Bij apple en windows phone kan je in de algemene configs instellen wat je wel of niet wenst te delen. Dan kunnen ze er nog naar vragen, ze krijgen het toch niet. Zo ook met mijn locatie. Die optie staat altijd af, tenzij ik de nav gebruik.

Op 17 februari 2016 16:16:44 schreef evelo:

Tv, tablets,... dat is 'maar' entertainment maar als men al denkt aan meer controle op gebruik van gereedschappen dan ben ik toch ietsje ongeruster.

Aan welke gereedschappen denk je dan? :-)

Heb geen TV, is toch meer reclame en net als je zit te eten is er niets leuks op tv. Geef mij maar een PC met een fatsoenlijke internet verbinding.

Op 17 februari 2016 17:20:47 schreef bprosman:
Betrap me dr zelf ook op dat >80% wat ik kijk NIET op het tijdstip is dat het wordt uitgezonden. Oa NetFlix, opgenomen, uitzending gemist, gepauzeerd (soort van opgenomen).

Dat doe ik al sinds 1982 toen ik mijn eerste videorecorder kocht. Kan ik niet direct een 'nieuwe' ontwikkeling noemen.

Op 17 februari 2016 20:16:06 schreef hardbass:
en net als je zit te eten is er niets leuks op tv.

Het zal wel heel ouderwets zijn, maar bij mij staat de tv UIT als er wordt gegeten.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (23%)]

Op 17 februari 2016 20:12:01 schreef vergeten:
[...] Aan welke gereedschappen denk je dan? :-)

Ben niet meer zeker maar ik dacht dat het Festo materiaal is.

Op 17 februari 2016 17:20:47 schreef bprosman:
Betrap me dr zelf ook op dat >80% wat ik kijk NIET op het tijdstip is dat het wordt uitgezonden. Oa NetFlix, opgenomen, uitzending gemist, gepauzeerd (soort van opgenomen).

Op 17 februari 2016 20:22:45 schreef evdweele:
Dat doe ik al sinds 1982 toen ik mijn eerste videorecorder kocht. Kan ik niet direct een 'nieuwe' ontwikkeling noemen.

Timeshift met een recorder uit 1982 gaat toch echt niet lukken :)

Dat hangt af van je definitie van 'timeshift'.
Als ik vandaag naar het NOS Journaal van vorige week dinsdag wil kijken kan dat. Met mijn tijdmachine spring ik gewoon 8 dagen terug :-)

Ai, ja dan heb je inderdaad geen smart tv nodig ;) Het is een online videotheek die al zo groot is dat ze eigen series produceren die ook nog eens zeer populair zijn.

Geweldig. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een video band of DVD uit een videotheek te halen. Waarom zou ik opeens m;n hele kijkgedrag met iemand gaan delen??

Ik vind het absoluut wenselijk dat apparatuur internet op kan, spaarlamp, oven, auto, koelkast het kan me niet gek genoeg, maar het moet wel duidelijk zijn wat er verzonden wordt, zelfs de meest simpele update, voor je het weet wordt er namelijk een serienummer meegestuurd en is het mogelijk om uit te zoeken waar je was of moet je aan je baas uitleggen dat je helemaal geen begrafenis had enzovoorts.

Ga er maar vanuit dat dat meegestuurd wordt, al is het maar om bij te houden wat welke firmware draait. En ga er ook maar van uit dat alles wat er over die 'conversatie' te bewaren is ook bewaard wordt. Uiteraard niet om jou ten dienste te zijn, dat snap je.

Ik vind het absoluut onwenselijk dat er iets het internet op kan. Het enige wat hier vrije internet access heeft is het modem en de (dedicated) vuurmuur die daar achter zit. Zelfs de PC heeft geen 'vrije access'. Heeft-ie niet nodig.

Bij apple en windows phone kan je in de algemene configs instellen wat je wel of niet wenst te delen. Dan kunnen ze er nog naar vragen, ze krijgen het toch niet

Dat is dus het probleem... Dan doet het spul het dus niet. Gewoon, om jou onder druk te zetten om ze toch maar toestemming te geven. De volgende vraag is... Hoe betrouwbaar is een 'nee'. Het OS zelf kan uiteraard wel overal bij, want anders zouden de makers zelf die data ook niet kunnen benaderen, en dat willen ze nou wel erg graag.

is toch meer reclame en net als je zit te eten is er niets leuks op tv.

