De mijne liep sinds Pasen tot nu 10 minuten achter na opnieuw opstarten weer spot- on

Op 14 april 2016 23:45:08 schreef Sine:
Haal de spanning er eens een seconde of tien vanaf, loopt ie daarna wel weer op tijd ?

Dat verschijnsel heb ik namelijk, loopt zo'n 20 seconden per 8 uur oid achter, als ik hem even van spanning haal loopt hij weer op tijd.

Bingo! Het scheelt hier binnen 24 uur zo'n 20 sec.

De spanning eraf en hij gaat weer goed.....

Toch voor de zekerheid een geperforeerd bamboe plankje besteld om het klokje op te zetten,

dat scheelt waarschijnlijk.... :p

Vandaag mijn Chinese voetjes voor de Z502M buisjes binnen gekregen.
Nu uitzoeken hoe ik dat kan verbinden met de ZM1180 print. Zal wel een draadbundeltje worden aangezien mijn behuizing waarschijnlijk geen vlakke voorkant zal hebben.

Komt er nog een update om het klokprobleem op te lossen?

M.b.t. de levensduur en katodevergiftiging: Het zou mooi zijn als de buisjes 's nachts een 15 tal minuten door zouden runnen.

Bij een van mijn buisjes, heb ik al cathode poisening geconstateerd...

Op 15 april 2016 01:11:12 schreef RAAF12:
[...]
Gemeten over een langere tijdspanne?

Zolang als ik hem heb, dus net zo lang als jullie. Ik heb in de code gezien dat de RTC niet wordt uitgelezen, alleen bij opstarten. Die van mij gaat aan als ik in de ruimte ben waar ie staat, daarna gaat ie uit. Dus dat kan wel kloppen als ik de verhalen zo lees hier.

Ahh, het leuke van klokken vind ik de lange termijn stabiliteit. Dit is prutswerk. De chef zei 'pruts' :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

De source is gelukkig openbaar :-)

Het ding wordt geclocked door 1Hz uitgang van de RTC, dus het zou stabiel moeten zijn.
Alleen lijk om nog onbekende reden het ding af en toe een interrupt te missen oid, wat daar precies gebeurt is nog niet duidelijk, daar wordt aan gewerkt.

En vreemder nog, niet alle klokken hebben er last van. Dus er is nog iets uit te zoeken.

@Raaf
Maar goed dat jij de chef niet bent dan ;)

Op 17 april 2016 23:00:31 schreef RAAF12:
Ahh, het leuke van klokken vind ik de lange termijn stabiliteit. Dit is prutswerk. De chef zei 'pruts' :-)

Ahh, prutsers, zelfs als je een duur apparaat koopt waar een klokje inzit kan het nog misgaan.
Heb hier een vrij prijzige inbouw combi magnetron met alles er op en eraan, ding werkt perfect alleen een goed klokje was blijkbaar toch iets te moeilijk, moet hem dus 1 á 2 keer per maand gelijk zetten...
Wat een prutsers :( :(

Edit/
zojuist gelijk gezet, liep weer 1 minuut voor :(

Klopt, het is ook altijd mooi om een probleem aan te pakken. Met 4 digits en een lullig 40cent xtal kan je geen rubidium specs verwachten, right? Komt wel goed met dat ding. @Sine: Versie 0.9beta <G>
/ot
Als eerder vermeld, mijn TTL (pruts)klok liep in 1971 met 6 ZM1000 digits altijd 'voor' i.v.m "stoorpulsen via de 50Hz netsync met een ancient SN7413, software debuggen is was lastiger idd, ben benieuwd hoe dat wordt opgelost. Spannend!

Op 18 april 2016 00:01:17 schreef Thevel:
[...]Ahh, prutsers, zelfs als je een duur apparaat koopt waar een klokje inzit kan het nog misgaan.
Heb hier een vrij prijzige inbouw combi magnetron met alles er op en eraan, ding werkt perfect alleen een goed klokje was blijkbaar toch iets te moeilijk, moet hem dus 1 á 2 keer per maand gelijk zetten...
Wat een prutsers :( :(

Edit/
zojuist gelijk gezet, liep weer 1 minuut voor :(

@Thevel
Zolang die niet als tijdreferentie wordt gebruikt is het OK. Maar blijkbaar kan het wel. In de auto waarschuwt de klok mij altijd precies 30 seconden voor het hele uur dmv een piep. Tijd om de nieuwsberichten te beluisteren.
En dit is een OUDE auto, >19 jaar....

Mijn klokje liep 2 minuten voor, dus ook even de stroom eraf gehaald, minuut gewacht en er weer op...
8 minuten voor :)

Blijkbaar RTC niet helemaal spot-on. Zou je deze gewoon kunnen vervangen voor een nieuwe of zitten er meer componenten op de print die hier oorzaak aan kunnen geven

Een keer een ander kristal proberen?

Na het vervangen van het crystal (12.5pf tuning fork 20ppm) loopt de klok inderdaad iets achter, spanning eraf en erop zorgt ervoor dat hij weer goed staat. Wellicht een idee om rond 0:00 even de tijd via i2c synchroniseren.

