blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi BenI2C, :-)

Ik doe dit al jaren met SPlan, kost 50 Euro en is het viervoudige waard!
http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html

Zo teken ik met bijna altijd de "1e Aid" Library open.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Splan-02.png

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op zaterdag 14 mei 2016 20:30:23 (25%)]

Ga ik me eens in verdiepen.
Thanks?

Op 14 mei 2016 14:03:04 schreef Jinny:
Vraagje, hoe kan ik van 0-0.249 mV Volt oid 0-1,5V maken?
Dit in verband met mijn stroommetingen...

1,5V ? De meeste paneelmeters doen 200mV volle schaal, of zijn de modificeren zodat ze het kunnen. Dat lijkt me een heel stuk simpeler dan een versterker trap ervoor.
Wat voor een chip zit er op die DPMs ?

Op 14 mei 2016 17:27:26 schreef D.W.:
Weer wat vragen, hopelijk houden jullie het vol.

Ik heb gekozen voor de "I out max 5A" en "U out max 35 V"
Eén en ander is getest ZONDER belasting en schijnt te werken.

Nu de test met belasting:

Bij een beperkte test wordt Q2 behoorlijk warm, terwijl Q3 koud blijft.Elk zit apart, niet geïsoleerd op 2 aparte koelplaten (geïsoleerd van het chassis)
Maar wat is warm ? Ik belast voorlopig slechts kortstondig, en meet tegenover de min van de voeding.

Dan is er 1 transistor meer werk aan het doen dan de ander, dat kan komen omdat de specificaties van de torren teveel afwijken. Wat daarbij niet helpt is dat je torren thermisch gescheiden zijn. De Vbe gaat met iets van 2mV/oC omlaag. Dus de heetste tor gaat het meeste werk doen. Als de torren niet op de zelfde plaat zitten kun je last krijgen van thermische runaway.

Als je wilt zien hoe scheef het een en anders loopt kun je de spanning over de emitter weerstanden meten.

NB: Wat betekent het dat x2 omschakelt van uit naar aan, bij 1,5 A en 14 V

X2 geeft aan dat de volle trafo spanning gebruikt wordt in plaats van de helft, als je de spanning over je buffer elco meet zie je dat die dan ongeveer 2x zo groot zal worden.

@PeterR
Holy spaghetti ;)

Mooi dat het werkt peter, wat heb je links en rechts van je schakelaar staan? CBCA ?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De emitter weerstanden zouden toch moeten voorkomen dat de stroom door de torren erg ver uit elkaar gaat lopen.

@D.W. kun je de spanning over de beide emitter weerstanden meten? Als een van de twee torren niet meedoet, zou je daar een groot verschil moeten zien.

@Sparky
Klopt dat is de belangrijkste functie van die R-etjes, dat je er handig de stroom over kunt meten is eigenlijk bijzaak.
Maar eens houdt dat op vandaar het "teveel afwijken" in mijn opmerking hierboven.

Wat ook niet helpt is als er 1 van de torren een slechtere thermische verbinding met het blok heeft, die zal dan snel warmer worden en alle stroom gaan claimen.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Sine, ik heb digitale metertjes welke direct in volts aangeven..

@Bram, wat een service..
Vanmiddag vriend Roland (PF2T) even geholpen met mastje opzetten voor molendag, en bij thuiskomst een dergelijk resultaat..
Dank...
Ik ga bouwen, de meeste delen heb ik wel (hele bakken met 1% R) en Farnell levert ook...

Dat snap ik Jinny ... maar je bent hobbyist genoeg om te kijken of die ook gemodificeerd kunnen worden nietwaar?

Peter R.

duck-tape does miracles...so do I

Bram,

Die "1st aid" heb jij die samen gesteld? want bij mij mist meer dan de helft.

blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Peter R,

Ja, die heb ik in de jaren samengesteld.
Ik heb ook de folder structuur aangepast waar de bestanden allemaal staan.
Dat is een stuk makkelijker te back-uppen.
Als je het programma echt gaat gebruiken kan ik je de settings en mijn library doen toekomen.
Het meeste spul staat in C:\Data-SPlan bij mij, nee niet het programma zelf :-)

Maar het lijkt me een fijn plan dit buiten het huidige topic te houden, maak er maar een nieuw topic voor aan als je dit wilt.