Nog meer reclame dan op internet?? En waarom moet die TV aan staan tijdens het eten? Dan ben ik aan het ETEN.

Timeshift? Waar heb ik dat voor nodig? Zeker om naar een 'live' uitzending te kijken ofzo. Als ik te laat ben, dan ben ik te laat. En als het echt belangrijk voor mij is, dan neem ik het op de een of andere manier wel op.

Maar goed, dat probleem bestaat al langer. Crapple heeft er altijd al een handje van gehad - al is het maar dat je zo'n stuk aangevreten fruit moet 'jailbreaken' om de hardware die je zelf betaald hebt te laten doen wat je wilt. M$ probeert het ook al een hele tijd. Zelfs in XP kon je bepaalde directories met software die je niet wilde hebben niet kwijt raken. Mikte je ze weg, dan werden ze weer opnieuw gemaakt. Daar waren wel wat foefjes voor, de boel bleef gewoon werken, dus nodig waren ze blijkbaar niet. Maar M$ wilde met alle geweld dat het spul daar stond.

Ga er maar vanuit dat die trend zich doorzet met alles wat wat je aan het net hangt en vrije access geeft. Linux is nog enigszins beheersbaar. Qua telefoons is geloof ik niks meer beheersbaar.

Eigenlijk hoop ik wel dat het internet bezig is z'n eigen ondergang voor te bereiden. 'Men' probeert je steeds meer te dwingen om mee te doen met dingen waar ik helemaal geen zin in heb.

Wat dat betreft vrees ik dat ik een paar jaar te jong ben en dat ik het gezeik daardoor nog mee ga maken...

Op 17 februari 2016 13:40:12 schreef bprosman:
[...]
Die discussie hoor ik vaker en ben het daar toch niet mee eens. Vroeger ging de TV (alleen) in de avond aan, journaal werd gekeken en om 23:00 lag iedereen in bed, muv van een bokswedstrijd of een maanlanding. Op Woensdagmiddag en op Zaterdag had je een kinderprogramma. Tegenwoordig met de moderne gezinnen en jonge kinderen staat dat ding om 07:00 's-ochtends al te gloeien.
Ik denk als je puur kijkt naar "Branduren" en je vergelijkt een moderne TV na 2..3 jaar of een K9 van 10 jaar oud uit de jaren 70 dat het verschil wel eens kleiner is dan je denkt.
Mijn Plasma is de deur uit gegaan met 34.000 branduren

dat is er ook over. mijn laatste CRT tv speelde ook gemiddeld 5-10uur per dag, dat ding stond gewoon aan voor muziek van de pc af te spelen. de dag dat die kapot ging, ging ik een flatscreen aankopen.
na 7jaar toch maar dat ding in de garage gegooid en een sony flatscreen gekocht. die CRT is dik tegen de 30jaar oud en is nog altijd niet kapot (durf ervoor te wedden dat die nog speelt als ik die inplug, maar ben er niks meer mee: geen hdmi, geen optische uitgang...

Op 18 februari 2016 10:28:39 schreef EricP:
Linux is nog enigszins beheersbaar. Qua telefoons is geloof ik niks meer beheersbaar.

Eigenlijk hoop ik wel dat het internet bezig is z'n eigen ondergang voor te bereiden. 'Men' probeert je steeds meer te dwingen om mee te doen met dingen waar ik helemaal geen zin in heb.

Wat dat betreft vrees ik dat ik een paar jaar te jong ben en dat ik het gezeik daardoor nog mee ga maken...

ken het gevoel. het eerste dat ik op mijn pc doe is ALLE UPDATES uitschakelen. heb ik niet nodig, loopt er iets fout, zal ik zelf wel de correcte update vragen. daarbij wil er geen 3000andere erbij door de strot geduwd krijgen.
en wonderbaarlijk draait mijn 8jaar oude laptop probleemloos op een win10 terwijl mijn ma haar nieuwe pc traag is geworden sinds ze van win8 naar 8.1 en naar 10 overging.

over dat telefoons ben ik het niet met je eens, een android telefoon IS namelijk linux. daar kan je gewoon het OS afgooien en een vrijere linux opzetten (vooral samsung is een leuke die overal samsung apps toevoegd die je niet wil).
ook nog: het enige dat vrije internettoegang moet hebben ben IK en niet mijn apparaten

Wat verstaan jullie onder geen vrije internet toegang voor de computer? Houdt dat dan in dat alles behalve een browser geblokkeerd wordt tenzij je het expliciet toestaat?