Als ik even reken kom ik erop dat ongeveer 1 op de 17000 interrupts gemist wordt. Klinkt dus bijna als een synchronisatieprobleem met iets met een 14 bits counter.

Wanneer de klok te snel loopt is het krystal beschadigd, meest voor de hand liggend is het laten vallen van het crystal of te heet laten worden met solderen. Als het crystal goed is en de print rond de pinnen van het crystal mooi schoon, dan mag de RTC maximaal 2 seconden per dag voor of achter lopen (niet kijkend naar de software bug).

Dat zet zoden aan de tijd/dijk :-) Dan moet je extern syncen, vind ik minder fraai, standalone met een beter xtal in (mini oven) is compleet te koop. Tis maar 4 digits, tenslotte. Dus er is zat speling op het laatste digit. Zal eens kijken hoe ze dat in ma voiture hebben opgelost, >19 jaar jong en spatsynschrone 30 sec beep vóór het hele uur. Heb thuis de manuals liggen....

Onze opel omega van 15 jaar oud tikt zijn tijd van de RDS af, misschien ook bij de jouwe?

Daarom gebruik ik liever de DS3231, interne temperatuur gecorrigeerde kristal oscillator
https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS3231.pdf

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op (23%)]

Wat is er mis met een DCF referentie? :+

Maar wat zou nu de beste oplossing zijn dan?

Mijn klokje, hoe mooi hij ook is, loopt elke 3 dagen 1 minuut verder voor,
Dus hij geeft eenmaal in de 29,5 jaar de juiste tijd aan.

Een klok die stil staat geeft tweemaal per dag de juiste tijd aan dus ik moet er wat aan gaan doen :)

Ik ga een nieuw kristal kopen, moet je die eigenlijk perse vastsolderen? daar moest ik hem aardig heet voor stoken namelijk

Mijn klokje, hoe mooi hij ook is, loopt elke 3 dagen 1 minuut verder voor,
Dus hij geeft eenmaal in de 29,5 jaar de juiste tijd aan.

Een klok die stil staat geeft tweemaal per dag de juiste tijd aan dus ik moet er wat aan gaan doen.

Waarmee de definitie van RAAF12 nog eens bevestigd wordt :D

Sangre, op het moment dat hij voor staat en je haalt hem van de spanning af, en zet hem er weer op.. staat hij dan weer goed? Of blijft hij voor lopen?

Dat is belangrijk om te weten.
Mocht hij na een spanningsonderbreking weer goed staan, dan is het dus ook een interrupt-probleem (maar een nieuw symptoom, want geen gemiste interrupt, maar juist eentje teveel). Meld het in dat geval even, en wacht rustig op een oplossing :)

Mocht hij na een spanningsonderbreking nog steeds voor lopen, dan zou je een nieuw kristal kunnen proberen, want kennelijk loopt de RTC te snel. Je moet hem solderen, maar dat kan wel met beleid.

Ik heb er een schakelklokje van de gamma tussen gezet.
Misschien een €5,- oplossing en niet helemaal de bedoeling van een dergelijk project , maar werkt wel ;)

het kristal loopt trouwens keurig op 30.5uS (32.768 Hz)

Op 20 april 2016 15:21:34 schreef Jochem:
Sangre, op het moment dat hij voor staat en je haalt hem van de spanning af, en zet hem er weer op.. staat hij dan weer goed? Of blijft hij voor lopen?

Dat is belangrijk om te weten.
Mocht hij na een spanningsonderbreking weer goed staan, dan is het dus ook een interrupt-probleem (maar een nieuw symptoom, want geen gemiste interrupt, maar juist eentje teveel). Meld het in dat geval even, en wacht rustig op een oplossing :)

Mocht hij na een spanningsonderbreking nog steeds voor lopen, dan zou je een nieuw kristal kunnen proberen, want kennelijk loopt de RTC te snel. Je moet hem solderen, maar dat kan wel met beleid.

omdat hij 2 minuten voor liep, haalde ik de spanning er af..even wachten.. en er weer op, en toen liep hij 8 minuten voor

Ik denk dat ik mijn kristal te heet gemaakt heb om het op de print te krijgen, kreng wou niet pakken op de soldeertin

Ik kan dat kristal wel een keer nameten, heb niet voor niets een oscilloscoop gekocht (als Dave zegt Jump! dan spring je heh)

Op 20 april 2016 14:59:14 schreef Sangre:

Ik ga een nieuw kristal kopen, moet je die eigenlijk perse vastsolderen? daar moest ik hem aardig heet voor stoken namelijk

De aansluitingen wel, de behuizing niet perse (Waarom doet men dat eigenlijk? Het is mechanisch steviger maar lijkt me nogal een temperatuurschok geven).

Op 20 april 2016 15:42:11 schreef Sangre:
[...]Ik denk dat ik mijn kristal te heet gemaakt heb om het op de print te krijgen, kreng wou niet pakken op de soldeertin

Dat deden we vroeger altijd door een tangetje tussen component en soldeerplek te houden :+