chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Geleidt apenhaar dan? 
Nooit geweten (of zelfs maar vermouthd)...
Wat overigens wel vaak vergeten wordt is dat de shunt in de meter voor de lagere bereiken vaak nogal hoogohmig is, die kan zomaar een ohm of tien zijn.
Er lijkt een verband te zijn met de aanschafprijs: die shunt is omgekeerd evenredig daarmee.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 17 mei 2016 20:16:33 schreef fatbeard:
Geleidt apenhaar dan?
Nope, apehaar wel 
Ik heb de zekering vervangen en nu lukt het wel om de stroom te meten.
Ik heb echter een test gedaan waarvan ik het resultaat niet begrijp:
Ik sluit een led (gewone rode 5mm denk ik) aan op de 5V van de arduino met een 220ohm weerstand
Over de weerstand staat 3.12V spanning (gemeten aan de pootjes van de weestand)
Over de led staat 1,86V spanning (gemeten over de anode en kathode van de led)
om de stroom door de led te berekenen doe ik dan 1,86V / 220ohm = 8,45mA
Met de multimeter meet ik echter 13,75mA door de led...
kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe?
Thevel
Golden Member
om de stroom door de led te berekenen doe ik dan 1,86V / 220ohm = 8,45mA
En daar maak je een fout.
De stroom is 3,14V / 220Ω = 14,18mA
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De multimeter heeft ook een inwendige weerstand waardoor er ook een spanningval over je meter is bij stroom meten.
Dat noemt men burden voltage
Er loopt dus 13,75mA door 220 ohm. Dat geeft 3,025V over de weerstand. 1,86 + 3,025 = 4,885V
Het burden voltage is dan 0,115V dus de shunt is 0,115 / 13,75mA = 8,36 ohm Dat is een vreemde waarde maar dat heeft met fouten in de rest te maken. Die 220 zal niet precies 220 ohm zijn. De 5V ook niet precies 5V en de Vf over de LED is ook wat afhankelijk van de stroom er door.
Waarschijnlijk is de shunt 10 ohm. Het burden voltage wordt dan 0,1375V. Over de weerstand valt 3,025V Samen 3,1625. Over de led viel 1,86V dus de voedingspanning moet dan 5,0225V zijn.
Terugrekenen, 5,0225-1,86V = 3,1625V / 220 = 14,375mA
Ik zou graag wat leren solderen.
Als ik printplaatjes wil kopen om leds op te solderen, kan iemand mij zeggen waar ik eigenlijk op zoek naar moet gaan?
Ik bedoel dus om van een breadbord over te gaan naar iets die ik definitief kan solderen...
Ben van plan bij alieexpress.com te bestellen.
Is het afgeraden om daar soldeerdraad te kopen ivm mindere kwaliteit? (60% tin /40% lood 1mm dikte is dit ok? of best andere verhouding en dikkere / dunnere draad?
Alvast bedankt
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
dat 60/40 spul werkt wel het fijnste, maar er zit dus het zeer giftige lood in. Het is ook in 37/63 verhouding verkrijgbaar. Die lijken erg veel op mekaar.
Dat lood en tin kunnen ze weinig aan verkeerd doen. Solderen werkt goed/prettig als er de juiste flux in zit. Dat willen de chinezen wel eens verkeerd doen. (ik heb de indruk dat ze dan een batch NOG goedkoper spul produceren, de profi jongens hebben dan geen zin in dat slechtere spul en dan komt het goedkoop op aliexpress en Ebay.... )
Deze PCBtjes werken wel aardig:
http://www.aliexpress.com/item/10PCS-Double-Side-Prototype-PCB-Tinned-…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dat 60/40 spul werkt wel het fijnste, maar er zit dus het zeer giftige lood in.
Bij "zeer giftig" denk ik aan goedjes als arseen, of dat je acute loodvergiftiging kunt krijgen van werken met elektronica. Dat is echter een kwaal die je vooral door een afrekening in het criminele circuit kunt krijgen (grote hoeveelheid lood die met tientallen tot honderden kilometers per uur ineens je lichaam binnenkomt op een plaats waar dat niet handig is).
Lood is vooral giftig als het in het milieu komt en via het milieu in de voedselketen, dus bijvoorbeeld via de vuilstort in het grondwater. Ook als je het gaat koken en gedurende jaren opsnuift kom je er niet gezond mee weg, maar bijvoorbeeld soldeerdampen bevatten, zeker als je de ruimte een beetje ventileert, niet voldoende lood om binnen je normale leven een gevaarlijke hoeveelheid binnen te krijgen.
En drukkers die met loden letters woorden maakten om een krant te drukken. Die moesten verplicht om de paar uur melk drinken. Dat brak het lood af (dacht men). Kwik is ook zoiets, mag niet meer, te gevaarlijk. Zat oa. in goede thermometers, mechanische thermostaten en relais. (mercury wetted contacts)
Schildersziekte is een bekend fenomeen wat oa. door TNO is onderzocht. De hersens lossen op door het inademen van de dampen. Meen dat de prof schilders alleen nog watergedragen verven mogen gebruiken. En dan hebben we Chroom6 natuurlijk nog de anti corrosieve coating waar oa. tanks van het leger mee bespoten werden. Jaja, gif genoeg