Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

blackdog

Honourable Member

Hi,

Jammer genoeg te weinig tijd om het na te meten...
ik denk dat het te maken heeft met de schakeling opbouw rond de spannings potmeter.
Deze injecteerd een kleine stroom in/uit de uitgang.
Dit samen met met de stroom die minimaal nodig is om de BDW93 transsistoren te laten werken.

In de orginele toestand loopt er rond de 8mA richting de basis van deze transitoren.
Daar wordt maar een klein deel van gebruikt daar de desbetreffende opamp die in werking is de bulk hiervan weg trekt.
Wat ik al eerder aangaf is dat de transitoren ook nog kunnen lekken.

Bij gebruik van Fet opamps is bias stromen niet aan de orde, die zijn te klein t.o.v. de stromen waar we het nu over hebben.

De weerstanden R5 en R6 werken vooral bij de hogere uitgangspanningen goed, bij lagere uitgangspanningen is de stroom die ze kunen wegtrekken te klein.
Dit is een van de redenen waarom ik graag een stroombon op die plek zie,
het maakt niet uit wat de uitgangsspanning is er vloiet altijd de zelfde stroom in rust.

Marius, meet eens met een hoog Ohmige meter over R20, kijk eens of er een verband is met je uitgangs stromen.

Verder is mij het lijstje niet hlemaal duidelijk dat je een stukje hierboven hebt laten zien.
Kan je de omschrijving wat duidelijker maken voor mij?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is begrepen van de opamp en dan speelt de offset minder want het type wat jij gebruikt is een bifet.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ga ik proberen te meten Bram, moet even kijken hoeveel Ohm mijn meter is.

Uitleg van het lijstje:

Eerste kolom is de uitgangsstroom opgewekt door een weerstand.
Tweede kolom is de spanning welke te meten is over het knooppunt R7,8,13 en de plus uitgang.
Derde kolom is de berekende uitgangsstroom aan de hand van de gemeten waarde delen door 0.11 ohm
Vierde kolom is de spanning gemeten over de spanningsdeler, de deler welke je aangaf voor D.W. en dan gemeten over de 10k
Vijfde kolom is de berekende stroom welke de stroom meter van D.W zou weergegeven. (Ugemeten/200mV)*1999
Alle waardes staan vermeld in de kolom bovenaan, in mV en mA.

De knik in de meting was dus veroorzaakt door een andere stroom instelling van de stroombeperking.
Qua stroombron, bedoel je in de zin van hoe je dit bij je eigen voeding hebt getekend? Eerst de LM317 en later de tip142 schakeling?

Kan na het meten wel eens kijken of ik een soort gelijke opzet kan bouwen voor deze voeding. Zit alleen te denken hoe ik voor beide een stroombron ga maken. Denk 2x opbouwen dat dat het beste is.

Bedankt voor je opmerking Henk, daar zit het probleem blijkbaar niet.
Misschien wel goed geweest dat ik met de aangepaste versie ben gaan meten en hierdoor tegen een mogelijke bug ben gelopen.

Edit:
@Bram
Ook op 10V is de afwijking aanwezig, kan wel snap dat dan nog steeds niet genoeg stroom door de stroom bronnen word weggetrokken.
Bij een ander ontwerp had je het over 50 aan 60 mA aan stroom, dat haal ik bij lange na niet.

Groeten,
Marius.

B.t.w. Moet echt wennen om de groeten eronder te zetten, wel zo netjes. Maar ben gewend geraakt o.a. bij Tweakers.net om dit niet te doen.

Zo even aan het meten geweest.
Nog niet heel veel verder gekeken, heb er even de energie niet voor.
Aan de meeting is niets bijzonders te zien, bij de eerste 2 uitgangsspanningen heb ik elke stap gemeten. Daarna alleen de uitersten.

Wat wil ik nog proberen, eens kijken wat er gebeurd als ik het uitgangsfilter verwijder. De stroom moet toch ergens heen gaan.
Daarna eerst even de transistoren (2SA1943-O) matchen en monteren, heb namelijk wel de stroombron verkleind. Maar dat zou volgens mij niet veel mogen uitmaken aangezien er niet heel veel stuurstroom loopt.
Even gemeten over r3 ( 150Ω )
Test specificatie:
Uitgangsspanning 10V
Uitgangsstroom 100mA door de 100Ω weerstand
Stroom beperking net over de CC heen, 23.8mV over R3
Stroom beperking volledig open, 23.9mV over R3
0,3mA stuur stroom totaal richting de transistoren, ruimte nog genoeg over.

