15 jaar geleden ging ik naar Nigeria, Congo,... om machines te gaan installeren, zonder gsm. En als ik dan eens met een vaste telefoon belde naar de baas met een probleem dan zei die simpelweg 'van hieruit kan ik niets doen, los het zelf maar op'...
Toen ik dan eens 3 weken niets van mij liet horen werden ze wel een beetje ongerust... 
(nostalgische anekdotes, ik weet het , sorry)
Wat betreft nieuwe technologie: het interesseert mij zeker en vast heel erg, ik lees er veel over (oa hier).
Maar wat betreft aankoop en gebruik blijf ik liever in de achterhoede en wacht ik af of het een blijvertje is. Weinig technologie zijn blijvertjes als je het over iets langere termijn bekijkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, ik zie vaker 2 zijden van dat verhaal. enerzijds op de zaak waar een aantal man zoveel belt dat 10 minuten praten ermee een zeldzaamheid is zonder dat die telefoon vaker afgaat ondertussen. en dus mensen 3x op een dag hebben dat diegene steeds in gesprek is. anderzijds de mensen op de klus die in de pauze vast hangen aan die telefoon, filmpjes kijken en appen, ik zou zweren dat er al bij zijn die een platte kant aan hun duim krijgen. elke keer dat de werkbroek kreukt wordt die telefoon erbij gepakt, want er moest eens een berichtje zijn binnen gekomen, leid erg af met een klus..
ik ken er ook wel die dat erg snel zat zijn en als steeds die telefoon afgaat, ze het ding in de bus mikken of gewoon uitzetten. anders maak je fouten of worden dingen vergeten..
ik hoor die gsm ook wel ping geluiden maken over de dag, maar email lees ik thuis wel weer. appjes hebben ook geen ala minuut prioriteit. soms ben ik aan het bellen met de dect, gaat m'n gsm af ( want de dect is in gesprek ) en vervolgens gaat weer een andere telefoon af want je hebt de receptie dienst erbij die dag. ik werk 1 ding per keer af, men wacht maar of belt maar terug.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 13 juni 2016 19:16:58 schreef Peter112:
Sommige mensen raken panisch zonder smartphone, chefs bellen zich suf als je per ongeluk niet binnen 20 seconden opneemt. waar was je, waar ben je, is alles wel goed ZUCHT.
Dit is voer voor psychologen.
Is het verlatingsangst, bang de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen?
En van de andere kant, is die chef een controlfreak of hij heeft geen vertrouwen in de mensen aan wie hij leiding behoort te geven.
Ik hou het op een combinatie van al die factoren.
Toen ik dik 30 jaar geleden begon met werken deelde de sjef in de morgen de werkbonnen uit met toelichting en een bakkie. Daarna ging iedereen met de werkbus op pad en tegen 16:00 weer terug op de zaak. Heel af en toe kwam de sjef wel eens op het werk langs.
En zo hoort het ook. Een leidinggevende mag er op vertrouwen dat zijn medewerkers zelfstandig hun werk uit kunnen voeren.
Als hij dat niet kan of durft heeft hij zijn eigen werk niet goed gedaan want de verkeerde mensen in dienst genomen en/of ze niet de goede opleiding gegeven.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Even de originele stelling:
Het gaat er niet om dat we tegen de moderne techniek zijn. Integendeel. Wij zijn de voorlopers en zelfs ontwikkelaars. Waar we tegen zijn is dat we reclame krijgen en apps die niet doen wat we willen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Precies. En wat doe je dan in zo'n geval? Weigeren.
Een "Nee - Nee" sticker op de brievenbus voor papieren reclame, een adblocker op je pc en een telefoon uitkiezen waar al die ongewenste rotzooi niet op zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of die het binnen onredelijke termijn helemaal niet meer doen. Ik installeerde onlangs de nieuwste whatsapp en die zei in koeieletters dat hij na 31-12 onbruikbaar zou zijn. Ik ben dus naar de vorige versie teruggegaan, maar misschien zetten ze de dienst wel op de server uit.
Let wel, het gaat om een telefoon die nog maar net 4 jaar oud is (en waar Microsoft zelf trouwens ook de kraan voor heeft dichtgedraaid toen hij 1 jaar was ofzo, ook al niet netjes). Het kost geen enkele moeite om de app gewoon niet meer te updaten zodat hij faalt tegen de tijd dat er een verandering in het protocol plaatsvindt en niet op een aan de gebruiker opgedrongen moment.
evdweele
Overleden
Ik heb hier een gsm-telefoon liggen van 15 jaar oud. Die doet het nog steeds.
