blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi BenI2C, :-)

Ik doe dit al jaren met SPlan, kost 50 Euro en is het viervoudige waard!
http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html

Zo teken ik met bijna altijd de "1e Aid" Library open.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Splan-02.png

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op zaterdag 14 mei 2016 20:30:23 (25%)]

Ga ik me eens in verdiepen.
Thanks?

Op 14 mei 2016 14:03:04 schreef Jinny:
Vraagje, hoe kan ik van 0-0.249 mV Volt oid 0-1,5V maken?
Dit in verband met mijn stroommetingen...

1,5V ? De meeste paneelmeters doen 200mV volle schaal, of zijn de modificeren zodat ze het kunnen. Dat lijkt me een heel stuk simpeler dan een versterker trap ervoor.
Wat voor een chip zit er op die DPMs ?

Op 14 mei 2016 17:27:26 schreef D.W.:
Weer wat vragen, hopelijk houden jullie het vol.

Ik heb gekozen voor de "I out max 5A" en "U out max 35 V"
Eén en ander is getest ZONDER belasting en schijnt te werken.

Nu de test met belasting:

Bij een beperkte test wordt Q2 behoorlijk warm, terwijl Q3 koud blijft.Elk zit apart, niet geïsoleerd op 2 aparte koelplaten (geïsoleerd van het chassis)
Maar wat is warm ? Ik belast voorlopig slechts kortstondig, en meet tegenover de min van de voeding.

Dan is er 1 transistor meer werk aan het doen dan de ander, dat kan komen omdat de specificaties van de torren teveel afwijken. Wat daarbij niet helpt is dat je torren thermisch gescheiden zijn. De Vbe gaat met iets van 2mV/oC omlaag. Dus de heetste tor gaat het meeste werk doen. Als de torren niet op de zelfde plaat zitten kun je last krijgen van thermische runaway.

Als je wilt zien hoe scheef het een en anders loopt kun je de spanning over de emitter weerstanden meten.

NB: Wat betekent het dat x2 omschakelt van uit naar aan, bij 1,5 A en 14 V