die kunnen gebruiken, maar mis je wel de optie het volume te regelen vanuit de luie stoel.
@RAAF12 De "rifa" waar jij het over hebt is de condensator die over blauw en groen staat?
Als ik blauw en groen doormeet gaat de ohmmeter inderdaad niet naar nul na inschakelen, dan istie kapot toch?
Zo ja, blauw en groen over gewone schakelaar laten lopen zonder ontstoorbom???
Lampje doorgemeten, is goed en zit aan massa klopt dat?
@Gadget-inc heb ze gezien op internet op andere receivers, mijn Sony heeft ze idd niet, en is van 2014, niet echt oud dus. Sony heeft niet veel op met pre outs kennelijk
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Op 7 januari 2016 20:18:12 schreef Casey 1958:
@RAAF12 De "rifa" waar jij het over hebt is de condensator die over blauw en groen staat?
Yep, dat is hem, het is een ontstoor C met ingebouwd serieweerstandje, die kan eruit, voor de werking van de amp heeft dat geen invloed.
Zal zo even naar het schema kijken. Volgens mij zat die lamp op een aparte wikkeling van de trafo. Dus als de lamp brand is de dubbelpolige 230V switch op de volumepotmeter goed.
Op 7 januari 2016 20:36:14 schreef Casey 1958:
@RAAF12 lampje is goed maar brandt niet
Die lamp zit inderdaad via een trafowikkeling aan massa.
Waarschijnlijk toch de mainswitch op de potmeter? Even doormeten, met wat geluk heeft Stefaan Verdonkt in Antwerpen nog een nagemaakt gloednieuw exemplaar liggen.
LP1 8V miniatuur lampje.
Nieuwe pot http://www.ebay.co.uk/itm/Volume-control-potentiometer-pot-switch-for-…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
@RAAF12 man man hoe weet jij dat toch allemaal, ben je al bijna 100 ofzo?
Waarom niet gewoon de potmeterswitch loshalen en een schakelaar ertussen zetten?
@RAAF12 wat is er trouwens mis met die rifa?
Als ik blauw en groen doormeet gaat de ohmmeter inderdaad niet naar nul na inschakelen, dan istie kapot toch?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Op 7 januari 2016 20:50:09 schreef Casey 1958:
@RAAF12 wat is er trouwens mis met die rifa?
Die knallen met regelmaat uit elkaar, vooral als de amp wat lang heeft stilgestaan.
Zekers, gaat uw gang zou ik zeggen!
Als die netswitch op de potmeter inderdaad kapot is kan je de draden inderdaad doorverbinden. Maar dan staat er constant spanning op. En plaats voor een losse netschakelaar op het front is er niet echt. Die C/R combi van Rifa zal niet gauw in sluiting gaan, de R en C staan in serie. Meestal knallen ze gewoon uitelkaar. Het ding zit parallel op de 220V trafo aansluiting. Wellicht ben jij een van de weinigen waar nog origineel exemplaar inzit.
@RAAF12 Dank
de potmeter schakelt wel, de draad vanaf de fuse schakelt de groene draad naar 0 en de blauwe draad naar 2 Ohm.
De rode draad, netstroom, schakelt de blauwe draad naar 0 en de groene naar 2 Ohm.
Tussen groen en blauw staat 2 Ohm, Geel en rood schakelt ook, van uit naar 2 Ohm. Geel en rood zijn de draden van de netstroom!
Dan is er toch bijna kortsluiting?
Dat lijkt er wel op, echte zekerheid heb je als je de Rifa R/C combi losmaakt en doormeet. Die zou oneindig moeten meten. Vasgesoldeerd wordt ie geshunt door de primaire wikkeling van de trafo.
Heb je de gloeilamp eruit gehaald en los gemeten? Het lijkt mij dat als de 33 niets meer doet zal de +12V niet aanwezig zal zijn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
De rifa had ik gister al weggeknipt, hij meet inderdaad oneindig
Lampje gister los doorgemeten en is in orde
edit: kan weg
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (81%)]
4Ω is veel te weinig voor die primaire trafowikkeling! Als je dat meet op de trafo is ie defect.
edit:
Met die meter kan je zelf een heel eind komen. Printtrafootjes zijn los te koop!
edit
hieronder
Volgens dat schemaatje hierboven is de +12V te meten (gelijkspanning, meter op DC)
punt 4 van de print, 3 is massa (nul volt)
Of je ze je postcode publiek wellicht dat er een CO'er in de buurt woont die even wil helpen....
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
Tja, die kennis heb ik niet, zou niet weten hoe ik dat moest meten.
Helaas, het had een goede pre amp kunnen zijn op zijn oude dag.
In elk geval hartelijk bedankt voor je inspanningen!