Krijg je dan bij een omschakelaar bereik geen probleem?
Ik neem aan dat bij het 1.999 bereik 200mV wordt verwacht voor de maximale uitsturing maar ook als je de in het 19.99 bereik komt.
Een van de bereiken gaat dan een verkeerde uitlezing geven.
Dit topic is gesloten
Krijg je dan bij een omschakelaar bereik geen probleem?
Ik neem aan dat bij het 1.999 bereik 200mV wordt verwacht voor de maximale uitsturing maar ook als je de in het 19.99 bereik komt.
Een van de bereiken gaat dan een verkeerde uitlezing geven.
Moderator
Probleem is een groot woord.
Van teveel spanning kom je met een weerstandsdeler natuurlijk wel weer af.
Maar je moet wel gaan schakelen (al dan niet automatisch) tussen verschillende bereiken.
[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 10 mei 2016 15:20:28 (30%)
@ MdBruin
Krijg je dan bij een omschakelaar bereik geen probleem?
Wat bedoel je ?
Ik neem 2 weerstanden in serie (0,09 en 0,01 Ohm) en schakel voor de 2 Ampère uitlezing beiden in serie, parallel over de ingang van de meter.
Voor de 20 Ampère uitlezing schakel ik zodat er slechts de 0,01 Ohm parallel over de ingang van de meter zit.
Ik gebruik als keuzeschakelaar een draaischakelaar, (met voldoende zware contacten 5 Ampère) waardoor de contacten zich enigszins zelf reinigen.
Het fabriceren en afijken van de weerstanden wordt nog een hele klus.
Er loopt 4 Watt.
1. Ik weet wel dat konstantaan draad aangewezen is, maar deze is niet te solderen en moet dan met mechanische verbindingen (lusterklemmen) worden verbonden. Of ziet iemand dit anders ?
2. Ik zou een voldoende lengte montagedraad kunnen gebruiken, of is dit een slecht idee?
3. Is het beter om een stuk van een laag-Ohmige draadweerstand te gebruiken, en is deze draad soldeerbaar ?
Een lang stuk installatiedraad is m.i. een slecht idee, omdat koper een vrij fors temperatuursquotient heeft, en de weerstand dus flink verloopt als het warm wordt. Het lijkt me beter om meetweerstanden te kopen zoals deze https://www.eoo-bv.nl/shunt-laag-ohmig/4101-shunt-strip-0r01.html. Als je die 0.9 ohm nu iets lager kiest (eventueel 2 in serie of parallel), kun je de weerstand daarvan omhoog tunen door hem voorzichtig iets smaller te vijlen tot hij de gewenste waarde heeft.
Golden Member
Er is genoeg van dat spul standaard te krijgen :
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001…
Op 10 mei 2016 15:57:45 schreef D.W.:
[....]
1. Ik weet wel dat konstantaan draad aangewezen is, maar deze is niet te solderen en moet dan met mechanische verbindingen (lusterklemmen) worden verbonden. Of ziet iemand dit anders ?
Constantaandraad is goed hard te solderen en nog beter te puntlassen. Hardsolderen met zilversoldeer is de aangewezen weg en is waarschijnlijk wel mogelijk met zo'n pyropen (directe vlam). Ee en ander afhankelijk van de gebruikte draaddikte. Kies een zilversoldeerdraad met een vergelijkbare dikte, anders is je constantaandraadje verbrand voor het zilversoldeer is gesmolten.
Maar waarom niet die TO220 weerstanden gebruikt, die je nog op redelijke temperatuur kunt houden door ze op een (apart!) koelblok te plaatsen....
Als je die 0,09 Ω weerstand gaat schakelen, ga je wel problemen krijgen met de overgangsweerstand van de schakelcontacten. Die zullen bij deze weerstandswaarden een behoorlijke fout introduceren! Je kunt beter de gevoeligheid van de meter verhogen met een OpAmp, die je 10× laat versterken, of een gevoeligere meter nemen en dan middels een serieweerstand de spanning over de meter reduceren.
