Ik had niet de bedoeling om een nieuwe elko oorlog te starten :)

Voor dit ontwerp gaat het er eigenlijk om dat het zo goed mogelijk wordt.
En daar hoort een heel goede voortrap, met uitstekende onderdrukking van alles wat vanaf de voeding komt nou eenmaal bij.
Er komt nog een eindtrapje in, en het wordt kortsluitvast en dan rond ik het af. Wel nog de nodige metingen natuurlijk ;)

Misschien ontwerp ik er nog een print voor, wie weet? ;)

Ik hintte er al op, dit ontwerp is een voorproefje voor een echte power amp. Maar dan moet het begin wel goed zijn. De keuzes voor de power amp. zijn nog niet gemaakt, maar deze vingeroefening gaat daar wel ingebracht worden.

Hi,

Het laatste wat ik wil is over een of ander onderdeel weer een elle lange discussie te starten.
Het gaat er om, dat wordt uitgezocht, welke componenten zinnig zijn, en dan gewoon toegepast gaan worden.
Ik kan zeggen: draad weerstanden zijn altijd inductief, daarom pas ik ze niet meer toe, wat natuurlijk totale onzin is.
Kelvin Varly Dividers zitten er vol mee, gebruik ik draadweerstanden in mijn 10Mhz buffer versterkers, denk het niet he.
Is een elco niet nodig, dan weg laten en anders om en dan met goed specificaties uitgezocht ;-)

Ik zal vanavond de stroombron met twee LM385 1,23V eens testen en hem er in bakken, als het goed voldoet.

Gegroet,
Blackdog

Een van de leuke dingen van versterkers ontwerpen is dat er zeer veel wegen naar Rome zijn :-)
Uiteindelijk is er maar 1 manier om je resultaat echt te beoordelen: er naar luisteren.......

Ieder bouwt een versterker naar eigen voorkeuren, en maakt z'n eigen keuzes. Wat ik daarbij wel belangrijk vind is dat de voor- en nadelen van de verschillende opties zo goed mogelijk bekend zijn...
Wat daarna de afweging is, is aan de ontwerper :-)

Belangrijk is om goed in de gaten te houden dat audio niet alleen 10Hz-100kHz breed is, maar ook 80dB diep....
Dat is een enorm gebied, en dat maakt audio ontwerpen een uitdaging :-)

groet, Gertjan.

Hi,

Zoals beloofd heb ik wat metingen gedaan aan de opgevoerde stroombron van JBerg54.
De onderdrukking is zeer goed, ik heb gemeten met de onderstaande schakeling.

De hoofdvoeding komt weer uit de moduleerbare Harrison voeding, de DC spanning is 23V en hier staat 1V RMS op.
De tweede voeding, een 9V batterij levert de schone stroom voor Q1,
R5 is een meetweerstand en vervangt ook de verschil versterker waar normaal de stroom aan gelevert wordt.
http://www.bramcam.nl/Amp/Current-Source-01.png

Dit is de analyzer uitgang bij 80Khz bandbreedte, alleen ruis zichtbaar en de voeding wordt gemoduleerd met 20Khz 1V RMS.
http://www.bramcam.nl/Amp/Current-Source-02.png

Zo blij af en toe met die moderne meetappatuur, nu op de HAMEG 64x gemiddeld, en daar is het gesuperponerde AC signaal.
Zoals altijd met plaatjes die uit de analyser output komen kijk niet naar de schaal het zijn relative metingen..
http://www.bramcam.nl/Amp/Current-Source-03.png

Het ruis/stoorniveau wat ik met de AP meet is ongeveer 82uV over de 1K meetweerstand bij 22Khz bandbreedte.
Alle ruis en prut die over de LM385 staat wordt natuurlijk versterkt weergegeven over de 1K weerstand.

De ruis is vrij breedbandig met maar een heel klein residu van de meetfrequentie die ik toevoer.
De onderdukking is dus uitstekend voor de variatie van de voedingsspanning.

De ruis die nog aanwezig is kan van de 82uV over de 1K weerstand worden terug gebracht met C1 die in het schema staat.
De ruis is dan rond de 50uV over deze weerstand.