Edit:
Het loshalen van de uitgangsprint heeft geen effect op de meting.
Daarna heb ik de stroombron R5,6 aangepast met een 330Ω parallel, zou bij 8V een stroom van 25.9mA per transistor geven (51.8mA totaal). Helaas ook geen effect. Al merk ik wel dat de stroommeting nu richting de 0mV wil duiken, schakelt tussen de 0 en 0,1mV. (Bij de laagste instelling van de stroombeperking)
Hoeveel mA per transistor adviseer je Bram? In een ander ontwerp had je het over 50-60mA maar dat was met 1 transistor. Bij je eigen ontwerp had je een stroombron gemaakt van +/- dezelfde waarde dus dacht probeer het even.

Groeten,
Marius.

blackdog

Honourable Member

Hi Marius,

Wat die groeten betreft, doe wat jij wilt.
Ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen.

In mijn jonge jaren natuurlijk tegen verzet en later ben ik gaan inzien,
dat dit wenselijk is in mijn ogen voor een prettige verstandhouding.
Ik type dit zelf onder iedere post, het is dus geen handtekening :-)
Maar nogmaals, ieder moet dit zelf uitmaken wat hij/zij wenselijk vind.

Terug on topic
Ik kreeg net een mailtje binnen van EDN met daarin een link betreffende het monteren van halfgeleiders op koel elementen.
Dit is een PDF van: By Christopher Soule, Aavid Thermal Technologies Inc.

www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/HeathSink-Attachement.pdf

Ik zelf heb het nog niet helemaal door genomen, ben aan het factureren, iemand die ook een factuurtje wilt *grin*
Maar misschien vinden jullie het interessante info.

Gegroet,
Blackdog

PS
Marius
Als ik nog wat tijd heb vandaag, neem ik je post even door aan de hand van de vragen die ik stelde.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Marius,

Ik lees je tabel maar even niet duidelijk voor mij heb je nu de belasting veranderd of is dit zeg maar de lekstroom?

Groet Henk.

Hoi Henk,

Puur alleen de stroom welke ergens in de voeding veroorzaakt word.
Geen extra belasting op de uitgang aangesloten.
Dus telkens de stroom beperkings pot opgedraaid tot er een extra mV tevoorschijn kwam.

Groeten,
Marius.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op 20 september 2016 16:37:34 (23%)

Ha Marius,

Dat is duidelijk en best interessant zoals je al even aangegeven heb kan het zijn dat @DW hier ook zijn probleem vindt maar ik ben gelijk met @blackdog eens het is inherent aan de opbouw.
Maar het zou leuk zijn om het probleem te tackelen.
Ik heb wel een idee maar even afwachten wat Bram ervan vindt ik kan toch niet meten :(

Groet Henk.

De opbouw zal denk ik niet zo zeer het probleem zijn (hoop ik).

Gebruik nu mijn 2x 12V 160VA transformator voor de hulp spanning en een 13.8V gelijkspanning voeding (lineaire).
Moet eens tijd maken om de hulp spannings wikkelingen erop leggen.

Ben benieuwd naar je idee.
Heb toch even aan de opamp gemeten. 10mV verschil tussen de ingang op de stroom opamp. (Ten opzichte van de negatieve voeding).

Zie je e-mail Henk ;-)

Ha Marius,

Kan je na gaan ben er niet helemaal bij maar is begrepen.
Dat laatste kan ik zo snel niet plaatsen maar misschien weet je ook nog we dat @DW met de shunt extern een negatieve spanning over de shunt had staan :( waar van ik dacht misschien staat er iets te oscilleren.

Groet Henk.

Kan ik helaas niet testen, tenminste niet met een oscilloscoop.
Misschien even een condensator er tussen en dan eens mijn multimeter een AC meting laten doen. Indien deze resultaat geeft even een frequentie meting om te kijken welke frequentie (indien dit zin heeft tenminste).

Die meting ging over de mogelijke off set van de opamp op de ingangen.
Kan alleen hier niet echt goed aan meten aangezien zodra ik de meter contact laat maken aan de plus ingang gaat het stroombeperkingsledje branden. Ondanks dat mijn meter op 1MΩ is gespecificeerd.

blackdog

Honourable Member

Hi,

Even snel tussendoor, ik heb een versie van de CO-2016 voeding even op de bank gezet.
En heb een viertal multimeters er aan gehangen en een dummy load als stroombron.

