The Megaprocessor ...

een discrete 6502 processor, alles op 1 PCB:

http://monster6502.com/

omdat het een stuk kleiner is kan ie ook iets sneller.

GMT+1
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 augustus 2016 17:06:09 schreef dawmast:
Zou je met de Megaprocessor berekeningen mee kunnen uitvoeren? Verder wel erg leerzaam.

Als hij Fortran aankan zou het wel moeten kunnen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ook zonder hogere taal kun rekenen met een puter ;)

Maar hij kan er tetris op spelen, dus 1+1 zal ook nog wel lukken ...

Tim Hunkin had een wat simpelere oplossing voor blinkenlights https://youtu.be/nN9wNvEnn-Q?t=16m57s

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 29 augustus 2016 23:08:45 (30%)

Tijdens de studies, jaren 70, ook nog een ding?(soort computer, tafel vol en met transistors gebouwd)moeten leren rekenen? je bepaalde wat je wou hebben met een soort ponskaart die je moest binair invullen door vakjes te kleuren. Ik kan me niet herinneren dat hier een hogere taal gebruikt werd. Enkel binaire waarden en logische (and, or, not, shift ...)opdrachten. Onze eindopdracht was met een groep leerlingen( elke groep een stukje) een Analoge computer te bouwen. Bediening: Knopje draaien tot je +/-3V had, schakelaartjes juist zetten om op te tellen, aftrekken vermenigvuldigen. Ander knopje op 2,...V regelen. En met een hypermoderne? digitale uitlezing de eindwaarde aflezen.Het ding rekende nog ook maar met de nodige foutmarge(3+2= 4.95). Het was gebouwd met 5 of 10% weerstanden en 709,741 enz. De moderne Ic's destijds. Hier kwam zeker geen taal aan te pas.

vraag me af waarom hij nu alles zo groot maakt?
waarom moet dat ding 15meter lang en 2meter hoog zijn, met hele lange kabels erin.

als je dan toch zoiets wil maken, maak dan grote printplaten met een hoop SMD transistoren op en klik die dan aan elkaar op 1 grote plaat.

beetje zoals die kerel met zijn relais computer heeft gedaan. zal veel overzichtelijker zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik krijg ook een beetje het gevoel dat hij alles zo groot maakt om het een beetje 'nieuwswaardig' te maken, ofwel iets interessanter dan het is.

Die monster6502 vind ik eigenlijk leuker.

Aan de andere kant kun je bij deze grote uitvoering wel heel goed de werking van een processor uitleggen, super geschikt voor een computermuseum ofzo.

If you want to succeed, double your failure rate.

De Megaprocessor is een wat vreemde mix van technieken om zoiets te realiseren. Niet mijn smaak,
ik vond dit persoonlijk een leuker/zinniger project: http://agcreplica.outel.org/buildAGC1.pdf

Bletchley Park is zeker een aanrader, ik was er in 2010 :) Ze hebben een grote collectie, vingertjes thuis in de machines, alles is heet ;)

Colossus was overigens niet erg vrij programmeerbaar maar wel snel in verhouding tot latere computers, anders had-ie geen bestaansrecht. Omdat hij werd ontworpen door een telefooncentrale-technicus is hij gebaseerd op dat soort technieken en mechanica.

mvdk

Golden Member

Einde jaren zestig, (ja ik weet, hele oude doos, opa vertelt) is op de bijgaande foto een destijdse collega bezig met de bedrading van een kast voor een verremeldsysteem.

Stand-alone computers waren nog niet bekend, de salaris en voorraadadministratie werden nog op een reusachtige Bull computer, gevoed met ponskaarten gedraaid.
Dat verremeldsysteem hadden ze ook gewoon kunnen kopen, maar we hadden toen een afdelingshoofd die hobbyde met electronica. In het gebouw Kruithuis, het schakelhuis aan de Energieweg werden twee van deze kasten geplaatst, met honderden lampjes en honderden kwiteerschakelaars. Die laatsten bootsten de standen van de energieschakelaars in de hoofdstations na.
Na het plaatsen van de eerste, werd besloten voort te gaan met een tweede kast. Een collega had bedacht dat alles compacter kon, omdat inmiddels computertechnologie beschikbaar was in de vorm van een Apple IIe.
Werkelijk waar. De standen van schakelaars en storingsignalen zouden in het vervolg op zo'n Apple werken, te bedienen met een joystick.
Voor het personeel een gigantisch grote stap voorwaarts, ze hoefden nu niet meer naar die kast, die in een andere kamer stond, te lopen.
"Maar," vroeg de ontwerper van het eerste systeem, die hobbyist, "hoe weet het systeem nu of het een melding op de oude kast betreft of op die computer"
"Dat oude systeem gaat weg" antwoordde mijn collega.
Die man is nooit meer komen kijken.

mel

Golden Member

Toen mocht het nog.. Met een krukje op tafel zitten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat gaat heel makkelijk goed hoor. Als je het krukje niet precies op de rand zet is er niets aan de hand. En al zet je het krukje aan de rand, dan nog is er niets aan de hand als je niet helemaal op het randje van de kruk gaat zitten.... ehh. Oh! :D

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Proxxima

Golden Member

Wel gaaf die megaprocessor.

