LM723 voeding

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben nog even het 'kelderarchief' ingedoken.
Ik heb daar wat materiaal uit het 1970 databoek van Fairchild gevonden.
Helaas lijkt het er in eerste instantie op dat een externe bypass transistor en die fold-back limiting, niet samen gaan.
Het is ook weer 40 jaar geleden, dat ik regelmatig met dat ding omging.
Toch hoor ik nog steeds dat die µA723 nog regelmatig wordt ingezet vanwege haar mogelijkheden en kwaliteiten. Een daarvan is het gebruik van de ingebouwde referentiespanning, waar veel waarde aan wordt gegeven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Willie W

Golden Member

Ik zou zeggen, zet even een testopstelling in elkaar en je weet het.
Met dit schema heb ik geen ervaring.
Er word gesproken over 30V en 3A met een trafo van 24V bij 2,5A.
Dat gaat niet lukken.

bprosman

Golden Member

@Tidak,
Die referentiespanning wordt dan ook weer niet in alle ontwerpen gebruikt. In dit (ELV) ontwerp dan weer wel.

ELV.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De torren en de trafo heb ik er zelf in gezet

blackdog

Golden Member

Hi H-Tech,

Ik zeg het nog 1x, :-) bouw het schema dat Sine heeft laten zien.
Jouw schema is niet goed en dat ga ik niet allemaal uitleggen waarom niet.

Probeer te accepteren, de adviezen die je hier gegeven worden, door blijven drammen op prullaria schema's is niet zo wijs!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

aub in het jiskefet...aka weg ermee :-)

Op 12 april 2016 21:09:03 schreef Tidak Ada:
Ik ben nog even het 'kelderarchief' ingedoken.

En de DIL uitvoering van de µA723 heeft als extra de zener uitgang.
Boekje van de Muiderkring van auteur Molema uit Bergum (PA***) (zendamateur) uitgave gebruikt een current limiting bij de 723 zonder verdere fratsen maar gebruikt een switch voor diverse stroom bereiken. Dat is al wat beter dan een koolpot. Tja heb het boek thuis liggen, dus helaas geen scan. Btw.@TS Is dat een nieuwe 723 die je daar hebt liggen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 13 april 2016 02:32:07 (13%)

Henry S.

Moderator

Ik heb daarvan oude scans van kopietjes teruggevonden,ik zal morgen even het orgineel inscannen.

Tony van Roon heeft er een gekleurde versie van gemaakt: http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/ps3010/ps3010a.html
Dit is geen beginnersprojekt, maar er is een heleboel algemene informatie uit te halen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 april 2016 00:48:57 schreef RAAF12:
aub in het jiskefet...aka weg ermee :-)
[...]

En de DIL uitvoering van de µA723 heeft als extra de zener uitgang.
Boekje van de Muiderkring van auteur Molema uit Bergum (PA***) (zendamateur) uitgave gebruikt een current limiting bij de 723 zonder verdere fratsen maar gebruikt een switch voor diverse stroom bereiken. Dat is al wat beter dan een koolpot. Tja heb het boek thuis liggen, dus helaas geen scan. Btw.@TS Is dat een nieuwe 723 die je daar hebt liggen?

Ja het is wel een nieuwe

RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2016 06:35:27 schreef H-Tech:
[...]

Ja het is wel een nieuwe

Mooi, dan is die onverdacht zet hem in een voetje op gaatjes print onderdelendraden zo kort als mogelijk houden (afknippen) Trafo/gelijkrichter.elco/ ook kort dik houden. nog een extra ceetje na begrenzings R voor de zener. Op de + voedungs aansluuiting ook een klein c't 100n. Nu komt de trick met de aardaansluitingen van alle componenten. Er mag geen foutstroom gaan lopen. Het simpels is na de voedingselco alle draden die naar aarde gaan vast te knopen op 1 plek. Ik zou daar de aansluitbus voor nemen. Daar doe je 2 3 spruits lippen op en zet die stevig vast met het moertje. Nu heb je 6 soldeerlippen. Moet genoeg zijn, toch?
Elco van 60u en een anti par diode over de output.
anti par diode over de 2 paralle CE overgangen van de 3055's. En ff wachten op het schema van Henri, dan heb je geen opamp nodig voor stroominstelling. Meen dat er 2 extra transitors nodig waren (memory) ik had boek toevallig 3 maanden geleden even ingekeken, om naar het plaatje van zijn voeding te kijken. Staat hier nog wel.

Tidak Ada

Golden Member

Nog een tip:

Download Aplication Note AN90A van HP ("DC Power Supply Handbook"). Dat geeft goed inzicht in de werking van een powersupply.

