Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

Op 14 januari 2019 18:23:19 schreef High met Henk:
Vroeger was banggood goedkoper.
Nu is ali goedkoper

Kun je zo niet zeggen, en het verschilt per artikel. Sterker nog, ik bestelde laatst iets bij Banggood dat 2 dollar goedkoper was dan de goedkoopste aanbieder op Ali.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 januari 2019 11:41:00 schreef mel:
Ze gooien wel een briefje in de bus met "u was niet thuis" , maar konden ze dan niet de envelop met spulletjes door diezelfde bus gooien? |:(

Om hier even op in te haken... Veel brievenbuskleppen zijn niet recht voor het gat in de deur gemonteerd. Scheelt zo een centimeter bij sommige huizen. Past net wordt dan past niet.

Verder moet je de post beschouwen als een modern bedrijf, met keuzes die gemaakt worden op basis van wat het minst kost zodat je de aanbesteding kan behouden. Die keuzes zijn zelden in het voordeel van de werknemers en de kwaliteit.

DHL gooit (wat past) gewoon door de brievenbus overigens. Chinese 'brievenbus' pakketjes passen vaak niet door de bus...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Dat is nog niet zo erg als die briefjes met een foto van het "pakket" dat je dan mag gaan afhalen op het postkantoor/supermarkt.

Daar geldt het zelfde voor, dat envelopje ingooien was minder werk geweest dan een berg kaartjes printen, die bezorgen en ook nog eens de post afleveren op een afhaalpunt.

High met Henk

Special Member

@jochem: ik kijk regelmatig, maar banggood is gemiddeld 10 tot 30% duurder...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
brains

Special Member

Het voordeel van een postbus is dat je nooit het gezeik hebt van die briefjes of ophalen ?
Je bent meestal toch niet thuis als ze komen voor pakketjes.
Mij is het ook opgevallen dat Chinezen post gaan "outsourcen"
Voor mijn gevoel is dat een raar iets, wist niet dat het nog goedkoper kan.
In mijn geval al enkele pakketjes uit combodja ontvangen i.p.v. China of Hongkong. Kies vaak bewust voor Hong Kong omdat mijn ervaring is dat die meestal sneller zijn dan China mainland.
De adresstickers waren netjes overgeplakt in Cambodja, kon dat zien. En als je terug wilde sturen moest dan naar lang adres met rij x, postzak x (en voor de Belgische grapjassen onder ons, niet naar postbus x ?)
Gehoord van iemand en wat gelezen erover dat China nu ook in Cambodja druk bezig is om invloed te krijgen. Investeren daar nu in vanalles. Of dat een goede zaak is voor de Cambodjanen weet ik niet. De Chinezen proberen dit op veel plekken. Ik denk dat Mongolië ook zo'n gebied is waar ze het doen.
Dus niet vreemd dat ze dan de post daar naar toe outsourcen. Zal wel ook weer kwestie van subsidies zijn.

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 15 januari 2019 21:27:52 (28%)

Op 14 januari 2019 13:51:56 schreef wielklem:
deze dan;
https://lilyvera.com/products/ecowatt-energy-saving-device

ben benieuwd hoe die werkt, een groen wonder ledje? ;)

Dat ding is natuurlijk puur oplichting.

Maar, met de moderne e-meters in je meterkast die teveel aanwijzen kun je wel iets doen: gewoon filteren met een condensator. Harmonischen eruit en je meter wijst ietsje minder aan. Eigenlijk moet je een complete powerfactorcorrectie op je hele huis doen, dat is het beste.

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een slechte powerfactor vooral slecht was voor het energiebedrijf en goed voor je eigen portemonnee.
In elk geval bij de oude ferraris meters.
Dus bij zo´n ding naai ik mezelf dubbel.

Nee, "goed voor jou" is er niet bij. Maar je hebt er geen nadeel van.

Mijn pa is z'n zonnepanelen aan het inregelen. De meetunit loopt nu te roepen dat ie een Power factor van 0.7 heeft. Dit is bij 150W opbrengst. Er loopt dus kennelijk voor 200W aan stroom, maar er wordt maar 150W geleverd. HIJ heeft dus WEL nadeel hiervan: Die 50W daar heeft ie verliezen van in de kabel naar het bijgebouw waar de panelen op liggen. Dat is energie die hij niet meer kan gebruiken of terugleveren. Maar dit is een rare situatie met een fors- slechte PF en een relatief lange kabel (maar volgens m'n vader ontzettend dik).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 januari 2019 21:46:04 schreef Brainbox:
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een slechte powerfactor vooral slecht was voor het energiebedrijf en goed voor je eigen portemonnee.
In elk geval bij de oude ferraris meters.
Dus bij zo´n ding naai ik mezelf dubbel.

