Op 4 februari 2017 21:37:39 schreef Roches:
[...]
Ja hoe je de print precies ontwikkeld en ge-etst hebt wil ik ook wel weten...
Ontwerp: potlood & papier, niks overbrengen, gewoon als voorbeeld bij aanbrengen op het blanke koper.
Blank dubbelzijdig koper, op maat zagen, gaten boren, glad/blank schuren, en ontvetten. Vervolgens heb ik een lakstift (bouwmarkt / automaterialen zaak) gebruikt om patroon direct -met de hand- op het blanke koper aan te brengen. Nagellak, toner transfer, of UV print + ontwikkelaar zou evt. ook kunnen. Watervaste stift kan ook maar heeft sterke neiging er tijdens het etsen af te gaan. Tijdens aanbrengen af en toe stukjes bijwerken met een mesje.
Etsen is een variatie op het bekende HCl + H2O2 verhaal. Google maar eens op "vinegar salt etching". Ipv. waterstofperoxide heb ik oxi-poeder gebruikt, werkzame stof: natriumpercarbonaat. Bij oplossen in water valt dat uiteen in H2O2 en soda (natriumcarbonaat).
Dat oxi-poeder is makkelijker te vinden (supermarkt), goedkoper, en makkelijker te bewaren dan een H2O2 oplossing. Wel bevat het nog andere stoffen die je eigenlijk niet wilt, maar niet zodanig dat het eindresultaat vern**kt wordt.
Als zuur zou je mogelijk ook mierenzuur (lastig in zuivere vorm te vinden) of citroenzuur kunnen gebruiken (bij toko's in poedervorm te koop).
Etsbad niet te warm maken (ik heb het handwarm gehouden), anders gaat de H2O2 te snel ontleden. Nadeel is de lááánge ets-tijd. Reken op >12 uur. (!!
) Na gebruik de oplossing bij voorkeur op laten drogen en dan bij het restafval. Of toch maar door WC als je haast hebt. 
Qua verhoudingen etc: geen idee, ik heb maar wat gedaan. Begonnen met een liter azijn + een eetlepel keukenzout, tijdens het etsen af en toe een theelepel oxi-poeder erbij. Ook niet zeker of het keukenzout wel nodig is. Maar etsen leek wel sneller te gaan met dat erbij. Indien gebruikt: neem een overmaat tov. de hoeveelheid koper die je wilt weg-etsen.
Al met al geen geweldige methode. Maar het kán wel zoals je ziet, als patroon niet zo nauw steekt, je voldoende geduld hebt & een paar mislukte test-stukjes voor lief neemt.