Ik denk dat het zinning is om te testen als de versterkertrap werkt of de elco enige zin heeft voor de ruis van deze eindversterker.
Als je van -103 naar -105dB gaat dan weet ik het wel, of dan JBerg54 wel, weg met dat ding ;-)

Ik hoop dat deze meting wat inzicht voor jullie geeft.

Gegroet,
Blackdog

Hi Blackdog :)

Mooie plaatjes!

Elko moeten we denk ik niet doen, om verschillende redenen. Je had ook al beredeneerd dat het niet zou werken.
Als je dan de elko wil laten zitten zou je weer de truuk moeten toepassen met het opdelen van weerstand R2. En dan de condensator daar tussen in zetten. Hoeft dan waarschijnlijk niet eens een elko te zijn.
Maar uiteindelijk blijf je met de ruis uit de LM385-12 zitten. Daarvan heb ik ooit alleen het deel tot 10hz gemeten.

Ik vind de resultaten erg mooi. Met relatief weinig extra componenten en weinig kosten wordt het er veel, maar dan ook veel beter van.

Nog een opmerking over mijn vorige posting. Ik had de gate van de MOSFET via een lang draadje met de terugkoppeling verbonden. En dat draadje pikte al die rotzooi op. Stommigheidje. Wordt vervolgd!

Zou het nog de moeite lonen om de LM385 te vervangen door een type met lagere ruis?

De QUAD 303 uit 1969 had ook al een gestabiliseerde voeding. Dus passen we die hier ook toe zijn we in goed gezelschap. Maar persoonlijk denk ik dat dat niet nodig zou moeten zijn.

Maar mijn echte vraag is, zou een dubbele symmetrische long tailed pair aan de ingang niet netter zijn. Dus naast de al bestaande NPN trap nog een PNP toevoegen en daarmee de hele versterker symmetrisch maken.
Wel jammer dat de dubbeltransistoren als SSM22xx en MAT03/12 alleen voor lage spanningen bruikbaar zijn.

Hi,

Hardbass
De spanningen van de CA3096 zijn wat aan de lage kant, dus dat is al een NOnO voor dit ontwerp.
Ga er vooral mee experimenteren, bouw een opamp er mee zoals in de datasheet of een andere functie, zeer leerzaam!

Voor iedereen
De transistoren aan de ingang zijn belangrijk voor ruis, lineairiteit, offset en bandbreedte.
Zomaar wat er in plakken omdat je dat hebt liggen, ga je Godelijke gang, maar dan niet klagen.
Dit geld ook voor de andere uitgezochte onderdelen.
Ja, dat komt overeen met wat SS ook zij op dit forum en andere fora, alleen ik doe het vriendelijker ;-)

JBerg54
De ruis van de versterker hangt van de transitoren af in de verschiltrap, de impedantie die de ingangs basis ziet
(daarom heb ik jouw 1K er uit gekegeld en vervangen voor 100 Ohm of zelfs 47 kan bijna altijd.
Deze is er alleen ter voorkoming van generatie verschijnselen op vele Mhz.
Ook was je er al achter dat de ruis afhankelijk is van de feedback weerstanden, 1K en 22K is een redelijke waarde.
220 Ohm en 5K6 kan ook en geeft je een beter ruisgedrag.
Deze comby heeft wat nadelen, als er een elco wordt gebruikt, moet deze 4x groter zijn in waarde.
De 5K6 moet een redelijk vermogen hebben, kan met 4x 22K paralllel.

Zijsprongetje
Bij zeer ruisarme opamp schakelingen zie je wel een aparte 1x buffer toegepast direct achter de opamp.
Hierdoor kunnen er lage waarden worden toegepast voor de feedback weerstanden en de opamp wordt als geheel hiermee ontlast.
De opamp ziet door de hoog Ohmige buffer ingang geen enkele belasting, dus de maximale loopgain is dan aanwezig.