Kom ik aan met mijn PDP8/e uit 1970: https://youtu.be/9qHrEkjavUc

Ik vind het al heel wat dat die pdp8/e met alleen TTL IC's is gebouwd.
Zijn er hier meer mensen die deze heel oude computers kunnen waarderen?
Ik vind het prachtig maar ik ben er eigenlijk alleen actief mee op de
fora in de US. Daar lijken de meeste verzamelaars van digimeuk
bij elkaar te komen.

Groeten, Roland

Hewlett

Honourable Member

Cool, een werkende PDP8! Ik heb een aantal PDP11 machines waaronder een werkende PDP11/34c, dit Elfje (bouwjaar 1976 ex TU Twente) boot RT11 en UNIX III van een 14inch Plessey RK05 drive, machine heeft nog een DEC RX02 drive (dubbel 8inch floppy) en een Plessey 8 terminal multiplexer voor een paar VT100 terminals met VT125 ReGIS graphics extensies. Verder heb ik nog een paar PDP11 machines met randapparatuur ter restauratie. Deze machines heb ik al een kleine 30 jaar in mijn bezit (van de sloop gered) en staan in een opslag te wachten om weer tot leven gewekt te worden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Roland Proxxima,

Tijdens mijn werk op de EUR afd. medisch biologische fysica hadden wij een PDP8 op de afdeling en een vergelijkbaar systeem van TI (type moet ik opgraven).
Ik werkte met het laatste systeem. Er was wat rivalitiet tussen de Digital eigenaren en de 'Texanen' De pdp8 had lampjes en de Tex had al LED's. Bovendien waren wij de trotse eigenaar van een thermische terminal van TI, terwijl de Digitalen het met een Teletype moesten doen. We plaagden ze er mee door steeds te vragen of er oorlog bij hen was, want "we hoorden duidelijk een mitrailleur" >:)

Bletchy Park, is dat niet dat ding dat met dekatrons werkt?

Amereika is het Walhalla voor elektronica historie verzamelaars.
Ikzelf ben aangesloten bij de TCA (zie mijn signature). Veel 'flessen' daarvandaan verzameld :)

Ik heb nog steeds hier een vroege Amstrad 'laptop' staan, mocht je interesse hebben....? Draaide op een berg C-cellen en heeft een 8" groen monochroom schermpje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

@ Hewlett,

Leuk die Elfjes! Goed dat je ze gered hebt! Het was ooit schroot
wat gewoon net zo makkelijk wed afgedankt als dat we nu een PC
weg mikken. Zo zoek ik zelf meer van dat oude spul. (Ik heb ook
in de V&A weer eens een gezocht advertentie geplaatst...)

Het leuke van die oude PDP's (en meer oude machines uit die tijd)
is dat je met die lampjes precies kunt zien wat er gebeurd.
Dat staat natuurlijk nog lang niet in verhouding met wat de
meneer van de megaprocessor heeft gedaan.
(ps, ik heb je ook even een email toegezonden)

@ Tidak Ada,

Mijn pdp8/e hoort ook lampjes te hebben in plaats van de LED's
welke er nu in zitten. Het verbouwen naar LED's werd vaker gedaan
in die tijd. Zo'n asr33 teletype heb ik ook staan. Dat is zoals
je zegt net een machinegeweer :-) Ik ben wel benieuwd naar het model van TI.

Mijn ultieme wens is een computer met buisjes. Maar ja, dat gaat
vast niet gebeuren. Als alternatief heb ik deze rekenmachine met
buizen. Er zit slechts één transistor en een dekatron in op een
schokkende 3,6KHz clock. Ook net zo visueel als de megaprocessor:
http://www.technischmuseum.nl/devices/Anita%20MK8/Anita%20MK8.html

Groeten, Roland

Tidak Ada

Golden Member

Ha Roland,

De TI machine was een 980B 16 bit woordlengte en een geheugen van 640kAanvankelijk werkten we met 2 in de terminal ingebouwde cassettedecks, een voor de programmatuur en een voor de data.
Later kwam er een 2 MB harddisk.
Opstarten gebeurde door met 2 series van 16 schakelaartjes een aantal woorden in te voeren, waarna de terminal werd herkend. Daarna kon er met Fortran IV verder worden gewerkt.
Geen monitor, alles werd op thermisch papier gezet en zo snel mogelijk gekopieerd voor een langere houdbaarheid.
De data en programmatur werd gebackupt op ponsband.

Er is ergens iemand bezig met een dekatron machine. Ik dacht dat dat bij SMECC is [ http://www.smecc.org/ ]

Welcome to the Electronic home of the Southwest Museum of Engineering, Communications and Computation. We are a privately funded group.

