Gisteren kwam mijn, op ebay gekochte, Constant Current Load / Batterij Capaciteit Tester binnen welke ik deze avond aan de tand kon voelen.
De specs van de Zhiyu ZPB30A1 (v2.7) zijn:
- Spanning range: 0..30V (max)
- Stroom range: 0,20..9,99A (max)
- (Drempel) spanning in te stellen tussen de 1 en 25V in stapjes van 0,1V
- Stroom in te stellen tussen 0,2 en 9,99 in stapjes van 0,01A
- Stroom uitlezing nauwkeurigheid 0,2<0,5A: 2,5%, 0,5<2A: 1,5% en 2A<10A: 1,2% (opgave fabrikant)
- Spanning uitlezing (0,00..30,00V) nauwkeurigheid: 1% (geen opgave, zelf gemeten)
- Voeding spanning 11..14V, typical 12V
De load is voorzien van 2 displays een 4 digit voor de spanning en een 3 digit voor de stroom. Instelling worden gedaan met een rotary encoder. Er zit ook een (uitschakelbare) akoestisch alarm op tegen onderspanning en oververhitting. De load is voorzien van een temperatuur geregelde 50x50x20 ventilator en het totaal is slechts 100mm x 70mm x 57mm groot.
De load kan maximaal 60W dissiperen dus alle spanning/stroom combinaties die daar onder blijven (binnen de specs natuurlijk) zijn mogelijk.
Best wel indrukwekkende specs voor een Chinees ontwerp en dat voor minder dan €18 (inclusief verzenden).
Hier is de bovenzijde van de print. Door de flitser is helaas de display niet goed te lezen, maar er staat 12,00V en 2,00A.
Beter te zien op deze foto:
De MOSFET die wordt gebruikt is een STW60NE10 van ST. Deze is kan maximaal 60A/100V/180W aan met een Rds(on) van 0,016Ω. Naast de MOSFET zit een STPS3040 schottky dubbel diode voor de ompool en overspanning beveiliging.
Er zitten de nodige beveiligingen op voor temperatuur, ompool, overspanning en over dissipatie. Onder de display zit een ARM processor van ST die de besturing voor zijn rekening neemt.
De bediening is eenvoudig en ook kan tijdens het werken de stroom worden bijgeregeld in kleine (0,01A) of grote stappen (0,1A).
Ik ben onder de indruk van deze load (heb de batterij functie nog niet gebruikt). Op 60W (12V * 5A) is de ventilator net een kleine straal jager om de zaak koel te houden.
De mijne heb ik hier gekocht, maar er zijn meer aanbieders van dezelfde module op ebay maar ook op aliexpress of banggood. (mocht deze verwijzing niet zijn toegestaan, dan kan ik of een moderator deze verwijderen)
Ik was eerst van plan deze post in "Je mooiste meetapparatuur" topic te plaatsen, maar koos toch voor een los topic omdat ik van plan ben wat meetresultaten te bepalen.
Ben benieuwd wat andere COers hiervan vinden, en misschien dat er iemand is die er ook een heeft. Er staan op ebay wel meer (kant en klare) constant current load modules, maar alleen deze is goed bruikbaar als labvoeding tester door het hoge spanning/stroom bereik.