Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Ha Marius,

Dat is duidelijk en je zult de bedrading zeker kort moeten houden.
Die ferrite bead zorgt er voor dat je draadjes een beetje doof worden het verlegt je stabiliteits-criterium de goede kant op en voorkomt oscilleren.
Ik bedoel hoe koppel je de draden van print aan je transistors?
Voor de kastjes ben ik aan het kijken bij de metaalwinkel voor profiel op die manier kan ik elke kastje zelf samenstellen.
Het is mijn bedoeling om een rekje te maken 19" waarin een aantal modules geschoven kunnen worden zodat je een soort thuis lab kan maken :) alla Tektronix maar dan waar je wel met je vingers bij de knopjes kan komen.
Voordeel compact diverse modules zodat je het rek kan vullen met de apparatuur wat je op dat moment nodig heb geschikt voor nabauw en betaalbaar wat ik realiseer mij dat niet iedereen 10 meter werk tafel tot zijn beschikking heeft :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zat even te zoeken in Bram's NA-01 topic voor een foto en kwam toen ook al wat informatie tegen.
Ferriet bead heeft een lage dc en een hogere ac weerstand.
Erg handig dus om oscillatie de kop in te drukken.

Voor de transistoren kwam ik bij het volgende plaatje
[afbeelding] .
Natuurlijk kwamen de stuur transistoren er pas later bij waardoor ze een beetje in de verdrukking er tussen zijn gekomen. Maar het geeft mij weer een inzicht van hoe het stabiel op te bouwen is.

De draden wil ik op dezelfde manier aansluiten zoals ik nu al heb gedaan alleen dan wel even netter afgewerkt met een krimpkous.

Mooi idee waar nog wel wat tijd in gaat zitten. Denk dat de behuizing nog wel wat gaat kosten aangezien het stuks werk gaat zijn.

Vraagje in het algemeen, merk bij verschillende foto's van de opbouw dat de parallel condensatoren over de brug gelijkrichter niet zijn gemonteerd. Zijn ze vergeten of is er een andere reden voor?

Ha Marius,

Ja die condensatoren over de diodes dat is discutabel de inzet voor deze condensatoren is afhankelijk van de kwaliteit van je trafo.
Als een diode aanstaat in geleiding niets aan de hand zodra de diode uit geleiding gaat dus afschakelt ontstaat er een transiënt afhankelijk van de capaciteit tussen je windingen van de trafo en de lek inductie kan er een oscillatie optreden op een hogere frequentie.
Deze oscillatie kan je het beste bij de bron de kop indrukken en niet eerst door draden naar je print lijden daar zit wel je filter maar door de inductie van je draden deze werken als transmissie lijn is het stoor signaal door je gehele kast terug te vinden.
Maar er zijn ook tegen argumenten ik weet van Rohde & Schwarz dat in een bepaald type apparaat bij reparatie deze condensatoren weer verwijderd werden :o wat ik wel zou doen als je niet genoeg denk te hebben aan je snubber netwerk op de print een type condensator kiezen met een lage ESR en een hoge werkspanning.
Ik denk dat de ontwerpers van de CO2016 voeding een zoveel mogelijk universeel ontwerp hebben gemaakt dank daar voor _o_

Groet Henk.

Zeker een universele voeding, je kunt het zo gek maken als jezelf wilt.

Ik hoop dat ik de juiste condensator hiervoor heb geselecteerd.
Heb aardig wat datasheets gelezen en kwam uiteindelijk bij de vishay 256 pmg-si serie uit.
Geschikt voor het gebruik en kan aardig wat ripple current aan. Bijna evenveel als ik er maximaal uit wil krijgen zonder de levensduur nadelig te beïnvloeden.
De Ri is maximaal 40mΩ bij 120Hz.

Misschien een ander voordeel is dat deze ook in schakelende voedingen gebruikt kan worden, een hogere frequentie waardoor deze mogelijk ook iets beter kan filteren op hogere frequenties.

Groeten,
Marius.