Er kunnen wel Fets worden toegepast zoals de enkele 2SK170 of de dual versies hiervan.
Mooie ruiscijfers zijn hiermee mogelijk, eigenlijk geen bias problemen maar wel flinke offset problemen.
Verder is zowel de ingangs capaciteit als de Drain Source capaciteit nogal hoog,
samen met de mindere versterking vind ik dit geen goede keuze.
Je komt dan al snel bij een cascode schakeling aan om de Drain Source capaciteit kwijt te raken.

Ik weet niet hoever je wilt gaan, heel snel zit je aan een soort schakeling als die door SS is voorgesteld of
zoiets al de Blameless Amplifier.
Wat is eigenlijk je doelstelling, simpel, goede kwaliteit en met een beetje kennis goed na te bouwen of een Non Plus Ultra ontwerp wat een lange ontwerptijd geeft en misschien niet klaar komt?

jeronimo2003
Ik heb nog even bij de referenties gezocht, en kwam van Lineair Technology nog een LM385-1,25 tegen en een LT1004.
Beide getest en deze geven de zelfde resultaten, de ruis gaat hiermee van ruim 80uV naar beneden naar ruim 60uV in mijn meetschakeling.
Als je nu een weerstand van 100 Ohm tussen de referentie zet an de basis van Q1 in mijn testschakeling dan zakt de ruis bij bij plaatsing van een 47uF condensator naar massa aan de basis naar 3,5uV.
Ook nu weer, ik zou dit pas gaan toepassen als ik metingen aan het hele ontwerp heb gedaan en het zinnig zou zijn.
Steeds weer oppassen dat je niet doorslaat in de gebruikte technieken.

De dual transitoren zijn ontworpen voor bepaalde toepassingen, meestal moet je dan denken aan schakelingen met een lage bron impedantie.
Rekstrookjes, moving coil elementen, PT100 sensoren, om er maar een paar op te noemen.
Vergeet ook niet dat de collector basis capaciteit zo'n 10x groter is dan de door mij voorgestelde transitoren,
wat trouwens ook lage ruis typen zijn.
Die hogere capaciteit verlaagt de versterking en de bandbreedte.
Je bent bij het ontwerpen constant bezig afwegingen te doen, als je alleen naar het ruisgedrag kijk bij een onderdeel
zoals de moderne MAT12 van Analog Devices, dan neem je jezelf in de maling.

Gegroet,
Blackdog

Op 11 januari 2016 15:15:34 schreef Roland van Leusden:
[...]

Audioversterkers met transistoren, Constructie van audio versterkers, praktische wenken en theoretische grondslagen, door W. Jak, De Muiderkring NV Bussum (1 e druk) jan. 1969

Praktisch alle ontwerpen hierin, inclusief de eindversterker worden vanuit een gestabiliseerde voeding gevoed. Elco's voor hoge spanningen en met hoge capaciteit zijn nooit goedkoop geweest.

Gemeten harmonische vervorming met/zonder gestabiliseerde voeding.
Plaatje komt uit dat boek. Een gestabiliseerde voeding voor endamps zie je niet veel meer. Kost onderdelen, geeft meer warmte ed.
Dit schema is een basic fabrieksapp van RCA met 2 NPN eindtorren (PNP was er nog niet in Si). Basic omdat er bijv. weinig tegenkoppeling inzit, geen Boucherot filter en spoel, ect. ect.
Schema staat op blz. 61 :-)

Op 12 januari 2016 12:43:56 schreef blackdog:

Wat is eigenlijk je doelstelling, simpel, goede kwaliteit en met een beetje kennis goed na te bouwen of een Non Plus Ultra ontwerp wat een lange ontwerptijd geeft en misschien niet klaar komt?

Het is eigenlijk begonnen als een soort vingeroefening, als voorbereiding op een echte power versterker.

Ik denk dat ik hem ga afmaken zodat iedereen hem kan nabouwen. Kwaliteit moet eigenlijk beter zijn dan het gemiddeld spul uit de winkel. Kosten moeten beheersbaar blijven, en de componenten goed verkrijgbaar. Ik denk dat het meeste op de eindtrap na ook al aan de orde is gekomen, en nu ook wel vast staat.