De spanning over de emittor weerstanden varieren t.o.v elkaar het meest bij kleine of geen belasting...
Ook is de spanning over deze weerstanden afhankelijk als je aan de stroompotmeter draait zonder dat de voeing in de stroombegrensing gaat,
deze variatie is echter klein.

Het verschil over mijn emittor weerstanden is bij 400mA minder dan 1% en verder niet meer afhankelijk van de uitgangs spanning.
Mijn emittor weerstanden zijn trouwens 0,22 Ohm en binnen 1%.

De afwijking bij hele kleine stromen, zeg 10mA of minder, komt volgens mij dus door de schakelings opbouw en
de eigenschappen van de door mij gebruikte transistoren in compound powersectie.
De lek en de stuurstroom van deze sectie, varieert een beetje met de CE spaning van de power transitoren.
Dit merk je dus vooral bij de lage uitgangs stromen, een Power Fet kan hier hier in het voordeel zijn daar er geen DC stroom loopt in de Gate
(in ieder geval veel minder dan bij normale transistoren zoals in de CO-2016 voeding)
Maar dan heb je alsnog de schakeling opbouw rond de spannings potmeter en daar ontkom je niet aan bij deze schakeling opbouw.

Je gaat het niet simpel zo krijgen, dat je met een goede nauwkeurigheid lage stromen nauwkerig kan aflezen als je over de spanning over de emittor weerstanden meet.
Mijn Rigol voeding geeft b.v. altijd 1mA aan als er geen belasting aanwezig is, de CO-2016 is echt niet uniek hierin :-)
Ik zou aan deze voeding niet te hogen eisen stellen wat het stroomgebied betreft, zeg beneden de 10mA.
Wil je echt die lage waarde goed meten, dan is een aparte stroommeter een betere oplossing zoals een goede multimeter.

Als ik de CO-2016 voeding afbouw en dat kan nog een maand of twee duren, zorg ik er in ieder geval voor,
dat ik de stroompotmeter niet lager dan 5 a 10 mA kan instellen.
Het zelfde geld voor de spannings potmeter, ook daar neem ik een weerstand in serie met de "0" op zodat de voeding niet echt helemaal
"0" kan gaan worden, ik denk dan aan 5 a 10mV als de 10 slagen potmeter helemaal linksom staat.
Dan heb ik nooit last van raar gedrag en staan klapperen tussen i en de u stand.

Ik heb geen tijd nu om uit te zoeken, hoe het gedrag is als ik b.v. met een stroombron 50mA uit de uitgang trek voor de emittor weerstanden.
Zeg maar op de plek waar nu de 4K7 zit aan de emittors.
dan met twee 1N5817 diodes naar de stroombron die dan aan de ingang van de -5V stabilisatorgeknoopt zit.

Mijn 5V regelaars worden maar net warm, maar ik had ook het verbruik beperkt, zoals 5K 10-slagen potmeters i.p.v 1K en de stroombron flink gekort.
Zie mijn opmerkingen hierover in mijn topic over de CO-2016 voeding.

De door jullie gemeten waarden zullen afwijken van de door mij gemeten waarden, als oorzaak is ondermeer het transis tor type,
stroom van de stroombron die de basis van de powersectie voed en nog een paar andere kleine oorzaken.

Gegroet,
Bram

Ha blackdog,

Mooi dat je tijd heb gevonden voor een onderzoek is helemaal duidelijk.
Is ook eigenlijk wel bekend op de manier zoals de CO2016 voeding is opgebouwd.
Ik geloof niet dat Marius zo een kleine stroom nodig had het is meer de vraag van @DW dat was ook de reden dat ik het idee opperde naar @DW om een externe shunt te gebruiken.
Maar ja dan moet je wel netjes opbouwen.

Groet Henk.

Hoi Bram,

Mooi dat je even tijd hebt kunnen vinden om te meten.
De kleine stromen heb ik nu even gebruikt omdat mijn transistoren rechtstreeks aan de omgeving de warmte kwijt moeten. Wil ze niet meteen erg heet stoken ;)

Qua stroombron, bedoel je de eigen -5V welke al aanwezig is of een aparte wikkeling extra op de transformator?

