Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Op 4 februari 2017 20:22:31 schreef wtt:
@retrotechie:Als je wat meer wilt vertellen (mogelijk met beeld) over het gehele proces waarmee deze print tot stand kwam, dan denk ik dat er vast meer zijn die dat leuk vinden om te zien. Ik in elk geval wel. Tekening, overdracht op print, etsen (recept)...

Ja hoe je de print precies ontwikkeld en ge-etst hebt wil ik ook wel weten...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Tidak Ada

Golden Member

Ha Prosman,

Ik ben met iets dergelijks bezig. Ook een (in mijn geval 1200VA) scheidingstrafo, met daarachter een idem Variac.
Ik heb wat NTC's gekocht en wil daar ook òf een klixon òf een thermozekering tegenaan zetten.
Hoe groot zijn die weerstanden bij jou? Ik Heb NTC's tussen 1 en 5 Ohm liggen.

Is die magneetschakelaar beslist nodig, of zou een 20A relais ook voldoen? Bij mij komt er geen compressor aan te hangen.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 februari 2017 18:00:14 schreef Stynus:
@bprosman
Heb je ook een klixon bij de weerstanden gezet? Heb hier bijna brand gehad toen het relais niet in kwam, weerstanden werden zo warm dat de print al begon te smeulen. Nu heb ik een klixon in serie. Zeker aan te raden als het ergens hangt waar je het niet merkt.

Of een constructie gebruiken zoals Philips vroeger: de Spring Weerstand.
Bij deze weerstanden was een van de aansluitdraden uitgevoerd als een veertje.
Als de weerstand te heet werd, smelt de tin en springt het veertje los en onderbreekt de stroomkring.

Maar dan moet men er wel voor zorgen dat als de beveiliging is aangesproken,
dat zowel de timer als de relais/magneetschakelaar niet meer inschakelen.

Dus een klixon op de weerstand bevestigen, en de NC contact in de stuurcircuit opnemen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
bprosman

Golden Member

@Tidak,

De compressor staat los van het transformator gedeelte en dient alleen om de compressor die net als de scheidingstrafo op zolder staat op afstand aan en uit te zetten.
Het relais wat op het standaard inschakelvertragingsprintje zat was 8A, net een beetje krap aan. Deze magneetschakelaars had ik liggen, de rail zat al in het kastje dus puur gemak. Een gewoon 20A relail zal ook voldoen..

De weerstanden zijn 10 Ohm, 10 Watt zoals ook op het schema staat ( de 10 Ohm dan).
Clicksons zijn besteld.
Dit inschakelen is ook getest met 900VA belasting er aan (Fohn) werkt prima.

@Stynus/Gerardmonique zal ze uiteraard in het stuurcircuit zetten. Er zit beneden een indicatie of de scheidingstrafo is ingekomen.
Jullie hebben gelijk mocht het relais niet inkomen branden de weerstanden waarsch. uit.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Je zult ook op de een of andere manier moeten zorgen dat je geen clignoteur effect krijgt. Die klixon koelt af en schakelt weer aan weerstanden worden weer het en de klixon valt weer af, enz.

Daarom twijfel ik nog of ik een klixon of een thermische zekering zal gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 5 februari 2017 11:42:18 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2017 11:40:14 schreef Tidak Ada:
Daarom twijfel ik nog of ik een klixon of een thermische zekering zal gebruiken.

Als je nu een circuit maakt met een start en een stop knop (met een overneem contact op je relais) En je zet de clixon (NC) in serie met je stop knop, dan kan je relais nooit inkomen als je clixon weer afkoelt. Je zal dan altijd je relais weer moeten activeren met je start knop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic wordt een beetje rommelig; maar @ Tidak; ik zou tegen NTC's geen clixon zetten, ze werken immers door heet te worden.. :) Let hier ook op bij de montage.

Lambiek

Special Member

Sorry, verkeerd gelezen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 5 februari 2017 12:17:23 (92%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2017 21:37:39 schreef Roches:
[...]
Ja hoe je de print precies ontwikkeld en ge-etst hebt wil ik ook wel weten...

Ontwerp: potlood & papier, niks overbrengen, gewoon als voorbeeld bij aanbrengen op het blanke koper.

Blank dubbelzijdig koper, op maat zagen, gaten boren, glad/blank schuren, en ontvetten. Vervolgens heb ik een lakstift (bouwmarkt / automaterialen zaak) gebruikt om patroon direct -met de hand- op het blanke koper aan te brengen. Nagellak, toner transfer, of UV print + ontwikkelaar zou evt. ook kunnen. Watervaste stift kan ook maar heeft sterke neiging er tijdens het etsen af te gaan. Tijdens aanbrengen af en toe stukjes bijwerken met een mesje.

Etsen is een variatie op het bekende HCl + H2O2 verhaal. Google maar eens op "vinegar salt etching". Ipv. waterstofperoxide heb ik oxi-poeder gebruikt, werkzame stof: natriumpercarbonaat. Bij oplossen in water valt dat uiteen in H2O2 en soda (natriumcarbonaat).

Dat oxi-poeder is makkelijker te vinden (supermarkt), goedkoper, en makkelijker te bewaren dan een H2O2 oplossing. Wel bevat het nog andere stoffen die je eigenlijk niet wilt, maar niet zodanig dat het eindresultaat vern**kt wordt. :) Als zuur zou je mogelijk ook mierenzuur (lastig in zuivere vorm te vinden) of citroenzuur kunnen gebruiken (bij toko's in poedervorm te koop).