Vandaag een eerste zwikje BD139/B140 binnen gekregen. Gauw even gemeten en dat viel niet tegen. Deze zijn van NXP, hfe ligt rond de 280+

Om te kijken hoeveel ruimte ik nodig heb voor een prototype heb ik alles eens op een printje van 5 x 7 cm gegooid. Gewoon om eens te kijken of het past.

Ik heb op het moment best veel werk, dus het moet in de spaarzame vrije uurtjes gebeuren.

Stay tuned!

Vandaag geen metingen, maar eens wat hoofdrekenen. En een paar foto's.

Het schema zoals het nu is:

Vandaag heb ik een Setton AS 3300 gerepareerd, en een Yamaha RX-750 op de tafel staan. De high end Sony ES55 is retour klant. In deze apparaten zitten een aantal interessante ontwerp keuzes, vandaar dat ik ze er hier bij neem.

Laten we het eens hebben over transistoren en de spanningen die we tegenkomen. ;)

Nu is dat bij +/- 8V een tamelijk triviale zaak, maar als we naar +/- 40V of zelfs nog iets hoger gaan wordt het toch een ander verhaal. Voor het gemak tel ik +/- voeding even op tot Vtotaal.

Q1/Q1. Omdat de basis aan GND ligt, en de emittor daar 0,7V onder zal de Vce van Q1/Q2 nooit hoger zijn dan Vtotaal / 2.

Q3 heeft altijd Vtotaal / 2 - (0.7 + 0.6) als Vce. Die 0.6 is de spanning over R7

Q4 kan de Vtotaal als Vce krijgen. Dat gebeurt als de eindtrap helemaal naar de negatieve rail wordt uitgestuurd. De spanning over R1 is te verwaarlozen.

Q5/Q6 kan de Vtotaal als Vce krijgen. Dat gebeurt als de eindtrap helemaal naar een van de voedings rails wordt uitgestuurd.

Q7/Q8 stellen de minste eisen qua spanning. 0,7V en dan is het wel bekeken.

Q9 heeft altijd 2x de Vbe als Vce. Geen eisen qua spanning dus, waar wel noodzakelijk dat hij thermisch gekoppeld wordt met Q5/Q6. Daarover later meer.

Q10 is hetzelfde als Q4, maar dan naar de andere rail.

Ik heb van een aantal veelgebruikt transistoren de Vce eens op een rijtje gezet. (datasheet's zoveel mogelijk Fairchild)

BC547/BC557       45V
2N2222/2N3906     40V
2N5401/2N5551    160V
BD139/BD140       80V
2SA1358/2SC1321  120V
2SA1360/2SC1323  160V
2SA1941/2SC5198  140V

Wat betekend dat nu? Als ik ervanuit ga dat er minimaal 25% marge moet zitten op de Vce dan kom ik op het volgende:

Tot +/- 15V maakt het eigenlijk niet zoveel uit, elke transistor kan qua spanning gebruikt worden.
Bij +/- 15V valt de 2N2222/2N3906 af voor Q4/Q10 en Q5/Q6
Bij +/- 17V valt de BC547/BC557 af voor Q4/Q10 en Q5/Q6
Bij +/- 30V valt de BD139/140 af voor Q4/Q10 en Q5/Q6

Daarboven wordt het oppassen geblazen ;)

Tot slot nog een opmerking over Q9. Om thermisch stabiel te blijven moet deze thermisch gekoppeld worden met de eindtransistoren Q5/Q6.

Sony lost dat op door voor Q9 een 2SC1321 te nemen in TO126 behuizing en deze op het koellichaam te schroeven. Simpel en elegant.

Yamaha gaat wat verder, die nemen een standaard TO92 behuizing en maken er een speciale constructie van.

Stay tuned!

Hi Roland,

Transitoren zijn besteld, de diode kan ik mooi gebruiken om de ventilator aan te sturen als ze gebruikt worden in een voeding ;-)
En ze natuurlijk testen in de versterker.

Zeer lage thermische weerstand!
Thermal Resistance, Junction−to−Case RJC 0.625 °C/W, Toppie!

