Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Yup, ik heb dat iets anders overigens.
Een aparte groep met een B16 zonder aardlek en bij de werkbank een klein kastje met een B4 en een B10 en een tweepolige hoofdschakelaar alle parallel.
Afhankelijk van het geschatte vermogen komt er een in.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

dat heb ik ook, maar dat is voor de lichte gevallen. een B10 automaatje met serielamp 100W en overbrugging voor de lamp. daar gaan standaard tlbakken en dergelijke achter. zware machines en kachels, veldarmaturen gaan achter de 3000W kachel.

[Bericht gewijzigd door testman op 11 februari 2017 08:30:20 (44%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geïsoleerde true-RMS spanningssensor/1-wire ADC.

Bereik 0-230V, nauwkeurigheid een paar %, insteltijd een paar minuten. Prima voor het doel: De stand van een vijfstanden ventilatiesysteem uitlezen :)

[edit]
En zo meet het een trapje van 100, 150 en 230V:

Tidak Ada

Golden Member

Simpel! :)

Zie ik nu verkleuring op die rechter weerstand, of is dat reflexie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Lijm. De rechter weerstand is alleen om de thermische massa's gelijk te maken en is niet aangesloten.

Op 10 februari 2017 17:29:55 schreef bprosman:
@DC2PCC werkt dat ook voor 1600VA ?

hangt een beetje van de nullaststroom van de trafo af. Ik heb een 700VA trafootje en soms is de inschakelpiek inderdaad te hoog en blijft de lamp aan. met een 100W-lamp zou het beter zijn, maar die heb ik niet, en om er twee parallel te zetten is ook weer een beetje overkill. Alternatief de halogeenstraler van Testman, daar kun je ook een 300 watt straler gebruiken, of eventuell 2 stuks in serie om de halogeenlampen wat te sparen.

zoals beloofd een fotootje van mijn laatste projectje, een LM3914 thermometertje. bereik: 0-35°C. elk ledje is een halve graad, de 5-graden-stappen zijn geel en de 10-graden stappen rood. de sensor is een LM335. Verbeterpuntje: de onderkant van de comparators ook op een interne referentie zetten ipv. een hoogohmige weerstand naar massa.

Ik vond de BAR-mode het mooiste effect.

bprosman

Golden Member

Vanochtend de bediening afgemaakt, van de inschakelvertraging en compressor schakelaar.
Het is geen "Pros" frontplaat geworden (waar is die eigenlijk ?) maar gewoon een zwart/wit printje gelamineerd.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb mijn DC protect boardjes af

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/RFk2pw.jpg

Mijn POWER Jumbo 1000 had geen protectie, beetje link met 80VDC symm :shock:

Ik heb de bekende TA7317P gebruikt en voor 80VDC symm geschikt gemaakt.
Het voordeel van dit IC is dat je geen externe voeding nodig hebt en alles zit erin.

AC detectie voor snel afvallen, inschakel vertraging en DC detectie.

Deze ICs zijn eigenlijk obsolete maar goed verkrijgbaar op Aliexpress, zitten in alle Philips versterkers uit de 90s.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16730498_10202783051374119_8773810303122887541_n.jpg?oh=0f2305d8e583a3aad1ff0e37b2c19e4c&oe=592D07F7
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16641092_10202783057134263_1522439776796297801_n.jpg?oh=213f98ed6635871003ac8610103fb0f1&oe=5941FCB5
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16807262_10202783057334268_3820133392146596314_n.jpg?oh=198ed8d598dc60df3bdb1b7c07343921&oe=592C9BCD
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16807203_10202783056334243_7732092660112053654_n.jpg?oh=5956119aa194328b893df666f100c937&oe=59300F38

Ik was even lekker aan het hobbyen geweest ( 12v 1200 mah acculader ). ( dit is mijn eerste echte printje die ik zelf heb ontworpen en gemaakt). mijn 'toner transfer methode' kan beter, maar vond het niet slecht. gezien ik flink had geknoeid op de spoortjes met tin, was lekker bezig met een lompe motoriek. Ik heb toen maar besloten de rest ook maar te vertinnen gezien niet al de spoortjes er goed uitkwamen. Het werkt en ziet er degelijk uit. nu nog even degelijke connectoren zoeken die metalen draadjes zijn tijdelijk.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Sorry, maar je soldeerwerk ziet er niet uit.
Die tinrupsen geven alleen maar problemen. De weerstand van tin is 10 keer hoger dan die van koper. Dus de elektronen kiezen die weg niet. Bovendien kost het je een halve rol tin.

Wel leuk dat je nu voor het eerst een print hebt gemaakt!

Een paar tips voor de volgende keer: Vergroot je pads en verbreed de sporen als je die ruimte toch hebt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

bedankt voor je kritiek. positief of negatief alles is welkom. boodschap is duidelijk ik ga er aan werken. ik was er achter gekomen dat je beter kan investeren in een goede tin rol dan goedkope rommel van eBay.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Sine

Moderator

Goede tin is belangrijk ja.

Nog een paar handigheidjes dan:

Probeer ook vooral niet TE krap te bouwen, je weerstanden hebben het nogal druk zo.

Wat MAH ook al zei, maak je sporen niet smaller dan nodig is. Maak ook zeker de sporen waar wel wat meer stroom loopt niet te dun, de spoortjes naar je elco zijn wat aan de magere kant.

