hallo
ik wil graag een voeding bouwen
ik heb zelf nog wat onderdelen liggen waar ik het mee wil bouwen
lm723
2n3055 2x
0.1 Ohm 5W 4x
trafo 24v~ 2.5A
ik had dit schema gevonden maar ik wil graag jullie mening hier over voor dat ik hem ga bouwen
wat word bedoeld met
to set output voltage range R8 can be changed from 10k to 120R
Willie W
Golden Member
Met R8 kun je bijvoorbeeld instellen dat de voeding niet hoger gaat dan 24 Volt.
Let wel op dat de kans bestaat dat deze voeding niet tot nul volt te regelen is.
Veel ontwerpen met de 723 beginnen bij 1 a 2 Volt.
ja dat was bekent
maar daar kan ik wel mee leven
als R8 laag is dan heb je hoog voltage en als R8 hoog is dan heb je dus lage voltage limiet
maar kloppen de weerstanden en potmeter want dat zie ik in veel schema's veranderen dus nu twijfel ik een beetje van welke klopt nu wel
[Bericht gewijzigd door H-Tech op (32%)]
De tekst zegt dat je niet meer dan 40V voeding mag geven maar in mijn herinnering is dat voor sommige versies van de 723 slechts 37V. De 24V~ trafo zou onbelast of laagbelast wel eens iets meer kunnen produceren, na gelijkrichting en afvlakking, test dat eerst uit. Een dummy load direct op de secondaire kan misschien een oplossing zijn.
En ook: de dissipatie in de 2N3055's kan stevig worden, reken een beetje aan de koeling, en doe liever wat meer dan wat minder. Teveel koelen kun je nooit, in electronica.
ik heb mooie grote koel platen liggen
en ik heb hem gelijk gericht en kom op 38v uit
maar ik heb nu nog geen grote condensators liggen
ik heb hem met een BA40 gelijk gericht en een condensator van 2200uf
maar schakel ik de trafo uit en weer in dan komt die op 41.6v uit en zakt langzaam weer terug naar 38V
Willie W
Golden Member
Bij TI geven ze wel 40V als max ingang op en 37 Volt als uitgang, maar mij staat ook iets bij dat sommige
Type maar 37 of 39 V mochten hebben.
Ik zou er ook nog een paar diodes bij zetten, over de uitgang en over de uitgangstransistoren.
Dit om de voeding te beschermen als deze een keer word mishandeld als acculader.
Edit
Zet een zenerdiode van 39Volt over de voedingspinnen van de 723 en dan met een weerstand naar de +
[Bericht gewijzigd door Willie W op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zet een zenerdiode van 39Volt over de voedingspinnen van de 723 en dan met een weerstand naar de +
Ik vind dat griezelig hoog (maar 1v van het maximum). Liever iets van 36v nemen.
(zener van 39v gaat bij een beetje belasting trouwens ruim over de 40 volt heen. Bij 50mA zit je al op iets van 43 volt...)
dus als ik een zener over de ingang zet zou die dan niet meer over de 40V komen
of weten jullie een beter schema een beetje gelijk waardig
[Bericht gewijzigd door H-Tech op (36%)]
@Arco: helemaal akkoord.
@T/S: we willen je graag helpen, en je antwoordt tenminste vlot en duidelijk op wat er wordt gepost. Maar er zitten hier een paar lastigaards die je erg kunt verplichten door punten en komma's en zo te gebruiken, als je schrijft, en hoofdletters waar het hoort. Bij voorbaat dank!
Ik heb nu de diode's er in getekend.
Is dit wat je bedoelt ?
Of moet het over de + en de - .
[Bericht gewijzigd door H-Tech op (22%)]
Nee. De zenerdiode gaat van de voedingsingang van het IC naar massa, en waar jij de zener tekent hoort er een weerstand te komen.
De bedoeling is dat doorheen de weerstand een stroom vloeit, zodanig dat de zenerdiode altijd op haar spanning komt - het weze dan 39 V= of 36 of hoeveel ook. Daarbij mag die stroom variëren, maar niet teveel: vloeit er te weinig, dan kan de zenerdiode haar werk niet meer doen; vloeit er teveel, dan gaat de zenerdiode teveel vermogen opnemen, en zichzelf al te warm stoken. Reken ook maar effe aan de dissipatie oftewel vermogensopname van zowel weerstand als zener, dat kan wel stevig worden.
[[edit: in je tweede tekening staat de zenerdiode correct, maar er ontbreekt nog de weerstand tussen de voedingslijn en het IC. Zoals je het nu tekent is er niets om de stroom doorheen de zenerdiode in te perken dus die gaat iet lang leven als je dit zo bouwt.]]
In de marge: parallel over de zener kun je best nog een stevige elco plaatsen, pak hem beet 470 uF / 40V. En ik denk dat je de éne voedingspin wel degelijk recht aan de voedingslijn kunt hangen, die drijft de uitgangstor van de 723; de zenertruc is enkel nodig voor de andere voedingspin. Maar ik weet niet zo gelijk van buiten welke nu nummertje 11 is en welke nummertje twaalf.
Tenslotte: je doet stevig je best met het schrijven en spellen, er is nog wel ruimte voor verbetering maar je doet duidelijkerwijs je best. Dank!
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (10%)]
Verbeterd.
Maar waar moet ik nog een weerstand plaatsen.
En wat mag de waarde dan zijn??
[Bericht gewijzigd door H-Tech op (82%)]
Willie W
Golden Member
De weerstand tussen de bovenste pluslijn en pin 12.
Neem een zener van 36 V, zoals Arco zij, en dan een weerstand van 390 Ohm.
Dan heb je 100 Ohm per volt, dus 10mA.
Willie W
Golden Member
Die weerstand zit goed.
Die 6A6 diode zou volgens mij met de anode aan de plus uit moeten komen.
Anders zou er met een accu aan de uitgang en geen netspanning nog steeds stroom door het ic kunnen lopen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben door een "verkeerd getekende" diode op een idee gebracht. Wat als je een zener in de voeding doet van een volt of vijf? Of zou ie dan de eind-torren niet meer "uit" krijgen?
Volgens andere tekeningen moet de anode aan de -
Maar ik zie wat je bedoeld.
Ik zie ook bij andere tekening dat ze die diode's weg laten.
Dan zou het opgelost zijn toch?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik weet het niet zeker, maar ik vraag me af of die 723 wel drie 3055's aankan.
Mogelijk zul je een vorm van een Darlington schakeling moeten invoeren. Minsten één tor, die de basisstromen van de drie 3055's kan leveren: Hoge versterking plus voldoenden power! Dan zijn 3 TIP142's al goedkoper en praktischer!
Verder is die 723 met zijn 'fold-back current limiting' een pracht van een IC, maar bestudeer de application notes goed!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]
Willie W
Golden Member