Moderator
Op 10 mei 2016 15:57:45 schreef D.W.:
@ MdBruin
[...]Wat bedoel je ?
Ik neem 2 weerstanden in serie (0,09 en 0,01 Ohm) en schakel voor de 2 Ampère uitlezing beiden in serie, parallel over de ingang van de meter.
Voor de 20 Ampère uitlezing schakel ik zodat er slechts de 0,01 Ohm parallel over de ingang van de meter zit.Ik gebruik als keuzeschakelaar een draaischakelaar, (met voldoende zware contacten 5 Ampère) waardoor de contacten zich enigszins zelf reinigen.
Het fabriceren en afijken van de weerstanden wordt nog een hele klus.
Er loopt 4 Watt.1. Ik weet wel dat konstantaan draad aangewezen is, maar deze is niet te solderen en moet dan met mechanische verbindingen (lusterklemmen) worden verbonden. Of ziet iemand dit anders ?
2. Ik zou een voldoende lengte montagedraad kunnen gebruiken, of is dit een slecht idee?
3. Is het beter om een stuk van een laag-Ohmige draadweerstand te gebruiken, en is deze draad soldeerbaar ?
Aiai, vermogen gaan schakelen is echt de laatste manier waarop ik dit zou oplossen !
Neem zoals ik al voorstelde 0,22R emitter weerstanden en je hebt spanning genoeg voor je 2A (en daarmee zeker voor je 20A) bereik.
Schakel de voorschakelweerstanden naar je paneelmeter om, daar lopen geen grote stromen en die weerstanden heb je toch al nodig.
Je kunt zelfs het ding zo inrichten dat in de 2A stand je stroombergrenzing ook maar tot 2A loopt door een weerstand aan de I-pot mee te schakelen.
Mooi, je volgt de tips goed op.
Ik kan niet goed zien of je ook isolatiebusjes gebruikt. Zelf doe ik: schoef, veerring, onderlegring, isolatiebusje, tor, pasta (dun!!!), mica, pasta (dun!!!), koelplaat. Schroeven goed vastdraaien, niet loeivast, gewoon met een schroevendraaier dus.
Heb je ook nagemeter of er echt geen spanning op de koelpaat meer staat?
Heey Markce,
Ik heb van Ebay die mica setjes besteld. Er zaten 5 mica plaatjes in, 5 M3 schroefjes, en 5 isolatiebusjes.
Voorheen voelde ik tintelingen door mijn vingers als ik over het koelblok aaide, nu niet meer. Ik heb (nog) niet werkelijk gemeten.
De schroeven heb ik behoorlijk vast gedraaid.
Die spuit die er naast ligt is algemene warmtegleidingspasta, die zit er tussen.
Ik zal de volgende keer nog eens meten of er werkelijk geen verbinding is.
Voor de rest heb ik vanavond de dunne draadjes vanaf het printje met de hulptrafo's en de draadjes naar de potmeters gefixeert met wat lijm uit een lijmpistool. Niet super sjiek, maar ik ken die ongein. Na 2 jaar, en 270x verplaatsen breekt er een draadje af ergens.
-------------------------
Nieuw idee...
De print is geschikt tot een vermogen van 5 ampere.
Het lijkt mij dat ik in theorie een exact de zelfde ringkern bij op de bestaande kan planten, en deze er parralel overheen kan zetten toch? Wel rekening houdende dat mijn condensatoren ook verdubbeld moeten worden, en dat de brugschakeling het aan kan, enz.
Of ben ik te optimistisch???
Ik heb namelijk aan 1,5 A al te weinig gehad.
Ik ga dit overigens niet meteen uitvoeren, maar een keer dat ik geld te veel heb en toch bij de grote C ga bestellen.
Ik gebruik veerringetjes omdat de schroef dan bij trillen (en vaak verplaatsen) vast blijft zitten. Die ringetjes hebben ze hier gewoon bij de bouwmarkt, of Conrad bv. De onderlegringen zijn om te voorkomen dat de isolatiebusjes beschadigen.