En als die apps stoppen met werken als blijkt dat hen toch de toegang tot vanalles ontzegt wordt, dan zal die app niet lang op mijn gsm blijven leven. Tot nu toe heb ik er nog niet echt veel gevonden. Maar dat komt misschien omdat er amper wat op mijn telefoon voor domme mensen staat. :+ En wat betreft android devices, dat klopt inderdaad. Er bestaat zelfs een ubuntu variant voor tablets. Kan je zelfs een toetsenbord en muis aan hangen om een beetje productief te zijn met dat ding. :D

Als je een beetje oplet met het installeren van apps (ik heb het nu over Android) valt het best wel mee. Gewoon kritisch nadenken over wat een app nu wel/niet nodig zou hebben voor gegevens en m niet installeren als ie teveel gegevens vraagt. Daar ben je altijd nog zelf bij.

Het berucht voorbeeld is natuurlijk de zaklamp app die je gegevens, contacten etc etc opvraagt. Die moet je natuurlijk niet installeren, maar gewoon even verder zoeken naar eentje die alleen de LED aanschakelt. Ik gebruik niet zoveel apps (sowieso geen social media en internetbankieren), maar bijv. Onkyo heeft een leuke app om mp3's mee af te spelen die alleen nodig heeft om af te spelen wat je wilt.

Je kunt app updates ook tegenhouden en bij de update staat keurig vermeld als er toestemming voor meer gegevens nodig is. Zo update ik al tijden de 9292 app voor OV informatie niet omdat die nu ook bij mijn contacten wil (vermoedelijk zodat ik aan kan geven dat ik naar een vriend of vriendin wil reizen ipv zijn/haar adres in te moeten voeren). Vind ik niet nodig, dus weiger ik de update.

De mensen die er zo negatief tegenaan kijken doen dat volgens mij soms ook omdat ze zelf niet altijd weten hoe het zit en alleen afgaan op de horrorverhalen (zaklamp app). Met Android 6/M wordt het nog wat beter, je kunt dan zelf per app instellen wie wat mag.

Het updatebeleid wordt wel een zorg, zeker voor die mobiele apparaten. Als er geen systeemupdates meer uitkomen voor jouw apparaat kun je m op een gegeven moment niet meer veilig gebruiken. 2-3 jaar is nu wel de max voor de meeste toestellen.

Je kunt app updates ook tegenhouden en bij de update staat keurig vermeld als er toestemming voor meer gegevens nodig is. Zo update ik al tijden de 9292 app voor OV informatie niet omdat die nu ook bij mijn contacten wil (vermoedelijk zodat ik aan kan geven dat ik naar een vriend of vriendin wil reizen ipv zijn/haar adres in te moeten voeren). Vind ik niet nodig, dus weiger ik de update.

Dat gaat goed als je die app al had toen die ongein er nog niet in zat tot ze het protocol veranderen. Stel dat ik mijn telefoon nu access zou geven, dan heb ik vast niet meer de mogelijkheid om een 'verouderde' versie te installeren. En dus de keuze tussen 'niet gebruiken' of 'dan maar toestaan'.

De mensen die er zo negatief tegenaan kijken doen dat volgens mij soms ook omdat ze zelf niet altijd weten hoe het zit en alleen afgaan op de horrorverhalen (zaklamp app).

Of juist heel goed weten wat er kan en wat er gebeurt... Wel eens de moeite genomen om met een protocol analyser te kijken waar een telefoon allemaal mee kletst?