Dank en gegroet,
Bram

Nb. @Blackdog

Ik had laatst iemand hier die zijn eindtransistors van zelfbouw voeding opblies op de koelplaat, bij nader onderzoek bleek dat er van die dikke keramische witte plaatjes tussen zaten, wel met pasta aan beide zijden. Die plaatjes zijn bedoelt voor hoge spanningen, voor montage van triacs ect. Na vervanging door mica met dun pasta aan beide zijden was het probleem verholpen!

Silpad info
http://www.farnell.com/datasheets/99609.pdf
Zij geven ook aan dat de thermische weerstand van keramiek hoger is dan mica. Overigens gebruik ik pasta aan beide zijden. Voor LF en voedingen met mica en voor triac's >220V met wit keramiek.

Op 14 januari 2016 23:46:21 schreef RAAF12:
Zij geven ook aan dat de thermische weerstand van keramiek hoger is dan mica. Overigens gebruik ik pasta aan beide zijden.

Yep, die sil pads bedoelde ik. Ik heb eens ooit 1000 stuks voor TO247 gekocht, voor ander behuizingen knip ik ze wat bij. ;)

Ik meen ook gelezen te hebben dat het door de pasta wat slechter werd qua thermische geleiding.

Op 14 januari 2016 23:46:21 schreef RAAF12:
Silpad info
http://www.farnell.com/datasheets/99609.pdf
Zij geven ook aan dat de thermische weerstand van keramiek hoger is dan mica. Overigens gebruik ik pasta aan beide zijden. Voor LF en voedingen met mica en voor triac's >220V met wit keramiek.

Dat is niet wat ik lees.

Other insulation materials include ceramic
wafer insulators which have higher thermal
conductivity than mica.

Hogere thermal conductivity wil zeggen beter, het is de inverse van de thermische weerstand.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_conductivity

Dus mica is met 0.528 W/mK de slechtste, siliconen met 09 tot 3.5 W/mK een stuk beter, Alu oxide met 15.06 W/mK nog beter.
Beryllium oxide is met 221.94 W/mK weer veel beter maar het materiaal(stof) is kankerverwekkend. Dit is volgens mij dan ook het keramiek waar Elektor voor waarschuwde.

Hi,

Voor de gene die intresse hebben in het meten met een geluidskaart.
Hieronder een plaatje gemaakt met Virtins "Multi Instrument Pro 3.5"
Ik heb dit programma nog nog niet helemaal onder de knie, er is zeer veel mogelijk zoasl Bode Plot
en vele andere handige meetfunctie, kijk maar naar de knoppenbalk.

Alle gegevens die van belang zijn, staan in het plaatje dat klikbaar is.
Ik heb hier gekozen voor vervormingsmeting met dynamisch bereik en de filtering is Kaiser 7.
De input wordt geleverd door de Audio precision meetset, 1Khz bij ongeveer 2,9V RMS.
http://www.bramcam.nl/Amp/Virtins-10-Klein.png

Ik kwam hier op het forum nog een plaatje tegen en ik kan dit niet meer terug vinden.
Dat ging ook over FFT met de geluidskaart en dacht dat het van Duitse makelij was, iemand?
Ik wil daar ook eens mee testen.

Gegroet,
Blackdog

Op 14 januari 2016 18:10:33 schreef Roland van Leusden:
OnSemi heeft daar ook leuke torren voor:

NJL3281D (NPN) & NJL1302D (PNP): 15 AMP, 260 VOLT, 200 WATT, ThermalTrak

met ingebouwde diode dus, word het wel gelijk een stuk minder nabouwbaar van.

Ook een goede keuze, de NJL's zijn goedkoper dan de Sanken's, ca. $10 i.p.v. $25 per set.
Zie https://www.conrad.nl/nl/warmtegeleidingsfolie-standaardbehuizing-o020… er zou geen pasta nodig zijn, maar het is wel makkelijker monteren om ze met een dun laagje vet vast te plakken.

Ha MC6800,

Inderdaad prima artikelen van Walt Jung, die een uitstekend overzicht geven van de diverse topologiën, en hun voor- en nadelen .
Vooral ook interessant omdat Walt kijkt vanuit audio perspectief, en naar de impedantie kijkt tot 200kHz, en niet zoals velen alleen bij DC.....