Vor bedrading gebruik ik mini tie wraps.
Als je echt exact dezelfde trafo erbij plaatst mag hij parallel, goed opletten met aansluiten.
Moderator
Trafo's parallel schakelen is hier al meer over geschreven, het kan mits ..
Het veiligst is het om een extra gelijkrichter te gebruiken, dan kun je nooit kringstromen tussen de trafo's krijgen.
Je kunt deze voedingen parallel of in serie schakelen voor de dubbele stroom / spanning.
De laatste kits en pcb's zijn nu beschikbaar.
Iedereen die er nog één bij wil hebben of te laat was bij de actie kunnen nu alsnog hun slag slaan.
Golden Member
Inmiddels werkt mijn exemplaar naar behoren..
Dwz, ik moet nog uitzoeken hoe ik de stroommeting kan aanvangen, maar alles regelt netjes, zowel in stroom als spanning..
Trafo kan twee maal 10A leveren op de slofjes, en ik gebruik 2 maal 1.5A
Ietwat overbemeten..
Golden Member
Vraagje, hoe kan ik van 0-0.249 mV Volt oid 0-1,5V maken?
Dit in verband met mijn stroommetingen...
Golden Member
Hi Jinny,
Staat je comma verkeerd?
0.249 mV bedoel je soms 0,249V!
Dat kan je doen met een goede opamp, het beste is een chopper maar iets uit de OP7 Serie is ook goed, zoals OP177 en al zijn broetjes en zusjes.
Dus een opamp met lage offset en lage offset drift.
Gegroet,
Bram
Weer wat vragen, hopelijk houden jullie het vol.
Ik heb gekozen voor de "I out max 5A" en "U out max 35 V"
Eén en ander is getest ZONDER belasting en schijnt te werken.
Nu de test met belasting:
Bij een beperkte test wordt Q2 behoorlijk warm, terwijl Q3 koud blijft.Elk zit apart, niet geïsoleerd op 2 aparte koelplaten (geïsoleerd van het chassis)
Maar wat is warm ? Ik belast voorlopig slechts kortstondig, en meet tegenover de min van de voeding.
1. test 1: meting gedurende 5 minuten: Q2 lauw, Q3 koud
0,995 A 10,4 V
x2 uit
x3 aan
spanning op 1 (basis) 11,92 V op Q2 en 11,91 V op Q3
spanning op 2 (collector) 19,31 V en 19,31 V
spanning op 3 (emittor) 10,57 V en 10,57 V
2 test 2: meting gedurende ong.45 sekonden:Q2 heet, Q3 lauw of koud
2 A 20,2 V
X2 aan
X3 aan
spanning op 1: 21,71 V op Q2 en 21,73 V op Q3
spanning op 2: 37,3 V en 37,1 V (meetfoutje ?)
spanning op 3: 20,47 V en 20,46 V (meetfoutje ?
Als ik zeg heet, betekent dit dat ik mijn vinger niet langer dan enkele sekonden op de transistor kan drukken, dus warmer dan 80° C ???
De transistor mag wel meer hebben maar gezien de korte meettijd ?
De koelplaat heeft zelfs niet de tijd om de warmte af te leiden.
NB: Wat betekent het dat x2 omschakelt van uit naar aan, bij 1,5 A en 14 V
Alle hulp wordt ten zeerste geapreciëerd
Golden Member
Op 14 mei 2016 14:14:32 schreef blackdog:
Hi Jinny,Staat je comma verkeerd?
0.249 mV bedoel je soms 0,249V!Dat kan je doen met een goede opamp, het beste is een chopper maar iets uit de OP7 Serie is ook goed, zoals OP177 en al zijn broetjes en zusjes.
Dus een opamp met lage offset en lage offset drift.Gegroet,
Bram
Inderdaad, tikfout..
Ik ga een schema zoeken..
Golden Member
Ha die Jinny,
Probeer het eens met de calculator die je vind bij onderstaande link.