Maak verbindingen tussen sporen op een pad, de spoortjes van je inkomende voeding gaan naar sporen achter de elco, waarom niet rechtstreeks naar de elco?

Ontwerp meteen montage gaten in je print, achteraf gaten boren is nooit handig.

Als je meer printen wilt gaan maken denk dan eens aan het investeren in vloeistof om je print te vertinnen na het etsen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 februari 2017 10:31:39 schreef Sine:
...
Maak verbindingen tussen sporen op een pad, de spoortjes van je inkomende voeding gaan naar sporen achter de elco, waarom niet rechtstreeks naar de elco?
....

Omdat de autorouter het zo heeft gedaan?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
flash2b

Golden Member

Mijn DC load is netjes ingebouwd. Het is de XHDZ-FX van AliExpress maar mijne is versie 2E. Ik gebruik een gecombineerde Volt/Amp meter, maar een ander type als in de beschrijving. De MOSFET is tegen een CPU cooler geschroefd voor koeling.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03663_cleaned.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03664_cleaned.jpg

Ik moet heb hem nog active moduleerbaar maken en voorzien van modulatie ingang en sense meting uitgang. Alle aansluitingen op de front en de back zijn al gemaakt. Ik ben bezig met een limiter schakeling.

De behuizing is in Taiwan aangeschaft en is super mooi gemaakt. Van binnen ziet het er zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03665_cleaned.jpg

Als laatste een overzicht waarbij 12V 1A wordt getrokken uit mijn DP832A.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03666_cleaned.jpg

(foto's zonder flits, op statief gemaakt)

miedema

Golden Member

Ha Flash2b,

Je load ziet er mooi uit & netjes ingebouwd.
Waarom vindt je je behuizing zo bijzonder gemaakt?

Dit stukje kon ik niet ontcijferen:

Ik moet heb nog active maken en voorzien van modulatie en sense meting. Alle aansluitingen op de front en de back zijn al gemaakt. Ik ben bezig met een limiter schakeling.

Is je meter de bekende ali/ebay meter met eigen stroom-shunt?
Ben benieuwd hoe groot die shunt is. (een vriend van me wil hem in z'n voeding plakken)

"foto's zonder flits, op statief gemaakt" hoef je er niet bij te zetten dat zien we zo wel :-). Hoop dat je zelf ook blij met je foto's bent.....

Op 18 februari 2017 20:30:48 schreef miedema:
"foto's zonder flits, op statief gemaakt" hoef je er niet bij te zetten dat zien we zo wel :-). Hoop dat je zelf ook blij met je foto's bent.....

Maar voor Flash2b lijkt het me wel bijzonder om het zonder Flash te doen........

buckfast_beekeeper

Golden Member

Passeren in alle geval veel slechtere foto's.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
flash2b

Golden Member

Op 18 februari 2017 20:30:48 schreef miedema:
Dit stukje kon ik niet ontcijferen:[...]

Ik heb de tekst aangepast, dank daarvoor. Wat ik bedoelde is dat op dit moment hij alleen is in te stellen met de potmeter en externe modulatie nog niet mogelijk is.

De behuizing is bijzonder omdat hij uit een bovendeel, onderdeel en 2 tussen delen bestaat. Dat is heel handig bij het inbouwen en ook voor het boren van de gaten voor de airflow in de zijkant. Om de airflow te meten heb ik sinds kort ook een handige meetinstrument. De behuizing is top kwaliteit kwa afwerking en compleetheid, mooie schroeven en nette voetjes.

Van die bekende ali/ebay volt/amp meters zijn verschillende versies. Er is een versie met aansluit draden geel-zwart-rood en een versie met blauw-zwart-rood. Ik heb de blauw-zwart-rood versie gebruikt.

De gebruikte shunt van deze meters zijn ook 2 versies, namelijk een versie met een zilverkleurige zig-zag shunt en een koper kleurige rechte shunt. De koper kleurige shunt versie is een stuk nauwkeuriger en is meen ik 10mΩ. Het is belangrijk daar goed op te letten bij de advertentie.

Zelfs terug naar slechts 64K per foto en inderdaad nog steeds goed scherp. Was een hele goede tip.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat soort behuizingen zijn er wel meer. Onder andere deze van Bud Industries.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

De behuizing is in Taiwan aangeschaft en is super mooi gemaakt.

Waarschijnlijk andere prijsklasse dan die van Bud.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ha flash2b

Een stuk duidelijker :-)
Die Isense uitgang wil je gebruiken om, b.v. met een scope, naar de stroom te kijken?

Ik ben benieuwd naar je manier om de air-flow te meten.

Dank voor de info over de meet module. In de link van die vriend zag ik geel-zwart-rode aansluit draden, en een koperen shunt. In elk geval is die shuntweerstand dus mooi laag.

groet, Gertjan.

Projectje van mijn kant:
https://cdn.hackaday.io/files/18166777214144/WP_20170219_13_39_33_small_2.jpg

Een IV-9 numitron klokje, USB gevoed.
Een ARM M0 microcontroller (de STM32F042) in combinatie met de TLC5916 LED drivers sturen de numitrons aan. Meer info kan hier gevonden worden: https://hackaday.io/project/18166-numican

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er fraai uit, alleen schrik ik van die transparante Dymotape.
Niks tegen jou, maar alles tegen Dymo! Ik heb net een rolletje bij Aldi gekocht en heb daar nu spijt van

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou voor een mooi frontje en achterkantje gaan van schaeffer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit topic is gesloten