Dit is het eerste wat ik iemand laat lezen als die meer wil weten over stroombronnen (voor voedingen & audio)
Er zijn ook een paar interessante naschriften in latere Audio Xpress nummers, maar ik weet niet of die ook online te vinden zijn....

Ik gebruik vaak een enkele jFET, simpel en heerlijk breedbandig. Ook fijn dat het een "zwevende tweedraads" oplossing is. (geen derde voeding of massa aansluiting) De extra moeite voor een cascode voegt meestal te weinig toe.
Mooi dat Walt ook naar de in buizenkringen populaire DN2540 gekeken heeft.

Je kunt ook mooi zien in de LM317 curven wat er gebeurt in het hoog als z'n interne loopgain minder wordt.

Ik meet de impedanties van stroombronnen precies op de manier die Walt hier laat zien.

Overigens ging dit topic inderdaad niet over isolatieplaatjes, maar ook niet helemaal over stroombronnen... :-)

groet, Gertjan.

Edit: toch nog even over isolatieplaatjes...
Ik heb die Beryllium oxide plaatjes ook gebruikt, voor (hoog vermogen) hoogspanningsvoedingen. Ik vond dat ze de laagste thermische weerstand van allen hadden. En een heerlijk hoge doorslag spanning. Ze zijn er dik, zo'n 2...3mm, en helder wit. Elektuur bedoelt met die roze en grijze dingen waar ze over schrijven echt iets anders :-)

[Bericht gewijzigd door miedema op (14%)]

Op 14 januari 2016 23:56:29 schreef JBerg54:
[...]

Yep, die sil pads bedoelde ik. Ik heb eens ooit 1000 stuks voor TO247 gekocht, voor ander behuizingen knip ik ze wat bij. ;)

Ik meen ook gelezen te hebben dat het door de pasta wat slechter werd qua thermische geleiding.

Yep, hier staat ook wat info over mica versus silpads.
https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/AN-4166.pdf
Zelfs het aanhaalmoment van de bout/moer en de convexe/concave bodemplaat van de TO-220(P) is boeiend.
Bij Mouser en consorten is ook al te selecteren op laagste thermische weerstand van de TO-220 conductive pad
http://www.digikey.com/product-search/en?FV=fff40012%2Cfff80067&k=…
Lager dan 0.33oC/W zijn er niet. Zelfs BeO zit hoger.
edit

Bij nader inzien zijn deze pads zowel thermisch als elektrisch geleidend...

Ik heb weleens gedacht hoe zelf te testen met de verschillende pads. Gewoon monteren op een klein koelblok en timen hoelang het duurt voordat de transistor eruit knalt als er 5A loopt. De pad waarbij dat het langst duurt is de pad met de laagste thermische weerstand. Kost wel een paar transistors :-)

Ondertussen heb ik wat aluminium hoek profiel gezaagd om als koelprofiel te dienen. En ik ben begonnen e.e.a. op een prototype print te solderen. Wat ruim van opzet, zodat ik er goed aan kan meten.

Ook aan het ontwerp van de pcb knutsel ik driftig door. Daar gaat alleen wat tijd in zitten om e.e.a. netjes af ronden. Voor de eindtransistoren maak ik verschillende pads op de print, zodat die gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dus i.p.v. TO126 een TO220 of TO247 erop. Ook voor de VAS en zijn stroombron een TO126 pad naast de TO92, zodat er ook hogere spanningen mogelijk zijn.
Dan wordt het wat universeler.

Bovendien probeer ik een mooi sterpunt qua nul op de print te maken.

Wordt vervolgd ;)

Op 15 januari 2016 21:15:30 schreef jeronimo2003:
Tja, Elektor schrijft het wel, maar als ik moest kiezen ga ik toch liever af op de informatie van Aavid en Bergquist.
Mogelijk heeft de auteur ervaring opgedaan met goedkope rommel uit verre onbekende bronnen.

Het artikel is in dat opzicht idd verwarrend, een bron van die onbekende plaatjes was handig geweest. En de schrijver heeft blijkbaar de goede Alox plaatjes over het hoofd gezien.