Deze gebruik ik veel, doet precies hoe ik het graag wil!
Dat is de drie bekende waarde invullen, en de vierde onbekende komt er uit.
http://yano.wasteonline.net/electronics/opamp/index.php?mode=1&vin=0.2…
Hoe werkt het
Vul de waarden op deze manier in:
Vin = 0.249
Vout = 1.5
RG = 1000
Rf is dan je onbekende en daar komt dan iets van 5024.096 Ohm uit als waarde.
Waarom vertel ik dit allemaal, het lijkt zo simpel...
Je moet de Amerikaanse notatie gebruiken , dus de punt i.p.v. de komma.
En de waarden in Ohms en de spanning in Volts.
Vul je nu bij Rf 10.000 in, dus 10K dan geeft hij je 1,99.4076 voor Rg dan kan je parallel aan Rg je trim weerstand zetten als je hiervoor een 2K weerstand neemt.
Heeft je paneel meter een trim functie, dan ben je snel klaar, 2K en 10K als 1% weerstanden en op waarde trimmen met je paneel meter.
Niet de ontkopeling vergeten van de opamp!
De volgende IC's zijn bij EOO te koop die voldoen..
LT1001
LT1077
OP07 de goedkoopste
OP177 goed en niet te duur
OP97
Er zijn er natuurlijk veel meer maar deze zijn in ieder geval makkelijk verkrijgbaar.
Let goed op hoe je de voeding doet van dit IC.
Deze kan gewoon op de + en de -5V maar het gaat vooral om waar je de linker zijde van RG op bij de web calculator plaatst en de Vin aansluiting.
Ik zou direct aan de Vin aansluiting bij het IC een serie weerstand opnemen van 1K8.
Dan zien beide ingangen ongeveer de zelfde impedantie betreffende de bias stromen.
Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.
Gegroet,
Blackdog
Nou ik heb de finish ook gehaald,
0 tot 35 volt met 0 tot 5 A
Met 2 metertjes van Ebay voor nog geen 5 euro te samen.
Ze waren tot 200Volt geschakelt maar door de weerstands deler en jumpers aan te passen heb ik ze oa geschikt gemaakt voor de regelbereiken 19.999 en 199.99 zodat het onder in het bereik iets nauwkeuriger weer gegeven word.
Dit word dan ook automatisch omgeschakeld bij de +/-19.95V,
Hiervoor het ik een 324 als comparator gebruikt met een dubbelpolig relais voor de decimale punt en het weerstand netwerk
De draadjes had ik van te voren wat op lengte gemaakt maar door tussen tijdse wijzigingen aan het frontje zijn sommige iets te kort voor het netjes bundelen en andere weer te lang. maarja..
Het is ook niet bedoeld als showmodel
Golden Member
Hi PeterR,
Mooi dat hij werkt!
Ik heb nog een tip, die die gaat over je thumbler schakelaar, dat is makkelijk netter op te lossen als je dit wilt.
Het mooiste is (dat vind ik) dat het moertje aan de voorzijde vlak zit, dus dat er geen schroefdraad meer uitsteekt aan de voorzijde.
De ring die je hebt geplaatst heeft geen zin, behalve als je hem vastzet met verkeerd gereedschap te voorkoming van krassen.
Wat ik nu vertel geld ook voor de meeste potmeters en andere onderdelen die met een moer op het front worden vastgezet.
Wat zeer veel voorkomt is dat de bouwer, ja ook professionals een tandring onder de moer op het front zetten.
Dit heeft geen enkele zin, de moer is dan wel goed geblokkeerd maar de potmeter aan de andere zijde van het front meestal niet.
Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op zoals potmeters met een extra lipje, maar meestal is dit dus niet zo.
De rede waarom ringen aan de voorzijde "meestal" geen zin hebben is,
omdat de krachten op het deel dat aan de achterzijde van het front zit terrecht komen en dat moet dus worden geblokkeerd.