Snap trouwens waarom mijn hulp spanningsregelaars zo warm willen worden.
Mijn ingangsspanning is nu wat hoger, 12V AC in i.p.v. 9V AC in.
Levert gemeten 17V ingangsspanning aan de regelaars, dus moeten al 12V elke weg stoken bij een bepaalde stroom (nog niet gemeten).

Heb al je aanpassingen welke je in het andere topic hebt beschreven ook gedaan. Inclusief de 390Ω voor de stroombron.
Hoop vandaag even te meten aan de versterkingsfactoren van de BD139 en 2SA1943-O welke ik heb liggen. Kan ik ze daarna monteren.

Edit:
Even gemeten, en de groen geselecteerden gaan het worden.

Hoe gemeten: 0,1mA basis stroom, voor de zekerheid bij elke meting even een spanningsmeting erover gedaan.
250Ω (4x 1k parallel voor het vermogen) collector weerstand met in serie een 1Ω meet weerstand.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op 21 september 2016 13:01:39 (15%)

Ben even uit circulatie geweest.

Ik heb een te hoge mA uitlezing op mijn ingebouwde DVM van ong 10mA, bij een lage uitgangsbelasting tot ong 50 mA.(Offset ?)

1. Het verplaatsen van C15 en C17 direct op de pootjes van de 7805, heeft niets gebracht.

2. Het afkoppelen van de uitgangsprint lost inderdaad niets op.

3. Metingen met de voorgesteld spanningsdeler 10k/100K, brengt niets.Mijn spanningsdeler werkt boven de 50mA wel degelijk.

4.. Metingen met een vaste belasting van bv 2mA, 2 mA, 5mA en 100mA en dit bij verschillende spanningen van 1V, 2V en 5V geeft geen verschil.

5. Ik haalde zogezegd ong 4,6 A bij 28 V uit mijn voeding. Dit zou niet kunnen en kan ook niet met mijn trafo. Praktisch wordt het 4 A bij ong 25V. Door een te hoge instelling van de stroombegrenzer (1K) gewijzigd naar 5 K, meet ik genereren, brom, oscillatie ...Ik moet de RV3 juist instellen naar het ong. maximum van 4 A.
En het verstellen van RV3 beïnvloedt wel degelijk de Offset. De te hoge uitlezing van 10 mA daalt naar 5 mA. Ik moet dit nog verder uitzoeken.

6.

Je gaat het niet simpel zo krijgen, dat je met een goede nauwkeurigheid lage stromen nauwkerig kan aflezen als je over de spanning over de emittor weerstanden meet.
Mijn Rigol voeding geeft b.v. altijd 1mA aan als er geen belasting aanwezig is, de CO-2016 is echt niet uniek hierin :-)
Ik zou aan deze voeding niet te hogen eisen stellen wat het stroomgebied betreft, zeg beneden de 10mA.
Wil je echt die lage waarde goed meten, dan is een aparte stroommeter een betere oplossing zoals een goede multimeter.

.
Mijn afwijking is wel wat groter dan de 1mA van Rigol. Ik heb genoteerd dat ik mijn aparte ampèremeter in de buurt moet houden.

DW

Ha DW,

Vraag als je de voeding niet belast geef de Ampère meter ook een stroom aan?
Dus je mV meter over de shunt.

Groet Henk.

Ben ik ook wel benieuwd naar D.W., als je je stroombeperking vol open zet en je ampère meter op het 1,999A bereik. Meet deze dan een kleine stroom terwijl er niets aangesloten is?

Heb even een klein beetje getest met de compound transistoren.
Moet zeggen, de offset word er wel weer een stukje kleiner door.
Met geen belasting aangesloten en het stroom bereik op max, staat mijn multimeter te twijfelen tussen 0,2mV en 0,3mV (1,8mA en 2.72mA)
Mis echt die extra digit om preciezer te zijn.

Denk dat mogelijk het matchen van de transistoren positief bijdraagt voor de off set verschillen. Zal zo wel eens de BDW93C transistoren testen op de hfe.