Tidak Ada

Golden Member

@electron920:

Even een ongenuanceerde brain fart van mijn kant:
Zijn d ie transiënts niet te dempen met een [edit] varkensneusje [/edit] of een ander ferriet geval? Die dingen zijn mij eigenlijk een vorm van abracadabra, maar wekken toch interesse....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Ja die ferrite beads blijven voor heel veel ontwerpers rare componenten :S
In de hoogfrequent techniek kunnen de meeste zich wel voorstellen dat ferrite gebruikt wordt naar ook laag frequent zijn er leuke dingen mee te doen.
Een combinatie is zeker mogelijk.
Maar die condensator over de diode heeft een andere invloed.
Het gaat hier om de traagheid dus de opgeslagen lading in de condensator die later vrij komt waardoor de spijk als het ware over de tijd uitgesmeerd wordt hierdoor is de spijk er nog wel maar het ringen is gedempt.
Maar ik moet zeggen dat ik ook wel eens over de draadjes van de diode ferrite bead heb gezien.
Wat mij nog ingedachte ligt is de topic van heer Miedema maar er zal vast
meer op CO te vinden zijn.

Groet Henk.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Er was helaas een woord in mijn vraag weggevallen: "Varkenssnuitje". Is het niet zo dat als je de beide draden vanaf de gelijkrichter door zo'n ding voert dat die transiënts worden 'kortgesloten'?

Verder dank voor je duidelijke uitleg!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Ik weet niet of die zo groot zijn de draden van de gelijkrichter zijn best dik.
Maar in principe kan het wel ook een ferrite clamp kan je over de draden monteren zorg wel dat de µ niet te groot is anders is het werkzame gebied wel heel klein.
Overigens geldt dit niet allen voor de gelijkgericht diodes maar ook aan de uitgang dus op je print bij de aansluit bussen kan je dit gebruiken om transients te onderdrukken veroorzaakt door de belasting ;)
Schuif maar over elke draad een buisje en tape deze bij elkaar.
Ik gebruik de kleine ferrite beads om direct op een print baantje te lijmen weliswaar in de hf techniek maar toch je kunt er best veel mee doen.
Het kan over een draadje maar ook in een EM veld doet het zijn werk en absorbeert dus zie je bij mij weleens een ferrite bead moeder ziel alleen op de print staan :/ op een aard vlak als een soort spons in een EM veld.

Groet Henk.

Een laatste recapitulisatie ivm ampèremeting

Ik bouwde de CO voeding voor 5A,35 V, gebruik ivm de ampèremeting 0,22 Ohm voor R9 en R10. Ik haal hieruit 5,7 A bij 28 V.
Verder gebruik ik een DVM (200mV-7 Meg - display 1999)
Ik schaal deze meter op in 2 bereiken: 1,999 A en 19,99 A en gebruik voor het bereik van 1,999 A een spanningsdeler met 85,3 K en 305 K (vaste weerstand + poti)

Mijn ampèremeter doet het in het bereik 19,99 A, met een aangepaste spanningsdeler zonder problemen.
Voor het bereik 1,999 A heb ik bij kleine waardes tot ong 50 mA een te grote uitlezing, verdr gaat het goed.

Gemeten belasting - Display Dvm - Beschikbare spanning (tussen +en knooppuntR7 R8)

1 mA - 0,011 A - 1,4 mV
2 mA - 0,012 A - 1,6 mV
5 mA - 0,015 A - 1,9 mV
10 mA- 0,020 A - 2,5 mV
20 mA- 0,029 A - 3,7 mV
50 mA- 0,057 A - 7,3 mV
100mA- 0,103 A - 13,2 mV
198mA- 0,195 A - 24,9 mV

Er kan sprake zijn van oscillatie, maar waarom beïnvloedt dit dan enkel de kleine waardes van de ampèremeting ?

Met de scoop meet ik op de "out" van de 7805 een "ruis" (???) signaal van 12,5 mV.
Ik krijg dit signaal niet getriggerd (De scoop is slechts 20 mHz)
Ondertussen had ik al op aanwijzing van Electron920 C15 en C17 direct op de 7805 gemonteerd.