The Museum offices are located in the old Coury House in Historic Downtown Glendale in a section known as 'Catlin Court'

Our Address is:

Coury House / SMECC
5802 W. Palmaire Ave
Glendale AZ 85301

Normal hours are 12:00 to 3:00 Tuesday through Saturday
However, we are involved in productions and news projects
at times which can pre-empt floor hours.
ALWAYS CALL FIRST!
There are times we go out to do lectures or emergency artifact
retrieval and may not be onsite.

We may be contacted via telephone
623-435-1522 If we are not in, or are conducting a tour, please leave a message with a good description and we will return the call.

Enjoy your visit here!

Ed Sharpe Archivist for SMECC

(Ed Sharpe is member of the TCA)

.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

Op 3 november 2016 14:12:43 schreef Tidak Ada:
Ha Roland,

De TI machine was een 980B 16 bit woordlengte en een geheugen van 640kAanvankelijk werkten we met 2 in de terminal ingebouwde cassettedecks, een voor de programmatuur en een voor de data.
Later kwam er een 2 MB harddisk.
Opstarten gebeurde door met 2 series van 16 schakelaartjes een aantal woorden in te voeren, waarna de terminal werd herkend. Daarna kon er met Fortran IV verder worden gewerkt.
Geen monitor, alles werd op thermisch papier gezet en zo snel mogelijk gekopieerd voor een langere houdbaarheid.
De data en programmatur werd gebackupt op ponsband.

Tsjee... ik heb die 980B even opgezocht. Het lijkt mij een prachtig ding!
Maar om zo'n machine zelf nu nog te vinden lijkt mij onmogelijk...

Ook zo'n TI 980B is heel tastbaar te programmeren en uit te lezen...

Groeten, Roland

Een TI 980B en A heb ik een paar jaar geleden gered tijdens het slopen van een terminal in de Botlek. Twee complete rekken en een doos met reservedelen, hebben wel vochtig gestaan en moet ik nog aan beginnen. Zal binnenkort eens wat foto's maken van het spul.

Moet zeggen dat ik die megaprocessor weinig indrukwekkend vind. Hij is voornamelijk zo groot door de inefficiënte indeling van de printjes.

Zelf ben ik altijd groot fan geweest van grote machines, ik heb er zelf enkele in bezit, al is groot natuurlijk relatief. Een paar jaar geleden ben ik ook betrokken geweest bij het terughalen van de Electro-Logica X8 die nu bij de HAN staat. Indrukwekkende machine, vrijwel compleet inclusief geheugentrommels.

Verder staat er bij mij in opslag, ter restauratie of werkend: IBM-5360, PDP8E, LAB8e, PDP 11/34, North Star Horizon, DEC VT05, RK05, VT520, TRS80-III, Altair 8800B, Commodore Pet, Signetics Instructor 50, diverse CP/M, obscuur industrieel spul, single boards, en nog wel meer. Om nog maar te zwijgen over de berg onderdelen. Helaas ligt de hobby de afgelopen tijd een beetje stil omdat ik het erg druk heb en dit jaar wat medische problemen gekregen heb. Hierdoor is ook m'n relaiscomputerproject een beetje stilgevallen (telt inmiddels 280 relais).

Gelukkig heb ik een technische eega die het prima vindt zolang het geen absurde vormen begint aan te nemen en zolang ik haar antieke spelcomputers draaiend hou. :)

Dan kennen wij elkaar vermoedelijk irl via de Electrologica X8.
Ik en mijn vader hebben ook geholpen :)

Voor het idee, de X8 drum indertijd net in Nederland:

De genoemde decatron machine op Bletchley Park is de Harwell WITCH. Hier een eigen foto uit 2010, inmiddels doet-ie het weer :)

Schimanski

Golden Member

Een CPU geheel met transistors opgebouwen kan nog een stap verder. Bouw hem met relais.

Er staan verschillende ontwerpen op internet, deze site is vrij recent. MERCIA

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Deze is indrukwekkend!

Mocht je er aan willen beginnen bedenk dan wel dat je je huisaansluiting zwaar moet laten opvoeren!
Ik heb ooit met de gedachte rondgelopen zoiets met een digitale klok te doen, maar ben er van afgestapt wegens het energie verbruik. Met moderne microrelais zou misschien nog iets kunnen, maar dan nog..... Eon zou tevreden zijn!

Het indrukwekkends dat ik ooit heb gezien was een volledig mechanisch machientje, waarmee integraalberekeningen konden worden gedaan. Het bestond voornamelijk uit tandwielen en had ongeveer de afmetingen van een ouderwetse 'Teekendoos'
Is te zien in het Scienence Museum in Londen.
Voordeel: Het gebruikt geen stroom.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 4 november 2016 21:56:37 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hem uit mijn eigen archief gevist, omdat @Shimanski een andere link had, die niet direct naar Harry's computer ging. Zag ik later pas na scrollen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

Hier heeft iemand de alom bekende 6502 discreet nagemaakt.
Dan heb je er gelijk al een boel software voor :-)
Alleen hij loopt wat langzamer...

http://www.evilmadscientist.com/2016/6502/

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..