Er zij twee veresies, AN90A is de eerste.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zojuist uit m'n achiefje opgegraven: 723 fold-back met pass tor. Blijkbaar nog uit de tijd dat schema's echt getekend werden en beschrijving getypt.
TBA281 is de Philips versie van de 723C.

bprosman

Golden Member

Er zit wel verschil tussen de DIL en de ronde uitvoering. Zenerdiode ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Yep, alleen de DIL heeft extra zener output aansluiting, de metalen behuizing heeft 10 draden. Een paar jaar later kwam de plastic fantastic 14 p DIL.Toch zat pootjes zal onze ontwerp vriend* gedacht hebben.
*Bob Widlar en David Talbert ontwierpen deze in 1967 voor Fairchild.
Tis een jeugdheld voor mij. Later kwam de full story via Internet naar buiten. https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Widlar

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 13 april 2016 19:58:32 (18%)

Tidak Ada

Golden Member

Ha markce,
Jammer dat die pagina zo slecht leesbaar is (te klein).
Zou je hem mij willen toe mailen op vol formaat (300dpi in grijswaarden)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

[OT]
Tidak, ik zie dat jij vaker aangeeft dat plaatjes onleesbaar zijn. Maar volgens mij is de upload van Markce een scan op groot formaat.
Even een tip omdat je er misschien niet mee bekend bent. Als je op het plaatje klikt dan kun je daarna de button bovenin klikken om de originele upload weer te geven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tidak-fullscreen-klein.jpg
plaatje is klikbaar.

[/OT]

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Was me niet opgevallen ;)
Ik kopieer die plaatjes altijd naar PS en bekijk ze daar, maar dan kan ik ze niet uitvergroten.
(Logisch dat ik niet met SMD werk)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ik heb het hele hoofdstuk op de scanner gegooid, er staan wat meer LM723 schema's bij.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vroeg me af waarom de TBA281 (723C) die 10 pinnen heeft? Het volgende ontwerp gebruikt ze allemaal. Dit komt uit een boekje (utgebreide AN) dat Philips in 1971 publiceerde over toepassing van dit IC.

RAAF12

Golden Member

Yep de sheet is er duidelijk over, er zijn diverse schakelmogelijkheden, deze mist de extra diode (metal can). http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ua723.pdf de diverse basisschakelingen. De al eerder gegeven pdf uit Radio Bulletin regelt vanaf 0V, en de schakeling die Molema heeft gemaakt met instelbare stroombegrenzing.
In die tijd was het een prima ontwerp wat bijv. ook door Philips in meetapparaten en voedingen werd toegepast.
Zie ook Blackdog zijn 723 exemplaar http://www.circuitsonline.net/forum/view/116927

Tidak Ada

Golden Member

Zo'n TOxx can heeft nu eenmaal maar 6; 8, 10, of 12 aansluitingen. Waarschijnlijk zijn die extra aansluitingen DIP-14 als extra optie, terwijl het in de toenmalig in analoge schakelingen geprefereerde TO-behuizingen, gewoon niet uitvoerbaar was.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Henry, groots!

@markce:
Lijkt me ook een interessant werkje!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 14 april 2016 23:58:11 (53%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 14 april 2016 23:22:34 schreef Tidak Ada:
Zo'n TOxx can heeft nu eenmaal maar 6; 8, 10, of 12 aansluitingen. Waarschijnlijk zijn die extra aansluitingen DIP-14 als extra optie, terwijl het in de toenmalig in analoge schakelingen geprefereerde TO-behuizingen, gewoon niet uitvoerbaar was.

Er was in den beginne geen D.I.L uitvoering van de µA723 van Fairchild, alleen metal can (met vergulde draden) en in een plastic koker verpakt.
http://www.ebay.com/itm/JM38510-10201B1C-Fairchild-MIL-SPEC-uA723-2-37…
edit
Binnenkort ook maar es een ouwe zelfbouwvoeding opentrekken en kijken wat er ook alweer inzit. Op den duur raakt alles kwijt. Pas na openen komt de blik der herkenning weer. Of er een fotoalbum wordt opengetrokken. Gaatjesprint sowieso. PCB's maken is niet mijn ding, de laatste was met een CA3090AQ <G>

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2016 20:36:25 schreef Henry S.:
Ik heb het hele hoofdstuk op de scanner gegooid, er staan wat meer LM723 schema's bij.

Voor wie de 10A versie wil bouwen: D3 in afbeelding 4.11 is tegenwoordig goed te vervangen voor een halve diodebrug van 25A. Deze is dan ook goed te koelen, en dat komt de stabiliteit weer te goede.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.