Op 17 januari 2016 18:48:18 schreef JBerg54:
Ook aan het ontwerp van de pcb knutsel ik driftig door. Daar gaat alleen wat tijd in zitten om e.e.a. netjes af ronden. Voor de eindtransistoren maak ik verschillende pads op de print, zodat die gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dus i.p.v. TO126 een TO220 of TO247 erop. Ook voor de VAS en zijn stroombron een TO126 pad naast de TO92, zodat er ook hogere spanningen mogelijk zijn.
Dan wordt het wat universeler.

Bovendien probeer ik een mooi sterpunt qua nul op de print te maken.

Ik ben benieuwd naar je layout.

@miedema: Walt Jung is verplichte kost. Veel is terug te vinden op zijn eigen website: http://waltjung.org

zeg RAAF12 ,er zijn wel gesofistikeerdere manieren om de junctie temperatuur van een transistor te meten! BJT transistors worden zelfs als temperatuursensor gebruikt (in een intel CPU bijvoorbeeld)
http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an137f.pdf beschrijft hoe zoiets in z'n werk gaat.
We zouden zelfs als project een tester kunnen ontwerpen waarmee je de thermische performance van een transistor kunt testen (zonder hem op te blazen) alvorens deze direct in te zetten in een versterker.
Dat is toch al de praktische realiteit : eerst transistor op koelplaat monteren -> daarna op de printplaat met de stuurtrap aansluiten.
Het is namelijk tamelijk vervelend als de koeling niet in orde is terwijl de transistor in een versterkertrap zit. Die tor knalt eruit en neemt nog een hele resem andere onderdelen mee naar de eeuwige siliciumvelden. Wellicht zelfs je luidspreker!

Zijn er nog ontwikkelingen op het Discrete audio opamp vlak?
Een van de dingen op mijn programma is nog eens zo'n discrete amp te bouwen.
Eerst wilde ik de Elliot versterker maken maar nu denk ik aan de loadinvariant amplifier van Douglas Self maar dan met 1 enkele uitgangstransistor en dan natuurlijk een lager vermogen.

Hallo,

Het is inmiddels al een vrij oud topic, maar omdat ik dit wil nabouwen leek het mij het beste om het in dit topic te houden. Dit is een leuk en leerzaam project en wellicht houd ik er nog een mooie versterker aan over. Mijn idee is om dit op een stukje beunprint te bouwen om zo wat te kunnen testen. Normaal gesproken maak ik de schakelingen op test print zonder een tekening vooraf te maken, maar laatst kwam ik een teken programmetje tegen dus ik wilde dat wel eens proberen. Daarnaast zijn de componenten nog niet binnen dus op deze manier kon ik alvast beginnen. :)

Bij het tekenen heb ik rekening gehouden met de plaatsing van de componenten zodat deze gemakkelijk thermisch verbonden kunnen worden. Wellicht is het niet de beste lay-out EMC technisch maar dat zien we later wel. Verder heb ik een transistor tester gekocht, deze wilde ik toch al langer hebben en voor dit project komt dit ook goed van pas.

Ik heb nog niet besloten waar dit project gaat eindigen. Voor nu is het puur ter lering, mocht het goed werken en ik er zin in hebben bouw ik het in een kastje.

Ik vind het toch wel leuk om hiermee te spelen. Net een versie gemaakt die het ook daadwerkelijk doet. :) Ik heb hier een BD139 / BS140 gebruikt, enkele uitgangstrap dus. Maar ik zie in een paar posts terug dat je hier een dubbele van hebt gemaakt met de SC5198 / SA1941. Staan deze gewoon als darlington met de BD139 / BS140 ervoor of zit hier meer in?

Mijn fout, ik zit scheel te kijken. Je hebt de bd139/140 vervangen, het is dus geen darlington.

Nu het werkt lijkt me het wel leuk om een stereo versterker te maken. In dit geval, kan ik dan de referentie rondom de LM385 gebruiken voor beide kanalen of raad je aan om dit gewoon 2x te maken. Het zijn de kosten natuurlijk ook niet echt.