Zie internet: in Nederland zijn meters getest. Bij lage stromen door o.a. adapters geven sommige meters wel tot een factor 6 fout (teveel) aan. Dit komt waarschijnlijk door de slechte powerfactor, harmonischen, piekstromen die elkos opladen etc.

https://community.consumentenbond.nl/energie-11/slimme-meters-geven-to…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 15 januari 2019 21:24:31 schreef brains:
Mij is het ook opgevallen dat Chinezen post gaan "outsourcen"
Voor mijn gevoel is dat een raar iets, wist niet dat het nog goedkoper kan.
In mijn geval al enkele pakketjes uit combodja ontvangen i.p.v. China of Hongkong.

We hadden vandaag een zending binnen van Banggood via een Chinees in Bahrain...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Banggood is een verzameling bedrijven, dus een zending kan overal ter wereld vandaan komen...

Probleem is met afhaalpunten van PostNL, dat ze regelmatig wijzigen. (en niet altijd ten goede) Vorig jaar kaart in de bus: pakje af te halen bij Hema.
Daar aangekomen moest je eerst de hele winkel ondervragen, omdat niemand wist dat ze een pakketpunt waren op een paar medewerkers na.
Stond ook nergens in de winkel aangegeven: pakjes lagen bij de foto/servicebalie.

Toen bleek ook nog de afmeldcomputer kapot: of ik over een paar dagen eens terug kon komen... :(
Gezegd dat ik het pakje nu wilde hebben, en dat ze dan het ontvangstbewijs later maar in moesten voeren als de computer weer werkte.
Na veel gediscussieer mocht het pakje toen mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh. Ik /haat/ gasten die hun werk niet kunnen doen en daarover LIEGEN. Dit geldt voor de gast die mijn afhaalpunt bemant. Dus ik ben maar afgedropen toen ie zei dat het apparaat niet werkte. Volgende keer was m'n pakketje zoek, kon ie het niet vinden. Moest maar met de klantenservice bellen. Die zeggen dat ik teruggebeld ga worden en dat gebeurt niet. Hij beweert dat HIJ niet zou bellen maar dat ie het weer aan de klantenservice heeft doorgegeven en dat die niet gebeld hebben. Maar dat geloof ik ondertussen niet meer.

Op ebay of aliexpress; "Good and Cheap": Je moet ze vragen geen RM...CN tracking code te gebruiken om dit gezeik te voorkomen. Je krijgt "gratis tracking code" als je voor meer dan $25 in 1x bestelt.

Wat betreft banggood, ze hebben op z'n minst een zooi "warenhuizen". Had ik iets wat ik "ooit" wilde hebben, maar had geen haast. Dus toen ik een keer wat "nu, asap" wilde hebben meebesteld. Sturen ze het op vanaf een ander warenhuis.

Dat van bahrain heb ik ook een keer gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2019 18:23:19 schreef High met Henk:
(...)
Ik heb naar het uiterlijk wat ik zocht gekeken en toen reviews. Bij de goedkoopste stond een tekst in de review als:

Ik weet niet hoe de situatie is bij Ali, maar bij Banggood worden negatieve reviews gewoon niét geplaatst. (op enkele na om het niet té verdacht te maken)

Ik kocht bij Banggood een setje snoertjes met krokodillenklemmen. Bleek dat de snoertjes prima inzetbaar waren als weerstand van 1 ohm, en ze CCS (copper clad steel) draad gebruikt hadden. Ziet eruit als koper, maar is magnetisch en heeft véél weerstand.

Ik plaats dus een driesterrenreview waarin ik zeg dat het prima snoertjes zijn, maar enkel bruikbaar voor low-current toepassingen wegens CCS met teveel weerstand.

Review niet geplaatst, wel een mailtje of ik $1 refund wil. Ik zeg nee, ik wil toekomstige kopers informeren zodat ze beter weten wat ze kunnen verwachten. Antwoord: of ik $2 refund wil? Ik zeg nee, hoe kan ik jullie site nog vertrouwen als jullie reviews filteren? Antwoord, wil je volledige refund? Etc... review is dus nooit geplaatst.

Ergo: reviews op Chinese sites, niet lezen, pure tijdsverspilling.

Ik heb bij Ali nog geen negatieve reviews geplaatst maar ik heb de ervaring dat ze er wel staan. Soms ook met foto's bijv. batterijen, worden dan recensies geplaatst van mensen met een Ah meter in de lader, die een grote afwijkende waarde opgeeft. Staat er allemaal..

ik heb ze toch ook al gezien en vaak iets niet gekocht omdat er 1 iemand een slechte review had gegeven, en toevallig het mogelijk probleem waar ik me zorgen over maakte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 januari 2019 12:42:06 schreef subsonik:
Ergo: reviews op Chinese sites, niet lezen, pure tijdsverspilling.

Moet zijn: reviews op Chinese sites, niet lezen, pure tijdsverspilling.
Je gelooft toch zelf niet dat Chinese handelaren slechter zijn dan de Nederlandse of Europese handelaren?

Kruimel

Golden Member

Mijn ervaring is ook dat niet alle reviews het halen op Banggood, maar soms zie dat iemand 5 sterren geeft en dan het product in de tekst volledig de grond in boort. Censuur lijkt een vrij breed probleem te zijn in China dat op deze wijze wordt omzeild.

Ik weet dat er enige sites zijn uit Nederland die de reviews via een onafhankelijke dienst (zeggen te) regelen, dus ik denk persoonlijk dat Nederlandse handelaren wat dat betreft "beter" zijn.

PS Dus eigenlijk ben ik het oneens met ohm pi, en vind ik subsoniks oplossing de foute. Hmm, geen vrienden gemaakt vandaag zo te zien... :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 18 januari 2019 22:41:18 (20%)

Sine

Moderator

Probeer maar eens een review te maken bij banggood.

Om het totaal aantal sterren omlaag te halen moet je op alles slecht scoren.

Op 18 januari 2019 22:37:34 schreef Kruimel:
PS Dus eigenlijk ben ik het oneens met ohm pi, en vind ik subsoniks oplossing de foute. Hmm, geen vrienden gemaakt vandaag zo te zien... :)

Is voor een keer niet erg. Wat belangrijker is: "Ben je vandaag ook vrienden kwijtgeraakt?"

Op 18 januari 2019 13:31:07 schreef maus0611:
Ik heb bij Ali nog geen negatieve reviews geplaatst maar ik heb de ervaring dat ze er wel staan.

Dat komt omdat een ander "model" is dan bij Banggood.

Banggood (net als Dealextreme, buyincoins, enz) is gewoon een winkel die z'n eigen website beheert. Met een kleine opmerking er bij dat Banggood diverse locaties heeft, de anderen volgens mij niet.

Aliexpres, Alibaba en Ebay zijn verzamelsites waar uitsluitend derde partijen hun producten op kunnen aanbieden. Zelf verkopen ze niets. Ze zijn alleen tussenpersoon.

Amazon en Bol zijn voorbeelden van de mengconstructie: Ze verkopen een deel zelf, maar voor bepaalde producten staan ze toe dat anderen via hun site dingen aanbieden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Ook een goeie: als je pakje bij Ali er érg lang over doet. Niet én verlenging van kopersbescherming én dispuut tegelijk doen. Kies 1 van de 2. Anders krijg je miscommunicaties.

Dat deed ik dus wel tegelijk. Pakketje wat met "als je het binnen 60 dagen niet hebt, krijg je je geld terug" garantie verstuurd zou zijn. In November. Ruim 60 dagen geleden.

Toen kopersbescherming afliep heb ik gevraagd dat met 14 dagen te verlengen. Want na die datum dispute openen kan geloof ik niet. Werd zonder problemen verlengd.

Vervolgens dispute geopend omdat het nou toch wel erg lang ging duren en ik begon te denken dat het kwijt was.

Reactie van de verkoper in de trant van "Dear friend, please understand logistics is out of our influence, international package takes time, please wait paitently, we sincerely hope you can close the displute" etc. No return, no refund.

Vervolgens, als je dat niet accepteerd, komt Ali zelf kijken. Reden van dispute was dat buyer protection afliep terwijl pakje nog onderweg was. Maar Ali ziet vervolgens de verlengde buyer protectie, en keurt de reden af als "invalid".

Vervolgens bied de verkoper me een refund via paypal aan (dus buiten ali om), en of ik dan 5-star feedback wil geven over een product wat ik niet eens ontvangen had...

Nouja, vervolgens gered door de postbode, pakje is alsnog aangekomen. Ik ben zo aardig geweest dat aan de Chinees te laten weten, maar krijg vervolgens weer de standaard "Please wait paitently" reactie.

Communicatie via een vertaalmachine blijft hopeloos... Maar ik ga er geen tijd meer in steken, ik heb mijn spullen.

EDIT, paar dagen later, dispute tijd inmiddels verlopen: En krijg nou mail van Ali dat ik ook een refund krijg, omdat het meer dan 60 dagen is en de dispute-tijd verlopen is zonder oplossing. We gaan het zien...

EDIT: En daadwerkelijk gekregen ook. Nouja zeg!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Beetje off-topic, maar kijk uit met refunds via Paypal. Ik heb dit nu twee keer voor kleine bedragen toegestaan (betaal altijd via credit card = 180 dagen verzekerd), en beide keren ben ik 1/3 van de refund kwijtgeraakt aan Paypal kosten.
Dat doe ik dus nooit meer...

Dus product niet ontvangen* maar desondanks wel gedeelte van mijn geld kwijt.

* in het tweede geval was het een 'partial refund' vanwege enkele van de 20 zekeringhouders die niet goed schroefbaar waren.

Dit topic is gesloten