De accu is alleen binnen een dag leeg, daarom gebruik ik hem niet meer.
testman
een gsm als die men had in 1999 heb je tegenwoordig niet meer. een smartphone is met 5 jaar oud niet bruikbaar meer als je meewilt met updates en dergelijke. de ondersteuning vervalt toch wel, en nieuwe apps vergen hardware die alleen nieuwe toestellen ondersteunen. gemiddeld gaat een smartphone 18 maanden mee. ik doe er al ruim die tijd mee, maar als het ding gaat haperen ga ik niet repareren, maar naar de opvolger. heb al vaker gezien wat die dingen doen in je zakken, ze torderen steeds en krijgen losse verbindingen. daarmee blijf je ellende houden. had m'n eerste ook, in m'n zakken ging hij vaker ineens plat maar op tafel bleef het ding werken. spijkerbroeken en smartphone in zijzak zijn geen recept voor lang meegaan..
joopv
Golden Member
Op 13 juni 2016 00:21:36 schreef evdweele:
[...]Maar dat kon 100 jaar geleden ook al, en het was veel persoonlijker dan een tekstje op een beeldscherm.
En het zal je misschien verbazen, dit medium bestaat nog altijd
[bijlage]
Briefpost bestaat ook nog. Misschien heeft iemand wel een internetforum - briefpost interface. Dan kan je je pc aan de wilgen hangen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 13 juni 2016 20:58:00 schreef testman:
een gsm als die men had in 1999 heb je tegenwoordig niet meer. een smartphone is met 5 jaar oud niet bruikbaar meer als je meewilt met updates
5 jaar vind ik zonder meer redelijk, ook al maak ik er een sport van om er langer mee te doen. Problematisch wordt het als de OS-ondersteuning en de ondersteuning van native diensten na 1 of 2 jaar wegvallen, maar de telefoon blijft het tenminste verder wel doen en voor die diensten zijn opzich alternatieven van 3e partijen. Dat een 3e partij kennelijk van zins is om niet alleen de ondersteuning van hun app te stoppen maar ook actief te saboteren, gaat me wel wat ver. Dat maakt hun totale product onbruikbaar en is zo bezien ernstiger dan een telefoon die verandert in "abandonware".
Op 13 juni 2016 20:34:45 schreef Hoeben:
Even de originele stelling:
Het gaat er niet om dat we tegen de moderne techniek zijn. Integendeel. Wij zijn de voorlopers en zelfs ontwikkelaars. Waar we tegen zijn is dat we reclame krijgen en apps die niet doen wat we willen.
Dus schrijven we software die wel doet wat we willen en repareren we computers en machines zodat die ook doen wat wij willen!
Op 13 juni 2016 20:58:15 schreef joopv:
Briefpost bestaat ook nog. Misschien heeft iemand wel een internetforum - briefpost interface. Dan kan je je pc aan de wilgen hangen.
Da's toch niet zo moeilijk. Je print CO uit of je laat het uitprinten. Dan ga je het lezen, al of niet na versturen van dat papier naar je toe. Als antwoord schrijf je een brief en die stuur je eventueel per post naar je toe. En deze brief klop je zelf in of laat je inkloppen op CO-forum. 
Op 13 juni 2016 20:58:15 schreef joopv:
[...]
Ook daarbij zijn "hacks" niet heel ongewoon...
Lees: factuurfraude door brievenbus-hengelen of corruptie bij de post(bodes).
Op 13 juni 2016 18:39:43 schreef evdweele:
De werkdruk was 20, 30 of 40 jaar geleden ook hoog. Dat is echt geen nieuw verschijnsel.
Tot ongeveer 1965 bestond er geen vijfdaagse werkweek, op zaterdag werd er gewoon een halve dag gewerkt.
Precies, in de jaren 80 en 90 was het heel gewoon als je op Zaterdag moest werken. Wij werkte iedere Zaterdag tot 4 uur, dan begon je weekeinde.
Een werkweek was toen 48 uur.
Die is langzaam afgebouwd naar 45 uur, toen naar 42 uur, 40 uur en nu schijnt 38 uur de norm te zijn.
Ik heb jaren van 8.00 tot 23.00 gewerkt, plus de Zaterdag. Het was niet anders toen.
Jarenlang heb ik gemiddeld tussen 6 en 15 uur per week moeten overwerken. Dat was niet omdat de werkdruk zo laag was...
Dat was vroeger heel normaal, moet je tegenwoordig is mee aankomen. Dan verklaren ze je voor gek, en misschien was dat ook wel zo. 
testman
uit een recent onderzoek stond NL bovenaan met overwerken. 58% van de werknemers maakt 6 uur per week aan overuren. http://www.accountancyvanmorgen.nl/2015/11/11/nederlanders-kampioen-ov…