Edit:
Lukt helaas even niet, ze hebben een beste versterking waardoor de voeding al aardig heet werd en ook de BDW93C zelf ook. Als ik de Ib kleiner probeer te maken kom ik in de problemen met de Ub welke inklapt.
Een weerstand is dan even net niet stabiel genoeg om toch voldoende spanning te houden en een kleine Ib te krijgen.
Misschien morgen maar eens met een echte opgebouwde stroombron zoals in de CO voeding zit.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op 21 september 2016 21:44:05 (25%)

Hoop morgen eens verder te kunnen meten.
Heb aan de hand van Bram eens een 50mA stroombron i.p.v. de 4.7k weerstanden aangesloten. Kwam tot een aparte meting uit. Over R9,10 komt nu 5.5mV te staan bij een dichte stroombeperking, zodra ik deze volledig open zetten zakt de spanning naar 5.1mV.
Het lijkt dus niet in de spannings regeling te zitten maar in de stroom regeling als ik het goed concludeer. Er gaat een bijna gelijke stroom vloeien als dat ik als stroombron uit de transistoren trek.

@ Electron920 en MdBruin

Een acceptabele uitgangstroom die ik uit mijn voeding zou kunnen halen, gezien mijn trafo maar 160VA is, zou ong 4 A zijn bij 25 V.
Ik heb dus RV3 zo ingesteld dat de stroombegrenzing werkt bij deze 4 A.

Zonder enige belasting geeft mijn ingebouwde DVM in de stand 1,999 A een aanduiding van 0,009 A.

Bij aansluiting van een belasting vertrek ik dus met een te hoge aanduiding van 0,009 A Deze afwijking blijft constant aanwezig tot ong 300 mA.

Bij verder verhogen van de belasting vanaf 300mA verdwijnt langzaam de afwijking, bij 1 A is ze nog 3 mA, bij 1,999 A is ze 0.
Dit is wel normaal omdat ik de spanningsdeler (met poti) voor mijn DVM heb afgeregeld op het maximum van 1,999 A.

Bovenstaande is ter info
Onderstaande is ter bevestiging en evtl remediëring

Bij het uitvoeren van bovenstaande meting constateer ik dat ik feitelijk geen spanning kan meten. Dit bewijst mijn oscilleer probleem ???. Als iemand er nog zin in zou hebben, graag vernam ik WAAR ik moet gaan zoeken, meten.
Ik meet met een Fluke 37 het volgende:

Belasting op de uitgangsklemmen - V Fluke stabiel - Fluke minimum/maximum

5 mA - Nee - 248/45 mV
10 mA - Nee - 145/203 mV
21 mA - Nee - 130/174 mV
100 mA - Nee - 108/776 mV
200 mA - Nee - 0,108/1,319 V
304 mA - 2,02 - 2,122/0,108 V
500 mA - 3,24 - 3,19/3,31 V
1 A - 6,64 - 6,64/6,64 V

DW

Uit de negatieve voeding je extra stroombron laten voeden is niet zo'n goed plan zover ik nu kan bepalen. Zodra ik een vijfde spanningsbron introduceer (2x hulp spanning, 2x eindtrap, 1x stroombron) kom ik weer uit bij de oude situatie. 0,0V bij een dichte stroom regeling en 0,5V bij een volledig open stroom regeling. Het voordeel is als ik Bram goed citeer dat bij een 50mA stroombron het dynamisch gedrag van de voeding beter word.

De extra stroombron wikkeling zal wel met de nul als referentie verbonden moeten worden. Met de plus krijg je een soort gelijk probleem. Let wel dus op dat er aardig wat spanning over de stroombron komt te staan.

@D.W.

Als je meet, wijzig je op dat moment nog iets aan de stroom begrenzingsinstelling of staat deze gewoon op maximaal?

@ MdBruin

Mijn maximum stroombegrenzing staat onveranderlijk op maximum, en is gelimiteerd door de instelling van RV3.

DW

Goedemiddag beste forumleden,

Zo langzaam aan heb ik redelijkerwijs alle delen verzameld voor het opbouwen van de kit.
Gisteren op de Lichtmis heb ik eindelijk een betaalbare ringkerntrafo weten te bemachtigen; een Amplimo 31014. 2x 18V, 2x 2,22A.

Omdat ik minder doe met wat hogere voltages was mijn plan om deze parallel te gebruiken; 18V 4,44A.

Na gisteravond de 2 topics behoorlijk doorgespit te hebben, heb ik toch nog enkele vragen.

Als aangegeven in de meegeleverde tabel van de kit wil ik voor R14 22K en voor R9/10 0,33 gaan gebruiken. Alleen is het mij niet duidelijk wat ik moet doen met R20 en R27.