Op de uitgangsklemmen zelf, vind ik een afgeknotte 100 Hz piek van 1,25 mV maar slechts vanaf een belasting van ong 4,5 A.

Verder zoekend naar enig signaal op de uitgangsklemmen, merk ik dat er "ruis" verschijnt met 1,25mV vanaf deze 4,5 A belasting.

Bij een lage belasting meet ik op de klemmen (J1) tussen de - van de elco's en de min van de bruggelijkrichter ong 18 V. Wanneer ik de spanningspoti opdraai bij mijn gelijke belasting van 6,5 Ohm, zakt deze spanning plotseling weg naar 0 V, en iets voordien verschijnt mijn "ruis" Verder bij verder verhogen van de Voltpoti, blijft deze spanning rond de 0, verdwijnt de "ruis" om dan terug te komen bij een volle belasting van ong 5,7 A.

Verder heb ik bij een constant belasting (respectievelijk 2mA, 20mA, 50mA en 100mA)telkens de waarde op mijn DVM uitgelezen bij verschillende spanningen, namelijk 1, 2 en 5 volt. Het helpt niet, mijn uitlezing loopt slechts in de pas vanaf ong 50mA.

Ook heb mijn ampèremeting gekontroleerd met verwijderde uitgangsprint.

Wie sprak er weer over "simpele voeding" ?

DW
blackdog

Honourable Member

Hi D.W.

O ja?
Wie sprak er weer over "simpele voeding" ?

Ik in ieder geval niet, een goede voeding is een precisie instrument met zeer veel haken en ogen ;-)

Ik haal hieruit 5,7 A bij 28 V
O ja? ik denk het niet, als de waarde die je opgeeft voor de trafo kloppen.
Als ik het zo goed inschat vanaf afstand, dan staat er bij deze waarden een flinke rimpel op de uitgang (dit bij 5,7A en 28V op de uitgangsklemmen)

Het is lastig je te helpen fout te zoeken en waarom bepaalde zaken volgens jou niet zouden kloppen.
En misschien kloppen zo ook echt niet...

Ik heb even gerekend zoals Marius ook al heeft gedaan aan je stroommeet circuit.
Bij 2-A bereik valt er over de emittor weerstanden 220mV, dit zal je met weerstanden moeten schalen.
Je geeft aan als ik het goed begrepen heb, dat je voor dit bereik 305K en 85,3K gebruikt, wat mij betreft kan dit niet.
Om de 220mV om te zetten naar 200mV heb je b.v. 10K en 1K naar de emittor weerstand nodig als je over 1 emittorweerstand meet.

Zoals ik al aangaf, het is heel lastig je zo te helpen, kan je "netjes" tekenen hoe je de bedrading van de stroom meter hebt gedaan
en dat hier laten zien?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha DW,

Ik heb op donderdag 15-9 gevraagd om je deler voor het lage bereik te wijzigen naar 100kΩ en 10kΩ dan is de deler in orde.
Hoe je aan de andere weerstanden kom is mij een raadsel maar dat doet er ook niet toe.

Groet Henk.

Het kan inderdaad soms erg lastig zijn Bram.

@D.W
Bij welke uitgangsspanning heb je de 7805 gecontroleerd?
Was er ten tijde van de meeting ook een belasting aangesloten?

Meet nogmaals eens zonder spanning op J1 te zetten. Dus alleen de 9V voor het 5V regel deel. Mogelijk beïnvloed de ruis/storing op de uitgangsspanning je meeting op de 5V regelaar.
Heb er even een datasheet van fairchild op na geslagen en die geeft een ruis getal van 42µV, daar zit je ruim overheen.

@Henk,
Denk je nog aan het mailtje?

Groet,
Marius.

@ MdBruin,

Marius k mag in de hoek gaan staan :o ik heb diverse mailtjes verstuurd maar ik ben ik niet helemaal lekker sorry.
Komt morgen in orde.
Wat ik het laatste begrepen hen van @DW is dat de uitlezing in het lage bereik afweek dat klopt ook wel met de weerstanden die @DW berekend had.