Etsbad niet te warm maken (ik heb het handwarm gehouden), anders gaat de H2O2 te snel ontleden. Nadeel is de lááánge ets-tijd. Reken op >12 uur. (!! :o ) Na gebruik de oplossing bij voorkeur op laten drogen en dan bij het restafval. Of toch maar door WC als je haast hebt. :(

Qua verhoudingen etc: geen idee, ik heb maar wat gedaan. Begonnen met een liter azijn + een eetlepel keukenzout, tijdens het etsen af en toe een theelepel oxi-poeder erbij. Ook niet zeker of het keukenzout wel nodig is. Maar etsen leek wel sneller te gaan met dat erbij. Indien gebruikt: neem een overmaat tov. de hoeveelheid koper die je wilt weg-etsen.

Al met al geen geweldige methode. Maar het kán wel zoals je ziet, als patroon niet zo nauw steekt, je voldoende geduld hebt & een paar mislukte test-stukjes voor lief neemt.

Op 5 februari 2017 11:40:14 schreef Tidak Ada:
Je zult ook op de een of andere manier moeten zorgen dat je geen clignoteur effect krijgt. Die klixon koelt af en schakelt weer aan weerstanden worden weer het en de klixon valt weer af, enz.

Daarom twijfel ik nog of ik een klixon of een thermische zekering zal gebruiken.

Dit zou de oplossing zijn voor Tidak Ada & Bprosman en eventuele anderen:

Zo moet het veilig zijn zonder geklapper. Uit is uit, totdat men het zelf wederom inschakelt.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

https://imageshack.com/i/pnARM9RUj
https://imageshack.com/i/pmyuC7bFj

Klein projectje.

Als je de juiste adapter niet in huis hebt.. Tja, dan ga je een bestaande modificeren. Ik Kon nergens een europlug vinden.
Dit werkt ook prima

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Sine

Moderator

SCAAAAAAAAAAAAAAAAAAART HISSS KILL KILL KILL

*Hum*

Sorry ... wat een gruwelijke rampen connector is dat zeg, ik dacht dat ik daar eindelijk van verlost was.

hahaha, ( oude spelcomputers.. tja ). De connectoren waren duurder dan dat de hele spitter ooit gekost heeft :) .

Het doet wat het moet doen, en me neefje is weer blij.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
wtt

Golden Member

Ik denk dat ik vooral het 'met de hand met lakstift tekenen' van RetroTechie ga onthouden. Etstijden > 12u ontmoedigen mij om het chemische gedeelte na te gaan doen ;-)

Het printje van Retrotechie doet me heel erg aan mijn eerste printje denken, inclusief het kliederen met stiften etc. Zaten jouw kleding/handoeken etc daarna ook onder de vlekken en gaten? :P

Strakke afwerking van buiten, trouwens. Daar houd ik wel van.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
bprosman

Golden Member

Op aanraden van diverse mede hobbyisten (waarvoor dank) de weerstanden toch maar "in de revisie".

1. Weerstanden op een plaatje alu gezet ipv print.
2. Clicksons op de weerstanden gezet (in serie).

In eerste instantie wilde ik de clicksons aan de andere kant van het alu zetten maar door de schroeven kon ik niet recht achter de weerstand komen en de reactie was toch een stuk trager dan meteen recht op de weerstand. Beetje strak/verend geschroefd.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

daar heb je ook deze voor, keramische weerstanden met ingebouwde 145 graden temperatuur beveiliging of de versie met veer bovenop :)

oa sanken gebruikte dat in hun jaren 90 voedingen met een triac eroverheen voor de inschakelbegrenzer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, 1x uitvallen en het is over. net als die dingen in koffiezetters en trafo's.

@bram, netjes gemaakt zo, maar ik zou onder de solderingen een strookje isolatie lijmen. anders kan de netvoeding op het koelblok komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Zit daar een bi-metaal switch ingebouwd?

Inderdaad 1 keer los en je moet ze vervangen (je mag die soldering niet zelf herstellen). Aangezien mijn besturing op zolder zit liever deze optie.
Isolatie zal ik nog doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik gebruik een 60 watt gloeilamp in een bulleye-armatuurtje als 'inschakelvertraging' voor de scheidingstrafo. Lamp in serie met de primaire en de spoel van een 230V relais parallel met de primaire. Zodra de spanning op de primaire wikkeling hoog genoeg is, wordt de lamp dan door het relaiskontakt overbrugd. Voordeel is dat zo'n 60 watt gloeilamp niet kan oververhitten bij permanent aan blijven.

Heeft nog een extra nevenfunctie, bij het testen van schakelvoedingen en/of andere verdachte apparatuur die eventueel een onontdekte kortsluiting hebben, licht de lamp op en blijft aan.

Moet van 't weekend maar eens een fotootje schieten van mijn LM3914-LED-balk thermometer die 'bijna' af is. moet nog een detail wijzigen, zodat het instellen van de temperatuurschaal eenvoudiger is.

bprosman

Golden Member

@DC2PCC werkt dat ook voor 1600VA ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Twee halogeen bouwlampen parallel.
Dan heb je 2 kW.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

dat heb ik ook gemaakt als werkbank stroombegrenzer, bij apparaten met onbekend probleem zet ik met een groepenschakelaar de voeding via 3000W aan halogeenpitten. dan knalt de C16 krachtgroep er niet uit waar de halve kiet op draait. lamphouders in een stuk 170mm brede wandgoot gemaakt met geperforeerd deksel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten