Philips CD 650 heeft snerpend bijgeluid in output

Op 16 juni 2016 17:45:13 schreef steve c:
holy crap, dus doordacht consumenten naaien...

Mijn stukje ontkracht dat juist gedeeltelijk; de insteek was om efficient onderdelen op voorraad te houden. Een bijwerking daarvan die ik schets, is dat een apparaat van 100 euro een slechter onderdeel kan hebben dan een apparaat van 200 euro (logisch, het prijsverschil moet ergens vandaan komtn) maar dat voor de service alleen het beste onderdeel op voorraad wordt gehouden omdat het duurder is dan twee onderdelen op voorraad te houden die hetzelfde doen.

Ok, maarten, ik geloof je.

Ondertussen nog eens gekeken naar de 650.

Ik moet eens de trein/tram op om die elco's te gaan halen.

Kan dus nog even duren, maar ik werk eraan verder.

to be continued....(probably in the holyday season) :+

Ik moet eens de trein/tram op om die elco's te gaan halen.

In Belgie mag dat, bij ons in Nederland is dat streng verboden... :)

ik meen in dat filmpje te hebben gezien dat er weinig kleine elco's zitten op het dak van een veolia trein :P

Op 16 juni 2016 01:55:26 schreef maartenbakker:
Omdat de gelijkrichting en afvlakking van het analoge deel en digitale deel gescheiden zijn,...

Uhm, niet echt. Er is een plek waar het samenkomt; bij de dac. En dan wordt het leuk. +5 en -5 zijn voor het digitale deel in de chip. Maar het uitgangssignaal (current out) komt ook nog eens gespiegeld uit de +5 (L+R). En dat wil allemaal terug naar de -15 (en niet naar agnd). Current reference voeding hangt tussen -5 en -15.

Als ik het zo lees heeft rimpel op de +5 inderdaad geen invloed op het analoge deel van de dac :) Dat dan weer wel.

Bij mij zitten er donkerblauwe nichicon caps in, die zijn origineel.

Op 16 juni 2016 13:25:28 schreef Arco:
Vandaar het toenmalig motto "let's make things better..." :)

Arco, dankjewel!
Ik nam net een slok drinken en nu kan ik mijn beeldscherm en toetsenbord droog gaan maken :-)

@guidob: ik moet duidelijk meer tijd nemen om het schema te bestuderen volgende keer.

Betekent dit dat ik dan toch beter die 6800µF vervang ?

ps. die andere zien er idd. ook donkerblauwer uit dan zwart....

[Bericht gewijzigd door steve c op (38%)]

Nee, het advies blijft onveranderd. Pas als die eerste 4 elco's vervangen geen effect heeft, loont het om verder te kijken.

Ok, heb nu gezien dat in de buurt van die 470µF er ook nog een 1000µF zit,...

In het schema zie ik er alleen eentje in de -1/-2 lijn zitten. Electrisch op het eerste gezicht niet in de buurt maar die heeft wel meer invloed dan ik eerst dacht, omdat zoals guidob zegt de DAC er zijn referentie weghaalt. Als je speciaal een reis moet ondernemen om elco's te halen dan zal het lonen om C2397 en C2402 in elk geval alvast aan te schaffen.

Ook weer met oog op de relatieve moeite die het kost om onderdelen te halen: zorg dat je je geen rommel in handen laat stoppen. Veel winkels hebben helaas alleen merkloze merken zoals Antel of NA op voorraad. In een lineaire voeding zoals deze doen die het wel (in een schakelende voeding kun je het vergeten), maar gaan alsnog hooguit een paar jaar mee. Jd is ook merkloos maar gaat een fractie langer mee.

Ok, zal vragen voor best quality...

dus die 1000µF ook vervangen dan ?

Als het moeilijk is om componenten te krijgen, zou ik het niet riskeren dat je twee keer moet gaan. Zo duur is een condensator ook niet.

Het mainboard is eruit gehaald (zonder brokken te maken, flink hé... :+ )

Nu zie ik dat die paarsblauwe elco's van het merk Nichison zijn...

gewoon ter info dus.

Nichicon neem ik aan?

En geen brokken is altijd goed ;)

Zo vreemd zou iets als ' Nichison ' als Chinese rip-off niet zijn, ik heb ook elco's van ' Rubicong ' gezien... :)

Neenee, in dit geval ligt dit helemaal aan mij:

- slechter wordende ogen
- doof wordende oren
- rechterhand dat links wordt
- hersencellen die afsterven, waardoor ik diegene die nog overschieten telkens opnieuw moet formatteren om iets anders erin te saven...

nee, het betert er niet op.... :S

Ziezo, het heeft lang geduurd, maar ik ben terug.

Eindelijk tijd gevonden om die elco's te vervangen.

Ik heb de 2 x 470µF, de 3 x 47 µF en de 1000µF vervangen....
Maar het probleem is niet opgelost.

Nu zit er nu een stevige 50Hz brom in, van zodra je de power knop 'on' zet, brrrrrrrrrrmmm en ie is vertrokken...

Ook gemerkt: de trafo wordt véél te heet en de koelvin achteraan ook....

Dus ja, ik sta dus nog nergens.

trafo al op 240V gezet? en er zal ook teveel belasting opzitten..

ja, trafo staat op 240

het enige wat ik niet heb is de 680µF elco en de 6800...

deze hadden ze niet in de winkel.

Heb dus duidelijk de verkeerde vervangen.

Nu op zoek naar de andere waarden, en kijken of dit helpt.

Wat raar is, dat de hum er nu al inzit van zodra ik de power on zet, dat deed ie voorheen niet.

een hum als je hem aanzet is vaak matige overbelasting. check of er iets heet wordt, verkeerd om zit of sluiting maakt ( soldeerspetter ergens )

Ik zet ook in op kortsluiting of een van de elco's verkeerdom aangesloten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (61%)]

Ik zet ook in op kortsluiting of een van de elco's verkeerdom aangesloten.

neek... allemaal +jes op de +jes op de printplaat gezet en de -nnekes nog extra afgetekend met stift... :9

Ik heb een maand geleden al eens gevraagd om een geluidsopname te maken en hier te plaatsen.

Met een smartphone heb je dat in 5 minuten gedaan...