@DW je kunt ook i.p.v. 0.22Ω ook 0.2Ω nemen dan heb je in het lage bereik geen extra deler bij de meter nodig.

Groet Henk.

@Henk,
Geen probleem, zou mij ook kunnen gebeuren ;-).
Had ik meer dit eerder doorgerekend, heb nog wel even bij Farnell naar die echte current sense weerstanden gekeken maar die waren er niet in .22Ω . Wel die van .2Ω en dat had dus prima gekund. Ach ja een les voor de volgende keer.

@D.W.
Ik hoop vandaag even een paar metingen voor je te kunnen doen.
De eerste serie zal worden 1 t/m 10mA waarbij is zal meten over het r7,8 knooppunt en de plus, en over de voorgestelde spanningsdeler.

Formules zullen dan zijn voor de eerste meting:
I = U / 0.11

En voor de tweede
I = (U / 200mV) × 1999
Dan krijg je dezelfde uitlezing welke de meter geeft.

De ruwe spanning meting zal ik erbij vermelden.
Aan de hand van hoe warm de transistoren worden zal ik kijken hoe ver ik kan meten boven de 10mA. De standaard BDW93C transistoren worden nog gebruikt. Zal tevens even een foto toevoegen van de opbouw zodat je kunt zien waar ik meet.

Ben even aan het meten geweest, hierbij de resultaten

Opvallend is dat bij de hele kleine stromen er bijna geen afwijking is en zodra deze iets hoger 10mA er een lichte afwijking is. Deze blijft redelijk constant en zal denk ik vooral door het uitgangsfilter/bescherming worden veroorzaakt.
Ook nog de foto van de meetpunten, voor de eerste meeting heb ik deze over de twee weerstanden heen gemeten en voor de tweede over de bovenste.

@ MdBruin

Ik moet absoluut nog de opmerkingen van de andere vriendelijke Heren doornemen.

Maar als eerste:
WAAR meet jij ???
Op de foto zit je niet in de buurt van R7 of R8. Of is het niet de bedoeling van de foto.

Meet ik op de verkeerde plaats ? (Op de print, rechter bovenhoek: onderkant van R8 en de + uitgang van de print)

[Bericht gewijzigd door D.W. op 19 september 2016 15:37:16 (21%)

DW

Meet wel over r8 welke via een printspoor naar r7 loopt.
Kijk maar eens naar de laatste weerstand boven de rev3 opdruk op de print.
De andere kant zit gesoldeerd op R9 uit m'n hoofd.

De spanningsdeler heb ik gemaakt uit een 1k en 10k 1% weerstanden.

ha MdBruin,

Mooie duidelijke foto b.t.w.(you got mail) tabel ziet er goed uit :) bij 9mA zit een knik.
Ik ga er even vanuit dat je meter nauwkeurig is met het omschakelen.
Nu moet ik zeggen dat de opstelling van de meet weerstanden niet zo gelukkig is qua montage de warmte stijgt naar de top van de weerstand en wordt niet over de gehele body verdeeld.
Precisie weerstanden zijn anders opgebouwd dat zie aan de buitenkant niet.
Interessant om te onderzoeken waarom die knik ontstaat.
Het zou ook nog de belasting kunnen zijn wat gebruik je hier voor?

Groet Henk.

@ MdBruin
Dank je wel.

Ik heb mijn eerste draad gesoldeerd aan de onderkant van R8 (verbindingsspoor naar R7) en de tweede draad aan de + VAN J2

DW

Heb ik een weerstandje voor gebruikt.
Eigenlijk een beetje vals spelen door voor de eerste 10 een 1kΩ te pakken en telkens 1V extra spanning erop zetten.
Voor het tweede gedeelte heb ik een 100Ω gepakt met hetzelfde principe.
Bij de 10mA heb ik bij beide weerstanden dezelfde waardes gemeten.
Vond de knik ook apart, mogelijk nog een keer dezelfde meeting uitvoeren en dan i.p.v. bij R9 af te tappen dan eens bij de plus aansluiting van de uitgang. Kijken of er dan nog steeds zo'n knik ontstaat.