Op 18 februari 2016 10:38:19 schreef fcapri:
[...]

over dat telefoons ben ik het niet met je eens, een android telefoon IS namelijk linux. daar kan je gewoon het OS afgooien en een vrijere linux opzetten

Heb je dat van horen zeggen of echt geprobeerd? Ik heb helaas een Android tablet, en ik koop expres geen Androidtelefoon juist omdat ik bang ben dat ik hem brick als ik hem naar mijn zin zou gaan maken. Ik ken ook alleen Android customfirmwares, geen zuivere Linux.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Op 18 februari 2016 13:08:24 schreef maartenbakker: Ik ken ook alleen Android customfirmwares, geen zuivere Linux.

Linux is ook geen OS, alleen de kernel. Je kunt andere OS'en op je telefoon zetten, bv het intussen door mozilla afgedankte FXOS. Ook is er een Ubuntu voor telefoons voorhanden. FXOS heb ik draaiend, Ubuntu nog niet geprobeerd. Er kunnen denk ik wat hardwareprobleempjes ontstaan.

Je kan altijd deze eens proberen: http://www.ubuntu.com/phone/devices
De specs zien er allesinds niet slecht uit. Van prijs heb ik geen idee. Ik weet ook niet wat voor appjes je overhoud of wat deze willen weten. Maar als ze de ubuntu/linux filosofie volgen, dan zou ie nog redelijk aan te passen moeten zijn. :)

[edit]
GJ_ was dus sneller.
[/edit]

Dat bedoel ik, alleen de kernel. Android zelf is compleet anders van opbouw dan de gemiddelde distro en juist over de hardware-aansturing maak ik me ook zorgen want die is meestal gesloten.

Voor mijn tablet bestaat er een Windows-firmware, want die is ook met Windows geleverd... Maar of dat vlekkeloos gaat? Linux zou ik opzich wel een kansje geven. Omdat hij alleen SMS en dataverkeer over GSM hoeft te doen, is er wat minder telefoonhardware om me zorgen over te maken.

Op 18 februari 2016 10:38:19 schreef fcapri:
[...]

over dat telefoons ben ik het niet met je eens, een android telefoon IS namelijk linux. daar kan je gewoon het OS afgooien en een vrijere linux opzetten (vooral samsung is een leuke die overal samsung apps toevoegd die je niet wil).

Even routen en Cyanogenmod erop zetten. In de nieuwe Android 6 Marshmellow zijn de policy rights bij het downen van apps verbeterd. Dwz. de user control is uitgebreider.

Wat een doffe ellende als ik dit allemaal lees.
In elk geval voldoende om me ervan te weerhouden om ook een aaifoon of een tablet aan te schaffen :P
Met mijn 10 jaar oude GSM kan ik een telefoongesprek voeren en je schijnt er ook mee te kunnen sms-en, maar dat vind ik ook overbodig.

Ik heb maar 1 pc die verbinding mag en kan maken met internet en die is voldoende afgeschermd. Automagische updates worden bij de poort geweigerd en de laatste keer dat F-Secure of Avast een virus of malware aantroffen is al meer dan een jaar of vier geleden.
De andere 3 pc's en mijn NAS hebben geen verbinding met internet en WiFi is al helemaal taboe.

Ik weeg bij alles altijd het nut en de noodzaak tegen elkaar af.
- Heeft het nut om tijdens het boodschappen doen bij de supermarkt een internetverbinding ter beschikking te hebben?
- Is het noodzakelijk dat ik via internet iemand stante pede een foto van iets totaal onbelangrijks kan toesturen?
- Wil ik weten wat de stand van de AEX-index is als ik op de wc zit?
- Moet dat telefoongesprek worden gevoerd terwijl ik in een restaurant zit te eten?
- Enzovoort, enzovoort....

Op al die vragen kan ik volmondig (ik zit net in het restaurant te eten ;-) ) NEEN antwoorden.
De beantwoording van een e-mail kan ook wel wachten tot ik over een uur of vier rustig thuis zit. De wazige foto van misschien een ree achter een dicht bos struikgewas hoef ik helemaal niet te zien, en de foto van de Griekse tempel die schuil gaat achter de boezem van vage kennis Marie zeker niet.