Tevens heb ik hier 2 TIP142 liggen welke ik wil gebruiken wat meerdere mensen hier ook gedaan hebben. Kan ik deze simpelweg gebruiken of dien ik hiervoor nog andere weerstandwaardes op de print aan te passen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

m.v.g.

Kazt

blackdog

Honourable Member

Hi Kazt,

Met jouw trafo onder vollast kan je ongeveer tot 2,8-Ampere komen voor continu uitgangs stroom.
De uitgansspanning bij deze maximale stroom is rond de 18 a 19V bromvrij.
Bij lagere stromen kan dit tot zeg 22V oplopen als je 230V netspanning voldoende hoog is.

Kijk bij de uitleg van de voeding bij het lijstje van uitgangs stromen en kies de weerstanden voor het 2,5-Ampere bereik.
R9 en R10 wordt dan 0,33 Ohm en R14 is volgens het lijstje 27K.

R20 en R24 zijn eignlijk niet van toepassing voor jou, omdat je aangeeft dat je de wikkelingen parrallel wilt gebruiken.Wat je dan kan doen is dit, laat U1 weg, dat is de Opto Coupler, laat ook de FET Q1 weg en verbind de source en de drain door.
D9 dat is de MBR1645 kan je ook weg laten.
Het weglaten van de onderdelen zorgt er voor dat je wat minder verlies hebt, maar let wel goed op hoe je de bedrading doet.
Jij krijgt dan de brugcel die wordt aangesloten op de parallel staande 2x18 wikkelingen, van de brugcel ga je naar de "+" en de "-" van je bugger elco, waarde ongeveer 10.000uF (iets tussen de 8.000 en 16.000uF is OK)
DE "-" van je brugcel sluit je dan direct aan op de "-" klem van de voedings uitgang.
De "+" van de buffer elco's gaat naar de collectoren van bij jou TIP142 transistoren.

Je begrijpt natuurlijk, als je afwijkt van het bouwschema, dat je verder zelf verantwoordelijk bent voor de werking ;-)
Een aantal mensen hier op het forum zullen je zeker begeleiden, maar het blijft dan jouw versie van de voeding...

Wat betreft de TIP142, neem 150 Ohm weerstanden voor R3 en R4.
Bij meer dan 10cm draad naar de transistoren, is het wijs om R3 en R4 niet op de print te monteren maar direct aan de basis van de TIP142.

Gegroet,
Blackdog

@D.W
Als je zoals Bram aangeeft buiten bij de belasting meet, heb je dan ook nog die schommelingen?

Misschien een ander idee, haal eens die transformator welke tussen de print en uitgangsprint in zit er tussen weg. Misschien geeft deze in straling op je DC uitgangsspanning.

@Kazt
zodra de wikkeling schakeling nog niet actief is staan de spoelen al parallel. Het voordeel dus voor jou is dat je dan ook nog het hoge gebied kunt gebruiken als je deze nodig hebt. Waar je dan alleen rekening mee moet houden is dat je in het hoge gebied niet zoveel stroom moet trekken wat de stroombeperking in maximale stand wel toestaat. Wil je dat niet, kijk dan even in de TS welke onderdelen er niet meer op hoeven te zitten.

Een ander punt, je wilt nu teveel stroom uit je transformator trekken. Dat is voor de stabiliteit niet verstandig. Houdt voor de veiligheid Idc = Iac × 0.63 aan.
De spanning gaat omhoog door het gelijkrichten en het vermogen blijft gelijk. Waar komt dan dus het verschil, precies in het maximale stroom verbruik.

Qua R3,4 adviseert Blackdog om 150Ω weerstanden te gebruiken.
R20 durf ik je zo niet te zeggen maar verwacht dat deze verder omhoog kan om hoger te kunnen met de spanning, mits je natuurlijk de schakeling gebruikt zoals is aangegeven op de handleiding.
R27 is dus alleen van belang als je het hoge gebied erin laat zitten.

Even een ander punt, Let even op hoeveel spanning er over de condensatoren komt te staan. Bij het AC gedeelte niet met het RMS rekenen maar met piek. Is zo zonde van de onderdelen als je er teveel op zet.

Groeten,
Marius.

Edit:
Je bent me net voor Bram ;-)

Edit 2:
Leuk die auto correct van een tablet....

Dit topic is gesloten