Ha Marius,

Dat is duidelijk ja dan kan de knik ook nog door de verandering in spanning ontstaan.
Ik weet zo gauw ook niet wat misschien het uitgangsfilter daar zit alleen een diode op?
Misschien kan je proberen om rond die knik wat weerstanden te verzamelen zodat de spanning gelijk kan blijven.

@DW als je de deler aanpast naar 10kΩ / 1kΩ of wat ik voorstel 100kΩ / 1kΩ heb je nog minder belasting dan zou je goed in de buurt moeten komen.

Ga hopelijk vanavond nog wel even testen, heb een complete e24 reeks koolstof weerstanden tot m'n beschikking. Dus met wat meer moeite zou het mogelijk moeten zijn.

Zal me vooral op het rare knik punt richten. Vanaf 7 aan 8 mA.
Eerst op de huidige meetpunten en daarna eens op de punten van D.W.

Misschien is het wel een foutje in mijn meter, hoef op het 1mV niet te schakelen. Ja de diode zit er ook op Henk, heb het uitgangsfilter niet aangepast op de waarde van de condensator na.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op 19 september 2016 18:58:14 (12%)

Henk/Bram,

Misschien kunnen jullie het verklaren, maar kan er zelf zo niet een verklaring voor vinden.
Vanwege dat mijn transistoren nog niet gemonteerd zitten op een koellichaam heb je de stroom beperking nog niet ingesteld. Deze staat dus nog op minimaal en licht dus erg snel op.

Wat gebeurd er nu, heb de stroom beperking (RV3) iets verder opgezet zodat op de minimale stroom instelling RV2 er nog minimaal 10mA mogelijk is.
Zodra de RV2 pot op minimaal staat is er nog geen stroom te detecteren over de weerstanden. Zodra ik deze ga opendraaien gaat er een minimale stroom lopen, zodra deze volledig open staat is dit 0.5mV (0.5/0.11 = 4.54mA)
Dit gebeurd zonder dat er een belasting is aangesloten. Met belasting aangesloten krijg je dit erbij.
Bij een 1V uitgang en 100Ω weerstand krijg ik bij een maximale stroom stroom instelling een 2,4mV meting. Dit zou dan betekenen dat er een 21.8mA stroom zou lopen. Terwijl de uitgang netjes op 1V blijft, en je dus een stroom van 10mA zou verwachten.
Wat me wel opvalt is dat de spanningsregelaars redelijk warm worden.
66°C positief en 59°C negatief.

Ga zo even RV3 (5k) eraf halen en de originele 1k erop zetten, eens kijken wat er dan veranderd.

Toevoeging: Maakt geen verschil, de stroom die er vol open gaat lopen is zelfs nog groter 0.8mV = 7.27mA onbelast.

Nu weet ik waardoor ik die knik in mijn meting kreeg, heb de pot RV2 volledig open gezet om de stroom beperking eraf te halen voor de meting. Aangezien ik toch wist hoeveel stroom er zou moeten lopen.

Groeten,
Marius.

Ha MdBruin,

Dat is interessant Marius ik heb nog geen CO2016 print dus ik kan in de praktijk niet meten.
Maar elke opamp heeft een ingang BIAS stroom en dus een ingang offset.
Ik zal de data sheet van de LM324 er bij pakken ik ga er van uit dat je deze gebruik.
Maar uit het hoofd heeft deze opamp best een grote offset aan de ingang wordt vervolgd.

Groet Henk.

Die is vervangen voor de TLE2074CN.

Zal morgen wel eens kijken wat ik kan meten aan de stroom regeling.
Moet wel even kijken hoe dat ook al weer moest, dacht uit m'n hoofd de massa van de multimeter aan de negatieve/ground van de voeding van de opamp. En dan de positieve meten aan de ingangen en die zouden gelijk horen te zijn.

Groeten,
Marius.

Edit:
Mogelijk ondervind D.W een soort gelijk probleem.

Dit topic is gesloten