Maar die afwegingen worden heden ten dage niet meer gemaakt, alles moet direct en onmiddellijk aan de hele wereld worden getoond.
En met de "sociale media" betekent dat ook écht aan de hele wereld.
En nog is men verbaasd dat hun privacy in het geding komt.... |:(

Op 18 februari 2016 13:08:24 schreef maartenbakker:
[...]Heb je dat van horen zeggen of echt geprobeerd? Ik heb helaas een Android tablet, en ik koop expres geen Androidtelefoon juist omdat ik bang ben dat ik hem brick als ik hem naar mijn zin zou gaan maken. Ik ken ook alleen Android customfirmwares, geen zuivere Linux.

zelf 3x gedaan met een samsung galaxy.
1x een cyanomod over gegooid, die liep wel goed, maar kon niet veel apps tegelijk draaien.
dan heb ik er een complete andere van samsung over gegooid, en de laatste was een heel compacte. daar heb ik dan zelf nog een boel iconen zelf gemaakt en het laadsysteem volledig custom gezet (hoop textfiles in het systeem manueel gaan aanpassen).

uiteindelijk begon de telefoon random vast te lopen en werd die vervangen voor een huawei. moet echt geen samsung spul meer hebben waar ze een heleboel in het OS hebben zitten rommelen.

heb ook al eens een android OS op een rpi laten draaien, maar dit werkte echt niet goed. scherm veeeeeel te traag en bij de settings crashte de boel altijd

Op 18 februari 2016 18:38:19 schreef evdweele:
Ik weeg bij alles altijd het nut en de noodzaak tegen elkaar af.
(

Dat is een persoonlijke keuze. Een smartfone met buienradar,teletekst, booking.com, Tomtom Navigator met live filemeldingen, email, de bank app enzo zou ik niet meer willen missen. Overdone vind ik contactloos betalen met NFC. Daarvoor gebruik ik de chip de betaalpas. Grappig dat je wel meegaat in de nieuwe ontwikkelingen op TV gebied maar die op telefoongebied weer niet.

Grappig dat je wel meegaat in de nieuwe ontwikkelingen op TV gebied maar die op telefoongebied weer niet.

Dat is het gevolg van de afwegingen die ik maak.
Waar heb ik profijt van en wat is totale onzin :-)

Een smartfone met [...]

Maar... wat heb je eraan? Die bui komt toch wel. Of niet, buienradar klopt tenslotte ook niet altijd. Met zo'n navi-doos in de auto maak ik meer kilometers (en heb ik meer gezeur!) dan vooraf ff op de kaart kijken waar ik heen moet. Live filemeldingen... Geen ervaring mee. Aan de andere kant: op de routes die ik langere tijd gereden heb (daar kun je wat experimenteren) bleek dat 'achter aansluiten' vaak toch sneller was dan een alternatief 'binnen door'. Uitzonderingen als weg totaal afgesloten ed. daar gelaten (aan de andere kant... dan ben je niet de enige die 'binnen door' gaat, en dan staat het daar ook stil). De mail en de bank die kunnen wel wachten tot ik thuis ben of tot het weekend. Als er bloed uit loopt, dan bel je maar. En als ik de telefoon niet opneem, dan ben ik met wat anders bezig en probeer je het later nog maar een keer (als het bloed tegen die tijd al niet meer loopt, is het probleem tenslotte ook opgelost)

Grappig dat je wel meegaat in de nieuwe ontwikkelingen op TV gebied maar die op telefoongebied weer niet.

Dat is wat mij betreft ook een afweging. De hark op het dak deed het prima, tot men stopte met uitzenden. Dan heb je de keuze uit kabel, digitenne of sat. Kabel is analoog ook aan het uitsterven, digitaal niet interessant omdat het niemand ene donder aan gaat wat ik kijk en wanneer ik het kijk. Digitenne een tijdje geprobeerd. Artefacten, freeze-frames. Blijkbaar zit ik niet op het handigste plekje om (met een buitenantenne) een fatsoenlijk beeld uit de lucht te kunnen plukken. Blijft sat over. En daar bewust de keus gemaakt om een niet-gecertificeerde ontvanger aan te schaffen, omdat het MIJN ontvanger is en ik zelf wel bepaal welke firmware of 'zenderlijst' gebruikt wordt.

De overweging is vaak heel simpel: heb ik het nodig? Nee? Dan doen we het niet. Zo ja: wie probeert er wat aan mij te verdienen (direct of indirect door mijn gegevens te verkopen), wat krijg ik er voor terug en is het me dat waard? Erg rationeel dus en niet emotioneel in de zin van 'ik moet altijd bereikbaar zijn'. Zo belangrijk ben ik helemaal niet.