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 15 mei 2016 11:44:32 (15%)]

miedema

Golden Member

@ Blackdog:

In je schema van de buffer voor Jinny, moet R3 niet 47Ω zijn in plaats van de 10k die er nu staat?
(plus 5V ontkoppel weerstand van de opamp)

groet, Gerjan.

blackdog

Hi Gertjan, ;-)

Jij gaat door voor de koelkast! *grin*
Schema is aangepast, behalve in het voorbeeld dat ik van Splan gaf.

Sorry...

Blackdog

@ Sine en SparkyGSX

Bij een beperkte test wordt Q2 behoorlijk warm, terwijl Q3 koud blijft.

kun je de spanning over de beide emitter weerstanden meten? Als een van de twee torren niet meedoet, zou je daar een groot verschil moeten zien.

1. gemeten: emittor spanning Q2 en Q3, verbruik 2,01 Ampère.

alles koud:
20,59 V en 20,53 V

na 5 minuten in bedrijf:
20,60 V en 20,48 V

na 15 minuten in bedrijf:
20,57 V en 20,46 V

Betekenen deze kleine verschillen iets ?
De temperatuur verschillen tussen Q2 en Q3 blijven bevestigd.

2. Mijn temperatuur-meting met "de vinger" heeft een hysterese van minimaal 20°C. Heeft iemand een idee, hoe beter te meten, evtl met de speekseltest ?

Effe opnieuw meten maar dan alleen over de emittor weerstanden.

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

Het is de bedoeling dat je de spanning direct over de 2 emitterweerstanden meet, dat is de stroom die door de doorlaattransistors loopt. De koeling is heel belangrijk, voor de transistors. Teveel pasta, vervuilde pasta, te vast draaien, geen onderlegring gebruiken, te dikke isolatie gebruiken ect.

@ Benl2c en RAAF12

Effe opnieuw meten maar dan alleen over de emittor weerstanden

Ditmaal gemeten zoals het hoort, enkel over de emittor weerstanden
alles koud belasting 2,01 Ampère:
Q2: 0,154 V
Q3: 0,085 V

Hieruit blijkt dat Q2 tweemaal zoveel stroom dissipeerd dan Q3.
Zijn de weerstanden gelijk dan is er waarschijnlijk een groot verschil in de transistoren.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En zo ziet het er uit..
Werkend, hoewel de A meters nog niet werken.
En ik nog knopjes moet zoeken..

BenI2C, ik vermoed dat het een oude Hammond kast is, kan er niks meer van terug vinden..

Edit, mijn kast is van voor '88, gebruikt door Brown Boveri & Cie (BBC), waarom voor '88?
Toen werden ze ABB...
Al een oud systeem dus.
En daar Bram zijn kastje (Onraad) qua systeem er erg op lijkt....

blackdog

Hi Jinny,

Zier er prof uit :-)

Gegroet,
Bram

Jinny

Golden Member

Dank je Bram, het kastje was van zichzelf al prof, dan valt mijn geklungel wel mee...

in ieder geval dan erg mooi geklungel!!
Niets aan te doen. Dan ga ik de kast met twee verschillende profieltjes afmaken.

electron920

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ Jinny,

Ziet er goed uit ik denk dat je kastje van de firma KNÜRR is.

Groet Henk.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ha Jinny, Voordat ik hem zo krijg..... :?

Wat voor een meters heb jij gebruikt? Zijn dat dezelfde ad die Bram voorstelde? Kan je daar de dp van verplaatsen?
Mijn trafo heeft voldoende por om tot 35V / 3,5A te gaan, dus moet ik ook meters hebben, die bij minstens 3 digits tot 999 gaan.

Jinny

Golden Member

@Tidak Ada, moet ik even zien, ik meen van wel...
Kijk ik morgen even naar, als ik het nog kan terug vinden...

Mijn trafo's gaan tot 35V 10A ben ik achter....
Ik gebruik 28V 1.5A

@Electron920, dank, ga daar op zoeken...

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 15 mei 2016 22:28:38 (19%)]

MAH

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Netjes Jinny!
Een beetje overdimentioneren kan nooit kwaad.
Zo had ik de mijne ook eerst aan een 300va anker zitten.
Dat werd toch een beetje onhandig.

Ik heb de eerste partij restverkoop verzonden.
Ik hoop dat ze vandaag nog worden meegenomen maar de zak in de winkel zag er erg leeg uit.
Er zijn nog steeds een aantal kits en pcb's te koop
Advertentie

Jinny

Golden Member

Dank jullie...
Mijn 'anker' geeft 4 maal 15V bij 10A.
Zwaar zat dus....