Ik heb het nu over normaal gebruik en niet over een F16 of een tank
Terug naar de schakelaar.
Ik doe dit op de volgende manier, ik draai het moertje op de schakelaar zodat het mooi zit, dus gelijk met de voorzijde van het draad.
Daarna draai ik de tweede moer die eigenlijk altijd bij de schakelaar gelevert wordt vast aan de achterzijde van het front.
Het mooiste gaat dat natuurlijk met een klein steeksleuteltje, ik heb er een van C&K dat bij hun schakelmateriaal hoort.
Maar met rust en een goede punttang is het ook geen probleem de schakelaar goed vast te zetten.
Ik heb op deze manier nog nooit een schakelaar gehad die los kwam, voor apparatuur die veel op transport gaat,
kan een druppeltje Lock Tight of lijm op de moer op de achterzijde van het front wonderen doen.
Gegroet,
Blackdog
Bram,
Dank je wel voor de opmerkzaamheid
Mocht ik nog een tweede moertje vinden dan zet ik hem er zeker bij.
Die ring die ik bij de thumbler evenals bij de pots (hierop komt ook nog een mooi knopje) heb geplaatst is ook meer om het frontje te beschermen.
Deze is uitgeprint en geplastificeerd dus als ik daar met een moer op ga draaien draai ik het kapot.
Handige link! btw.
Golden Member
Hi PeterR,
Je front gaat niet kappot als je de schakelaar zo vast zet zoals ik het uitleg met de moer aan de achtezijde!
Als je die moer niet hebt, dan wordt het lastig
Gegroet,
Bram
Golden Member
Hi,
Even snel iets getekend dat kan dienen als versterker voor de stroommetingen.
De weerstanden R4 en R6 kan je berekenen met de calculator die ik in de vorige post liet zien.
Al je paneel meter geen trim mogelijjkheid heeft, kan je ook R2 en de trimpot aanbrengen.
Koop voor R4 en R6 1% weerstanden vooral als je meters gebruik met meer dan 3 digits.
De 1% weerstanden hebben een grotere stabiliteit die je nodig hebt bij de betere paneelmeters.
Dit zowel wat betreft de langere termijndrift als de temperatuur gevoeligheid.
Wil je de trimpot gebruiken, dan kies je R4 ongeveer 3 a 5% te hoog in waarde, (te weing aangeeft).
R2 en de trimpot kies je dan zo dat je als de trimpot "0" Ohm is, de uitlezing 3 a 5% te hoog uitkomt.
Gebruik een 20 turn trimpot, ik specifeer de waarde voor de weerstand R2 en de trimpot hier niet, jullie mogen ook zelf wat uitrekenen
De waarde voor R4 en R6 is voor de vraag van Jinny die van 249mV naar 1,5V wil voor haar paneelmeter.
De gain is dus iets meer dan 6x voor de hier voorgestelde schakeling.
R1 in serie met de ingang van de opamp is voor de bias compensatie, optimaal is hij de waarde van R4 parallel met R6,
maar als je hem een E12 stapje kleiner maakt dan R4 dan zit eigenlijk altijd goed.
Ik heb hier niet de eventuele offset trimpot in het schema getekend.
De door jullie uiteindelijk te gebruiken opamp heeft natuurlijk een offfset waarde, hoeveel dit is kan ik niet weten.
Of hij nodig is ook niet, want ik weet ook niet hoeveel digits jullie paneelmeter is en/of het een paneel meter is met 200mV volle schaal of zoals de gene die ik gebruik 4,3V is.
Zelf checken en hou er rekening mee op je printje, vergeet niet dat de offset pinnen van een opamp niet altijd de zelfde zijn.
Controleer dit voor de door jouw gebruikte opamp in zijn datasheet!
Succes,
Blackdog
Op 14 mei 2016 19:58:02 schreef blackdog:
Hi,Even snel iets getekend dat kan dienen als versterker voor de stroommetingen.
Blackdog
Met welk programma teken je dit even snel?
Dit topic is gesloten