Stelletje zure holbewoners >:-) Het is nog niet eens voorjaar maar het ijs wat de grotopening afsloot begint zo te zien al te smelten.

Nu de vraag kan ik die dingen nog herstellen als electronicus?
Die vraag is ook retorisch, antwoord is NEE, je kunt modules uitwisselen of mechanische schades herstellen.

Dat is generaliserende onzin. Je kunt nog steeds op boardlevel repareren. Sterker nog, ik denk dat het zelfs eenvoudiger is. Je hebt namelijk veel minder onderdelen. Er kan dus ook minder kapot gaan. En als ze goede kwaliteit maken zou het me niet verbazen dat het zelfs langer mee kan gaan.

Maar dat laatste is het probleem. Het dure spul is niet duurder geworden, eerder goedkoper, het goedkope spul is extreem veel goedkoper geworden. Daarnaast wil de gemiddelde consument steeds iets nieuws lang voordat het huidige kapot is.

Wat vroeger een leuke midden klasse was is al lang ter ziele gegaan bij gebrek aan omzet. Tot iedereen de junk zat is en iets goeds wil. Helaas, we hebben er zelf er aan mee gewerkt dat die merken al lang over de kop zijn gegaan.
Daarnaast is onze definitie van goed heel flexibel zodra er afgerekend moet worden.

Als vroeger een top ding 100 euro was, iets extreems 150 euro en het slechtste 50 euro dan was, dan was dat 50 euro ding nog steeds bruikbaar. Een leuke middenklasse was dan 75 euro.

Nu kost dat top ding nog steeds 100 euro, als het merk er tenminste nog is. Maar het goedkoopste kost nu 5 euro, het is bagger maar veel bang for buck (ander woord voor een @#$-kwaliteit voor een #$%-prijs).

Na 15 gesneuvelde en veel frustratie willen we dan eindelijk iets goeds, dat mag best 2x zoveel kosten. Maar voor 10 euro is het nog steeds bagger. Die 50 euro is extreem roepen we dan. We willen iets beters, het hoeft geen over de top kwaliteit te zijn. We vergeten dan dat 50 euro een paar jaar eerder al een "niet zo best maar redelijk bruikbaar" ding was. En iets van 75 euro is nu zo extreem duur, dat koop je toch niet ;-)
Die goede kwaliteit is alleen steeds lastiger te vinden. Als er niet genoeg mensen zijn die daarvoor geld over hebben wordt het nog duurder of gewoon onmogelijk. Een fabrikant moet omzet en winst maken. Daarmee kunnen ze net als ieder bedrijf, bv ons, hun personeel betalen. Je weet wel, het te duurbetaalde, ongemotiveerde en steeds meer onkundig wordende personeel. (als we toch aan het generaliseren zijn ;-))

En kijk eens wat lezers hier alleen al voor junk via ebay, bangood etc kopen. Dingen als DC converters, soldeerstations, zelfs dingen die al bijna niet kosten worden nog goedkoper van ebay etc gehaald. En het ergste is dat de meeste gewoon weten dat het troep is en het zelfs niet erg vinden.

Het is toch idioot dat je iets koopt waarvan je weet dat het bagger is en je het eerst zelf moet modden om bruikbaar/veilig te worden.
Als er een bugje in een Keysight scoop zit gaat iedereen door het lint, maar als er een hele berg bugs in een Rigol/siglent etc zit, of een copy-soldeerstation onveilig is, of een LCR meter vermoord zal worden door zijn eigen netadapter, blijft iedereen die zooi kopen en onder het mom van leuke hobby wordt het zo goed als het gaat gerepareerd/gemod voor we het gaan gebruiken.
En dan maar mopperen dat er geen goede dingen meer worden gemaakt.

Om over het big brother syndroom en massale digitale achtervolgings waanzin maar te zwijgen. Who cares, als ik nu een reclame op mijn computer scherm zie terwijl ik naar iets kijk wat gratis is. Ik betaal ook niets, het geld moet ergens vandaan komen. En ik zie liever advertenties van Fluke dan van een of ander steunkousen merk of Russische postorder bruiden :-)